Ana içeriğe atla

İran, düşen Ukrayna B737-800 uçağının kara kutularının uçağın 25 saniye arayla 2 füze ile vurulduğunu açıkladı

 

İran, düşen Ukrayna B737-800 uçağının kara kutularının uçağın 25 saniye arayla 2 füze ile vurulduğunu açıkladı


DUBAI (Reuters) haberine göre , düşen Ukrayna yolcu uçağının kara kutularından yapılan analiz, 25 saniye arayla iki füzeyle vurulduğunu ve ilk patlamanın etkisinden sonra yolcuların ve uçuş ekibinin bir süre daha hala hayatta olduğunu gösterdi.

İran Sivil Havacılık Teşkilatı başkanı tarafından yapılan duyuru, Temmuz ayında çözümlenmek üzere Fransa’ya gönderilen kokpit ses ve veri kayıtlarının içeriğiyle ilgili ilk resmi raporu oldu.

Tahran, ABD ile aşırı gerilimlerin olduğu bir dönemde Ocak ayında Ukrayna uçağını yanlışlıkla düşürdüğünü söyledi. Uçakta bulunan 176 kişinin tamamı yaşamını kaybetmişti.

Touraj Dehghani-Zanganeh, ilkinden 25 saniye sonra uçağa isabet eden ikinci füzenin ilk füzenin verdiği hasar nedeniyle kayıtlarda yalnızca 19 saniyesinin olduğunu söyledi.

“İlk füzenin uçağa isabet etmesinden on dokuz saniye sonra, kokpitin içindeki pilotların sesleri yolcuların hayatta olduğunu gösterdi … 25 saniye sonra ikinci füzenin uçağa çarptığı” bildirildi.

Bu nedenle, ikinci füzenin performansı ve etkileri konusunda uçağın kara kutusundan hiçbir veri elde edilemedi.

Zanganeh, uçağın uçuş ekibinin ve kokpitte seyahat eden bir eğitmenin uçağın kontrolünü son ana kadar tutmaya çalıştığını söyledi.

İran Devrim Muhafızları, 8 Ocak’ta, Ukrayna Uluslararası Havayollarına ait uçağı Tahran’dan kalkmasının hemen ardından, bir karadan havaya füzeyle düşürdü,. Tahran, daha sonra yaptığı açıklamada, Amerika Birleşik Devletleri ile yaşanan çatışma nedeniyle yüksek alarm durumunda olayın yaşandığını söyledi.

İran, düşürülen uçakta vatandaşları bulunan ve olayla ilgili kapsamlı bir soruşturma talep eden Ukrayna, Kanada ve diğer ülkelerle görüşmelerde bulunuyor. İranlı ve Ukraynalı yetkililer de

kurbanların ailelerine tazminat ödenmesi konusunda görüşmeler yaptılar. Ekim için bir seri görüşme turu daha planlandı.

İran’ın soruşturması, herhangi bir adli süreçten ayrı olarak, yalnızca gelecekteki kazaları önlemeyi amaçlayan soruşturmayı içeren Birleşmiş Milletler havacılık kuralları uyarınca yürütülüyor. Ancak soruşturma bölgesel ve yerel gerginlikler etkisinde sürüdürüldü. Zanganeh, Kara kutuların veri analizinin siyasallaştırılmaması gerektiğini söyledi.

İran’da uçağın düşürülmesine karşı barışçıl protestolara katıldıkları için 20’den fazla kişi 20 yıla kadar hapis cezasına çarptırıldı. Bazı İranlılar, öfkelerini göstermek için Pazar günü Twitter’ı kullandı ve en az bir kullanıcı “19 saniye yaşadılar … bu bir trajedi” mesajını paylaştı.

Özet olarak twitter’da yayınlandığı şekliyle bu olay Uçuş Emniyeti dışında bir güvenlik sorunu nedeniyle yaşanan tam bir trajedi, faciadır. Dolayısıyla hazırlanacak raporda yolcu uçaklarına silah olarak kullanılmadıkları sürece asla saldırılmamasına dair tavsiyelerin yer alacağını düşünmek kehanet olmayacaktır.

Pandemi nedeniyle dünyanın yaşadığı yıkım, ülkelerin artık birbirlerine silahlarla değil hoşgörü ve yardımlaşma ile yaklaşmaları gereğini ortaya koymasına rağmen yaşanan anlaşmazlıklar maalesef insanları yoketmeye devam ediyor.

Sağlıklı, barış içinde Emniyetli Uçuşlar dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...