Ana içeriğe atla

Airbus ve Boeing tarafından 600’den fazla uçak teslim edilmeyi bekliyor 29 Temmuz 2020

Airbus ve Boeing tarafından 600’den fazla uçak teslim edilmeyi bekliyor


Dün Airbus ve Boeing’in teslim edilmeyi bekleyen 600’den fazla uçak olduğu ortaya çıktı. Havacılık endüstrisindeki küresel salgının neden olduğu kriz, havayollarını filolarının uçuşlarını durdurmaya zorladı ve birçoğu yeni uçaklar için siparişlerini iptal etti veya erteledi.

Üreticiler tarafından stoklanan yüzlerce uçak

FlightGlobal, 27 Temmuz itibariyle Airbus ve Boeing’in 628 ticari yolcu uçağı stokuna sahip olduğunu bildirdi. Cirium filo verilerine göre, uçaklar ilk uçuşlarını tamamladı, ancak teslim edilemedi.

Boeing’in envanteri 462’dir; ancak bunların 423’ü uçuşu durdurulan 737 MAX uçağıdır. Mart 2019’da uçuşları durdurulan MAX uçakları, ilgili otorite sertifikasyonu yenileyinceye kadar teslim edilemeyecek. Teslim edilmeyen uçakların geri kalanı 31 tanesi 787, beş tanesi 777, bir tane 767 ve iki tanesi de 747-8F lup hepsi geniş gövdeli jetlerdir.

Teslim edilmeyen Airbus uçağı stokunda ise 11 A220, 112 A320-ailesi uçağı, 14 A330, 25 A350 ve dört A380 bulunmaktadır. Çok sayıda A320 uçağı Alman Erfurt ve Rostock şehirlerinde depolanmıştır.

Tüm uçaklar gecikmiş teslimatların bir sonucu değildir. İlk uçuş ile müşteriye teslimat arasında geçen bir süre her zaman vardır. Airbus’ın bu ay sadece ilk uçuşunu yapan 40 uçağı, Boeing’in ise beş uçağı vardır.

Cirium’un küresel danışmanlık başkanı Rob Morris, “Pandemi nedeniyle getirilen seyahat kısıtlamaları ve seyahat talebinin zayıflığı nedeniyle bu envanterin daha da büyümesini bekleyebiliriz” vurgusunda bulundu.

Uçak üreticileri için zorlu zamanlar

COVID-19 salgını birçok endüstri için yıkıcı olmuştur, ancak havacılık sektörü en çok zarar gören sektörlerden birisi olmuştur. Devletin getirdiği seyahat kısıtlamaları ve bunun sonucunda hava yolculuğuna olan talepte yaşanan düşüş ile yeni uçakların teslimatı zorlaşmıştır.

Airbus, geçen ay itibariyle pandemi sonucu veremediği 130 uçağa sahip olduğunu doğruladı ve “Müşterilerimizin çoğu şu anda fiziksel olarak uçakları teslim alamıyor ve birçoğu erteleme talebinde bulundu. COVID ile ilgili havayollarını etkileyen gelişmelerden kaçamayız.”dedi.

Genel olarak, uçak üretimi ve teslimat oranları birbirine yakındır, ancak artık durum böyle değildir.

Uçak üretim oranlarında düşüş

Havayolları bir kez daha yavaş yavaş gökyüzüne yaklaştıkça, birçoğu krizden çok daha düşük sayıda filolara sahip daha küçük işletmeler olarak ortaya çıkacaklardır. Sonuç olarak, bazı durumlarda yıllarca yeni uçaklar için birçok sipariş iptal edilir veya ileri tarihlere ertelenir.

2020 yılının ilk altı ayında, Airbus geçen yıla göre% 50 düşüşle 196 jeti teslim etti. Boeing, yılın ilk yarısında sadece 70 uçak teslim etti, 2019’a kıyasla% 71 azalma. Bu düşüşün bir kısmı 737 MAX’ın uçuşunun durdurulmasının bir sonucudur.

Airbus, dar gövde uçaklarının üretimini ayda 60’dan 40’a düşürürken, A330 üretimi ayda 3,5’ten ikiye, A350 ise 9,5’ten altıya düşürüldü. Boeing, 777 üretimini ayda yarı yarıya 2.5’e indirdi ve 787 üretimini 2020’de 14’den 10’a düşürdü.

Tüm sektörlerde söylendiği şekli ile “artık dünya eskisi gibi olmayacak” , dolayısıyla işletmeler yeni duruma süratle ayak uydurmak zorunda kalacaklar. Değişimi başaramayanlar ya çok küçülecekler, ya da el değiştirecekler.

Sağlıklı emniyetli uçuşlar dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E )

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...