Ana içeriğe atla

Boeing, Mart ayında 150 Max Jet siparişini kaybetti

Ana Sayfa  Yazarlar  Eyup Turşucu  Boeing, Mart ayında 150 Max Jet siparişini kaybetti

Boeing, Mart ayında 150 Max Jet siparişini kaybetti

0

Mart ayında, koronavirüs veya Covid-19 salgını nedeniyle kötüleşen krizin ortasında 150 adet 737 Max uçağı siparişi Boeing müşterileri tarafından iptal edildi.

Ölümlü kazalardan sonra geçen yıldan bu yana uçuşu durdurulan Boeing’in en çok satan MAX uçaklarının siparişleri, dünyadaki havayollarının çoğunluğu virüsün yayılmasını durdurmak için operasyonlarını durdurduğundan hava yolculuğuna olan talebin zayıflamasından dolayı iptal edilmeye başladı.

Boeing, “Birçoğu önemli finansal baskılarla karşı karşıya olan müşterilerimizle, filo planlarını gözden geçirmek ve gerektiğinde ayarlamalar yapmak için yakın bir şekilde çalışıyoruz. Aynı zamanda Boeing, siparişlere bağlı olarak yakın dönemde planlanan 737 MAX üretimini gözden geçirmektedir. ” dedi.

İrlanda uçak kiralama şirketi Avolon, 75 ilave 737 Max jeti için siparişleri iptal etti ve Brezilyalı taşıyıcı GOL 34 siparişini kaldırdı. Ayrıca, Lufthansa yan kuruluşu SmartWings beş jet için siparişleri iptal ederken, diğer 36 jet siparişinin ayrıntıları bilinmemektedir.

Şubat ayında Boeing 41 sipariş iptali bildirmişti. 31 Mart’a kadar olan ilk üç ayda Boeing, 314 737 jetini sipariş listesinden çıkardı. Bu arada şirket, Mart ayında 18’i askeri uçak olmak üzere 31 jet siparişi aldı. Boeing hala 4,079 Max jeti olmak üzere 5,049 siparişe sahip.

Bilindiği gibi 737 Max uçaklarının, beş ay gibi kısa bir sürede toplam 346 kişinin yaşamını yitirdiği iki ölümlü kaza sonrasında Mart 2019’da dünya genelindeki havayolları tarafından uçuşları durduruldu..

O zamandan beri şirket, yüksek miktarda talep gören uçaklarını tekrar hizmete sokmak için yazılım ve emniyet sorunlarını çözmeye çalışıyor. Ocak ayı ortalarında Boeing, düzenleyicinin onayları alınamadığından ve teslim edilmemiş 400 jetin birikmesi nedeniyle 737 MAX üretimini durdurmuştu. Mart ayının sonlarında, Boeing’in Mayıs ayına kadar 737 Max üretimine yeniden başlamayı planladığına ilişkin bildirimleri vardı.

Boeing Salı günü, ilk çeyrekte beş 737 jetini de içeren 50 ticari uçak teslim ettiği bilgisini paylaştı. Boeing geçen hafta, Covid-19 salgını nedeniyle Güney Carolina fabrikasında 787 operasyonun tümünü geçici olarak askıya alacağını söyledi.

Bu ayın başlarında Boeing, iş gücünü azaltmak için çalışanlarına özendirici emeklilik teklifleri sundu.

Geçtiğimiz hafta, rakip Airbus, Covid-19’a bağlı olarak talebin düşmesi üzerine üretimi 3’te bir oranında azaltılacağını söyledi. Avrupa havacılık devi, A320 dar gövdeli uçak üretimini ayda 40’a azaltılacağını belirtti.

Belki de son 50 yılın en ciddi krizi ile karşı karşıya kalan dünya hemen hemen durağan hale geldi. Buna bağlı olarak tüm sektörlerde olduğu gibi havayolu şirketleri de neredeyse %80-85 oranında hareket kabiliyetini durdurmak zorunda kaldı. Havayollarının faaliyetlerini büyük oranda azaltmasına bağlı olarak yeni uçak siparişleri durduruldu. Dolayısıyla Uçak üretici işletmeler de üretimlerini azaltmak zorunda kaldı.

Umarız kısa sürede salgınla mücadelede başarılı olunur ve Dünya tekrar eski dinamizmine kavuşur.

Sağlıklı, Emniyetli yarınlar dileriz

16 Nisan 2020

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...