Ana içeriğe atla

Air India Express Kazası Üzerine Değerlendirme

 

Air India Express Kazası Üzerine Değerlendirme

0

Air India Express’e ait VT-AXH tescilli Boeing 737-800 uçağı, 184 yolcu ve 6 mürettebat toplam 190 kişiyle Dubai’den (Birleşik Arap Emirlikleri) Kozhikode’ye (Hindistan) IX1344 sefer sayılı uçuşunu gerçekleştirerek lokal saatle 19:41’de (14:11z) Kozhikode Havalimanının 10 pistine indi ancak duramayarak pistin sonunda yer alan vadiye düşerek pistin yaklaşık 50 fit altında durdu. Kazada içinde 2 pilotun da bulunduğu 18 kişi hayatını kaybetti, 138 kişi çeşitli derecelerde yaralandı, 15’i ise kritik durumdadır. Dört kabin ekibi ise kazadan yaralı olarak kurtuldu.

Hayatta kalanların tümü çeşitli hastanelere kaldırıldı ve ayrıca COVID-19 testi uygulandı. Gopalakrishnan ayrıca ölülerin otopsilerinin de COVID-19 protokolüne göre yapılacağını sözlerine ekledi. Yaralıların bazılarının bugün (Cumartesi) günü taburcu olduğunu, yaklaşık 149 yaralının hastanede kaldığını söyledi.

ARAŞTIRMA

Sivil Havacılık Bakanı Hardeep Singh Puri bugün (Cumartesi günü) kaza mahallini ziyaret etti.

Puri basın toplantısında yaptığı açıklamada, Meydanda hüküm süren sert hava koşullarında iniş yaparken pist sonunda duramayarak vadiye düşmüş ve ikiye ayrılmıştır dedi ve kazanın kesin nedeni hakkında bir şey söylemek için erken olduğunu ekledi. Bu arada iki ayrı ekibin kaza araştırması için Yeni Delhi’den Kozhikode’ye ulaştığını, uçak pistten vadiye sürüklenirken alev almadığı için yolcuların çoğunun kurtarıldığını söyledi.

Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünden bir üst düzey yetkili Reuters’e verdiği demeçte, uçuş veri kaydedici ve kokpit ses kayıt cihazının sahadan kurtarıldığını söyledi. İniş saatinden 10 dakika öncesi Hava durumu aşağıda görüldüğü gibidir. ADS-B Verilerine göre, uçak, inişten yaklaşık 20 dakika önce 28 pistine bir yaklaşma girişiminde bulunmuş, ancak yaklaşık 2700 fitten pas geçer ve ikinci yaklaşmayı 10 pistine yapar ve iner. Hava durumuna göre pus nedeniyle görüş düşük ve sağanak yağış mevcut olup yaklaşık 9kts arka rüzgarında iniş yapılmıştır.

Kozhikode’nin 10/28 pisti 2845 metre / 9330 fit uzunluğundadır. 10 ve 28 pistleri için ILS yaklaşmalarının yanı sıra her iki piste de VOR yaklaşması ve ayrıca 10 pisti için NDB yaklaşması yayınlanmıştır. Yaklaşmalar için herhangi bir NOTAM mevcut değildir.

Lokal 19.30 hava durumu;

VOCL 071430Z 24011KT 2000 -RA SCT003 SCT012 FEW025CB OVC080 24/23 Q1009 TEMPO 1500 -RA BR =

Filo verilerine göre, uçak üretimi takiben filoya Eylül 2018’de katılmıştır.

Koronavirüsü kontrol altına almak için Mart ayı sonlarında tüm uçuşları durduran Hindistan, kısa süre önce sınırlı uluslararası hava yolculuğunu yeniden başlatmıştır.

Kazaya İlişkin detaylı gerçek bilgi olmadığından nedenleri konusunda fikir yürütmek spekülasyona neden olacaktır. Hava durumuna göre rüzgar 240/11kts olduğu için yaklaşma ve inişin 28 pistine yapılması beklenirdi. Alınan bilgiye göre ilk yaklaşma teşebbüsü 28 pistine yapılmış fakat nedeni bilinmeyen bir sebeple vaz geçilerek yağış altına 9kts arka rüzgarında 10 pistine iniş yapılmıştır.

Yaklaşık en az 3 aydır uçuş yapmayan uçuş ekibinin durumunun bilhassa insan faktörü açısından incelenmesi uygun olacaktır.

27 Temmuz 2020 günü yayınlanan PANDEMİ SONRASI HAVAYOLU ŞİRKETLERİNİ BEKLEYEN TEHDİTLER konulu yazımda bu konuya detaylı yer verilmiştir.

Sağlıklı Emniyetli Uçuşlar dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...