Ana içeriğe atla

Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı(EASA), Boeing 737 MAX’ın uçuş yasağının Kasım ayında kaldırılabileceğini ümit ediyor

 

Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı(EASA), Boeing 737 MAX’ın uçuş yasağının Kasım ayında kaldırılabileceğini ümit ediyor
0

25 Eylül günü yayınlanan Reuters’in haberine göre Avrupa’nın havacılık emniyeti ana düzenleyicisi Cuma günü yaptığı açıklamada, Boeing’in 737 MAX’ın Kasım ayında tekrar uçuşa everişlilik sertifikasını alarak, yıl sonuna doğru hizmete girmesi için yasal onay alabileceğini söyledi.

Avrupa Birliği Havacılık Emniyeti Ajansı (EASA) yönetici müdürü Patrick Ky, “Bir buçuk yıldır ilk defa, MAX üzerinde sürdürülen çalışmanın sonuna yaklaşıldığını söyleyebilirim” dedi.

EASA, ABD Federal Havacılık İdaresi’nden (FAA) muhtemelen Kasım ayında teknik yasağını kaldırmayı beklediğini, ancak tek tek havayollarının Avrupa’da uçmaya devam etmesi için gereken ulusal operasyonel izinlerin daha uzun sürebileceğini söyledi.

Teknik yasağın ne zaman kaldırılacağı sorulduğunda “Kasım ayı için ümit ediyoruz ” dedi. Ayrıntılara girmeden Çin’in kendi onayını vermesinin daha uzun süreceğinin beklendiğini söyledi.

Gelişmeler üzerine Boeing hisseleri borsada seans ortasında % 3,3 değer kazandı.

Başta Avrupa Birliği ülkelerinde olmak üzere 32 ülkede hava emniyetini düzenleyen Köln merkezli EASA, 2018 ve 2019 yıllarında meydana gelen iki ölümlü kazanın ardından 737 MAX sistemlerine uluslararası bir inceleme kapsamında FAA ve Boeing ile karşı karşıya geldi.

Ky, bazı sendikalar tarafından desteklenen EASA ile, Lion Air ve Ethiopian Airlines mürettebatının dikkatini dağıttığından şüphelenilen bir “kumanda titreşimi- stick shaker” ikaz sistemine giden elektriği manuel olarak kesebilmeleri için pilotların çağrıda bulunduğunu söyledi.

İncelemenin ana odağı, tek bir hatalı hücum açısı (AoA) sensöründen gelen hatalı verilerin, uçağın defalarca burun aşağı kumanda vererek her iki uçuşta da mürettebatı çaresiz bırakan durumun bir kokpit yazılım sistemi tarafından tetiklenmesidir.

Boeing, MAX üzerindeki her iki “saldırı açısı” sensöründen gelen girdilerin, geçmişte yalnızca bir tanesininki kullanılırken yeni yazılımla uçakta her ikisinden gelen verilerin kullanılacağını söyledi, ancak EASA, bağımsız olarak hesaplanan veriler sağlamak için üçüncü bir “sentetik” AoA sensörü eklenmesi çağrısında bulundu.

Ky, Boeing’in uçağın bir sonraki versiyonu olan 230 kişilik 737 MAX 10’a bilgisayarlı üçüncü sensör sistemini kurmayı kabul ettiğini ve ardından filonun geri kalanında iyileştirmeler yapmayı kabul ettiğini söyledi.

Boeing, ek sensörle ilgili ayrıntılı yorumu reddetti. Bununla birlikte bir sözcü, “Düzenleyicilerin tüm sorularını ele almaya ve tüm sertifikasyon ve düzenleme gereksinimlerini karşılamaya kararlıyız” dedi.

Dünyanın en büyük havacılık düzenleyicileri olan EASA ve FAA, kendi ülkelerinde üretilen uçakları onaylarken birbirlerini lider olarak tanımaya devam edecek, ancak bundan böyle birbirlerinin ev ödevlerini kontrol etmede daha fazla yer almaları bekleniyor.

Ekim ayının ilk yarısında sertifikasyon sürecinin tamamlanacağına dair güçlü haberler alınmaya başlaması sona yaklaşıldığını gösteriyor.

Sağlıklı Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...