Ana içeriğe atla

Boeing, Polonyalı havayolu şirketi ile 737 Max jet anlaşması yaparak aylardır süren durağanlığa son verdi

 

Boeing, Polonyalı havayolu şirketi ile 737 Max jet anlaşması yaparak aylardır süren durağanlığa son verdi


Boeing Çarşamba günü yaptığı açıklamada, Polonyalı havayolu şirketi Enter Air’in iki adet 737 Max jet siparişi verdiğini ve jet üreticisinin önerisiyle, havayolunun hala uçuşları durdurulmuş olan Max jetine olan bağlılığını genişletmek için iki opsiyon daha aldığını söyledi. Anlaşma, Boeing’in Renton yapımı 737 Max için sekiz aydan uzun bir süredir ilk siparişiydi.

Alıcılar sadece Temmuz ayında uçak kiralama şirketlerinden 15’i AerCap ve 20’si Kuveytli uçak Alafco tarafından yapılan anlaşmalar dahil 43 adet 737 Max siparişini iptal edildi. Chicago merkezli jet üreticisinin toplamda 416 Max sipariş iptal edilmiş oldu.

Boeing ve Enter Air ayrıca, 346 kişinin ölümüne neden olan iki 737 Max kazası sonrasında filosunun Mart 2019’da uçuşlarının durdurulmasının ardından Polonyalı havayolu şirketinin uğradığı mali zararları telafi etmek için bir anlaşmayı da tamamladıklarını söyledi. Boeing ve Enter Air, anlaşmalarının ayrıntılarının gizli olduğunu, ancak tazminatın “çeşitli şekillerde karşılanacağını ve belirli bir süreye yayılacağını” sözlerine ekledi.

Polonya’nın en büyük charter havayolu şirketi olan Enter Air, bir B737 uçağıyla 2010 yılında seferleri başlattı. Bugün ise uçaklarının tamamı Boeing jetinden oluşan bir şirket olarak devam ediyor. Havayolunun filosunda 22 eski model 737 Yeni Nesil jet ve iki yeni 737 Max bulunuyor. Yeni satın alma sözleşmesi tamamen imzalanırsa, Enter Air’in 737 Max filosu 10 jete çıkacak.

Enter Air genel müdürü ve yönetim kurulu üyesi Grzegorz Polaniecki, Boeing haber bülteninde, “737 MAX’ın geçirdiği titiz kontrollerin ardından, uzun yıllar boyunca dünyanın en iyi uçağı olacağına inanıyorum,” dedi. Polaniecki, mevcut salgın ve Max krizine rağmen, havayolunun geleceği düşünerek Avrupa’da hava yolculuğuna dönüş için hazırlanmasının önemli olduğunu söyledi.

Boeing’in Ticari Satış ve Pazarlamadan sorumlu kıdemli başkan yardımcısı Ihssane Mounir, ilave 737 Max 8 jet siparişinin havayolunun “uçağa ve Boeing’in çalışanlarına olan güveninin” altını çizdiğini söyledi. Mounir, Boeing’in Enter Air ile on yıllık ortaklığını sürdürmeyi ve 737 uçak filosunun tamamını emniyetli bir şekilde ticari hizmete döndürmek için havayolu ile birlikte çalışmayı dört gözle beklediğini söyledi.

Avrupa havacılık emniyeti düzenleyicileri, Boeing’in Max’in uçuş kontrol sistemlerinde ve pilot eğitiminde yaptığı pek çok değişikliği henüz onaylamadı, bu nedenle jetin 2021’e kadar hizmete dönmesi pek olası değil.

Boeing, 737 Max için Kasım 2019’dan bu yana, 20’si kimliği belirsiz bir müşteri için ve 10’u Türkiye Antalya’da bulunan Türk-Alman havayolu Sun Express için olmak üzere toplam 30 sipariş aldığından bu yana hiç sipariş almamıştı.

Boeing, 2020’de Temmuz ayı sonuna kadar havayolu ve leasing müşterilerinin 416 Max siparişlerini iptal ettiğini veya başka uçak tiplerine dönüştürdüğünü söyledi. Uçak üreticisi ayrıca, alıcıların ödeme gücü ve yeteneği nedeniyle anlaşmaların çözülme riski altında olduğunu kabul eden muhasebe politikaları uyarınca resmi 737 Max stoğunu 448 azalttı. Sözcü Bernard Choi, bugün için Boeing’in resmi 737 üretim siparişinin 3.543 uçak olduğunu söyledi.

Haberde de vurgulandığı şekilde Max uçağının tekrar hizmete dönüş için emarelerin ortaya çıkmasıyla pandemi nedeniyle yaşanan krizin etkilerine rağmen havayolu işletmelerinden bazıları “kazan kazan” felsefesinden hareketle filosuna Max uçağı katmak için adım atmaya başladılar. Bu dönemde çok iyi şartlarda uçak sahibi olacakları veya kiralayacakları açık bir gerçektir.

Umarız en kısa sürede pandemi en azından kontrol altına alınarak dünya “yeni” de olsa normalleşmeye başlar. Kısa süre içinde havacılık sektöründe pozitif yönde gelişmeleri izlemek üzere tüm sektörümüze Sağlıklı emniyetli emniyetli uçuşlar dileriz.

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı