Ana içeriğe atla

Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı(EASA), Boeing 737 MAX’ın uçuş yasağının Kasım ayında kaldırılabileceğini ümit ediyor

 

Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı(EASA), Boeing 737 MAX’ın uçuş yasağının Kasım ayında kaldırılabileceğini ümit ediyor
0

25 Eylül günü yayınlanan Reuters’in haberine göre Avrupa’nın havacılık emniyeti ana düzenleyicisi Cuma günü yaptığı açıklamada, Boeing’in 737 MAX’ın Kasım ayında tekrar uçuşa everişlilik sertifikasını alarak, yıl sonuna doğru hizmete girmesi için yasal onay alabileceğini söyledi.

Avrupa Birliği Havacılık Emniyeti Ajansı (EASA) yönetici müdürü Patrick Ky, “Bir buçuk yıldır ilk defa, MAX üzerinde sürdürülen çalışmanın sonuna yaklaşıldığını söyleyebilirim” dedi.

EASA, ABD Federal Havacılık İdaresi’nden (FAA) muhtemelen Kasım ayında teknik yasağını kaldırmayı beklediğini, ancak tek tek havayollarının Avrupa’da uçmaya devam etmesi için gereken ulusal operasyonel izinlerin daha uzun sürebileceğini söyledi.

Teknik yasağın ne zaman kaldırılacağı sorulduğunda “Kasım ayı için ümit ediyoruz ” dedi. Ayrıntılara girmeden Çin’in kendi onayını vermesinin daha uzun süreceğinin beklendiğini söyledi.

Gelişmeler üzerine Boeing hisseleri borsada seans ortasında % 3,3 değer kazandı.

Başta Avrupa Birliği ülkelerinde olmak üzere 32 ülkede hava emniyetini düzenleyen Köln merkezli EASA, 2018 ve 2019 yıllarında meydana gelen iki ölümlü kazanın ardından 737 MAX sistemlerine uluslararası bir inceleme kapsamında FAA ve Boeing ile karşı karşıya geldi.

Ky, bazı sendikalar tarafından desteklenen EASA ile, Lion Air ve Ethiopian Airlines mürettebatının dikkatini dağıttığından şüphelenilen bir “kumanda titreşimi- stick shaker” ikaz sistemine giden elektriği manuel olarak kesebilmeleri için pilotların çağrıda bulunduğunu söyledi.

İncelemenin ana odağı, tek bir hatalı hücum açısı (AoA) sensöründen gelen hatalı verilerin, uçağın defalarca burun aşağı kumanda vererek her iki uçuşta da mürettebatı çaresiz bırakan durumun bir kokpit yazılım sistemi tarafından tetiklenmesidir.

Boeing, MAX üzerindeki her iki “saldırı açısı” sensöründen gelen girdilerin, geçmişte yalnızca bir tanesininki kullanılırken yeni yazılımla uçakta her ikisinden gelen verilerin kullanılacağını söyledi, ancak EASA, bağımsız olarak hesaplanan veriler sağlamak için üçüncü bir “sentetik” AoA sensörü eklenmesi çağrısında bulundu.

Ky, Boeing’in uçağın bir sonraki versiyonu olan 230 kişilik 737 MAX 10’a bilgisayarlı üçüncü sensör sistemini kurmayı kabul ettiğini ve ardından filonun geri kalanında iyileştirmeler yapmayı kabul ettiğini söyledi.

Boeing, ek sensörle ilgili ayrıntılı yorumu reddetti. Bununla birlikte bir sözcü, “Düzenleyicilerin tüm sorularını ele almaya ve tüm sertifikasyon ve düzenleme gereksinimlerini karşılamaya kararlıyız” dedi.

Dünyanın en büyük havacılık düzenleyicileri olan EASA ve FAA, kendi ülkelerinde üretilen uçakları onaylarken birbirlerini lider olarak tanımaya devam edecek, ancak bundan böyle birbirlerinin ev ödevlerini kontrol etmede daha fazla yer almaları bekleniyor.

Ekim ayının ilk yarısında sertifikasyon sürecinin tamamlanacağına dair güçlü haberler alınmaya başlaması sona yaklaşıldığını gösteriyor.

Sağlıklı Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı