Ana içeriğe atla

FAA, Boeing 737 MAX tasarımında önemli değişikliklerin gerektiğini belirtti

 

FAA, Boeing 737 MAX tasarımında önemli değişikliklerin gerektiğini belirtti

0

ABD Federal Havacılık İdaresi Pazartesi günü yaptığı açıklamada, Mart 2019 ve 5 ay öncesinde, 346 kişinin yaşamını yitirdiği ve uçağın uçuşlarının durdurulmasına yol yol açan iki kazada görülen emniyet sorunlarını gidermek için 737 MAX için Boeing tarafından yerine getirilmesi gereken tasarım değişiklikleri olduğunu belirtti.

Ajans, güncellenmiş uçuş kontrol yazılımı, uyarılar oluşturmak için revize edilmiş ekran işleme yazılımı, belirli uçuş ekibi operasyon prosedürlerinin revizyonu ve bazı kablo demetlerinin yönlendirilmesinde değişiklik yapılması için önerilen bir uçuşa elverişlilik direktifini yayınlıyor.

Duyuru, ABD uçak üreticisince 737 MAX’ın Tekrar uçuşa verilmesi konusundaki uzun süredir devam eden çabalarında önemli bir adımdır.

Ancak, 45 gün boyunca yapılan değişiklikler hakkında kamuoyu yorumlarını toplamak ve yeni pilot eğitim prosedürünü sonuçlandırmak da dahil olmak üzere bir dizi güçlük söz konusu. Ayrıca Kanada Ulaştırma ve Avrupa EASA’sının kendi endişeleri var.

Yapılan iş göz önüne alındığında, ABD uçuşlarının yıl sonundan önce devam edip etmeyeceği belirsizliğini korumaktadır.

Boeing hisseleri Pazartesi günü% 2.7 arttı.

FAA’nın önerisine yanıt olarak Chicago merkezli Boeing, “FAA ve diğer küresel düzenleyicilerle yakın işbirliği içinde çalışarak emniyetli hizmete geri dönüş yolunda sürekli ilerleme kaydetmeye devam ettiğini” söyledi.

FAA Pazartesi günü 96 sayfalık ayrı bir raporda “Boeing’in 737 MAX tasarımı, uçuş mürettebatı prosedürleri ve bakım prosedürlerinde önerilen değişikliklerin uçakla ilgili emniyet sorunlarını etkili bir şekilde azalttığını belirledi.” Uçuşa elverişlilik direktifi Boeing değişikliklerini gerektirmektedir.

Bir zamanlar en çok satan 737 MAX’ın uçuşunun durdurulmasının yarattığı kriz, ABD’li uçak üreticisine 19 milyar dolardan fazlaya mal oldu, üretimi durdurdu ve tedarik zincirini yavaşlattı, hukuki ve kongre soruşturmaları devam etmektedir.

FAA’nın incelemesi 40’tan fazla tam zamanlı mühendis, müfettiş, pilot ve teknik destek personelinden oluşan ekiple 18 aydan bu yana sürmektedir. FAA bugüne kadar 60.000 saatten fazla inceleme, sertifikasyon testi ve belge değerlendirmesi yapmıştır.

Ajans ayrıca 737 MAX operatörünün uçakları servise geri göndermeden önce Hücum Açısı (AOA) sensör sistemi testi yapmasını ve operasyona hazır bir uçuş gerçekleştirmesini önermektedir.

Değişiklikler, her iki kazaya yol açan MCAS olarak bilinen sistemin hatalı etkinleştirilmesini önlemek, iki AOA sensöründen bir birinden farklı veri alınıyorsa pilotları uyarmak ve uçuş ekibinin hatalı stabilizer hareketini düzeltici kumanda vermesini sağlamak için tasarlanmıştır.

FAA, değişikliklerin “pilot kumandalarına bağımlılığı ve olası herhangi bir tek hatanın etkisini” en aza indireceğini söyledi.

Kablo bağlantısı değişikliğinin ise, MAX’ın FAA’nın “kablo demetleri” emniyet standartlarına uygun olmasını sağlayacağı belirtilmektedir.

FAA ve Boeing’in önceki bildirimlerinde yer verildiği gibi sürecin 2020 son çeyreğinde MAX’ın tekrar ticari uçuşa verilebileceği umudunu koruduğu görülmektedir.

Sağlıklı Emniyetli Uçuşlar dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...