Ana içeriğe atla

FAA, Boeing 737 MAX tasarımında önemli değişikliklerin gerektiğini belirtti

 

FAA, Boeing 737 MAX tasarımında önemli değişikliklerin gerektiğini belirtti

0

ABD Federal Havacılık İdaresi Pazartesi günü yaptığı açıklamada, Mart 2019 ve 5 ay öncesinde, 346 kişinin yaşamını yitirdiği ve uçağın uçuşlarının durdurulmasına yol yol açan iki kazada görülen emniyet sorunlarını gidermek için 737 MAX için Boeing tarafından yerine getirilmesi gereken tasarım değişiklikleri olduğunu belirtti.

Ajans, güncellenmiş uçuş kontrol yazılımı, uyarılar oluşturmak için revize edilmiş ekran işleme yazılımı, belirli uçuş ekibi operasyon prosedürlerinin revizyonu ve bazı kablo demetlerinin yönlendirilmesinde değişiklik yapılması için önerilen bir uçuşa elverişlilik direktifini yayınlıyor.

Duyuru, ABD uçak üreticisince 737 MAX’ın Tekrar uçuşa verilmesi konusundaki uzun süredir devam eden çabalarında önemli bir adımdır.

Ancak, 45 gün boyunca yapılan değişiklikler hakkında kamuoyu yorumlarını toplamak ve yeni pilot eğitim prosedürünü sonuçlandırmak da dahil olmak üzere bir dizi güçlük söz konusu. Ayrıca Kanada Ulaştırma ve Avrupa EASA’sının kendi endişeleri var.

Yapılan iş göz önüne alındığında, ABD uçuşlarının yıl sonundan önce devam edip etmeyeceği belirsizliğini korumaktadır.

Boeing hisseleri Pazartesi günü% 2.7 arttı.

FAA’nın önerisine yanıt olarak Chicago merkezli Boeing, “FAA ve diğer küresel düzenleyicilerle yakın işbirliği içinde çalışarak emniyetli hizmete geri dönüş yolunda sürekli ilerleme kaydetmeye devam ettiğini” söyledi.

FAA Pazartesi günü 96 sayfalık ayrı bir raporda “Boeing’in 737 MAX tasarımı, uçuş mürettebatı prosedürleri ve bakım prosedürlerinde önerilen değişikliklerin uçakla ilgili emniyet sorunlarını etkili bir şekilde azalttığını belirledi.” Uçuşa elverişlilik direktifi Boeing değişikliklerini gerektirmektedir.

Bir zamanlar en çok satan 737 MAX’ın uçuşunun durdurulmasının yarattığı kriz, ABD’li uçak üreticisine 19 milyar dolardan fazlaya mal oldu, üretimi durdurdu ve tedarik zincirini yavaşlattı, hukuki ve kongre soruşturmaları devam etmektedir.

FAA’nın incelemesi 40’tan fazla tam zamanlı mühendis, müfettiş, pilot ve teknik destek personelinden oluşan ekiple 18 aydan bu yana sürmektedir. FAA bugüne kadar 60.000 saatten fazla inceleme, sertifikasyon testi ve belge değerlendirmesi yapmıştır.

Ajans ayrıca 737 MAX operatörünün uçakları servise geri göndermeden önce Hücum Açısı (AOA) sensör sistemi testi yapmasını ve operasyona hazır bir uçuş gerçekleştirmesini önermektedir.

Değişiklikler, her iki kazaya yol açan MCAS olarak bilinen sistemin hatalı etkinleştirilmesini önlemek, iki AOA sensöründen bir birinden farklı veri alınıyorsa pilotları uyarmak ve uçuş ekibinin hatalı stabilizer hareketini düzeltici kumanda vermesini sağlamak için tasarlanmıştır.

FAA, değişikliklerin “pilot kumandalarına bağımlılığı ve olası herhangi bir tek hatanın etkisini” en aza indireceğini söyledi.

Kablo bağlantısı değişikliğinin ise, MAX’ın FAA’nın “kablo demetleri” emniyet standartlarına uygun olmasını sağlayacağı belirtilmektedir.

FAA ve Boeing’in önceki bildirimlerinde yer verildiği gibi sürecin 2020 son çeyreğinde MAX’ın tekrar ticari uçuşa verilebileceği umudunu koruduğu görülmektedir.

Sağlıklı Emniyetli Uçuşlar dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı