Ana içeriğe atla

737 MAX Sertifikasyon Uçuşları hakkında FAA Bildirimi

737 MAX Sertifikasyon Uçuşları hakkında FAA Bildirimi


FAA ve Boeing geçtiğimiz hafta içinde Boeing 737 MAX sertifikasyon uçuş testlerini tamamladı. Üç günlük test boyunca FAA pilotları ve mühendisleri, Boeing’in uçaktaki otomatik uçuş kontrol sistemi ile bağlantılı olarak yapılan tüm değişiklikleri değerlendirdi. Uçuşların tamamlanması önemli bir kilometre taşı olmakla birlikte, bu uçuşlar sırasında toplanan verilerin değerlendirilmesi de dahil olmak üzere bazı önemli görevler devam etmektedir. Ajans bilhassa önceden planlanmış bir süreci takip etmekte ve Boeing’in çalışmalarını iyice gözden geçirmek için hala zamana ihtiyacı var. Ancak FAA emniyet uzmanları, uçağın sertifika standartlarını karşıladığından emin olduktan sonra uçağın tekrar ticari uçuşuna müsaade edileceğini belirttiler.

Bundan sonraki süreçte yapılacak görevler şunları içerir:

Ortak Operasyonlar Değerlendirme Kurulu (JOEB) Doğrulama ve Uçuş Standardizasyon Kurulu (FSB) İncelemesi – FAA’nın Uçuş Standardizasyon Kurulu (FSB) ve Kanada, Avrupa ve Brezilya’dan uluslararası ortakları içeren Ortak Operasyonlar Değerlendirme Kurulu (JOEB) minimum pilot eğitim gereksinimlerini değerlendirecek. FSB, FSB ve JOEB bulgularını değerlendirerek kamuoyu için bir taslak rapor yayınlayacaktır.

Nihai FSB Raporu – FAA, kamuya açık yorumları gözden geçirip ele aldıktan sonra nihai bir FSB raporu yayınlayacaktır.

Son Tasarım Belgeleri ve Teknik Danışma Kurulu(TAB)Raporu – FAA, tüm FAA yönetmeliklerine uygunluğunu değerlendirmek için Boeing’in son tasarım belgelerini inceleyecektir. Çok ajanslı Teknik Danışma Kurulu (TAB) ayrıca nihai Boeing sunumunu inceleyecek ve FAA tarafından nihai uygunluk tespiti yapılmadan önce bir nihai rapor hazırlayacaktır.

CANIC & AD – FAA, bekleyen önemli güvenlik önlemleri hakkında bildirimde bulunarak Uluslararası Topluluğa (CANIC) Sürekli Uçuşa Elverişlilik Bildirimi yayınlayacak ve uçuşun durdurulmasına yönelik bilinen sorunları ele alan bir Uçuşa Elverişlilik Direktifi (AD) yayınlayacaktır. AD, uçakların ticari hizmete tekrar girebilmesi için operatörlere gerekli düzeltici önlemleri bildirecektir.

FAA tarafından Uçuşun durdurulması talimatının İptal Edilmesi – Bu, gerekli eğitimlerin ve AD’de belirtilen düzeltici işlemlerin operatörler tarafından tamamlanmasını takiben uçağın ticari uçuşa tekrar döneceğini gösterir.

Uçuşa Elverişlilik Sertifikaları – FAA, uçuşun durdurulmasından bu yana üretilen tüm yeni 737 MAX uçaklar için uçuşa elverişlilik sertifikalarını ve ihracat sertifikalarını verme yetkisine sahip olacaktır. FAA bu uçakların, bireysel olarak incelemelerini yapacaktır.

Operatör Eğitim Programları – FAA, tüm 121. bölüm operatörleri için eğitim programlarını gözden geçirecek ve onaylayacaktır.

FAA’dan paylaşılan bilgilere göre MAX uçağının tekrar ticari uçuşa dönebilmesi için devam eden süreçte her ne kadar test uçuş sonuçları detayları ile paylaşılmamasına rağmen en önemli aşama geçilmiş olarak değerlendirilebilir. Yazıda da detayları açıklandığı gibi süreç henüz tamamlanmış değildir. Önceki yazılarımızda da belirttiğim gibi MAX’ın ticari uçuşla gökyüzüne dönüşü 2020 yılının son çeyreğinde gerçekleşebilecek gibi görünmektedir.

Tüm samimiyetimle bir an önce hiç şüphe bırakmayacak şekilde emniyetli bir şekilde Max’ın gökyüzüne dönmesini arzu ediyoruz. Yaşanan pandemiden dolayı büyük sıkıntıda olan Havacılık sektörüne belki de iyi gelecek bir yaşam öpücüğü olacaktır.

Tüm uçucularımıza sağlıklı emniyetli uçuşlar dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...