Ana içeriğe atla

CORONA PANDEMİSİ VE DEĞİŞEN DÜNYA

Ana Sayfa  Yazarlar  Eyup Turşucu  CORONA PANDEMİSİ VE DEĞİŞEN DÜNYA

CORONA PANDEMİSİ VE DEĞİŞEN DÜNYA

0

“Hazırlıksız yakalandık” ve “Dünya artık eskisi gibi olmayacak” Son aylarda sıkça duyduğumuz iki küçük cümle. Sizlere bugün yaşanan felaketin sonuçlarını rakamlarla açıklamaya çalışmayacağım, çünkü yaklaşık 4 aydır gündemdeki haberler ve yorumlarda konusunda uzmanlar tarafından istatistiki rakamlar günlük olarak güncellenmekte ve değerlendirmesi yapılmaktadır.

Ortada göz ardı edilemeyecek bir gerçek var, insanoğlu tarafından sürekli olarak doğa tahrip ediliyor. Denizler, nehirler, göller kirletiliyor, Ormanlar yakılarak yok ediliyor ve yerleşim yerleri kurmak için beton binalar yapılıyor. Başka yer kalmamış gibi, bereketli topraklar üzerine sanayi tesisleri kuruluyor. Yok edilen ormanların tekrar yetişmesi için onlarca yıl gerekeceği, yanan ormanla beraber yüzlerce değişik bitki türü ve onlarca değişik türde binlerce hayvanın yaşamına da son veriliyor. Maalesef yok edilenlerle birlikte dünyanın doğasında bulunan ekolojik denge bozulmakta ve sonuç olarak insanoğlu yarınlarını yok etmektedir.

Yukarıdaki yanlışlar nedeniyle insanlık maalesef başına gelen Covid 19 belâsına hazırlıksız yakalandı. İnsanlığın çok daha önemli işleri vardı, sebepleri sadece kendilerince malum ülkesinden binlerce kilometre uzaklarda gözlerini hırs bürümüş olarak yaptıkları bölgesel savaşlarla İnsanlığın yarınını yok ediyorlardı. Şimdi ne oldu? neredeyse savaştıkları yerlerde kollarını kaldıracak halleri kalmadı.

Hazırlıksız yakalandılar çünkü ellerindeki gücü insanlığın yararına kullanmak yerine insanları yok edecek silahlar, araçlar ve gereçler yaptılar. Pandemi başladığında insanları koruyacak malzemelerin yeterli olmadığı anlaşıldı. İnsanlar sokağa çıkma yasakları nedeniyle yiyecek stoklama yarışına girdiler ve gıda maddeleri tükenme noktasına geldi. İnsanoğlu, gelecekteki tehditleri öngöremediği, gerekli tedbirleri almadığı için pandemiye hazırlıksız yakalanmış oldu.

Gelelim ikinci konuya “dünya artık eskisi gibi olmayacak”. Tabii ki olmayacak, zannetmeyelim ki Covid 19 bittiğinde, birkaç yıl veya yıllar sonra onun yerine başka bir Pandemi vaya kriz oluşmasın. Dolayısı ile insanlar ve devletler bugün yaptıkları yanlışları tekrarlamamak için belki anlamsız savaşlardan ve sonu belli olmayan silahlanmadan vazgeçerler, doğayı ve tüm yaşamı koruyacak şekilde tedbirler alırlar.

İnsanlık artık anlamalıdır ki doğadaki hiçbir kaynak sonsuz değildir. Eldeki bu kıt kaynakları en iyi şekilde yönetmek insanların becerisine kalmıştır. Her şeyin olduğu gibi doğanın ve dünyanın da taşıyabileceği bir nüfus vardır. Bugünkü nüfus artışına doğanın cevap verme şansı hemen hemen artık kalmamıştır. Dolayısı ile yarını düşünmeden teşvik edilen kontrolsüz nüfus artışı politikasından ülkeler vazgeçmek zorundadır. Bu yüzden yapılacak en önemli şeylerden birisi de akılcı nüfus planlamalarını yönetmektir, bu yapılmadığı taktirde kısa süre sonra insanlar açlıkla mücadele etmek zorunda kalacaktır. Ama maalesef işte o gün geldiğinde herkes geç kaldığını anlayacaktır.

Yaşanan pandemi yarının gerçeklerini o kadar açıkça ortaya koydu ki, insanoğlu bundan sonra çok daha doğa dostu yönetim tarzı ortaya koyarak dünyada değişimi başlatacaktır. Umarız devletler menfaatleri uğruna giriştikleri bölgesel savaşlara son verirler.

Bu genel bilgiler ışığında tüm dünyanın etkilendiği pandemi felaketinden tam tabiriyle tırnak içinde “havadan nem kapan” havacılık sektörü de krizden bu döneme kadar olmadığı kadar ciddi şekilde etkilendi. Dünyadaki hava yolu işletmelerinin elindeki uçakların yaklaşık % 85’e yakını şu anda yerdedir. Genelde kargo uçakları, ihtiyaç halinde kargo taşıyacak hale getirilen diğer uçaklar ve bazı ülkelerde iç hatlarda yolcu uçakları uçmaya devam etmektedirler. Bütün sektörlerin de aynı şekilde etkilenmesi nedeniyle uçak üretici ve onları destekleyen sanayi kuruluşları da üretimlerini yavaşlatmış hatta bazıları tamamen durdurmuştur.

Sadece havacılık sektörü değil tüm sektörler bundan sonrası için olası tüm tehditlerin risk değerlendirmesini yaparak alınacak önlemleri çalışmak zorundalar. Bu doğru olarak yapılabildiği takdirde hazırlanmış planlar uygulamaya alınarak en ciddi kriz ortamında dahi alınan önlemlerle operasyon ve üretimler devam ettirilebilecektir.

Pandemi döneminde şirketlerin bu krizi atlatabilmek için aldıkları önlemlerin doğru, yeterli, yanlış veya yetersiz olduğu kriz sona erdiğinde hayat normalleşmeye başladığında ortaya çıkacaktır. Bu dönemde alınan önlemlerin çok iyi değerlendirilerek uygulamaya sokulması gerekir. Yetersiz veya yanlış önlemler pandemi sona erdiğinde işletmeleri, devletleri daha başka krizlerle yüz yüze getirebilecektir.

Umarız Pandemi dönemi en kısa sürede sona erer ve dünyamız tekrar normalleşmeye başlar.

Tüm insanlığa sağlıklı yarınlar dileriz.

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı