Ana içeriğe atla

Air India Express Kazası: ‘Havacılık Emniyeti Uzmanları Soruşturmanın Karartılacağını Düşünüyorlar’

 

Air India Express Kazası: ‘Havacılık Emniyeti Uzmanları Soruşturmanın Karartılacağını Düşünüyorlar’


Bağımsız emniyet uzmanları, sorumlu araştırmacının yeterliliği ve araştırma ekibinin bazı üyelerinin dürüstlüğü konusunda ciddi çekincelerini dile getirdiler.

Havacılık uzmanlarının bir bölümü, Dubai’den kalkan 191 kişiyi taşıyan Air India Express uçağının 7 Ağustos günü Kozhikode havalimanına yoğun yağış altında neredeyse pistin tam ortasına iniş sonrası pist sonunda duramayarak vadiye düşmesi sonucu iki pilot da dahil 18 kişinin öldüğü korkunç kazanın araştırmasında gerçeğin asla ortaya çıkmayacağına inanıyorlar.

Kazadan beş gün sonra, 13 Ağustos’ta, Uçak Kazası Araştırma Bürosu (AAIB), Kaptan SS Chahar’ı sorumlu soruşturmacı olarak ve dört diğer havacılık uzmanını ona yardımcı olması için atadı.

Bağımsız emniyet uzmanları, sorumlu araştırmacının yeterliliği ve bazı ekip üyelerinin dürüstlüğü konusunda ciddi çekinceler dile getirse de, Hava Kazaları Araştırma Birimi Başkanı(AAIB, DG) Aurobindo Handa, bu endişeleri temelsiz olduğunu söyleyerek reddetti.

Araştırma ekibinin başkanı Kaptan Chahar, geçmişte Jet Airways’de B737 NG kontrol öğretmeni olarak görev yapmıştı. Ekip üyeleri şunlardır; Ved Prakash (Operasyon Uzmanı), Mukul Bhardwaj (B737 Kıdemli Uçak Bakım Mühendisi), YS Dahiya (Havacılık Tıp Uzmanı) ve Jasbir Singh Larhga (Müdür Yardımcısı. AAIB).

SS Indian Airlines Uçuş Emniyeti eski Direktörü Panesar, Kaptan SS Chahar’ın bir Kaza Araştırma Uzmanı olarak deneyimini sorgulayarak, bu güne kadar tek bir hava kazasını soruşturmamasına rağmen neden sorumlu soruşturmacı olarak atanmıştır, sorusuyla kendisi için bu soruşturmanın üstünün örtülmeye çalışıldığını iddia ederek, “Bence ekibin bir parçası olarak çeşitli havacılık uzmanları ile adli bir soruşturma yapılmalıdır” dedi.

İlginç bir şekilde Kaptan Chahar’ın seçiminde, AAIB’nin Havacılık Emniyeti Araştırma Uzmanı olarak atanması için asgari uygunluk kriterleri ihlal edilmiştir. AAIB’nin Havacılık Bakanlığı web sitesinde yayınlanan 7 Haziran 2016 tarihli genelgesinde, bir hava emniyeti araştırmacısının kaza araştırmasında görev alabilmesi için en az 25 yıllık deneyime sahip olması gerektiğini, Havayolu uçağı kaza soruşturmalarının bir üyesi olması gerektiği ve uçak kazası incelemeleri konusunda eğitim almış olması gerekleri yer almaktaydı. Kaptan Chahar’ın bu niteliklerden hiçbirine sahip olmadığı belirtilmektedir.

Ancak AAIB Başkanı kararını savunarak, Kaptan Chahar’ın diğer gerekliliklere göre dürüstlüğüne öncelik verilerek seçildiğini belirtmiştir. Başkan, Boeing 737 NG’de daha nitelikli, deneyimli ve Kaptan Chahar’dan tartışmasız bir Kaptan/kaptanlar varsa isimlerinin AAIB ile paylaşılmasını istedi.

Sektördeki bilgilere ulaşarak yeterlilik gereksinimlerini karşılayan en iyi isimleri aradığını, yolcu emniyeti için Araştırma ekibini kurmadan önce, üç-dört gün boyunca bütün özgeçmişlerin ve referansların incelediğini vurguladı.

Hindistan’da, Kozhikode’de kaza geçiren B737 tipi uçak, Air India, Air India Express, Spicejet ve Jet Airways tarafından kullanılmaktadır. Indigo, Vistara, Air Asia ve Go Air gibi diğer operatörler ise büyük ölçüde Airbus 320’yi kullanmaktadırlar.

Başkan Handa, “Çıkar ilişkilerinin önlenmesi nedeniyle, AAIB’nin Kaza Araştırması Ekibi seçiminde Eski Jet Airways’a yönelinmiştir,” diye ekledi.

Dürüstlük ve uygunluk soruları diğer ekip üyeleri için geçerlidir. Örneğin, 2018’de Ghatkoper Hava kazasını araştırırken delilleri tahrif ettiği iddiasıyla Jasbir Singh Larhga’ya karşı Sivil Havacılık Bakanlığında bir şikayet araştırılmaktadır.

Ghatkoper Uçak kazasında hayatını kaybeden ikinci pilot Marya Zuberi’nin kocası Prabhat Kathuria, “, VT-UPZ kazasına ilişkin raporun AAIB’den Jasbir Singh Larhga tarafından hazırlanmış hatalı bir rapor olduğunu, mağdurlar ve uzmanlar tarafından şikayet üzerine yargılamanın devam ettiğini buna rağmen kendisine tekrar bu ekipte niçin görev verildiği sorulmuştur. Bu yüzden bu soruya karşı AAIB’nin sessiz kalması da sorgulanmaktadır.

Kathuria, “Birçok AAIB çalışanı SHGM’de delegedir. Bu durumda bir kişi kendi çalıştığı yere nasıl yargıç olarak atanabilir?” Kathuria’nın endişesi, AAIB’nin ciddi hava kazalarını soruşturmak için kurulduğu ve havacılık uzmanları tarafından destekleniyor olması ve her durumda SHGM’de suçlanabiliyor.

Hava seyrüsefer hizmetleri eski yönetici müdürü S Bhattacharya, “Bu bir çıkar çatışmasıdır. Düzenleyici, soruşturmacı olursa, genellikle büyük kazaların başlıca nedenleri olan düzenleyici kusurları örtülecektir,” dedi.

Bağımsız Emniyet Uzmanları tarafından öne sürülen endişeler dikkate değer bulunmalıdır. Öncelikle kaza araştırması ekibinde yer alacak kişilerin Kaza Araştırmaları konusunda eğitimli olmaları yanısıra geçmişte benzer kazaların araştırılmasında çalışmış yani tecrübeli olması kaza araştırmasının gerçekleri ortaya çıkarması açısından çok önemlidir. Kaza araştırması eğitimlerini almış kişiler emniyet birimlerinde olay ve ciddi olay incelemeleri yaparak kaza araştırmalarına hazırlanmış olmalıdır. Geçmişinde bu konuda çalışmamış kişilerin kaza araştırmasına katkıları sorgulanır olabilecektir.

Eleştirilen diğer konu Sivil Havacılık Otoritesinde delege olan kişilerin kaza araştırması ekibinde yer alması otoritenin kazaya etkilerinin göz ardı edilmesine yol açmasıdır ki bu görüş doğru olup hiçbir şey olmasa dahi raporda soru işaretlerine yol açacaktır. Bu yüzden bir çok ülkede Kaza Araştırma Birimleri Sivil Havacılık Otoritesinden ayrı, aralarında hiyerarşik bağ olmayan kuruluşlar olarak tesis edilmişlerdir.

Zaman içerisinde bu kazanın raporları yayınlandığında rapora getirilen eleştiriler iddia sahiplerinin haklı olup olmadıklarını ortaya koyacaktır.

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı