Ana içeriğe atla

Pegasus kazası sonrası

Ana Sayfa  Yazarlar  Eyup Turşucu  Pegasus kazası sonrası

Pegasus kazası sonrası

1

6 Şubat akşamı Sabiha Gökçen Havalimanı’nda Pegasus Havayolları uçağının yaşadığı ölümlü kaza sonrası devam eden ve kazaya ilişkin yapılacak araştırma ve alınacak tedbirlerin henüz başında olduğumuz bu süreçte özellikle yargı boyutunda meydana gelen gelişmeleri büyük bir ilgi ve endişe ile izliyoruz.

Dünyada havacılık kazaları tüm taraf ülkeler tarafından kabul edilmiş kurallar çerçevesinde Annex 13 Aircraft Accident and Incident Investigation yani hava araçları kaza ve olay araştırması yönergesine göre yapılmaktadır. Bu yönergede yer aldığı gibi kaza araştırmaları suçluyu bulmak için değil kaza nedenlerini gerçek bilgiler ışığında ortaya çıkararak tekrarının önlenmesini sağlayacak objektif sonuç ve tavsiyeleri yayınlamaktır.

Annex 13’de de yer aldığı şekilde kaza araştırması ile hukuki süreç işbirliği içinde olmalıdır ama yaşanan kazadan sonraki süreçte ise hemen daha ilk günlerden yargının kaza araştırmasının önüne geçtiği görülmektedir. Bu durumun, yürütülen kaza araştırmasının sağlıklı yapılmasını önleyeceği değerlendirilmektedir. Havacılık sektöründe yer alan ve kar amacı gütmeden havacılık emniyetinin arttırılmasına yardımcı olmak için faaliyet gösteren Uçuş Emniyeti Vakfı (Flight Safety Foundation) bu konunun önemini belirten bir yazı yayınlamış olup değerlendirmelerimle birlikte Bağımsız Havacılar Sitesinde 12 Şubat 2020 günü yer almıştır.

Yargılama gerçek delillere dayanarak yapılmalıdır. Bu kaza sonrasında henüz Kaza Ön raporu dahi yayınlanmamıştır. Araştırma ekibi yüzlerce parametreyi değerlendirerek ana sebebi ve kazaya neden olan diğer sebepleri raporlayacaktır ve henüz bu bilgiler mevcut değildir. Halbuki Yargı kaza raporunda yer alan ana neden ve diğer nedenleri dikkate alarak süreci devam ettirmelidir. Şu anda medyada maalesef nereden alındığı yani kaynağı belli olmayan bir çok neden sıralanmıştır. Bir kaza araştırmasında bu durumun bir suç teşkil etmesi gerekmektedir ve bu bilgilerin nasıl medyada yer aldığının araştırılması gereğine inanıyorum. Bir kaza araştırma uzmanı olarak diğer ülkelerde meydana gelen kazaları ve sonrasını da yakınen takip ediyorum ve bizde olan bu acelecilik ve bilgi kirliliğini hiçbir yerde göremiyorum. Bu vahim gelişme ülkemiz için havacılık sektöründe istenmeyen bir durum olarak tarihte yerini alacaktır.

Kaza raporu çıkmadan gerçek kaza nedenleri bilinmeden verilen yargı kararları ve uygulamalar havacılık sektörümüzde negatif etki yaratacak, bundan sonra pilotların uçuş esnasında verecekleri kararları etkileyebilecektir. Bu durumun işin uzmanları tarafından değerlendirilmesinin Havacılık Emniyeti açısından önemli olduğunu düşünüyorum.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...