Ana içeriğe atla

Boeing 737 MAX Sürecindeki Gelişmeler

Ana Sayfa  Yazarlar  Eyup Turşucu  Boeing 737 MAX Sürecindeki Gelişmeler

Boeing 737 MAX Sürecindeki Gelişmeler

0

Aviation Week’in haberine göre, Boeing’in en erken Eylül ayına kadar yeni bir uçuş kontrol bilgisayarı (FCC) sorununu ele alması ve MAX uçaklarının tekrar uçması için gereken değişiklikleri tamamlaması gerektiğini söyledi.

Sorun, 17 Haziran haftasında FAA test pilotlarıyla yapılan mühendislik simülatör testleri sırasında tespit edildi. FAA, yatay stabilizerin kontrol dışı hareketi nedeniyle uygulanacak sorun giderme prosedürü sırasında pilotların arızayı doğru bir şekilde teşhis etmek ve uygun kontrol listesini yürütmek için daha fazla zamana ihtiyaç duyacağı tespit edildi. Testler ayrıca, bir bilgisayar çipi arızasının acil durum prosedürü sırasında komut dışı yatay stabilizer hareketine neden olabileceğini göstermiştir. FAA, Boeing’e sorunları çözmesini iletirken, Boeing çalışmalarını sürdürüyor.

Bir Boeing yöneticisi Aviation Week‘e “737 MAX filosunun emniyetli bir şekilde uçuşa geri dönmesi ve MAX teslimatlarına devam etmesi için olası yazılım sonuçları ve olası etkileri üzerinde çalışıyoruz, nihai sertifika paketimizi Eylül ayında FAA’ya sunacağımızı değerlendiriyoruz.” dedi.

Boeing, en son sorunların yazılım değişiklikleriyle ele alınabileceğinden emin. Alternatif – bilgisayar çiplerini 500’den fazla MAX’ta değiştirmek – Mart ayının ortalarında başlayan dünya çapındaki uçuşların durdurulması süresini uzatabilir.

Boeing, beş ay içinde iki 737 MAX kazasına bağlı olarak FCC yazılımını değiştiriyor.  Etiyopya Hava Yollarının 10 Mart’ta meydana gelen kaza sonrasında, MAX uçaklarının uçuşlarının küresel olarak durdurulmasına neden olmuştu.

Yazılım, MAX’ın, belirli senaryolarda öncülünün 737 Yeni Nesil’in uçuş karakteristiğini taklit etmesine yardımcı olan MAX’ın manevra özellikleri artırma sistemine (MCAS) odaklanıyor.  En son FCC sorununun teklif edilen MCAS değişiklikleriyle bağlantılı olduğuna inanılmıyor.

Bu bilgi bizlere sorunun sadece bir yazılım problemi olmadığını açıkça ortaya koymaktadır. Şu anda problem hakkında açık bir bilgi verilmemekle birlikte sadece yazılımda yapılacak bir iyileştirmenin sorunu çözmeyeceği kabul edilmektedir.

Nisan ayında yayınlanan makalemde belirttiğim gibi Boeing ve MAX kullanıcıları için sorunun tamamen çözülerek Boeing 737 MAX uçaklarının emniyetle uçuşa verilmesi için çok detaylı çalışmalar yapılması gerektiği ve uzun bir süreç alacağı değerlendirmem doğrulanmaktadır. Umuyoruz tüm sorunlar çözümlenerek B737 MAX uçakları en kısa sürede ve emniyetle tekrar gökyüzüne dönerler

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

28 Haziran 2019

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot ( E )

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...