Ana içeriğe atla

Havacılık Kazaları Sonrası…

Ana Sayfa  Yazarlar  Eyup Turşucu  Havacılık Kazaları Sonrası…

Havacılık Kazaları Sonrası…

0

Havacılık kazaları başlangıçtan bu yana taşımacılık sektöründe yaşanan kazalar içerisinde en bilimsel olarak incelenenler olma özelliğini sürdürmektedir. Teknolojik gelişmelere bağlı olarak FDR (Uçuş Bilgi Kayıt) ve CVR (Kokpit Ses Kayıt) cihazlarının bilgileri kaydetme ve koruma altına alma özelliği arttırılmıştır. Dolayısı ile yeni nesil uçakların kazalarında %100 doğrulukla kazaların kök nedenlerine ulaşılabilmektedir.

Havacılık sektöründe kazalar Uluslararası Ek (Annex) 13 gereklerine göre incelenerek hazırlanan rapor ilgili taraflarla (hava yolu işletmesi, üretici işletme ve ilgili ülke sivil havacılık otoriteleri) paylaşılmaktadır. Rapor yayınlanıncaya kadar çeşitli kaynaklardan paylaşılan doğruluğu kanıtlanmamış bilgiler maalesef  Havacılıkla ilgili kişi ve kurumlarca yorumlanarak kamuoyuna sunulmaktadır.

30 yılı aşkın Havacılık Emniyeti içinde yer almış Kaza/Olay Araştırma Uzmanı olarak görev yapmış bir kişi olarak bu erken ve yetkisiz açıklamaların sektörün gelişmesine hiçbir katkısı olmayacağı gibi kamuoyunda da yanlış anlamalara sebep olacağı aşikardır. Tabiidir ki ilgili resmi makamlarca yapılan açıklamaların havacılık dışındaki insanların da anlayabileceği bir şekilde paylaşılması doğaldır ve gereklidir. Bunu yaparken açıklamanın içeriğinde olmayan konuların yorumlanması en azından etik olmayacaktır.

B737-8 MAX uçakları tarafından 5 ay içerisinde yaşanan iki kaza oldukça acı ve düşündürücüdür. Şu ana kadar yapılan resmi açıklamalardan kazaların birbirine benzer olduğu ve Boeing tarafından ilk kez bu tip uçaklarda kullanılan MCAS sisteminin hatalı bilgi üretmesinden kaynaklanabileceği anlaşılmaktadır. Bu yazılımın iyileştirilerek uçakların tekrar emniyetle uçabilmelerini sağlamak için çalışmaların devam ettiği, üretici İşletme ülkesi havacılık otoritesi ve hatta yargısı tarafından da soruşturmanın sürdürüldüğü bilgisi resmi açıklamalarda paylaşılmıştır.

Bütün bu bilgiler ışığında kişisel görüşüm her iki kazanın muhtemel kök nedeni olabilecek MCAS sisteminin B737 MAX uçakları kullanıcılara teslim edilmeden ilgili Boeing dokümanlarında yayınlanması ve gerekli farklılık eğitimlerinin ilgililerle paylaşılması gerekirdi ve maalesef bu gereklilik Boeing tarafından yerine getirilmemiştir. Bu aşamada kazanın nasıl olduğundan ziyade bu eksikliğin nedeninin sorgulanması çok daha önemlidir. İlgili ülke Kaza Araştırma Birimlerince araştırma safhası devam etmektedir.

Pilotlar için bilinmeyenle mücadele etmek çok büyük bir risk olup, her iki olayda maalesef kaza ile sonuçlanmıştır. Havacılıkta operasyon devam ederken bilinmeyenleri minimize etmek için azami dikkat sarf edilmelidir. Umuyoruz ki araştırma sonuçlandığında hazırlanan raporda, “kök nedenin“ MCAS sistemine ait bilgilerin dokümanlara konmaması ve kullanıcılara B737 Farklılık eğitimlerinin gerektiği bilgisinin verilmemesi” ifadesinin de  yer aldığını görebiliriz.

Emniyetli Uçuşlar

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...