Ana içeriğe atla

Air India Express Kazası: ‘Havacılık Emniyeti Uzmanları Soruşturmanın Karartılacağını Düşünüyorlar’

 

Air India Express Kazası: ‘Havacılık Emniyeti Uzmanları Soruşturmanın Karartılacağını Düşünüyorlar’


Bağımsız emniyet uzmanları, sorumlu araştırmacının yeterliliği ve araştırma ekibinin bazı üyelerinin dürüstlüğü konusunda ciddi çekincelerini dile getirdiler.

Havacılık uzmanlarının bir bölümü, Dubai’den kalkan 191 kişiyi taşıyan Air India Express uçağının 7 Ağustos günü Kozhikode havalimanına yoğun yağış altında neredeyse pistin tam ortasına iniş sonrası pist sonunda duramayarak vadiye düşmesi sonucu iki pilot da dahil 18 kişinin öldüğü korkunç kazanın araştırmasında gerçeğin asla ortaya çıkmayacağına inanıyorlar.

Kazadan beş gün sonra, 13 Ağustos’ta, Uçak Kazası Araştırma Bürosu (AAIB), Kaptan SS Chahar’ı sorumlu soruşturmacı olarak ve dört diğer havacılık uzmanını ona yardımcı olması için atadı.

Bağımsız emniyet uzmanları, sorumlu araştırmacının yeterliliği ve bazı ekip üyelerinin dürüstlüğü konusunda ciddi çekinceler dile getirse de, Hava Kazaları Araştırma Birimi Başkanı(AAIB, DG) Aurobindo Handa, bu endişeleri temelsiz olduğunu söyleyerek reddetti.

Araştırma ekibinin başkanı Kaptan Chahar, geçmişte Jet Airways’de B737 NG kontrol öğretmeni olarak görev yapmıştı. Ekip üyeleri şunlardır; Ved Prakash (Operasyon Uzmanı), Mukul Bhardwaj (B737 Kıdemli Uçak Bakım Mühendisi), YS Dahiya (Havacılık Tıp Uzmanı) ve Jasbir Singh Larhga (Müdür Yardımcısı. AAIB).

SS Indian Airlines Uçuş Emniyeti eski Direktörü Panesar, Kaptan SS Chahar’ın bir Kaza Araştırma Uzmanı olarak deneyimini sorgulayarak, bu güne kadar tek bir hava kazasını soruşturmamasına rağmen neden sorumlu soruşturmacı olarak atanmıştır, sorusuyla kendisi için bu soruşturmanın üstünün örtülmeye çalışıldığını iddia ederek, “Bence ekibin bir parçası olarak çeşitli havacılık uzmanları ile adli bir soruşturma yapılmalıdır” dedi.

İlginç bir şekilde Kaptan Chahar’ın seçiminde, AAIB’nin Havacılık Emniyeti Araştırma Uzmanı olarak atanması için asgari uygunluk kriterleri ihlal edilmiştir. AAIB’nin Havacılık Bakanlığı web sitesinde yayınlanan 7 Haziran 2016 tarihli genelgesinde, bir hava emniyeti araştırmacısının kaza araştırmasında görev alabilmesi için en az 25 yıllık deneyime sahip olması gerektiğini, Havayolu uçağı kaza soruşturmalarının bir üyesi olması gerektiği ve uçak kazası incelemeleri konusunda eğitim almış olması gerekleri yer almaktaydı. Kaptan Chahar’ın bu niteliklerden hiçbirine sahip olmadığı belirtilmektedir.

Ancak AAIB Başkanı kararını savunarak, Kaptan Chahar’ın diğer gerekliliklere göre dürüstlüğüne öncelik verilerek seçildiğini belirtmiştir. Başkan, Boeing 737 NG’de daha nitelikli, deneyimli ve Kaptan Chahar’dan tartışmasız bir Kaptan/kaptanlar varsa isimlerinin AAIB ile paylaşılmasını istedi.

Sektördeki bilgilere ulaşarak yeterlilik gereksinimlerini karşılayan en iyi isimleri aradığını, yolcu emniyeti için Araştırma ekibini kurmadan önce, üç-dört gün boyunca bütün özgeçmişlerin ve referansların incelediğini vurguladı.

Hindistan’da, Kozhikode’de kaza geçiren B737 tipi uçak, Air India, Air India Express, Spicejet ve Jet Airways tarafından kullanılmaktadır. Indigo, Vistara, Air Asia ve Go Air gibi diğer operatörler ise büyük ölçüde Airbus 320’yi kullanmaktadırlar.

Başkan Handa, “Çıkar ilişkilerinin önlenmesi nedeniyle, AAIB’nin Kaza Araştırması Ekibi seçiminde Eski Jet Airways’a yönelinmiştir,” diye ekledi.

Dürüstlük ve uygunluk soruları diğer ekip üyeleri için geçerlidir. Örneğin, 2018’de Ghatkoper Hava kazasını araştırırken delilleri tahrif ettiği iddiasıyla Jasbir Singh Larhga’ya karşı Sivil Havacılık Bakanlığında bir şikayet araştırılmaktadır.

Ghatkoper Uçak kazasında hayatını kaybeden ikinci pilot Marya Zuberi’nin kocası Prabhat Kathuria, “, VT-UPZ kazasına ilişkin raporun AAIB’den Jasbir Singh Larhga tarafından hazırlanmış hatalı bir rapor olduğunu, mağdurlar ve uzmanlar tarafından şikayet üzerine yargılamanın devam ettiğini buna rağmen kendisine tekrar bu ekipte niçin görev verildiği sorulmuştur. Bu yüzden bu soruya karşı AAIB’nin sessiz kalması da sorgulanmaktadır.

Kathuria, “Birçok AAIB çalışanı SHGM’de delegedir. Bu durumda bir kişi kendi çalıştığı yere nasıl yargıç olarak atanabilir?” Kathuria’nın endişesi, AAIB’nin ciddi hava kazalarını soruşturmak için kurulduğu ve havacılık uzmanları tarafından destekleniyor olması ve her durumda SHGM’de suçlanabiliyor.

Hava seyrüsefer hizmetleri eski yönetici müdürü S Bhattacharya, “Bu bir çıkar çatışmasıdır. Düzenleyici, soruşturmacı olursa, genellikle büyük kazaların başlıca nedenleri olan düzenleyici kusurları örtülecektir,” dedi.

Bağımsız Emniyet Uzmanları tarafından öne sürülen endişeler dikkate değer bulunmalıdır. Öncelikle kaza araştırması ekibinde yer alacak kişilerin Kaza Araştırmaları konusunda eğitimli olmaları yanısıra geçmişte benzer kazaların araştırılmasında çalışmış yani tecrübeli olması kaza araştırmasının gerçekleri ortaya çıkarması açısından çok önemlidir. Kaza araştırması eğitimlerini almış kişiler emniyet birimlerinde olay ve ciddi olay incelemeleri yaparak kaza araştırmalarına hazırlanmış olmalıdır. Geçmişinde bu konuda çalışmamış kişilerin kaza araştırmasına katkıları sorgulanır olabilecektir.

Eleştirilen diğer konu Sivil Havacılık Otoritesinde delege olan kişilerin kaza araştırması ekibinde yer alması otoritenin kazaya etkilerinin göz ardı edilmesine yol açmasıdır ki bu görüş doğru olup hiçbir şey olmasa dahi raporda soru işaretlerine yol açacaktır. Bu yüzden bir çok ülkede Kaza Araştırma Birimleri Sivil Havacılık Otoritesinden ayrı, aralarında hiyerarşik bağ olmayan kuruluşlar olarak tesis edilmişlerdir.

Zaman içerisinde bu kazanın raporları yayınlandığında rapora getirilen eleştiriler iddia sahiplerinin haklı olup olmadıklarını ortaya koyacaktır.

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...