Ana içeriğe atla

B737 NG uçaklarında yapısal çatlak problemi

Ana Sayfa  Yazarlar  Eyup Turşucu  B737 NG uçaklarında yapısal çatlak problemi

B737 NG uçaklarında yapısal çatlak problemi

0

Eylül ayı içinde Bazı Boeing 737 Yeni Nesil uçaklarında havayollarının üretici ile temas etmesi istenen ciddi bir yapısal çatlak sorunu tespit edildi.

Federal Havacılık İdaresi (FAA), 27 Eylül Cuma günü B737 NG kullanıcısı hava yollarına bir Uçuşa Elverişlilik direktifi gönderdi ve yapısal çatlak kontrolünün yapılarak uygun onarımı uygulamalarını istedi.

Boeing mühendisleri ve emniyet yetkilileri şu anda, dünyadaki uçaklarda sorundan tam olarak kaç uçağın etkilendiğini belirlemek için çalışıyorlar.

Çatlağın tespit edildiği parça, 737’lerin kanat yapısını gövdeye bağlantısını sağlayan ve “Pickle Fork” olarak adlandırılan bölümdür. Ek olarak, bu taşıyıcı bağlantı bölümü, kanat ve uçak gövdesi etrafındaki büyük miktarda stres, tork ve aerodinamik kuvvetleri de yönetir. Taşıyıcı bağlantı parçasının çatlak meydana gelmeden 90.000’den fazla iniş ve kalkışa dayanacak şekilde tasarlandığı belirtilmiştir. 20-30 bin uçuş döngüsünde bu çatlağın oluşmasının nedenlerinin tespit edilmesi bu uçağın emniyetle uçabilmesi açısından çok önemlidir. Sanırım bu tespit için çatlak görülen uçakların geçmişinde yaşadıkları sert inişler göz önüne alınacaktır. Etkisi olduğu konusunda bulgu elde edilirse Boeing’in sert inişlerin tespiti konusunu tekrar değerlendirmesi gerekecektir.

Yayınlanan FAA AD’ne göre tüm B737 NG (-600, -700,-800,-900) uçaklarının (MAX hariç) uçuş döngüsüne(Cycle) bağlı olarak kontrolü ve sonuçlarının üretici firma ile paylaşılması bildirilmiştir. Çatlak kontrolünün her bir uçak için yaklaşık 1 saat süreceği belirtilmiştir.

Çatlak tespit edilen uçakların onaylanmış bir yöntem kullanılarak belirtilen süreler içerisinde onarımının gerçekleştirilmesi gerektiği belirtilmiştir. Çatlak tespit edilmesi halinde onarımın yaklaşık 60 gün süreceği öngörülmektedir. Ayrıca AD’nin yürürlüğe girdiği 3 Ekim tarihinden itibaren çatlak kontrolünün 3500 uçuş döngüsünde tekrarlanması ve kayıt altına alınması zorunlu kılınmıştır.

Çatlak tespit edilen uçakların ;

1. 30.000 toplam uçuş döngüsünden önce veya AD’nin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 7 gün içinde, hangisi sonra gelirse,

2. 22.600 toplam uçuş döngüsünden önce veya AD’nin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 1.000 uçuş döngüsü içinde, hangisi sonra gelirse, AD’de belirtildiği yöntemlerle onarımı gerçekleştirilmelidir.

B737 NG kullanıcılarından basına yapılan açıklamalara göre bugüne kadar;

Brazilya Gol Linhas Air’nın 11 Boeing NG uçağı,

Endonezya Sriwijaya Air’nin 2 Boeing NG uçağı,

USA Southwest Airlines’nın 2 Boeing NG uçağı,

Güney Kore’den Korean Air’nin 5, Jin Air’nin 3 ve Jeju Air’nin 1 olmak üzere toplam 9 Boeing NG uçağı,

THY’nın 1 Boeing NG uçağı, AD gereği yapılan kontrol sonrasında uçuştan alınmıştır.

Bu sorun daha fazla uçakta bulunursa, birçok havayolu programını ciddi şekilde etkileme potansiyeline sahiptir. Filosunda yüz ve üzerinde B737 NG uçağı olan işletmeleri dikkate alacak olursak çatlak tespit edilen her bir uçağın onarımı nedeniyle 60 gün uçuştan alınacak olması onarım gerektiren uçak adedine göre şirketleri oldukça olumsuz etkileyecektir.

FAA tarafından yayınlanan bültene göre oluşan çatlak kısa sürede büyük emniyetsizlik yaratmayacaktır. Bununla beraber belli sürelerde yapılacak rutin kontrollerle emniyetsizlik önlenmiş olacaktır.

Emniyetli uçuşlar dileriz

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E )

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...