Ana içeriğe atla

EASA, Boeing 737 MAX’in en erken Ocak ayında hizmete geri dönebileceğini değerlendiriyor

Ana Sayfa  Yazarlar  Eyup Turşucu  EASA, Boeing 737 MAX’in en erken Ocak ayında hizmete geri dönebileceğini değerlendiriyor

EASA, Boeing 737 MAX’in en erken Ocak ayında hizmete geri dönebileceğini değerlendiriyor

0

Avrupa düzenleyicileri, Avrupa Havacılık Emniyet ajansı test pilotları tarafından Aralık ayı içinde gerçekleştirilecek test uçuşlarının ardından Ocak ayının başında Boeing 737 MAX’in hizmete geri dönmesinin beklendiğini açıkladı.

Reuters’e konuşan Avrupa Birliği Havacılık Emniyeti Ajansı (EASA) Başkanı Patrick Ky, ABD düzenleyicilerinin Mart ayında başlatılan bir uçuş yasağını kaldırmak için kendi kararlarını ne zaman alacağını tahmin etmeyi reddetti, ancak ajanslar arasındaki herhangi bir farkın aylar yerine haftalar olacağını söyledi.

Boeing, Mart ayındaki uçuşlarının durdurulmasına neden olan iki ölümcül kaza sonrasında eğitim ve kokpit yazılımındaki değişiklikleri tamamlayarak yıl sonunda  MAX’leri hizmete geri döndürmeyi hedeflediğini belirtti.

ABD Federal Havacılık İdaresi (FAA) yasağın kaldırılmasında birincil sorumluluğa sahip olup, EASA dahil diğer düzenleyiciler tarafından takip edilmesi beklenmektedir. Ancak diğer kurumların hareketinin yavaş olabileceği konusunda endişeleri olduğu da vurgulamıştır.

EASA İcra Direktörü Patrick Ky Cuma günü geç saatlerde “Benim için her şey yolunda giderse, gelecek yılın başında geri dönüş mümkün olacak. Bugün bildiğimiz kadarıyla, uçuş testlerimizin Aralık ayı ortasında yapılmasını planladık; bu da Ocak ayında hizmetine dönüş kararlarının tarafımızdan alınacağı anlamına geliyor“ dedi.

MAX’ın hizmete dönüşünün mümkün olduğu kadar FAA ile koordine edeceğini, ancak iki kurumun biraz farklı süreçlere ve danışma şartlarına sahip olduğunu ,fade ederek şunları kaydetti;.

“Öyleyse birkaç haftalık bir zaman farkıyla sonuçlanabilir, ancak altı aydan söz etmiyoruz; eğer gerçekleşirse çoğunlukla süreç veya idari tekniklerden kaynaklanacak bir gecikmeden bahsediyoruz.”

Ky, 2016’da Boeing’in iç yazışmalarında yer alan ve uçak üreticisini zora sokan Pilot mesajlarının açıklanmasından kısa bir süre önce konuşuyordu; ancak pazartesi günü, mesajlar hakkında yorum yapmayı reddetti.

Bazı analistler ve sendikaların ortaya çıkan yazışmaların uçağın hizmete geri dönüşünü daha da geciktirebileceğini öne sürmelerine karşın, FAA yetkilileri, Kasım ayının başlarında bir sertifikasyon uçuşu için geçici planları etkilemesini beklemediklerini söyledi. FAA uçuş durdurma yasağının sona ermesi için o uçuştan en az 30 gün gerekebileceğini duyurdu.

Bir Avrupa kaynağı da, doğrudan bir etki belirtisi olmadığının altını çizdi.

İNSAN FAKTÖRLERİ

Bununla birlikte, MAX’ın yerde kalışı için zamanlama tespit edilmemiş olup bir dizi olağanüstü kontrole bağlı.

FAA, tek bir hücum açısı (AOA) sensöründen gelen hatalı veriler nedeniyle MAX’ın burnunu aşağı doğru iten MCAS kontrol yazılımını önlemek için, her iki sensörün de MCAS tarafından değerlendirileceği son bir Boeing sistem güncellemesini bekliyor.

EASA, yalnızca üçüncü bir sensörün sistemi kusursuz hale getirebileceği yönündeki bir önerisini geri almadı, ancak pilot prosedürleri iyileştirmeyi amaçlayan ayrı bir uygulama iş yükünü azaltırsa, endişelerini bir kenara bırakmak için hazır olduğunu söyledi. Hataların “ortalama” bir ekip tarafından yönetilebilir olması gerektiğini belirtti.

Ky, mürettebatın iş yükünün insan faktörü açısından ele alınacağını ve yapılan değişikliklerin bu konuda ne kadar yardımcı olacağının dikkatle izleneceği belirtti.

İş yükü testleri FAA ile birlikte yapılacak, ancak EASA kendi uçuş ve simülatör testlerini yapacak.

Bunlar, EASA’nın yalnızca gelişmiş kokpit prosedürlerine güvenip güvenmeyeceğine karar vermesine yardımcı olacak, böylece pilotlar herhangi bir sensör kesintisi ile kolayca başa çıkabilir veya sensör verilerinin ilk başta kaybolmasını zorlaştırmak için başka bir teknik güvenlik ağı talep edebilir.

Ky, “İkisi tamamlayıcıdır … Daha iyi bir AOA bütünlüğü istiyorsanız, bunun açık bir yolu, yapılması kolay olmayan başka bir sensör daha eklemek olacaktır.” söyledi.

GEÇİŞ SÜRECİ

Ky, üçüncü bir sensörün sisteme dahil edilmesi konusunun tartışılabileceğini sözlerine  ekleyerek, azaltılmış pilot aşırı yükü ile uçağın uçuşa verilebileceği bir geçiş dönemi getirmeyi reddetti.

“Pilotların iş yükünü basitleştiren ve kabul edilebilir bir seviyeye ulaşmanızı sağlayan yeni bir operasyonel prosedürünüz varsa …. bu hizmete geri dönüş için yapılabilir” dedi. “Şimdi, bu seviye sadece geçiş döneminden daha uzun bir süre için kabul edilebilir mi? Bu değerlendirmemiz gereken bir şey.”

Ky, iş yükü testlerinin sonucunun da hangi eğitimin gerekli olduğunu etkileyeceğini ifade ederken, küresel düzenleyiciler arasındaki rekabetin dünya çapında pürüzsüz bir hizmet dönüşüne engel olacağı yönündeki kaygıları ise reddetti ve “Düzenleyiciler arasında gerçek bir rekabet yok, “Bu projede aldığımız tüm kararlar teknik kararlardı. Politika yapmıyoruz.” dedi.

Endonezya Son Kaza raporunun yayınlanması sonrasında Düzenleyicilerin kazaları tam olarak anlayıp anlamadıklarının sorulacağını belirten Ky, faktörlerin bir kombinasyonu olacağı görüleceğini,”Kesinlikle tasarım hataları vardı – MCAS asla ilk tasarımdaki gibi tasarlanmamalıydı – ve şanssızlıktı. Boeing, kazaların, MCAS performansının bir bağlantıyı temsil ettiği olay zincirlerinden kaynaklandığını, Pazar günü, 737 MAX’ta, benzer kazaların bir daha yaşanmamasını sağlayacak iyileştirmelerin geliştirildiğini  vurguladı.

EASA Başkanı Patrick KY’nin açıklamaları sürecin kesinlikle tüm olumsuzlukların giderilmesinden sonra tamamlanacağını ortaya koymaktadır. Süreçte son adım atılmadan önce sadece düzenleyiciler değil aynı zamanda MAX kullanıcılarının da dahil olduğu bir uzlaşı sağlanması emniyetle uçuşa devam edilebilmesi için gerekmektedir.

İlgili tarafların düşündükleri tüm soruların cevaplanması çok önemlidir.

Emniyetli Uçuşlar dileriz

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E )

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...