Ana içeriğe atla

İran, düşen Ukrayna B737-800 uçağının kara kutularının uçağın 25 saniye arayla 2 füze ile vurulduğunu açıkladı

 

İran, düşen Ukrayna B737-800 uçağının kara kutularının uçağın 25 saniye arayla 2 füze ile vurulduğunu açıkladı


DUBAI (Reuters) haberine göre , düşen Ukrayna yolcu uçağının kara kutularından yapılan analiz, 25 saniye arayla iki füzeyle vurulduğunu ve ilk patlamanın etkisinden sonra yolcuların ve uçuş ekibinin bir süre daha hala hayatta olduğunu gösterdi.

İran Sivil Havacılık Teşkilatı başkanı tarafından yapılan duyuru, Temmuz ayında çözümlenmek üzere Fransa’ya gönderilen kokpit ses ve veri kayıtlarının içeriğiyle ilgili ilk resmi raporu oldu.

Tahran, ABD ile aşırı gerilimlerin olduğu bir dönemde Ocak ayında Ukrayna uçağını yanlışlıkla düşürdüğünü söyledi. Uçakta bulunan 176 kişinin tamamı yaşamını kaybetmişti.

Touraj Dehghani-Zanganeh, ilkinden 25 saniye sonra uçağa isabet eden ikinci füzenin ilk füzenin verdiği hasar nedeniyle kayıtlarda yalnızca 19 saniyesinin olduğunu söyledi.

“İlk füzenin uçağa isabet etmesinden on dokuz saniye sonra, kokpitin içindeki pilotların sesleri yolcuların hayatta olduğunu gösterdi … 25 saniye sonra ikinci füzenin uçağa çarptığı” bildirildi.

Bu nedenle, ikinci füzenin performansı ve etkileri konusunda uçağın kara kutusundan hiçbir veri elde edilemedi.

Zanganeh, uçağın uçuş ekibinin ve kokpitte seyahat eden bir eğitmenin uçağın kontrolünü son ana kadar tutmaya çalıştığını söyledi.

İran Devrim Muhafızları, 8 Ocak’ta, Ukrayna Uluslararası Havayollarına ait uçağı Tahran’dan kalkmasının hemen ardından, bir karadan havaya füzeyle düşürdü,. Tahran, daha sonra yaptığı açıklamada, Amerika Birleşik Devletleri ile yaşanan çatışma nedeniyle yüksek alarm durumunda olayın yaşandığını söyledi.

İran, düşürülen uçakta vatandaşları bulunan ve olayla ilgili kapsamlı bir soruşturma talep eden Ukrayna, Kanada ve diğer ülkelerle görüşmelerde bulunuyor. İranlı ve Ukraynalı yetkililer de

kurbanların ailelerine tazminat ödenmesi konusunda görüşmeler yaptılar. Ekim için bir seri görüşme turu daha planlandı.

İran’ın soruşturması, herhangi bir adli süreçten ayrı olarak, yalnızca gelecekteki kazaları önlemeyi amaçlayan soruşturmayı içeren Birleşmiş Milletler havacılık kuralları uyarınca yürütülüyor. Ancak soruşturma bölgesel ve yerel gerginlikler etkisinde sürüdürüldü. Zanganeh, Kara kutuların veri analizinin siyasallaştırılmaması gerektiğini söyledi.

İran’da uçağın düşürülmesine karşı barışçıl protestolara katıldıkları için 20’den fazla kişi 20 yıla kadar hapis cezasına çarptırıldı. Bazı İranlılar, öfkelerini göstermek için Pazar günü Twitter’ı kullandı ve en az bir kullanıcı “19 saniye yaşadılar … bu bir trajedi” mesajını paylaştı.

Özet olarak twitter’da yayınlandığı şekliyle bu olay Uçuş Emniyeti dışında bir güvenlik sorunu nedeniyle yaşanan tam bir trajedi, faciadır. Dolayısıyla hazırlanacak raporda yolcu uçaklarına silah olarak kullanılmadıkları sürece asla saldırılmamasına dair tavsiyelerin yer alacağını düşünmek kehanet olmayacaktır.

Pandemi nedeniyle dünyanın yaşadığı yıkım, ülkelerin artık birbirlerine silahlarla değil hoşgörü ve yardımlaşma ile yaklaşmaları gereğini ortaya koymasına rağmen yaşanan anlaşmazlıklar maalesef insanları yoketmeye devam ediyor.

Sağlıklı, barış içinde Emniyetli Uçuşlar dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...