Ana içeriğe atla

Havacılık Emniyeti Düzenleyicisi Federal Havacılık Şefi, Boeing 737 MAX’da yanlış yapıldığını söyledi

Havacılık Emniyeti Düzenleyicisi Federal Havacılık Şefi, Boeing 737 MAX’da yanlış yapıldığını söyledi

1

Federal Havacılık İdaresi başkanı Steve Dickson Çarşamba günü yaptığı açıklamada iki ölümlü kaza sonrasında, Boeing’in 737 MAX jetinde hata yaptığını, ancak senatörlerin FAA’nın siyasi engelleme yaptığı suçlamasını reddetti.

346 kişinin yaşamını yitirdiği Endonezya ve Etiyopya’daki kazaların ardından B737 MAX uçağının sertifikalandırma sürecinin araştırılmasına bağlı olarak Mart 2019’dan bu yana uçuşları durdurulmuştu.

Senato Ticareti Komitesi’nde uçak sertifikasyonu konulu duruşmada özellikle Dickson’ın “Hatalar yapıldı” ifadesinin ardından, Senatör Ted Cruz, “sorumluluktan kaçınma” yöntemi olarak değerlendirdi. Cruz, “Bilinmeyen biri, yansıması olmayan öngörülmemiş hatalar yaptı” dedi. “Hangi hatalar yapıldı ve bunları kim yaptı?”

Bunun üzerine Dickson, “Üretici hata yaptı ve FAA gözetim esnasında hata yaptı.” Dedi. Dickson daha sonra Boeing’in, kontrol kazanmak için savaşan pilotlar olarak her iki kazada da yeni geliştirilen uçuş kontrol sistemi uçağın burnunu tekrarlı olarak aşağı itiyordu. “Uçuş kontrol sisteminin tüm etkileri, tasarım değişiklikleri sürecinde anlaşılamadı” dedi.

Duruşmada bir senatör ve Cumhuriyet komitesi başkanı Senatör Roger Wicker Boeing’in çalışmalarının FAA tarafından uygun şekilde izlenmediğini ve soruşturma esnasında FAA’daki ekibinin kasıtlı olarak karanlıkta bırakacak şekilde davrandığını ifade ettiler.

FAA Başkanı Dickson, Wicker’a “gözetim sürecine tamamen bağlı olduğunu” belirtti. Birden fazla soruşturmadaki işbirliğine işaret eden Dickson, “Ajansın tepkisiz olarak gösterilmesinin yanlış olduğuna inandığını ve soruşturma sürecinin devam ettiğini söyledi.

Duruşmadan sonra, bir FAA yetkilisi ajansın komisyona “7.400 sayfadan fazla hassas materyal sağladığını” ve bazı materyallerin kaza soruşturmalarına ilişkin uluslararası kurallar tarafından gizlilik altında olduğunu söyledi. Boeing yorum yapmaktan kaçındı.

Denetimin Güçlendirilmesi

Duruşmada Wicker ve komisyonun Demokrat Senatörü Maria Cantwell’den sonra, Boeing’in tasarımlarının FAA denetimini güçlendirecek iki taraflı mevzuat tanıtıldı.

Kazalar sonrasında COVID-19 pandemisi ile birleştiği için, Boeing’in 737 MAX’ı ticari uçuşa döndürmek için düzenleyicinin onayını alma konusundaki uzun süredir devam eden çabalarını , Chicago Merkezli şirketi kuruluşundan bu yana en kötü krize sürükledi.

Salı günü yürürlüğe giren 2020 tarihli Uçak Emniyeti ve Sertifikasyon Reformu Yasası FAA’ya FAA sertifikasyon görevleri yürüten Boeing çalışanlarını işe alma veya işten çıkarma konusunda yeni bir yetki verecek ve çalışanlara yeni ihbar koruması sağlayacak.

Dickson, FAA’nın sertifika çalışanlarını ataması durumunda emniyetin artacağını düşünmediğini ancak Senato önerisine bakmayı kabul ettiğini söyledi. Ayrıca milletvekillerine, yeni FAA eğitimi ve uzman personel alımı için 10 yılda 150 milyon dolar harcama yetkisi verecek bir hüküm de dahil olmak üzere mevzuatta pek çok madde olduğunu söyledi.

Endonezya’daki kazadan beş ay sonra meydana gelen Etiyopya kazasında kızı ölen Michael Stumo, bu tür reformları alkışladıklarını, ancak milletvekillerine soruşturmanın yeterince ilerlemediğini söyledi. Stumo, üreticilerin yıllar önce sertifikalandırılmış bir modelden üretilen bir uçağın daha zorlu bir sertifika sürecine tabi tutulmasını talep etti. Örneğin 737 MAX, ilk olarak 1960’larda geliştirilen bir uçaktan türetildi.

“İlk kaza olmamalıydı,” diyen Stumo, “İkinci kazanın affedilemez.” olduğunu söyledi.

İki ölümlü kaza sonrası devam eden teknik iyileştirme, sertifikasyon ve yasal süreç tüm dünyada hüküm süren pandemiye rağmen devam etmektedir. En iyi ihtimalle 2020 yılı içinde sürecin tamamlanarak MAX’ın tekrar ticari uçuşlara geri döneceği ümit edilmektedir.

Tüm sektöre Sağlıklı, Emniyetli Uçuşlar

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...