Ana içeriğe atla

İstanbul’da yaşanan pistten çıkış suç olarak değil ‘Kaza’ olarak soruşturulmalı

Ana Sayfa  Yazarlar  Eyup Turşucu  İstanbul’da yaşanan pistten çıkış suç olarak değil ‘Kaza’ olarak soruşturulmalı

İstanbul’da yaşanan pistten çıkış suç olarak değil ‘Kaza’ olarak soruşturulmalı

0

ALEXANDRIA, Virginia – Uçuş Emniyeti Vakfı, 5 Şubat’ta İstanbul’da Pegasus Havayollarının 2193 sayılı seferinde pistten çıkarak yaşanan kazada ölenlerin ailelerine ve sevdiklerine başsağlığı diledi. 5 Şubat’ta meydana gelen kazanın nedenini belirlemek, gelecekte tekrarını ve bu tip trajedileri önlemek için araştırma devam ediyor? Vakıf, tüm ülkelere havacılık kazalarını ve olaylarını suç haline getirmenin emniyeti artırmaya zarar vereceği hatırlatıldı.

Vakıf Başkanı ve CEO’su Dr.Shahidi “Geçen hafta yaşanan pist dışına çıkış sonucu yaşanan trajik olaydan sonra, kaza araştırmacılarına ayrıntılı bir şekilde araştırma yapma, olası nedenleri belirleme ve benzer kazaların meydana gelme olasılığını azaltmak için gerekli emniyet önerilerini yapma konusunda zaman verilmesi çok önemlidir. Kovuşturma söylentisi ortaya çıktığında en önemli şey bunun ne olduğunu ortaya çıkarmak zorlaşıyor. Türkiye hükümetini uçuş ekibine karşı yasal işlemlerde kısıtlama uygulamaya ve uçuş güvenliğinin geleceği üzerindeki olası olumsuz etkilerini göz önünde bulundurmaya çağırıyoruz. ”dedi.

Vakıf, kazaların ve olayların suçluluğu üzerinde kovuşturma yapılmasının emniyeti olumsuz etkilediği konusu üzerindeki çalışmalarını uzun zamandır sürdürmektedir. Vakfın Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü’nün (ICAO) 40. Yıl toplantısında sırasında söylediği gibi, kaza sonrasında cezalandırmak odaklı değil nedeninin belirlenerek aynı nedenlerle tekrarlanmasından kaçınmaktadır. Kovuşturma tehdidi, soruşturma sırasında ve gelecekte kritik güvenlik bilgilerinin akışı üzerinde ürpertici bir etkiye sahip olabilir. Kovuşturma, ayrıca etkili bir emniyet kültürü ve veri paylaşımını teşvik etmek için gerekli güveni ve işbirliğini tesis etmenin önünde bir engeldir.

ICAO Ek 13, Uçak Kazası ve Olay Soruşturması yönetmeliği, bir uçak kazası veya olay soruşturmasının tek amacının gelecekteki kaza ve olayların önlenmesi olduğunu ve pay veya suçu veya yükümlülüğün tahsisi için bir soruşturmanın “amacı olmadığını” açıkça belirtmektedir.

Shahidi, “Havacılık, küresel havacılık topluluğundaki paydaşların bilgi paylaşmaya ve birlikte çalışmaya istekli olduğu kadar güvenlidir” dedi. “Profesyonel araştırmacılar tarafından kazaların nedenlerinin anlaşılması için bir araştırma ve sonuçlarının ortaya konmasını sağlayacak atmosferi savunuyoruz, böylece bu trajediler tekrar ortaya çıkmayacaktır. Soruşturmanın bu aşamasında cezai kovuşturma tehdidinin neler getireceği garanti edilmez. ” dedi.

Uluslararası Havacılık sektöründe kazalar yukarıda belirtildiği gibi ICAO Ek 13’ göre araştırılır ve suçlu aranmaz. Kazanın asıl ve destekleyen kök nedenleri tespit edilerek ilgili birimlere düzeltici/iyileştirici önerilere raporda yer verilir. Bu konuda ülkemiz otoritelerinin daha hassas davranması kazaların sonrasında araştırma safhasının doğru sonuçlar vermesine yardımcı olacaktır.

Kaza araştırmasını sürdüren ekibe kolaylıklar dileriz.

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...