Ana içeriğe atla

FAA, Uçuşu durdurulan Boeing Jetinde Gereken Tasarım Değişikliklerinin Ayrıntılarını Açıkladı

 

FAA, Uçuşu durdurulan Boeing Jetinde Gereken Tasarım Değişikliklerinin Ayrıntılarını Açıkladı

0

Federal Emniyet yetkilileri, Boeing 737 Max için gerekli olduğuna inandıkları tasarım değişikliklerini açıklıyor.

Federal düzenleyiciler Pazartesi günü, iki ölümlü kaza sonrasında dünya çapında uçuşu durdurulan uçak için ortaya çıkan emniyet sorunlarını gidermek için Boeing 737 Max’te ihtiyaç duyacakları tasarım değişikliklerinin bir listesini belirledi.

Federal Havacılık İdaresi, kazalarda ortaya çıkan bir uçuş kontrol sisteminde yazılım değişiklikleri önerdi. Ayrıca, düşen uçaklar üzerinde çalışmayan ikaz ışıkları, sitemde yer alan bazı bilgisayarlarda değişiklikler ve bazı kabloların yeniden düzenlenmesini de içeren değişiklikleri sıraladı.

Belge ve beraberindeki 95 sayfalık özet, 18 aylık bir incelemenin ardından, 346 kişinin yaşamını yitirdiği kazaların meydana gelmesinde katkıda bulunan faktörlerin incelemesine en ayrıntılı bakışı sağlamaktadır.

FAA’nın Mart 2019’da tüm Max jetlerinin uçuşlarını durdurma talimatı sonrasında diğer ülke havacılık otoriteleri de benzer kararları almışlardı. Boeing yetkilileri geçen hafta ellerinde hazır olan Max jetlerinin teslimatlarını bu yılın dördüncü çeyreğinde başlatmak için düzenleyicinin (FAA) onayını almayı umduklarını söyledi.

Boeing sözcüsü Bernard Choi, “FAA ve diğer küresel düzenleyici kurumlarla yakın işbirliği içinde çalışarak emniyetli hizmete geri dönüş yolunda sürekli ilerleme kaydetmeye devam ediyoruz”, “Önümüzde hala çok işimiz olsa da, bu sertifikasyon sürecinde önemli bir kilometre taşıdır.” Dedi.

Havayolları Max’i 2017’de kullanmaya başladı. Endonezya’da 2018’de ve Etiyopya’da 2019’da meydana gelen kazalar sonrasında sonra uçakların uçuşu durdurulduğunda yaklaşık 400 Max jeti ticari uçuşa devam ediyordu. Kaza Araştırma Uzmanları, hatalı sensör okumalarına dayanarak uçakların burunlarını aşağı iten MCAS adlı uçuş kontrol yazılımının oynadığı role işaret ettiler.

FAA, MCAS’ın bir yerine iki sensörden bilgi almasını sağlamak da dahil üzere emniyeti artırmak için uçağın tasarımında daha fazla tasarım gerektirecektir. Her iki kaza, tek bir sensörün ürettiği veriye yanıt olarak sistemin uçağın burnunu aşağı itmesi sonrasında meydana geldi. Ajans, sensörlerle ilgili bir sorun olduğu takdirde pilotları uyarmak için bir ikaz sistemi/ışığının gerektiğini belirtti.

FAA ayrıca MCAS’ı daha az güçlü hale getirmeyi planlıyor, böylece yanlışlıkla uçağın burnu aşağı itilmesi halinde pilotlar kolaylıkla yanıt verebilecekler. İlk kazaya kadar MCAS’ı bilmeyen pilotlar daha fazla eğitim almalıydılar.

Ajans, 40’tan fazla mühendis, pilot ve diğer personelin incelemeye 60.000 saatten fazla zaman harcadığını ve bunun 4.000 saatten fazla Boeing Max uçağı ve simülatör test uçuşlarının analizini de içerdiğini söyledi.

Kamuoyuna yorumlarını paylaşmak için 45 gün verilecek, bundan sonra FAA’nın Max için son kuralları yayınlayacak. Bu süre sonrasında Havayollarının 16 aydan uzun bir süredir park edilmiş olarak bekleyen uçaklarında gerekli değişimleri yapması ve pilotların eğitilmesi için birkaç hafta daha süreye ihtiyaçları olacağı bekleniyor. FAA, çalışma tamamlandığında, “737 MAX’in FAA sertifikasyon standartlarını karşılayacak ve uçacak şekilde emniyetli olacağını” söyledi.

Chicago merkezli Boeing, Ekim 2018’de ilk kazadan kısa bir süre sonra bazı değişiklikler üzerinde çalışmaya başladı. Uçak ve kazalar hakkında kapsamlı bir şekilde yazan eski bir Boeing mühendisi Peter Lemme, FAA incelemesinin ayrıntılı olduğunu ve Boeing’in kapsamlı bir bakışla değerlendirmede ve uçağın eksiklilerinin giderilmesinde yavaş kaldıklarını söyledi.

Lemme, “Her iki ayda bir gözden geçirmede yapılacakları sıraya koydular, bazılarını daha sonra yaparız dediler. “Bu tam bir pansuman tedavisi yaklaşımıydı.”

Lemme, Boeing’in kritik hatasının MCAS’ın iki yerine tek bir sensöre güvenmesinin yeterli olduğunu kabul etmesidir ve şimdi yeni tasarımın bu problemi çözeceğini söyledi.

Max başlangıçta Boeing’in en çok satan uçağıydı, ancak kazalar ve daha sonra uçuşların durdurulması, şirketin itibarı ve finansmanı için bir felakete sebep oldu. Çalışanların emniyet konusundaki Dahili e-postaları, otoritenin yanıltıldığı endişelerini ortaya çıkardı. Anketler, çok sayıda yolcunun Max uçağında uçmakta tereddüt ettiğini göstermektedir.

Max ile İlgili maliyetler Boeing’i 1997’den bu yana ilk kez geçen yıl 636 milyon USD kaybetmesine yol açtı. Bu yıl Boeing’in 382 siparişi iptal edildi ve satışların belirsizliğinden geçmiş siparişlerden 323 adet daha düştü. Bunların hemen hepsi Max siparişleriydi.

Bununla birlikte, birçok havayolu Boeing ve Max için beklemede . Boeing’in en büyük Havayolu müşterisi Southwest’in CEO’su Gary Kelly geçen ay hala uçağa bağlı olduklarını ve dönüşünü dört gözle beklediğini söyledi. Boeing, Max’ın uçuşunun durdurulması nedeniyle Southwest havayollarına geçen yıl 428 milyon dolar tazminat ödedi.

Sağlıklı Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E )

Kaza Araştırma Uzman

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...