Ana içeriğe atla

Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı(EASA), Boeing 737 MAX’ın uçuş yasağının Kasım ayında kaldırılabileceğini ümit ediyor

 

Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı(EASA), Boeing 737 MAX’ın uçuş yasağının Kasım ayında kaldırılabileceğini ümit ediyor
0

25 Eylül günü yayınlanan Reuters’in haberine göre Avrupa’nın havacılık emniyeti ana düzenleyicisi Cuma günü yaptığı açıklamada, Boeing’in 737 MAX’ın Kasım ayında tekrar uçuşa everişlilik sertifikasını alarak, yıl sonuna doğru hizmete girmesi için yasal onay alabileceğini söyledi.

Avrupa Birliği Havacılık Emniyeti Ajansı (EASA) yönetici müdürü Patrick Ky, “Bir buçuk yıldır ilk defa, MAX üzerinde sürdürülen çalışmanın sonuna yaklaşıldığını söyleyebilirim” dedi.

EASA, ABD Federal Havacılık İdaresi’nden (FAA) muhtemelen Kasım ayında teknik yasağını kaldırmayı beklediğini, ancak tek tek havayollarının Avrupa’da uçmaya devam etmesi için gereken ulusal operasyonel izinlerin daha uzun sürebileceğini söyledi.

Teknik yasağın ne zaman kaldırılacağı sorulduğunda “Kasım ayı için ümit ediyoruz ” dedi. Ayrıntılara girmeden Çin’in kendi onayını vermesinin daha uzun süreceğinin beklendiğini söyledi.

Gelişmeler üzerine Boeing hisseleri borsada seans ortasında % 3,3 değer kazandı.

Başta Avrupa Birliği ülkelerinde olmak üzere 32 ülkede hava emniyetini düzenleyen Köln merkezli EASA, 2018 ve 2019 yıllarında meydana gelen iki ölümlü kazanın ardından 737 MAX sistemlerine uluslararası bir inceleme kapsamında FAA ve Boeing ile karşı karşıya geldi.

Ky, bazı sendikalar tarafından desteklenen EASA ile, Lion Air ve Ethiopian Airlines mürettebatının dikkatini dağıttığından şüphelenilen bir “kumanda titreşimi- stick shaker” ikaz sistemine giden elektriği manuel olarak kesebilmeleri için pilotların çağrıda bulunduğunu söyledi.

İncelemenin ana odağı, tek bir hatalı hücum açısı (AoA) sensöründen gelen hatalı verilerin, uçağın defalarca burun aşağı kumanda vererek her iki uçuşta da mürettebatı çaresiz bırakan durumun bir kokpit yazılım sistemi tarafından tetiklenmesidir.

Boeing, MAX üzerindeki her iki “saldırı açısı” sensöründen gelen girdilerin, geçmişte yalnızca bir tanesininki kullanılırken yeni yazılımla uçakta her ikisinden gelen verilerin kullanılacağını söyledi, ancak EASA, bağımsız olarak hesaplanan veriler sağlamak için üçüncü bir “sentetik” AoA sensörü eklenmesi çağrısında bulundu.

Ky, Boeing’in uçağın bir sonraki versiyonu olan 230 kişilik 737 MAX 10’a bilgisayarlı üçüncü sensör sistemini kurmayı kabul ettiğini ve ardından filonun geri kalanında iyileştirmeler yapmayı kabul ettiğini söyledi.

Boeing, ek sensörle ilgili ayrıntılı yorumu reddetti. Bununla birlikte bir sözcü, “Düzenleyicilerin tüm sorularını ele almaya ve tüm sertifikasyon ve düzenleme gereksinimlerini karşılamaya kararlıyız” dedi.

Dünyanın en büyük havacılık düzenleyicileri olan EASA ve FAA, kendi ülkelerinde üretilen uçakları onaylarken birbirlerini lider olarak tanımaya devam edecek, ancak bundan böyle birbirlerinin ev ödevlerini kontrol etmede daha fazla yer almaları bekleniyor.

Ekim ayının ilk yarısında sertifikasyon sürecinin tamamlanacağına dair güçlü haberler alınmaya başlaması sona yaklaşıldığını gösteriyor.

Sağlıklı Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...