Ana içeriğe atla

Düşen Pakistan uçağının kara kutularının çözümlenmesi Fransız araştırmacılar tarafından tamamlandı

Düşen Pakistan uçağının kara kutularının çözümlenmesi Fransız araştırmacılar tarafından tamamlandı

0




PK8303’ün FDR ve CVR çözümlemeleri tamamlandı…

İslamabad, 6 Haziran Fransız araştırmacılardan alınan bilgiye göre, geçen ay yoğun nüfusun yaşadığı bir bölgede düşen Pakistan uçağının kara kutularının indirilmesi ve çözümlenmesi tamamlandı.

Ulusal taşıyıcı Pakistan Uluslararası Havayolları’nın (PIA) Airbus A320 uçağı, 22 Mayıs’da Karaçi’nin Jinnah International’a inişinden birkaç dakika önce Jinnah Garden alanına düştüğünde uçakta 91 yolcu ve sekiz kişilik bir mürettebat bulunuyordu. Kazada doksan yedi yolcu öldü. Yerdeki 11 kişi yaralandı. Yerde yaralanan 13 yaşındaki bir kız bu hafta öldü ve kazada ölenlerin sayısı 98’e yükseldi.

Fransa Toulouse’da bulunan Airbus tesisinden 11 kişilik bir uzman ekibi, olaydan sonra Airbus uçağının yer aldığı kaza için bağımsız bir soruşturma yapmak üzere Pakistan’a geldi.

Fransız Sivil Havacılık Emniyeti Soruşturma ve Analiz Bürosu (BEA) Cuma günü yaptığı açıklamada, PK-8303 kara kutusunun iki bileşeni olan uçuş veri kaydedicisinin (FDR) ve kokpit ses kaydedicisinin (CVR) indirilip çözülmesinin yapıldığı bilgisinin bir tweet’te yer aldığını söyledi. Bununla beraber Analizin devam edeceği bilgisi verildi.

Ayrıca Pakistan’ın Uçak Kazalarını Soruşturma Kurulu’nca (AAIB) yürütülen kaza araştırması için daha sonraki bir tarihte elde edilen ve analizi yapılan verilere dayanarak olay hakkında bir ön rapor yayınlayacağı bildirildi.

Dawn gazetesinde yer alan bir rapora göre, Havacılık Bakanı Ghulam Sarwar Khan uçak kazasının ön raporunun 22 Haziran’da Parlamentoda gündeme alınacağını duyurmuştu.

Uzmanlar bu hafta başında uçağın FDR ve CVR’si ile birlikte Fransa’ya gitmişlerdi. Rapora göre AAIB Başkanı Air Commodore Usman Ghani de Fransız ekibine eşlik etti. FDR zaman, yükseklik , hava hızı, uçuş istikameti, uçağın o anki durumu ve uçuşa ait diğer özellikleri kaydeder. CVR ise kaza ve olay araştırmalarında kullanılmak üzere uçuş esnasındaki ses ortamını kaydetmek için kullanılan bir cihazdır. Pilotların kulaklıklarının ve kokpitte bulunan bir alan mikrofonlarının ses sinyallerini kaydeder ve saklar.

Airbus şirket temsilcileri, Fransa, Almanya, İngiltere ve diğer ülkelerden üyeleri içeren yabancı uzmanlardan oluşan ekip kaza bölgesini ziyaret ederek uçağın enkazını ve bölgeyi inceledi.

Bu arada Pakistan Sivil Havacılık Otoritesi (CAA), 2 Haziran’da PIA’ya yazdığı bir mektupta, düşen uçağın pilotunun hava trafik kontrolörünün (ATC) talimatlarını takip etmediğini söyledi.

Mektupta, o anda görevde olan ATCO’nun(Hava trafik kontrolörünün PK-8303 pilotu ile ilgili bir uygunsuzluk raporu hazırladığını belirtilmekteydi. Kontrolör tarafından Pilotun, süratinin fazla ve yaklaşma için yüksek irtifada olduklarına dair iki kez uyarıldığını ancak dikkate alınmadığı bilgisine yer verilmekteydi.

Önceki yazılarımda yer verdiğim gibi Pakistan Sivil Havacılık Otoritesi tüm sektöre örnek olacak şekilde Kaza Araştırmasını şeffaf bir şekilde yönetmeye devam ediyor. Umarız tüm havacılık sektörü buradan ciddi bir ders çıkarır.

Bugüne kadar paylaşılan resmi bilgiler ışığında kazanın en önemli sebebinin yaklaşma safhasında herhangi bir nedenle meydana gelen “İSTİKRARSIZ YAKLAŞMANIN” ATC’nin iki kez ikazına rağmen devam ettirilmesi olduğu değerlendirilmektedir. Bu konuda kesin değerlendirme FDR ve CVR çözümlemelerinin paylaşılmasını takiben yapılabilecektir.

Tüm Uçucularımıza önerebileceğimiz en önemli tavsiye “Lütfen kurallar içerisinde operasyonu sürdürün, istikrarsız yaklaşma halinde PAS GEÇİNİZ.” Pas geçme uçuş operasyonun emniyetle devam etmesini sağlayan doğal bir parçasıdır.

Sağlıklı Emniyetli Uçuşlar

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...