Ana içeriğe atla

Boeing 737 MAX’nin hizmete geri dönüş programını değiştiriyor

Ana Sayfa  Yazarlar  Eyup Turşucu  Boeing 737 MAX’nin hizmete geri dönüş programını değiştiriyor

Boeing 737 MAX’nin hizmete geri dönüş programını değiştiriyor

0

Boeing Pazartesi günü yaptığı açıklamada, en büyük satış gerçekleştirilen 737 MAX jet uçağının iki ölümcül kazasının sonucu olarak Ocak 2020’de üretiminin askıya alınacağını duyurdu; 20 yıldan fazla bir süredir bu ilk kez oluyor.

Şirket, 737 MAX’in hizmete geri dönmesi için gerçekçi olmayan tahminlerin ortaya çıkması nedeniyle düzenleyicilerden, tedarikçilerden ve havayolları tarafından eleştirildi.

Boeing’in kazaların nedeni olarak görülen stall önleme sisteminin düzeltilmesi ve yeni pilot eğitim materyallerinin onaylanması konusundaki öngörülerinin zaman içindeki değişimi aşağıda sunulmuştur;

12 Aralık 2019 – Boeing, 737 MAX’ın FAA’nın uçağın 2020’den önce uçmayacağını açıklamasının ardından Aralık ayında uçuşa devam etmesi için yasal onay alma hedefinden vazgeçti.

11 Aralık 2019 – FAA başkanı Steve Dickson, 737 MAX’in 2019’un sonundan önce uçmayacağını söyledi.

15 Kasım 2019 – FAA başkanı, ekibine 737 MAX’i incelemelerinde “ne kadar zaman gerekiyorsa onu kullanın” dedi.

11 Kasım 2019 – Boeing, FAA’nın uçağın Aralık ayında uçuşa geri dönüş için onay vermesinin beklendiğini ve ticari uçuşların Ocak ayında başlayabileceğini öngörüyor.

7 Kasım 2019 – ABD ve Avrupa’daki düzenleyiciler, Boeing’den önerdikleri 737 MAX yazılım düzeltmesiyle ilgili belgelerin gözden geçirmesini istiyor.

24 Ekim 2019 – Boeing, FAA’nın 737 MAX’ı dördüncü çeyrekte uçuracağını ve ilk çeyrek karında düşüşe rağmen hisse senetlerinin yükselmesini beklediğini belirtti. FAA, gözden geçirme için “birkaç hafta” daha gerektiğini söyledi.

18 Temmuz 2019 – Boeing, 737 MAX’ın ABD’de hizmete geri dönüşünün yasal onayının beklendiğini diğer yasal gereksinimlerin dördüncü çeyreğin başlarında başlayacağını belirtti.

27 Haziran 2019 – Boeing, FAA test pilotlarının 737 MAX simülatöründe uçuş kontrol bilgisayarının potansiyel arıza senaryolarını gözden geçirmesi sırasında ortaya çıkan yazılımla ilgili yeni tanımlanan bir sorunu çözmenin en az Eylül ayına kadar süreceğini söyledi.

16 Mayıs 2019 – Boeing, 737 MAX jetleri için yazılım güncellemesini yaptığını ve FAA’na pilot eğitim planını sunma sürecinde olduğunu söyledi.

6 Nİsan 2019 – Boeing, aylık 737 MAX üretimini yaklaşık % 20 oranında azaltacağını söyledi; ABD ve havayolu yetkilileri, uçağın en az iki ay boyunca uçuşunun durdurulacağına inandıklarını söyledi.

13 Mart 2019 – FAA, iki ölümlü kaza arasındaki benzerliklere dair kanıtlar göstererek 737 MAX’ın uçuşunun durdurulması konusunda büyük küresel düzenleyicilere katıldı.

12 Mart 2019 – FAA, Boeing’in Nisan ayında uygulayacağı 737 MAX tasarım değişikliklerinin aylar süreceğini söyledi.

10 Mart 2019 – Etiyopya Havayollarının 737 MAX uçak kazasında 157 kişi yaşamını kaybetti.

30 Kasım 2018 – Boeing, altı ila sekiz hafta içinde 737 MAX için bir yazılım güncellemesi başlatma planlarını tartışıyor , bu çalışmanın Lion Air ekibinin karşılaştığı senaryoyu ele almaya yardımcı olacak.

13 Kasım 2018 – FAA, Boeing, Lion Air kazasının ardından 737 MAX jetindeki yazılım veya tasarım değişikliklerine duyulan ihtiyacı değerlendirdiklerini söylüyor.

29 Ekim 2018 – Endonezya’da Lion Air 737 MAX uçağı düştü ve uçaktaki 189 kişinin hepsi yaşamını kaybetti.

Reuters’nin derlediği bilgilere göre, diğer otorite ve FAA’nın süreçteki girdilerine ve halen devam eden teknik gereklik ve eğitim programlarına bağlı olarak Boeing iş programının önceden tasarladığı şekilde devam etmeyeceğini görerek ön almış ve MAX’ın üretimini geçici olarak durdurmuştur. Bundan sonraki süreçte teknik ve eğitime yönelik eksiklik ve onay sürecini hızlandırmaya gayret göstereceği değerlendirilmektedir.

2020 yılının B737 MAX uçaklarının tüm problemlerinin çözülerek emniyetle tekrar uçuşa başladığı bir yıl olmasını dileriz

Emniyetli uçuşlar

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...