Ana içeriğe atla

Air India Express Kazası Üzerine Değerlendirme

 

Air India Express Kazası Üzerine Değerlendirme

0

Air India Express’e ait VT-AXH tescilli Boeing 737-800 uçağı, 184 yolcu ve 6 mürettebat toplam 190 kişiyle Dubai’den (Birleşik Arap Emirlikleri) Kozhikode’ye (Hindistan) IX1344 sefer sayılı uçuşunu gerçekleştirerek lokal saatle 19:41’de (14:11z) Kozhikode Havalimanının 10 pistine indi ancak duramayarak pistin sonunda yer alan vadiye düşerek pistin yaklaşık 50 fit altında durdu. Kazada içinde 2 pilotun da bulunduğu 18 kişi hayatını kaybetti, 138 kişi çeşitli derecelerde yaralandı, 15’i ise kritik durumdadır. Dört kabin ekibi ise kazadan yaralı olarak kurtuldu.

Hayatta kalanların tümü çeşitli hastanelere kaldırıldı ve ayrıca COVID-19 testi uygulandı. Gopalakrishnan ayrıca ölülerin otopsilerinin de COVID-19 protokolüne göre yapılacağını sözlerine ekledi. Yaralıların bazılarının bugün (Cumartesi) günü taburcu olduğunu, yaklaşık 149 yaralının hastanede kaldığını söyledi.

ARAŞTIRMA

Sivil Havacılık Bakanı Hardeep Singh Puri bugün (Cumartesi günü) kaza mahallini ziyaret etti.

Puri basın toplantısında yaptığı açıklamada, Meydanda hüküm süren sert hava koşullarında iniş yaparken pist sonunda duramayarak vadiye düşmüş ve ikiye ayrılmıştır dedi ve kazanın kesin nedeni hakkında bir şey söylemek için erken olduğunu ekledi. Bu arada iki ayrı ekibin kaza araştırması için Yeni Delhi’den Kozhikode’ye ulaştığını, uçak pistten vadiye sürüklenirken alev almadığı için yolcuların çoğunun kurtarıldığını söyledi.

Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünden bir üst düzey yetkili Reuters’e verdiği demeçte, uçuş veri kaydedici ve kokpit ses kayıt cihazının sahadan kurtarıldığını söyledi. İniş saatinden 10 dakika öncesi Hava durumu aşağıda görüldüğü gibidir. ADS-B Verilerine göre, uçak, inişten yaklaşık 20 dakika önce 28 pistine bir yaklaşma girişiminde bulunmuş, ancak yaklaşık 2700 fitten pas geçer ve ikinci yaklaşmayı 10 pistine yapar ve iner. Hava durumuna göre pus nedeniyle görüş düşük ve sağanak yağış mevcut olup yaklaşık 9kts arka rüzgarında iniş yapılmıştır.

Kozhikode’nin 10/28 pisti 2845 metre / 9330 fit uzunluğundadır. 10 ve 28 pistleri için ILS yaklaşmalarının yanı sıra her iki piste de VOR yaklaşması ve ayrıca 10 pisti için NDB yaklaşması yayınlanmıştır. Yaklaşmalar için herhangi bir NOTAM mevcut değildir.

Lokal 19.30 hava durumu;

VOCL 071430Z 24011KT 2000 -RA SCT003 SCT012 FEW025CB OVC080 24/23 Q1009 TEMPO 1500 -RA BR =

Filo verilerine göre, uçak üretimi takiben filoya Eylül 2018’de katılmıştır.

Koronavirüsü kontrol altına almak için Mart ayı sonlarında tüm uçuşları durduran Hindistan, kısa süre önce sınırlı uluslararası hava yolculuğunu yeniden başlatmıştır.

Kazaya İlişkin detaylı gerçek bilgi olmadığından nedenleri konusunda fikir yürütmek spekülasyona neden olacaktır. Hava durumuna göre rüzgar 240/11kts olduğu için yaklaşma ve inişin 28 pistine yapılması beklenirdi. Alınan bilgiye göre ilk yaklaşma teşebbüsü 28 pistine yapılmış fakat nedeni bilinmeyen bir sebeple vaz geçilerek yağış altına 9kts arka rüzgarında 10 pistine iniş yapılmıştır.

Yaklaşık en az 3 aydır uçuş yapmayan uçuş ekibinin durumunun bilhassa insan faktörü açısından incelenmesi uygun olacaktır.

27 Temmuz 2020 günü yayınlanan PANDEMİ SONRASI HAVAYOLU ŞİRKETLERİNİ BEKLEYEN TEHDİTLER konulu yazımda bu konuya detaylı yer verilmiştir.

Sağlıklı Emniyetli Uçuşlar dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı