Ana içeriğe atla

Boeing’den, pilotlara üç önemli düzeltme vaadi sözü!

Ana Sayfa  Yazarlar  Eyup Turşucu  Boeing’den, pilotlara üç önemli düzeltme vaadi sözü!

Boeing’den, pilotlara üç önemli düzeltme vaadi sözü!

0

Boeing, B737 MAX kazalarına yol açan sistemin durdurulamaz burun aşağı kumanda vermesini pilotların önleyebilmesi için 3 düzeltme vaat ediyor…

Boeing, CBS News tarafından halka açıklanan bir sunumuna göre 737 MAX jetinin ölümcül kazalarından sorumlu tutulan bu sistem için, üç önemli düzeltme sözü veriyor.

Sunum, jetin dünya çapında uçuşunun yasaklanmasına yol açan iki kazada bir faktör olarak tanımlanan Manevra Karakteristiklerini Arttırma Sistemindeki değişikliklerle ilgilidir.

MCAS, bir stall tespit ettiğinde bu durumdan kurtarmak için uçağın burnunu otomatik olarak aşağı itmek üzere tasarlanmıştır. Ancak araştırmacılar, sensörlerin hatalı verilerinden dolayı yanlış tetiklenerek uçağı durdurulamaz bir dalışa zorladığını tespit etti.

Araştırmacılar, iki kazanın birincisinde, MCAS’ın uçağa 20 kereden daha fazla burun aşağı kumanda verdiğini ve pilotların önlemek için çaba sarfetmesine rağmen başarısız oldukları ölümcül bir dalış yaptı.

Sunumda Boeing’in MCAS’ı etkinleştirmek için iki sensörden aldığı verileri mukayese ederek kumanda vereceğinin yanı sıra, manuel olarak etkisiz kılma ve tekrar tekrar aktif hale gelmesini önleyen bir mekanizma içereceğini de belirtti.

Bilindiği gibi MCAS’ın önceki çalışma sisteminde verileri sadece bir sensörden alıyordu. Pilotlar düzeltme uyguladıklarında MCAS hemen tekrar devreye giriyordu.

CBS News ‘da Pazar günü çıkan haberlere göre, Boeing hatalı sisteme üç ölümcül 737 Max kazası için sıkça suçlanan üç düzeltme sözü veriyor.

CBS News, Boeing’in bu sorunları güncellenmiş yazılımlarla çözdüğünü ve şu değişiklikleri yapacağını aktardı:

1. MCAS şimdi orijinal sistemde bir tanesinin aksine iki sensörden gelen okumalara güvenecek. Yeni yazılım sadece her iki sensör de uçağın burnunun çok yüksek olduğu bilgisini verirse devreye girecektir. Boeing bu güncellemeyi bu yılın başlarında açıklamıştı.

2. Pilotlar sistemi etkisiz kılabilecekler.

3. Bunu yaptıklarında, MCAS otomatik olarak yeniden devreye girmeyecek, orijinal sistemde birkaç kez sistem tekrar devreye giriyordu.

CBS News, Boeing’e ayrıca paydaşlara yazılım güncellemeleriyle 1.850 saat uçulduğunu ve 100.000 saatten fazla bir süre boyunca mühendislik ve test geliştirme için harcandığını bilgisini de paylaştı.

ABD Federal Havacılık İdaresi, iki kazanın öncesinde 737 Max’in uçuşa elverişlilik onayının sorumluluğunun baskısı altına girdi. Ajans bu yüzden şimdi sertifika sürecini önemli ölçüde değiştirmek istiyor.

737 MAX’in Mart ayında hizmete geri dönmesi bekleniyor, ancak Boeing daha önce tekrar hizmete vermeye çalışıyor.

Kullanıcılar bu bilgiler ışığında ileriye dönük uçuş programlarını revize etmeye devam ediyorlar. Kısa süre içinde sertifikasyon onay sürecine ilişkin FAA açıklamasını beklemek yanlış olmaz.

Emniyetli Uçuşlar dileriz

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...