Ana içeriğe atla

Boeing, uçağı daha uzun süre yerde kalmasına sebep olabilecek yeni 737 MAX yazılım sorununu ele alıyor

Ana Sayfa  Yazarlar  Eyup Turşucu  Boeing, uçağı daha uzun süre yerde kalmasına sebep olabilecek yeni 737 MAX...

Boeing, uçağı daha uzun süre yerde kalmasına sebep olabilecek yeni 737 MAX yazılım sorununu ele alıyor

0

Boeing Co. Cuma günü yaptığı açıklamada, geçtiğimiz hafta sonu Iowa’da bulunan ve uçağın hizmete geri dönüşünü daha da geciktirebilecek bir gelişme olan uçuşu durdurulurmuş Boeing 737 MAX’a yapılan güncellemenin teknik incelemesi sırasında keşfedilen yeni bir yazılım sorununu ele aldığını söyledi.

Boeing yaptığı açıklamada, “Gerekli güncellemeleri yapıyoruz,” dedi. Üretici yetkilileri, sorunun bazı sistem monitörlerinin doğru çalıştığını doğrulayan bir yazılım açılış izleme işlevi ile ilgili olduğunu söyledi.

Yetkililer, monitörlerden birinin doğru başlatılmadığını söyledi. Şirket yetkilileri, monitör kontrolüne uçak veya sistem açılışında bir yazılım komutu tarafından sorulur ve bakım gerekirse uygun göstergeyi ayarlar.

ABC News, sorunu Cuma günü erken saatlerde bildirdi. Federal Havacılık İdaresi bu konuda (FAA) hemen yorum yapmadı.

Boeing, beş ayda 346 kişinin yaşamını yitirdiği iki kaza sonrasında sonra Mart ayında en çok satan uçağının uçuşunun durdurulmasının ardından 737 MAX’ın üretimini durdurmuştu.

ABD düzenleyicileri Boeing’den sorunu nasıl çözeceklerine dair bir güncelleme bekliyor. Bir ABD yetkilisi konuyla ilgili bilgi verdi, Cuma günü FAA’nın artık uçağın Mart ayına kadar geri dönüşünü onaylamasının mümkün olmadığını, ancak Nisan ayına kadar sürebileceğini söyledi.

Bu hafta, American Airlines ve Southwest Airlines, MAX uçuşlarının iptallerini Haziran başına kadar uzatacaklarını açıkladı.

Yine bu ay, FAA ve Boeing, 737 MAX’de kısa devreye neden olabilecek bir kablolama sorununu incelediklerini söylediler( Önceki yazılarımda paylaştığım). Yetkililer, incelemenin iki kablo demetinin birbirine çok yakın olup olmadığına baktığını ve bu da kısa devreye yol açabileceğini ve pilotların uygun şekilde düzeltme yapamadıkları takdirde bir kazaya neden olabileceğini söyledi.

ABD ve Avrupa havacılık güvenliği düzenleyicileri, Kasım ayında başlayan 737 MAX yazılım dokümantasyon denetimini tamamlamak için Boeing ile bir araya geldi. Dokümantasyon gereksinimleri, gittikçe karmaşıklaşan uçak yazılımlarının belgelendirilmesinde merkezi bir öneme sahiptir ve bir gecikme kaynağı olabilir.

Dokümantasyon konusu en az teknik sorunların çözümlenmesi kadar önemlidir. Pilotların bilemedikleri bir arızayı gidermede başarılı olması beklenemez. Umarız bu durum sonraki dönemlerde insanların yaşamını koruyacak bir musibet (“Bir Musibet Bin Nasihatten İyidir”) olarak tarihe geçecektir.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...