Ana içeriğe atla

Havacılık Emniyeti Düzenleyicisi Federal Havacılık Şefi, Boeing 737 MAX’da yanlış yapıldığını söyledi

Havacılık Emniyeti Düzenleyicisi Federal Havacılık Şefi, Boeing 737 MAX’da yanlış yapıldığını söyledi

1

Federal Havacılık İdaresi başkanı Steve Dickson Çarşamba günü yaptığı açıklamada iki ölümlü kaza sonrasında, Boeing’in 737 MAX jetinde hata yaptığını, ancak senatörlerin FAA’nın siyasi engelleme yaptığı suçlamasını reddetti.

346 kişinin yaşamını yitirdiği Endonezya ve Etiyopya’daki kazaların ardından B737 MAX uçağının sertifikalandırma sürecinin araştırılmasına bağlı olarak Mart 2019’dan bu yana uçuşları durdurulmuştu.

Senato Ticareti Komitesi’nde uçak sertifikasyonu konulu duruşmada özellikle Dickson’ın “Hatalar yapıldı” ifadesinin ardından, Senatör Ted Cruz, “sorumluluktan kaçınma” yöntemi olarak değerlendirdi. Cruz, “Bilinmeyen biri, yansıması olmayan öngörülmemiş hatalar yaptı” dedi. “Hangi hatalar yapıldı ve bunları kim yaptı?”

Bunun üzerine Dickson, “Üretici hata yaptı ve FAA gözetim esnasında hata yaptı.” Dedi. Dickson daha sonra Boeing’in, kontrol kazanmak için savaşan pilotlar olarak her iki kazada da yeni geliştirilen uçuş kontrol sistemi uçağın burnunu tekrarlı olarak aşağı itiyordu. “Uçuş kontrol sisteminin tüm etkileri, tasarım değişiklikleri sürecinde anlaşılamadı” dedi.

Duruşmada bir senatör ve Cumhuriyet komitesi başkanı Senatör Roger Wicker Boeing’in çalışmalarının FAA tarafından uygun şekilde izlenmediğini ve soruşturma esnasında FAA’daki ekibinin kasıtlı olarak karanlıkta bırakacak şekilde davrandığını ifade ettiler.

FAA Başkanı Dickson, Wicker’a “gözetim sürecine tamamen bağlı olduğunu” belirtti. Birden fazla soruşturmadaki işbirliğine işaret eden Dickson, “Ajansın tepkisiz olarak gösterilmesinin yanlış olduğuna inandığını ve soruşturma sürecinin devam ettiğini söyledi.

Duruşmadan sonra, bir FAA yetkilisi ajansın komisyona “7.400 sayfadan fazla hassas materyal sağladığını” ve bazı materyallerin kaza soruşturmalarına ilişkin uluslararası kurallar tarafından gizlilik altında olduğunu söyledi. Boeing yorum yapmaktan kaçındı.

Denetimin Güçlendirilmesi

Duruşmada Wicker ve komisyonun Demokrat Senatörü Maria Cantwell’den sonra, Boeing’in tasarımlarının FAA denetimini güçlendirecek iki taraflı mevzuat tanıtıldı.

Kazalar sonrasında COVID-19 pandemisi ile birleştiği için, Boeing’in 737 MAX’ı ticari uçuşa döndürmek için düzenleyicinin onayını alma konusundaki uzun süredir devam eden çabalarını , Chicago Merkezli şirketi kuruluşundan bu yana en kötü krize sürükledi.

Salı günü yürürlüğe giren 2020 tarihli Uçak Emniyeti ve Sertifikasyon Reformu Yasası FAA’ya FAA sertifikasyon görevleri yürüten Boeing çalışanlarını işe alma veya işten çıkarma konusunda yeni bir yetki verecek ve çalışanlara yeni ihbar koruması sağlayacak.

Dickson, FAA’nın sertifika çalışanlarını ataması durumunda emniyetin artacağını düşünmediğini ancak Senato önerisine bakmayı kabul ettiğini söyledi. Ayrıca milletvekillerine, yeni FAA eğitimi ve uzman personel alımı için 10 yılda 150 milyon dolar harcama yetkisi verecek bir hüküm de dahil olmak üzere mevzuatta pek çok madde olduğunu söyledi.

Endonezya’daki kazadan beş ay sonra meydana gelen Etiyopya kazasında kızı ölen Michael Stumo, bu tür reformları alkışladıklarını, ancak milletvekillerine soruşturmanın yeterince ilerlemediğini söyledi. Stumo, üreticilerin yıllar önce sertifikalandırılmış bir modelden üretilen bir uçağın daha zorlu bir sertifika sürecine tabi tutulmasını talep etti. Örneğin 737 MAX, ilk olarak 1960’larda geliştirilen bir uçaktan türetildi.

“İlk kaza olmamalıydı,” diyen Stumo, “İkinci kazanın affedilemez.” olduğunu söyledi.

İki ölümlü kaza sonrası devam eden teknik iyileştirme, sertifikasyon ve yasal süreç tüm dünyada hüküm süren pandemiye rağmen devam etmektedir. En iyi ihtimalle 2020 yılı içinde sürecin tamamlanarak MAX’ın tekrar ticari uçuşlara geri döneceği ümit edilmektedir.

Tüm sektöre Sağlıklı, Emniyetli Uçuşlar

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı