Ana içeriğe atla

Boeing 737 MAX uçaklarının uçuşa başlama süreci nasıl gelişecek?

Ana Sayfa  Yazarlar  Eyup Turşucu  Boeing 737 MAX uçaklarının uçuşa başlama süreci nasıl gelişecek?

Boeing 737 MAX uçaklarının uçuşa başlama süreci nasıl gelişecek?

0

Reuters’nin haberine göre filosunda 14 adet Boeing 737 MAX 8 uçağı bulunan United Airlines günlük 40-45 uçuş planlanan MAX serisi uçakların tekrar uçuşa dönüş tarihini bir ay uzatarak 3 Ağustos’a ötelediği açıklandı.

Daha önce de American Airlines bu tarihi 19 Ağustos’a ötelediğini açıklamıştı. Ülkemiz hava yollarında 13 adet Boeing 737 MAX 8 uçağı bulunmakta olup bu konuya ait bilgilendirme yapılmamıştır. Böylesi teknik konuların herkesi ilgilendirmediği düşünülebilir. Bilhassa bilinçli hava yolu müşterileri (yolcuları) yolculuklarında hangi tip uçakla uçtuklarına dikkat etmektedirler hatta uçak tipine göre uçuş seçenlere bile rastlanmaktadır.

Hava yolu yolcularını bilgilendirerek onların emniyetle uçtuklarını zaman zaman vurgulanmasında yarar vardır. Bu resmi açıklamalarla yapılmadığında fısıltı gazeteleri devreye girmekte yanlış haberler insanlarda güvensizlik oluşmasına sebep olmaktadır.

Boeing 737 MAX serisi uçaklarının kısa süre içinde (5 ay) yaşadığı 2 kaza hava yolunu kullanan insanlar üzerinde ciddi güvensizlik yaratmış olup bu uçağın kullanıldığı tüm ülkelerde süreç dikkatle takip edilmektedir.

Hataların giderilmesi ve sertifikasyon süreci üretici Boeing ve kural koyucu otorite FAA’nin sorumluluğunda olmasına rağmen bilhassa pilotlar (Avrupa Pilotlar Birliği) EASA’nın (Avrupa Havacılık Emniyet Ajansı) ve kullanıcı ülke Havacılık otoritelerinin de sürece katılımını arzu etmektedirler. Bu talebin altında yatan unsur 737 MAX serisi uçakların kabul edilebilir emniyet seviyesinde tekrar uçuşa verilmesidir. Ülkemiz Havayolu Pilotları Derneği’nin 13.03.2019 günü Boeing 737 MAX uçaklarının yaşadığı kazalara ilişkin bilgilendirmesi yayınlanmıştı.

Öncelikle filosunda Boeing 737 MAX uçağı bulunduran hava yolu işletmeleri, Boeing 737 pilotları ve havacılık otoriteleri süreçteki gelişmeleri yakından takip etmektedir. Önceki makalelerimde de belirttiğim gibi ilk kez uygulanan sisteme ilişkin üretici tarafından yapılan hataların giderilmesi ve emniyetle uçuşa verilebilmesi için gerekli sertifikasyon süreci sancılı ve uzun süre alacaktır. 2017 yılındaki ilk sertifikasyonda bu hataların FAA tarafından farkına varılamaması nedeniyle bu sefer çok daha uzun bir süreç gerektireceği değerlendirilmektedir. Otoriteler tarafından bu sefer MAX uçakları için uygun simülatörlerde pilotlara geçiş eğitimi verilmesi için görüşler belirtilmiştir.

Hep birlikte süreci takip ediyor olacağız.

✈️Emniyetli uçuşlar✈️

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...