Ana içeriğe atla

Boeing, Polonyalı havayolu şirketi ile 737 Max jet anlaşması yaparak aylardır süren durağanlığa son verdi

 

Boeing, Polonyalı havayolu şirketi ile 737 Max jet anlaşması yaparak aylardır süren durağanlığa son verdi


Boeing Çarşamba günü yaptığı açıklamada, Polonyalı havayolu şirketi Enter Air’in iki adet 737 Max jet siparişi verdiğini ve jet üreticisinin önerisiyle, havayolunun hala uçuşları durdurulmuş olan Max jetine olan bağlılığını genişletmek için iki opsiyon daha aldığını söyledi. Anlaşma, Boeing’in Renton yapımı 737 Max için sekiz aydan uzun bir süredir ilk siparişiydi.

Alıcılar sadece Temmuz ayında uçak kiralama şirketlerinden 15’i AerCap ve 20’si Kuveytli uçak Alafco tarafından yapılan anlaşmalar dahil 43 adet 737 Max siparişini iptal edildi. Chicago merkezli jet üreticisinin toplamda 416 Max sipariş iptal edilmiş oldu.

Boeing ve Enter Air ayrıca, 346 kişinin ölümüne neden olan iki 737 Max kazası sonrasında filosunun Mart 2019’da uçuşlarının durdurulmasının ardından Polonyalı havayolu şirketinin uğradığı mali zararları telafi etmek için bir anlaşmayı da tamamladıklarını söyledi. Boeing ve Enter Air, anlaşmalarının ayrıntılarının gizli olduğunu, ancak tazminatın “çeşitli şekillerde karşılanacağını ve belirli bir süreye yayılacağını” sözlerine ekledi.

Polonya’nın en büyük charter havayolu şirketi olan Enter Air, bir B737 uçağıyla 2010 yılında seferleri başlattı. Bugün ise uçaklarının tamamı Boeing jetinden oluşan bir şirket olarak devam ediyor. Havayolunun filosunda 22 eski model 737 Yeni Nesil jet ve iki yeni 737 Max bulunuyor. Yeni satın alma sözleşmesi tamamen imzalanırsa, Enter Air’in 737 Max filosu 10 jete çıkacak.

Enter Air genel müdürü ve yönetim kurulu üyesi Grzegorz Polaniecki, Boeing haber bülteninde, “737 MAX’ın geçirdiği titiz kontrollerin ardından, uzun yıllar boyunca dünyanın en iyi uçağı olacağına inanıyorum,” dedi. Polaniecki, mevcut salgın ve Max krizine rağmen, havayolunun geleceği düşünerek Avrupa’da hava yolculuğuna dönüş için hazırlanmasının önemli olduğunu söyledi.

Boeing’in Ticari Satış ve Pazarlamadan sorumlu kıdemli başkan yardımcısı Ihssane Mounir, ilave 737 Max 8 jet siparişinin havayolunun “uçağa ve Boeing’in çalışanlarına olan güveninin” altını çizdiğini söyledi. Mounir, Boeing’in Enter Air ile on yıllık ortaklığını sürdürmeyi ve 737 uçak filosunun tamamını emniyetli bir şekilde ticari hizmete döndürmek için havayolu ile birlikte çalışmayı dört gözle beklediğini söyledi.

Avrupa havacılık emniyeti düzenleyicileri, Boeing’in Max’in uçuş kontrol sistemlerinde ve pilot eğitiminde yaptığı pek çok değişikliği henüz onaylamadı, bu nedenle jetin 2021’e kadar hizmete dönmesi pek olası değil.

Boeing, 737 Max için Kasım 2019’dan bu yana, 20’si kimliği belirsiz bir müşteri için ve 10’u Türkiye Antalya’da bulunan Türk-Alman havayolu Sun Express için olmak üzere toplam 30 sipariş aldığından bu yana hiç sipariş almamıştı.

Boeing, 2020’de Temmuz ayı sonuna kadar havayolu ve leasing müşterilerinin 416 Max siparişlerini iptal ettiğini veya başka uçak tiplerine dönüştürdüğünü söyledi. Uçak üreticisi ayrıca, alıcıların ödeme gücü ve yeteneği nedeniyle anlaşmaların çözülme riski altında olduğunu kabul eden muhasebe politikaları uyarınca resmi 737 Max stoğunu 448 azalttı. Sözcü Bernard Choi, bugün için Boeing’in resmi 737 üretim siparişinin 3.543 uçak olduğunu söyledi.

Haberde de vurgulandığı şekilde Max uçağının tekrar hizmete dönüş için emarelerin ortaya çıkmasıyla pandemi nedeniyle yaşanan krizin etkilerine rağmen havayolu işletmelerinden bazıları “kazan kazan” felsefesinden hareketle filosuna Max uçağı katmak için adım atmaya başladılar. Bu dönemde çok iyi şartlarda uçak sahibi olacakları veya kiralayacakları açık bir gerçektir.

Umarız en kısa sürede pandemi en azından kontrol altına alınarak dünya “yeni” de olsa normalleşmeye başlar. Kısa süre içinde havacılık sektöründe pozitif yönde gelişmeleri izlemek üzere tüm sektörümüze Sağlıklı emniyetli emniyetli uçuşlar dileriz.

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...