Ana içeriğe atla

FAA, Boeing ve diğerleri için emniyet yönetim sistemlerini zorunlu kılmalıdır

Ana Sayfa  Yazarlar  Eyup Turşucu  FAA, Boeing ve diğerleri için emniyet yönetim sistemlerini zorunlu kılmalıdır

FAA, Boeing ve diğerleri için emniyet yönetim sistemlerini zorunlu kılmalıdır

0
A Boeing Co. 737 Max 7 jetliner flies during the flying display on the opening day of the Farnborough International Airshow (FIA) 2018 in Farnborough, U.K., on Monday, July 16, 2018. Photographer: Simon Dawson/Bloomberg

Perşembe günü uzman bir komite, 346 kişinin öldüğü iki Boeing 737 MAX kazasının ardından Federal Havacılık İdaresi’ne Boeing ve diğer uçak üreticilerinin yeni emniyet yönetim araçlarını benimsemelerinin gereğini önerdi.

Ekim 2018’de Lion Air’e ait Boeing 737 Max uçağı Endonezya’da düştü. 5 ay sonra Mart 2019’da Etiyopya Hava yollarına ait diğer bir Max uçağının düşmesiyle toplam 346 kişi yaşamını yitirdi. Bunun üzerine B737 Max uçaklarının teslimatı durdurularak en çok satan ticari uçağın uçuşları durduruldu.

Emekli bir Hava Kuvvetleri generali ve eski Hava Yolları Pilotlar Birliği başkanı tarafından yönetilen uzman paneli, FAA’nın yeni uçakları nasıl belgelendirdiği konusunda da iyileştirmeler çağrısında bulundu. Uçak üreticilerine bazı sertifikasyon görevlerini devretmenin uzun süredir devam eden uygulamasını sona erdirilmedi.

ABD Ulaştırma Bakanı Elaine Chao tarafından Nisan ayında gerçekleştirilen panelde FAA’nın “tasarım ve üretim organizasyonları” için Emniyet Yönetim Sistemleri (SMS) görevini önerdi. FAA şu anda havayolları için buna ihtiyaç duymaktadır.

Perşembe günü yayınlanan özel komite raporunda, “mevcut belgelendirme sisteminin uyum konusuna odaklanmasının aksine, SMS’ler tasarım, prosedürler ve eğitim gibi eylem kombinasyonlarının potansiyel tehlikelere karşı birlikte çalışıp çalışmadığına dair bütüncül bir değerlendirmeyi teşvik ediyor.” bilgisi yer aldı.

Boeing’in emniyet kültürü geçen hafta 737 MAX’ın gelişimi hakkında yüzlerce dahili mesaj yayınladıktan sonra sert bir şekilde eleştirildi; bunlardan biri de uçağın “maymunlar tarafından denetlenen palyaçolar tarafından tasarlandığını” söyledi.

Boeing yaptığı açıklamada, belgelendirme sürecini geliştirmek için hükümet ve sektör paydaşlarıyla birlikte çalışmaya devam ederken bu önerilerin yakından inceleneceğini belirtti.

FAA Yöneticisi Steve Dickson, FAA’nın bulguları gözden geçireceğini de ekleyerek “havacılık endüstrisinin tüm sektörlerinde Emniyet Yönetim Sistemlerinin kullanımını iyileştirme önerisini övdü.

ABD Kongre Ulaştırma Komitesi başkanı Peter DeFazio geçen ay yapılan ölümlü kazaların incelendiği panelde Boeing içinde eksik bir emniyet kültürü tespitine rağmen bu konuda uygun gözetim sağlamayan bir FAA bulduğunu söyledi.

Özel komite, yeni uçak testlerinin “çoklu arıza modu senaryolarını içermesi ve ürünün beklenen son kullanıcıları olan eğitimli pilotları içermesi gerektiğini” söyledi.

Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu başkanı Robert Sumwalt Eylül ayında yaptığı açıklamada, iki ölümlü kazada mürettebatın “Boeing ve FAA’nın istediği gibi tepki vermediğini” söyledi.

Stall durumunu önlemek amacıyla uygulanan MCAS sistemine hatalı bilgi gelmesi nedeniyle uçağın baş aşağı kumandası vermesi sonucu iki ölümlü kaza yaşanmıştı. Hatalı bilgiyi mukayese ederek doğru bilgi üretilmesi için Boeing tarafından yazılım değişikliği ve sistemsel iyileştirmeler yapıldı.

Özel komite, FAA’nın Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü’ne(ICAO) “emniyeti artırmak için operasyonel verilerin uluslararası olarak paylaşılmasını” önermesi gerektiğini söyledi.

Raporda ayrıca FAA’nın “öğrencileri FAA’da kariyer yapmaya teşvik etmek için agresif bir işe alım kampanyasına” ihtiyacı olduğu ve FAA sertifikasyon görevleri yürüten Boeing çalışanları üzerindeki “potansiyel gereksiz baskı hakkındaki endişeleri” ele alması gerektiği belirtildi.

Adalet Bakanlığı ve Ulaştırma Bakanlığı Genel Müfettişliği tarafından 737 MAX sertifikası araştırılmaya devam edilmektedir.

Gün yok ki Max ile ilgili yeni bilgiler gündeme düşmesin. Boeing’den yapılan bir açıklamada teknik incelemeler esnasında Bilgisayar sistemlerinde yeni bir problem tespit edildiği ve giderilmesi için çalışıldığı belirtilmiştir. Sürecin FAA ile birlikte yürütüldüğü ve gelişen her durumu kamu oyu ile paylaştıklarını belirtildi. Ayrıca amaçlarının 737 Max uçağının emniyetle ve tüm yasal gereklilikleri sağlayarak tekrar hizmete sunulması olduğunu vurguladılar.

Tüm havacılık sektörü B737 Max uçağının tüm sorunları çözülmüş ve emniyetle dönüşünü beklemekte.

Emniyetli Uçuşlar dileriz

EyupTurşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...