Ana içeriğe atla

FAA Başkanı Dickson’un açıklamaları ne anlama geliyor?

Ana Sayfa  Yazarlar  Eyup Turşucu  FAA Başkanı Dickson’un açıklamaları ne anlama geliyor?

FAA Başkanı Dickson’un açıklamaları ne anlama geliyor?

0

Federal Havacılık İdaresi Başkanı, sorunlu uçak onayı ile ilgili olarak Ajansını savundu.

Stephen Dickson Pazartesi günü Montreal’de, diğer FAA yetkilileri ile birlikte dünyanın dört bir yanından havacılık düzenleyicilerine bilgilendirmede bulundu. FAA’de kıdemli bir Boeing uzmanının bulunduğunu ifade eden Dickson, geçen ay söylediği gibi FAA’nın Boeing’in MAX’teki değişikliklerini dikkate almak için bir zaman çizelgesi olmadığını yineledi.

Dickson, uçağın uçuşlarının durdurulmasının ardından FAA’nın gözetimindeki şirketlerin incelemeyi artırdığını, FAA’nın da aynı yaklaşımı izlediğini söyledi.

Ancak, FAA’nın kullandığı süreç ve düzenlemelerin “sürekli evrim geçirdiğini” de sözlerine ekleyen Dickson, FAA’nın MAX ve sertifikalandırma sistemini incelemesi için önerilerde bulunmak üzere diğer düzenleyicileri de davet etti.

Uçak, Endonezya ve Etiyopya’da 346 kişinin öldüğü iki kazadan Mart ayındaki ikinci kazadan sonra Uçuşları durdurularak hizmetten alındı. Chicago merkezli Boeing, otomatik bir uçuş kontrol sistemine yapılan güncelleme de dahil olmak üzere uçağının işlemlerinin tamamlanmasında sona yaklaşıyor.

FAA son düzenleyici; bununla birlikte, FAA eylemi ile diğer düzenleyici kurumların onayı arasında uzun bir boşluk olması olasılığı, Dickson ve FAA için bir zafer olacakmış gibi görünüyor.

Avrupa Birliği Havacılık Güvenliği Ajansı Başkanı (EASA) Patrick Ky, FAA onayının aynı şartlar altında olduğunu söyledi. Avrupa ajansı, birkaç hafta önce, uçağın Avrupa’ya geri dönüşünü geciktirebilecek ilave sensörler dahil olmak üzere şirketin planlamasının ötesinde talepte bulunabileceğini öne sürmüştü.

The Wall Street Journal, 29 Ekimde Java kıyılarında meydana gelen Lion Air Max kazasının Endonezya makamlarınınca araştırıldığını ve taslak raporun hazırlanmakta olduğunu bildirdi. İsimsiz kaynaklardan alıntı yapan gazete, araştırmacıların pilot hatası ve hatalı bakımın muhtemel faktör olarak işaret edildiğini aktardı. Boeing bu konuda yorum yapmaktan kaçındı.

Dickson Montreal’de, “Karmaşık sistemlerdeki kazalar nadiren tek bir nedenin sonucudur. Aksine, genellikle karmaşık olaylar zincirine ve insan ve makine arasındaki etkileşime bağlı olarak meydana gelir.” dedi.

Emniyet iyileştirmeleri, uçak tasarımını, üretimini, bakımını ve işletmesini kapsamalıdır.

Boeing CEO’su Dennis Muilenburg, Etiyopya Havayolları’nda Max kazasının Addis Ababa’da kalkışın hemen sonrasında olduğunu belirtti.

Muilenburg Nisan ayı sonlarında yaptığı açıklamada, “Çoğu kazada olduğu gibi, meydana gelen olaylar zinciri olduğunu ve “Bunu sadece herhangi bir tek ögeye atfetmek doğru değildir.” vurgusunda bulunmuştu.

Bazı eleştirmenler bunu, gelişmekte olan iki ülkedeki pilotları suçlamak olarak değerlendirdi.

Lion Air kazasında akrabalarını kaybeden aileler adına Boeing’e dava açan Los Angeles’lı bir avukat olan Brian Kabateck, ” Evet, uçaklarla ilgili bir sorun olabilir ama aynı zamanda Kötü pilotlar da dikkate alınmalı, ‘Amerika Birleşik Devletleri’nde veya Batı dünyasında bu olmazdı, çünkü pilotlar çok iyi eğitilmişlerdi ‘ değerlendirmesi Boeing’in yaklaşımı olabilir ” demişti.

Ayrıca, Boeing 737 MAX uçaklarında meydana gelen kazalarda ölenlerin ailelerine tazminat olarak 50 milyon dolarlık bir fonun ayrıldığını ve ailelerin başvuruda bulunmaları için Pazartesi gününden itibaren 31 Aralık tarihine kadar taleplerin alınmaya başladığı belirtildi.

Boeing, kazalarda ölen her kişi için yaklaşık 145.000 $ ‘a varan fon için para sağlıyor. Chicago merkezli şirkete düzinelerce aile dava açıyor, akrabaları fondan tazminat almak için davalarından vazgeçmeyeceklerini söyledi.

Haberden de görüldüğü gibi bu açıklamada da sürece ilişkin takvim verilmemiş olup genelde zarar gören ailelerin kayıplarının tazminine yönelik süreç paylaşılmıştır. Boeing tarafından pilotların eğitim yetersizliğine bağlı hatalarının öne çıkarılmaya çalışılması halinde kazanın ana sebebinin dikkate alınmadığı kuşkularını doğuracaktır.

Önceki yazılarımda da açıkça belirttiğim gibi muhtemel neden ( Ana sebep ilgili ülkelerin havacılık otoritelerinin hazırlayacağı son raporda yer alacaktır) her iki olay birbiri ile hemen hemen aynı olup ilk defa MAX uçaklarında uygulanan MCAS sisteminin hücum açısı sensöründen aldığı hatalı bilgileri değerlendirerek pilotun bilgisi dışında burun aşağı kumanda vermesidir. Bilhassa ilk kazaya kadar Hiçbir B737 MAX uçucusu ve teknik departmanı MCAS konusunda bilgi sahibi değildir. Bu bilgi Uçak dokümanlarında yer almamıştır. Dolayısı ile bu olayda sadece üretici Boeing değil aynı zamanda bu uçağa uçuşa elverişlilik sertifikasını veren/ onaylayan FAA ‘de sorumlu olup sorgulanmalıdır.

Amerika basınında bu konuda mahkeme ve senato tarafından her iki birimin de sorgulanmakta olduğu haberleri yayınlanmaktadır.

Emniyetli uçuşlar dileriz

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E )

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...