Ana içeriğe atla

FAA, Boeing 737 MAX tasarımında önemli değişikliklerin gerektiğini belirtti

 

FAA, Boeing 737 MAX tasarımında önemli değişikliklerin gerektiğini belirtti

0

ABD Federal Havacılık İdaresi Pazartesi günü yaptığı açıklamada, Mart 2019 ve 5 ay öncesinde, 346 kişinin yaşamını yitirdiği ve uçağın uçuşlarının durdurulmasına yol yol açan iki kazada görülen emniyet sorunlarını gidermek için 737 MAX için Boeing tarafından yerine getirilmesi gereken tasarım değişiklikleri olduğunu belirtti.

Ajans, güncellenmiş uçuş kontrol yazılımı, uyarılar oluşturmak için revize edilmiş ekran işleme yazılımı, belirli uçuş ekibi operasyon prosedürlerinin revizyonu ve bazı kablo demetlerinin yönlendirilmesinde değişiklik yapılması için önerilen bir uçuşa elverişlilik direktifini yayınlıyor.

Duyuru, ABD uçak üreticisince 737 MAX’ın Tekrar uçuşa verilmesi konusundaki uzun süredir devam eden çabalarında önemli bir adımdır.

Ancak, 45 gün boyunca yapılan değişiklikler hakkında kamuoyu yorumlarını toplamak ve yeni pilot eğitim prosedürünü sonuçlandırmak da dahil olmak üzere bir dizi güçlük söz konusu. Ayrıca Kanada Ulaştırma ve Avrupa EASA’sının kendi endişeleri var.

Yapılan iş göz önüne alındığında, ABD uçuşlarının yıl sonundan önce devam edip etmeyeceği belirsizliğini korumaktadır.

Boeing hisseleri Pazartesi günü% 2.7 arttı.

FAA’nın önerisine yanıt olarak Chicago merkezli Boeing, “FAA ve diğer küresel düzenleyicilerle yakın işbirliği içinde çalışarak emniyetli hizmete geri dönüş yolunda sürekli ilerleme kaydetmeye devam ettiğini” söyledi.

FAA Pazartesi günü 96 sayfalık ayrı bir raporda “Boeing’in 737 MAX tasarımı, uçuş mürettebatı prosedürleri ve bakım prosedürlerinde önerilen değişikliklerin uçakla ilgili emniyet sorunlarını etkili bir şekilde azalttığını belirledi.” Uçuşa elverişlilik direktifi Boeing değişikliklerini gerektirmektedir.

Bir zamanlar en çok satan 737 MAX’ın uçuşunun durdurulmasının yarattığı kriz, ABD’li uçak üreticisine 19 milyar dolardan fazlaya mal oldu, üretimi durdurdu ve tedarik zincirini yavaşlattı, hukuki ve kongre soruşturmaları devam etmektedir.

FAA’nın incelemesi 40’tan fazla tam zamanlı mühendis, müfettiş, pilot ve teknik destek personelinden oluşan ekiple 18 aydan bu yana sürmektedir. FAA bugüne kadar 60.000 saatten fazla inceleme, sertifikasyon testi ve belge değerlendirmesi yapmıştır.

Ajans ayrıca 737 MAX operatörünün uçakları servise geri göndermeden önce Hücum Açısı (AOA) sensör sistemi testi yapmasını ve operasyona hazır bir uçuş gerçekleştirmesini önermektedir.

Değişiklikler, her iki kazaya yol açan MCAS olarak bilinen sistemin hatalı etkinleştirilmesini önlemek, iki AOA sensöründen bir birinden farklı veri alınıyorsa pilotları uyarmak ve uçuş ekibinin hatalı stabilizer hareketini düzeltici kumanda vermesini sağlamak için tasarlanmıştır.

FAA, değişikliklerin “pilot kumandalarına bağımlılığı ve olası herhangi bir tek hatanın etkisini” en aza indireceğini söyledi.

Kablo bağlantısı değişikliğinin ise, MAX’ın FAA’nın “kablo demetleri” emniyet standartlarına uygun olmasını sağlayacağı belirtilmektedir.

FAA ve Boeing’in önceki bildirimlerinde yer verildiği gibi sürecin 2020 son çeyreğinde MAX’ın tekrar ticari uçuşa verilebileceği umudunu koruduğu görülmektedir.

Sağlıklı Emniyetli Uçuşlar dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...