Ana içeriğe atla

Boeing sıcak koltukta, fakat FAA da öyle

Ana Sayfa  Yazarlar  Eyup Turşucu  Boeing sıcak koltukta, fakat FAA da öyle

Boeing sıcak koltukta, fakat FAA da öyle

0

Boeing, Kongre’de sorgulandı. İşte 3 ana başlık…

 (*) Soruşturmalarda tribün oluşumunu sağlamak kolay olabilir. Bunun ötesinde, politikacıların nasıl tepki vereceği henüz belli değil.

Boeing Yöneticileri, bu hafta Capitol Hill’de bir sorgulamayla karşı karşıya kaldı. İki günde yapılan ayrı oturumlarda, Ulaştırma, taşımacılık ve altyapı komitesinin üyeleri Boeing CEO’su Muilenburg ve Kıdemli Mühendis John Hamilton’u Boeing’in iç çalışma, Federal yetkililerle ilişkisi ve havacılık emniyeti ile ilgili taahhüdü konularında sorguladı. Duruşmalar, iki Boeing MAX uçağının birkaç ay içinde arka arkaya kaza yapması üzerine yapıldı. Bir yıl önce Endonezya’da, MAX uçağı kalkıştan hemen sonra Java Denizine düşerek, 189 yolcu ve mürettebatın yaşamını yitirmesine yol açmıştı. Bu yılın Başında da buna benzer bir kaza ile , 157 kişi yaşamını yitirdi. Her iki kazanın da otomasyon sistemine bağlı olduğu konusunda uzlaşı sağlanınca Çin, Kanada ve Amerika ve diğer ülke yetkilileri aynı anda MAX uçaklarının uçuşunu durdurdular. ABD milletvekilleri şimdi neyin yanlış gittiği ve başka bir çarpışmayı önleyecek şekilde nasıl düzeltileceği konusunda Üretici ve Düzenleyicilerden cevaplar istiyor.

1. Boeing sıcak koltukta;fakat FAA da öyle.

Kongre üyeleri Boeing’e uçağın tamamen emniyetli olmadığını gösteren bilgilerin gizli tutulduğu için saldırıyor. Senatör Tammy Duckworth (D-Ill.), Muilenburg’u Max’in tasarım kusurları hakkındaki ayrıntıları saklamakla suçladı. Senatör Richard Blumenthal (D-Conn.), Boeing’in hataları kasıtlı olarak gizlemekle ve “uçan bir tabut” anlamına gelen bir şeyi sattığını söyledi ve Senatör Roger Wicker (R-Miss.) ‘de Boeing’in tasarım yaklaşımını “her iki kazanın da tamamen önlenebilir” olarak belirtmesinin rahatsız edici bir rahatlık ve esneklik düzeyinde olduğunu söyledi.

Ancak Federal Havacılık İdaresi(FAA) – yeni hava araçlarına sertifika veren devlet kurumu – aynı zamanda sıcak sandalyede. Organizasyon Atama Yetkilendirmesi (ODA) adlı programı nedeniyle sertifikasyon sürecinde bazı denetim ve onayların üretici firmalara bırakılmaktadır. Boeing her ne kadar bu programın emniyeti arttırdığını söylese de Senatör Blumenthal Bu durumu “kümesi tilkiye teslim etmek” olarak değerlendirerek MAX uçaklarının “uçan tabut” olarak adlandırılabileceğini söyledi. Diğer hükümet yetkilileri de, FAA’yı da suçlayarak havacılık emniyetini sağlamak için gereken gözetim ve denetimi terk ettiğini ve bunun uçan yolcuların emniyetini azalttığını söylediler.

2. Politikacılar seçim kaygısı ile yürüyorlar

Milletvekilleri kazalara karşı öfkelerini dile getirmiş olsalar da, nasıl cevap verileceği konusunda bölünmüş durumdalar. Meclis Taşımacılık Komitesine başkanlık eden Temsilci Peter A. DeFazio (Ore.) gibi demokratlar, hükümetin emniyeti inceleme ve denetimde daha fazla yer alması gerektiğini savunarak uçakların sertifikalandırılma kurallarını değiştirmek istiyorlar. Aynı komitedeki Cumhuriyetçi üyesi olan Boeing sıcak koltukta. Fakat FAA da öyle. gibi Cumhuriyetçiler ikna olmamışlardır. Kendisi de bir pilot olan Graves, karar vermede çok hızlı davranmaya karşı uyarıyor.

Boeing, Amerika Birleşik Devletleri’nin en büyük imalat ihracatçısı. Şikago merkezli işletme, yurt içinde yaklaşık 140.000 işçi çalıştırmakta ve tedarik zincirleri ülke genelinde yaygındır. 900’den fazla şirket yalnızca Max programını desteklemekte ve bu şirketler şu anda sıkıntı içindedirler. Max için motor üreten General Electric, uçuşların durdurulmasının maliyetinin 1 milyar dolar olabileceğini söylüyor. Bazı Boeing çalışanları, yaşanan problemin işten çıkarmaya yol açabileceğinden endişe etmektedirler. Bu, politikacıları, özellikle de Demokratları sıkıntıya sokabilir. Boeing’e sert yaklaşarak ceza uygulanması uygun görünse de işlere zarar verirse seçmenlerini kaybetme tehlikesiyle karşı karşıya bırakma riskini oluşturabilir. Cumhuriyetçilerin de Max ile ilgili bazı endişeleri vardır. Kazaların ardından Senatör John Thune (RS.D.) “başka bir uçakla uçmayı tercih edeceğini” söyledi. Ticaret Komitesinin Havacılık ve Uzay Alt Komitesine başkanlık eden Senatör Ted Cruz (R-Tex.) ise Max’in sertifikalandırılmasında “ciddi bir problem” olduğunu söyledi. Ancak, yasal düzeltmeleri yapmak ve bu düzeltmeleri gerçekleştirmek için yapılacak maliyetlerin siyaseten sağlanmasının zor olacağı üzerinde durmuştur.

3. Emniyet önemlidir – bu yüzden satışı yapar

Oturumlar sırasında Boeing, Max’i tasarlarken hata yaptığını kabul etti ve özür diledi. Ancak Boeing, mevcut kuralları takip ettiğini de savundu. Bu kurallar, Max pilotlarının, eklenen bilmedikleri sistemler hakkında açıkça bir eğitim almadan uçağı uçurmalarına izin verdi. Mahkeme belgeleri, Boeing’in MAX’i havayollarına daha cazip hale getirmek ve böylece satışları artırmak amacıyla bu tür eğitimleri sınırlamak istediğini gösteriyor. Yapılan değişiklikler için eğitim gereksinmesi halinde satılan her bir MAX uçağı başına 1 milyon dolar gibi maliyet oluşturacağı bunun da Boeing’in Avrupalı mevkiidaşı Airbus ile nasıl rekabetinde sorun yaratacağı düşünülmüştür. Birlikte küresel havacılık pazarına hakim olan şirketler, uzun süredir müşterileri için mücadele etmektedir. Bu yüzden Max, benzer bir Airbus jeti ile rekabet etmek için özel olarak geliştirildi. FAA düzenleyicileri Max’in ne zaman uçacağını söylememiş olsalar da, Boeing yıl sonuna kadar gerekli sertifikasyon sürecinin tamamlanacağını umuyor. Uçuşun durdurulması, şirkete milyarlarca dolara mal oluyor: Uçak teslimatlarını durdurmak, üretimi düşürmek, Max teslimatları ertelenen havayollarına da zarar vermektedir. Trump imajın yeniden kazanılması için Boeing’in jeti yeniden markalaştırmasını önerdi.

Soruşturma detaylarından alınan bilgiler MAX’in geleceğe yönelik sorunlarının kolaylıkla çözülemeyeceğini, kongre üyeleri MAX uçağına güvenin tekrar sağlanmasının kolay olmayacağını açıkça ortaya koymaktadırlar.

Umarız Boeing emniyetten ve eğitimden tasarruf ederek kârlılık sağlamanın uygun bir yöntem olmadığını bu sefer öğrenmiştir.

Washington Post’dan Ashley Nunes’nın makalesinden alınmıştır. (*)

Emniyetli Uçuşlar dileriz

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E )

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...