Ana içeriğe atla

Düşen Pakistan uçağının kara kutularının çözümlenmesi Fransız araştırmacılar tarafından tamamlandı

Düşen Pakistan uçağının kara kutularının çözümlenmesi Fransız araştırmacılar tarafından tamamlandı

0




PK8303’ün FDR ve CVR çözümlemeleri tamamlandı…

İslamabad, 6 Haziran Fransız araştırmacılardan alınan bilgiye göre, geçen ay yoğun nüfusun yaşadığı bir bölgede düşen Pakistan uçağının kara kutularının indirilmesi ve çözümlenmesi tamamlandı.

Ulusal taşıyıcı Pakistan Uluslararası Havayolları’nın (PIA) Airbus A320 uçağı, 22 Mayıs’da Karaçi’nin Jinnah International’a inişinden birkaç dakika önce Jinnah Garden alanına düştüğünde uçakta 91 yolcu ve sekiz kişilik bir mürettebat bulunuyordu. Kazada doksan yedi yolcu öldü. Yerdeki 11 kişi yaralandı. Yerde yaralanan 13 yaşındaki bir kız bu hafta öldü ve kazada ölenlerin sayısı 98’e yükseldi.

Fransa Toulouse’da bulunan Airbus tesisinden 11 kişilik bir uzman ekibi, olaydan sonra Airbus uçağının yer aldığı kaza için bağımsız bir soruşturma yapmak üzere Pakistan’a geldi.

Fransız Sivil Havacılık Emniyeti Soruşturma ve Analiz Bürosu (BEA) Cuma günü yaptığı açıklamada, PK-8303 kara kutusunun iki bileşeni olan uçuş veri kaydedicisinin (FDR) ve kokpit ses kaydedicisinin (CVR) indirilip çözülmesinin yapıldığı bilgisinin bir tweet’te yer aldığını söyledi. Bununla beraber Analizin devam edeceği bilgisi verildi.

Ayrıca Pakistan’ın Uçak Kazalarını Soruşturma Kurulu’nca (AAIB) yürütülen kaza araştırması için daha sonraki bir tarihte elde edilen ve analizi yapılan verilere dayanarak olay hakkında bir ön rapor yayınlayacağı bildirildi.

Dawn gazetesinde yer alan bir rapora göre, Havacılık Bakanı Ghulam Sarwar Khan uçak kazasının ön raporunun 22 Haziran’da Parlamentoda gündeme alınacağını duyurmuştu.

Uzmanlar bu hafta başında uçağın FDR ve CVR’si ile birlikte Fransa’ya gitmişlerdi. Rapora göre AAIB Başkanı Air Commodore Usman Ghani de Fransız ekibine eşlik etti. FDR zaman, yükseklik , hava hızı, uçuş istikameti, uçağın o anki durumu ve uçuşa ait diğer özellikleri kaydeder. CVR ise kaza ve olay araştırmalarında kullanılmak üzere uçuş esnasındaki ses ortamını kaydetmek için kullanılan bir cihazdır. Pilotların kulaklıklarının ve kokpitte bulunan bir alan mikrofonlarının ses sinyallerini kaydeder ve saklar.

Airbus şirket temsilcileri, Fransa, Almanya, İngiltere ve diğer ülkelerden üyeleri içeren yabancı uzmanlardan oluşan ekip kaza bölgesini ziyaret ederek uçağın enkazını ve bölgeyi inceledi.

Bu arada Pakistan Sivil Havacılık Otoritesi (CAA), 2 Haziran’da PIA’ya yazdığı bir mektupta, düşen uçağın pilotunun hava trafik kontrolörünün (ATC) talimatlarını takip etmediğini söyledi.

Mektupta, o anda görevde olan ATCO’nun(Hava trafik kontrolörünün PK-8303 pilotu ile ilgili bir uygunsuzluk raporu hazırladığını belirtilmekteydi. Kontrolör tarafından Pilotun, süratinin fazla ve yaklaşma için yüksek irtifada olduklarına dair iki kez uyarıldığını ancak dikkate alınmadığı bilgisine yer verilmekteydi.

Önceki yazılarımda yer verdiğim gibi Pakistan Sivil Havacılık Otoritesi tüm sektöre örnek olacak şekilde Kaza Araştırmasını şeffaf bir şekilde yönetmeye devam ediyor. Umarız tüm havacılık sektörü buradan ciddi bir ders çıkarır.

Bugüne kadar paylaşılan resmi bilgiler ışığında kazanın en önemli sebebinin yaklaşma safhasında herhangi bir nedenle meydana gelen “İSTİKRARSIZ YAKLAŞMANIN” ATC’nin iki kez ikazına rağmen devam ettirilmesi olduğu değerlendirilmektedir. Bu konuda kesin değerlendirme FDR ve CVR çözümlemelerinin paylaşılmasını takiben yapılabilecektir.

Tüm Uçucularımıza önerebileceğimiz en önemli tavsiye “Lütfen kurallar içerisinde operasyonu sürdürün, istikrarsız yaklaşma halinde PAS GEÇİNİZ.” Pas geçme uçuş operasyonun emniyetle devam etmesini sağlayan doğal bir parçasıdır.

Sağlıklı Emniyetli Uçuşlar

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...