Ana içeriğe atla

CORONA PANDEMİSİ VE DEĞİŞEN DÜNYA

Ana Sayfa  Yazarlar  Eyup Turşucu  CORONA PANDEMİSİ VE DEĞİŞEN DÜNYA

CORONA PANDEMİSİ VE DEĞİŞEN DÜNYA

0

“Hazırlıksız yakalandık” ve “Dünya artık eskisi gibi olmayacak” Son aylarda sıkça duyduğumuz iki küçük cümle. Sizlere bugün yaşanan felaketin sonuçlarını rakamlarla açıklamaya çalışmayacağım, çünkü yaklaşık 4 aydır gündemdeki haberler ve yorumlarda konusunda uzmanlar tarafından istatistiki rakamlar günlük olarak güncellenmekte ve değerlendirmesi yapılmaktadır.

Ortada göz ardı edilemeyecek bir gerçek var, insanoğlu tarafından sürekli olarak doğa tahrip ediliyor. Denizler, nehirler, göller kirletiliyor, Ormanlar yakılarak yok ediliyor ve yerleşim yerleri kurmak için beton binalar yapılıyor. Başka yer kalmamış gibi, bereketli topraklar üzerine sanayi tesisleri kuruluyor. Yok edilen ormanların tekrar yetişmesi için onlarca yıl gerekeceği, yanan ormanla beraber yüzlerce değişik bitki türü ve onlarca değişik türde binlerce hayvanın yaşamına da son veriliyor. Maalesef yok edilenlerle birlikte dünyanın doğasında bulunan ekolojik denge bozulmakta ve sonuç olarak insanoğlu yarınlarını yok etmektedir.

Yukarıdaki yanlışlar nedeniyle insanlık maalesef başına gelen Covid 19 belâsına hazırlıksız yakalandı. İnsanlığın çok daha önemli işleri vardı, sebepleri sadece kendilerince malum ülkesinden binlerce kilometre uzaklarda gözlerini hırs bürümüş olarak yaptıkları bölgesel savaşlarla İnsanlığın yarınını yok ediyorlardı. Şimdi ne oldu? neredeyse savaştıkları yerlerde kollarını kaldıracak halleri kalmadı.

Hazırlıksız yakalandılar çünkü ellerindeki gücü insanlığın yararına kullanmak yerine insanları yok edecek silahlar, araçlar ve gereçler yaptılar. Pandemi başladığında insanları koruyacak malzemelerin yeterli olmadığı anlaşıldı. İnsanlar sokağa çıkma yasakları nedeniyle yiyecek stoklama yarışına girdiler ve gıda maddeleri tükenme noktasına geldi. İnsanoğlu, gelecekteki tehditleri öngöremediği, gerekli tedbirleri almadığı için pandemiye hazırlıksız yakalanmış oldu.

Gelelim ikinci konuya “dünya artık eskisi gibi olmayacak”. Tabii ki olmayacak, zannetmeyelim ki Covid 19 bittiğinde, birkaç yıl veya yıllar sonra onun yerine başka bir Pandemi vaya kriz oluşmasın. Dolayısı ile insanlar ve devletler bugün yaptıkları yanlışları tekrarlamamak için belki anlamsız savaşlardan ve sonu belli olmayan silahlanmadan vazgeçerler, doğayı ve tüm yaşamı koruyacak şekilde tedbirler alırlar.

İnsanlık artık anlamalıdır ki doğadaki hiçbir kaynak sonsuz değildir. Eldeki bu kıt kaynakları en iyi şekilde yönetmek insanların becerisine kalmıştır. Her şeyin olduğu gibi doğanın ve dünyanın da taşıyabileceği bir nüfus vardır. Bugünkü nüfus artışına doğanın cevap verme şansı hemen hemen artık kalmamıştır. Dolayısı ile yarını düşünmeden teşvik edilen kontrolsüz nüfus artışı politikasından ülkeler vazgeçmek zorundadır. Bu yüzden yapılacak en önemli şeylerden birisi de akılcı nüfus planlamalarını yönetmektir, bu yapılmadığı taktirde kısa süre sonra insanlar açlıkla mücadele etmek zorunda kalacaktır. Ama maalesef işte o gün geldiğinde herkes geç kaldığını anlayacaktır.

Yaşanan pandemi yarının gerçeklerini o kadar açıkça ortaya koydu ki, insanoğlu bundan sonra çok daha doğa dostu yönetim tarzı ortaya koyarak dünyada değişimi başlatacaktır. Umarız devletler menfaatleri uğruna giriştikleri bölgesel savaşlara son verirler.

Bu genel bilgiler ışığında tüm dünyanın etkilendiği pandemi felaketinden tam tabiriyle tırnak içinde “havadan nem kapan” havacılık sektörü de krizden bu döneme kadar olmadığı kadar ciddi şekilde etkilendi. Dünyadaki hava yolu işletmelerinin elindeki uçakların yaklaşık % 85’e yakını şu anda yerdedir. Genelde kargo uçakları, ihtiyaç halinde kargo taşıyacak hale getirilen diğer uçaklar ve bazı ülkelerde iç hatlarda yolcu uçakları uçmaya devam etmektedirler. Bütün sektörlerin de aynı şekilde etkilenmesi nedeniyle uçak üretici ve onları destekleyen sanayi kuruluşları da üretimlerini yavaşlatmış hatta bazıları tamamen durdurmuştur.

Sadece havacılık sektörü değil tüm sektörler bundan sonrası için olası tüm tehditlerin risk değerlendirmesini yaparak alınacak önlemleri çalışmak zorundalar. Bu doğru olarak yapılabildiği takdirde hazırlanmış planlar uygulamaya alınarak en ciddi kriz ortamında dahi alınan önlemlerle operasyon ve üretimler devam ettirilebilecektir.

Pandemi döneminde şirketlerin bu krizi atlatabilmek için aldıkları önlemlerin doğru, yeterli, yanlış veya yetersiz olduğu kriz sona erdiğinde hayat normalleşmeye başladığında ortaya çıkacaktır. Bu dönemde alınan önlemlerin çok iyi değerlendirilerek uygulamaya sokulması gerekir. Yetersiz veya yanlış önlemler pandemi sona erdiğinde işletmeleri, devletleri daha başka krizlerle yüz yüze getirebilecektir.

Umarız Pandemi dönemi en kısa sürede sona erer ve dünyamız tekrar normalleşmeye başlar.

Tüm insanlığa sağlıklı yarınlar dileriz.

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...