Ana içeriğe atla

Boeing 737 MAX’in Uçuş Kontrol Sistemini Yeniden Tasarlamayı Planlıyor

Ana Sayfa  Yazarlar  Eyup Turşucu  Boeing 737 MAX’in Uçuş Kontrol Sistemini Yeniden Tasarlamayı Planlıyor

Boeing 737 MAX’in Uçuş Kontrol Sistemini Yeniden Tasarlamayı Planlıyor

0
Boeing tarafından sorunlu 737 MAX uçağının uçuş kontrol sisteminde temel değişiklikler yapmayı planladığını açıkladı. Seattle Times geçen hafta yer alan haberde Boeing’in sistemin tüm mimarisini yeniden tasarlamayı düşündüğü bilgisine yer verildi.
Boeing’in son hamlesi, ABD Federal Havacılık İdaresi’nin (FAA) haziran ayı sonlarında fark ettiği yeni bir kusurun ardından geldi. Bilindiği üzere birbirini takip eden beş ay içinde iki ölümcül kaza geçirdikten sonra 737 MAX’a uçuş yasağı getirilmişti. Mart ayının ortasından bu yana yayınlanan ilk araştırma raporu, uçağın MCAS (Manevra Karakteristiği Arttırma Sistemi) veya uçuş kontrol sisteminde bir hata olduğunu göstermekte.
Nisan ayında, şirket MCAS için bir yazılım güncellemesi yaptığını iddia etmişti. Ancak, bir simülatör testi sırasında, FAA pilotları, güncellenmiş sistemin uçak burun aşağı kumanda aldığı durumda düzeltici yanıt vermesinin uzun zaman aldığını tespit ettiler. Uzmanlar sorunun bir pilotun çabuk tepki verme kabiliyetini yavaşlatacağını ve kaza riskini artırabileceğini belirtti.
Bu nedenle, Boeing şimdi eksiksiz bir çözüm aramakta, böylece 737 MAX uçaklarındaki uçuş yasağının bir an önce kaldırılması için çaba sarfetmekte. Seattle Times’a göre, şirket MCAS sisteminin yazılım mimarisini değiştiriyor. Değişiklik, uçağın sadece bir tane yerine her iki uçuş kontrol bilgisayarından da girdi almasını sağlayacak. Onlarca yıldır Boeing’in 737 serisi uçakları yalnızca bir uçuş kontrol bilgisayarından veri almak üzere tasarlanmıştı.
Haziran ayında yeni yazılım açığının fark edilmesi, MAX’ın hizmete geri dönüşünü geciktirebilir. Ancak Boeing, sorunun eylül sonuna kadar çözülerek ekim ayı başında yasal onay almayı umuyor.
Boeing’in bu zaman çizelgesini karşılamasının zor olacağını düşünülürken şirketin eylül ayında gerekli değişiklikleri yapıp yapmamasına bakılmaksızın, FAA’nın güncellemeleri test etmek ve düzeltmeleri onaylamak için birkaç haftaya ihtiyacı olacağı belirtilmekte. Şirket otorite onaylarını aldığında, hava yollarının da pilotlarını eğitmek için zamana ihtiyacı olacağı ayrıca depo bakımı yapılan uçakların gerekli modifikasyonlar ve bakımların yapılması için zaman gereksinimi olduğu da bir gerçek.
ABD’nin büyük hava yolları, 737 MAX filosunun operasyonlarını Ocak ayının başlarına kadar iptal etmesi yasal onay konusundaki belirsizliği bir kez daha gösterdi. Southwest Hava Yolları, United Hava Yolları ve Amerikan Hava Yolları şirketleri toplam 72 MAX uçağı teslim almış durumda.
Southwest’in Mart ayının ortasından bu yana 20.000’den fazla uçuş iptali ile karşı karşıya kaldığı, United ve Amerikan hava yollarının ise ikinci çeyrekte sırasıyla 3.440 ve 7.800 uçuş iptali yaşadıkları belirtildi.
Bu bilgiler basında yer alırken Boeing İcra Kurulu Başkanı Dennis Muilenburg, şirketin uçuşu durdurulan 737 MAX uçağına yeni bir yazılım güncellemesiyle yaklaşık 500 test uçuşu yaptığını ve bunun da ikisinde şahsen uçtuğunu söyledi. Muilenburg ayrıca şirketin eylül ayında Federal Havacılık İdaresi’ne bir sertifikasyon paketi sunma planını ve uçağın 4. çeyrekte hizmete geri dönmesini beklediğini yineledi.
Boeing tarafından yoğun şekilde sürdürülen çalışmalar MAX uçaklarının 2019 tamamlanmadan tekrar uçuşa geri döneceği ümidini arttırmaktadır.
06.08.2019
Emniyetli Uçuşlar
Eyup Turşucu
Kaptan Pilot(E)
Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...