Ana içeriğe atla

Air India Express Kazası Üzerine Değerlendirme

 

Air India Express Kazası Üzerine Değerlendirme

0

Air India Express’e ait VT-AXH tescilli Boeing 737-800 uçağı, 184 yolcu ve 6 mürettebat toplam 190 kişiyle Dubai’den (Birleşik Arap Emirlikleri) Kozhikode’ye (Hindistan) IX1344 sefer sayılı uçuşunu gerçekleştirerek lokal saatle 19:41’de (14:11z) Kozhikode Havalimanının 10 pistine indi ancak duramayarak pistin sonunda yer alan vadiye düşerek pistin yaklaşık 50 fit altında durdu. Kazada içinde 2 pilotun da bulunduğu 18 kişi hayatını kaybetti, 138 kişi çeşitli derecelerde yaralandı, 15’i ise kritik durumdadır. Dört kabin ekibi ise kazadan yaralı olarak kurtuldu.

Hayatta kalanların tümü çeşitli hastanelere kaldırıldı ve ayrıca COVID-19 testi uygulandı. Gopalakrishnan ayrıca ölülerin otopsilerinin de COVID-19 protokolüne göre yapılacağını sözlerine ekledi. Yaralıların bazılarının bugün (Cumartesi) günü taburcu olduğunu, yaklaşık 149 yaralının hastanede kaldığını söyledi.

ARAŞTIRMA

Sivil Havacılık Bakanı Hardeep Singh Puri bugün (Cumartesi günü) kaza mahallini ziyaret etti.

Puri basın toplantısında yaptığı açıklamada, Meydanda hüküm süren sert hava koşullarında iniş yaparken pist sonunda duramayarak vadiye düşmüş ve ikiye ayrılmıştır dedi ve kazanın kesin nedeni hakkında bir şey söylemek için erken olduğunu ekledi. Bu arada iki ayrı ekibin kaza araştırması için Yeni Delhi’den Kozhikode’ye ulaştığını, uçak pistten vadiye sürüklenirken alev almadığı için yolcuların çoğunun kurtarıldığını söyledi.

Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünden bir üst düzey yetkili Reuters’e verdiği demeçte, uçuş veri kaydedici ve kokpit ses kayıt cihazının sahadan kurtarıldığını söyledi. İniş saatinden 10 dakika öncesi Hava durumu aşağıda görüldüğü gibidir. ADS-B Verilerine göre, uçak, inişten yaklaşık 20 dakika önce 28 pistine bir yaklaşma girişiminde bulunmuş, ancak yaklaşık 2700 fitten pas geçer ve ikinci yaklaşmayı 10 pistine yapar ve iner. Hava durumuna göre pus nedeniyle görüş düşük ve sağanak yağış mevcut olup yaklaşık 9kts arka rüzgarında iniş yapılmıştır.

Kozhikode’nin 10/28 pisti 2845 metre / 9330 fit uzunluğundadır. 10 ve 28 pistleri için ILS yaklaşmalarının yanı sıra her iki piste de VOR yaklaşması ve ayrıca 10 pisti için NDB yaklaşması yayınlanmıştır. Yaklaşmalar için herhangi bir NOTAM mevcut değildir.

Lokal 19.30 hava durumu;

VOCL 071430Z 24011KT 2000 -RA SCT003 SCT012 FEW025CB OVC080 24/23 Q1009 TEMPO 1500 -RA BR =

Filo verilerine göre, uçak üretimi takiben filoya Eylül 2018’de katılmıştır.

Koronavirüsü kontrol altına almak için Mart ayı sonlarında tüm uçuşları durduran Hindistan, kısa süre önce sınırlı uluslararası hava yolculuğunu yeniden başlatmıştır.

Kazaya İlişkin detaylı gerçek bilgi olmadığından nedenleri konusunda fikir yürütmek spekülasyona neden olacaktır. Hava durumuna göre rüzgar 240/11kts olduğu için yaklaşma ve inişin 28 pistine yapılması beklenirdi. Alınan bilgiye göre ilk yaklaşma teşebbüsü 28 pistine yapılmış fakat nedeni bilinmeyen bir sebeple vaz geçilerek yağış altına 9kts arka rüzgarında 10 pistine iniş yapılmıştır.

Yaklaşık en az 3 aydır uçuş yapmayan uçuş ekibinin durumunun bilhassa insan faktörü açısından incelenmesi uygun olacaktır.

27 Temmuz 2020 günü yayınlanan PANDEMİ SONRASI HAVAYOLU ŞİRKETLERİNİ BEKLEYEN TEHDİTLER konulu yazımda bu konuya detaylı yer verilmiştir.

Sağlıklı Emniyetli Uçuşlar dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...