Ana içeriğe atla

Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı(EASA), Boeing 737 MAX’ın uçuş yasağının Kasım ayında kaldırılabileceğini ümit ediyor

 

Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı(EASA), Boeing 737 MAX’ın uçuş yasağının Kasım ayında kaldırılabileceğini ümit ediyor
0

25 Eylül günü yayınlanan Reuters’in haberine göre Avrupa’nın havacılık emniyeti ana düzenleyicisi Cuma günü yaptığı açıklamada, Boeing’in 737 MAX’ın Kasım ayında tekrar uçuşa everişlilik sertifikasını alarak, yıl sonuna doğru hizmete girmesi için yasal onay alabileceğini söyledi.

Avrupa Birliği Havacılık Emniyeti Ajansı (EASA) yönetici müdürü Patrick Ky, “Bir buçuk yıldır ilk defa, MAX üzerinde sürdürülen çalışmanın sonuna yaklaşıldığını söyleyebilirim” dedi.

EASA, ABD Federal Havacılık İdaresi’nden (FAA) muhtemelen Kasım ayında teknik yasağını kaldırmayı beklediğini, ancak tek tek havayollarının Avrupa’da uçmaya devam etmesi için gereken ulusal operasyonel izinlerin daha uzun sürebileceğini söyledi.

Teknik yasağın ne zaman kaldırılacağı sorulduğunda “Kasım ayı için ümit ediyoruz ” dedi. Ayrıntılara girmeden Çin’in kendi onayını vermesinin daha uzun süreceğinin beklendiğini söyledi.

Gelişmeler üzerine Boeing hisseleri borsada seans ortasında % 3,3 değer kazandı.

Başta Avrupa Birliği ülkelerinde olmak üzere 32 ülkede hava emniyetini düzenleyen Köln merkezli EASA, 2018 ve 2019 yıllarında meydana gelen iki ölümlü kazanın ardından 737 MAX sistemlerine uluslararası bir inceleme kapsamında FAA ve Boeing ile karşı karşıya geldi.

Ky, bazı sendikalar tarafından desteklenen EASA ile, Lion Air ve Ethiopian Airlines mürettebatının dikkatini dağıttığından şüphelenilen bir “kumanda titreşimi- stick shaker” ikaz sistemine giden elektriği manuel olarak kesebilmeleri için pilotların çağrıda bulunduğunu söyledi.

İncelemenin ana odağı, tek bir hatalı hücum açısı (AoA) sensöründen gelen hatalı verilerin, uçağın defalarca burun aşağı kumanda vererek her iki uçuşta da mürettebatı çaresiz bırakan durumun bir kokpit yazılım sistemi tarafından tetiklenmesidir.

Boeing, MAX üzerindeki her iki “saldırı açısı” sensöründen gelen girdilerin, geçmişte yalnızca bir tanesininki kullanılırken yeni yazılımla uçakta her ikisinden gelen verilerin kullanılacağını söyledi, ancak EASA, bağımsız olarak hesaplanan veriler sağlamak için üçüncü bir “sentetik” AoA sensörü eklenmesi çağrısında bulundu.

Ky, Boeing’in uçağın bir sonraki versiyonu olan 230 kişilik 737 MAX 10’a bilgisayarlı üçüncü sensör sistemini kurmayı kabul ettiğini ve ardından filonun geri kalanında iyileştirmeler yapmayı kabul ettiğini söyledi.

Boeing, ek sensörle ilgili ayrıntılı yorumu reddetti. Bununla birlikte bir sözcü, “Düzenleyicilerin tüm sorularını ele almaya ve tüm sertifikasyon ve düzenleme gereksinimlerini karşılamaya kararlıyız” dedi.

Dünyanın en büyük havacılık düzenleyicileri olan EASA ve FAA, kendi ülkelerinde üretilen uçakları onaylarken birbirlerini lider olarak tanımaya devam edecek, ancak bundan böyle birbirlerinin ev ödevlerini kontrol etmede daha fazla yer almaları bekleniyor.

Ekim ayının ilk yarısında sertifikasyon sürecinin tamamlanacağına dair güçlü haberler alınmaya başlaması sona yaklaşıldığını gösteriyor.

Sağlıklı Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...

26 Nisan Dünya Pilotlar Gününü Kutlarken

  26 Nisan Dünya Pilotlar Gününü Kutlarken Ülkemizde 1 numaralı pilot lisansına sahip olan Fesa Evrensev’in Türkiye semalarında ilk uçuşu yaptığı 26 Nisan günü, bu uçuştan tam 88 yıl sonra 2000 yılında “26 Nisan Türkiye Pilotlar Günü” olarak kutlanmasına karar verilmiş ve böylece bu kutlama geleneksel hale getirilmiştir. Önceleri sadece ülkemizde kutlanan pilotlar günü etkinliği, 2013 yılında Dublin’de yapılan Uluslararası Havayolu Pilot Birlikleri Federasyonu (IFALPA) Genel Kurulu’nda TALPA heyetinin yaptığı önerinin kabul edilmesiyle birlikte, 2014 yılından bu yana her yıl “26 Nisan Dünya Pilotlar Günü” olarak kutlanmaktadır. Havacılık sektörünün bu çok özel gününde havayolu ulaşımının daha emniyetli operasyon yapması gereğinden söz etmeden satırlarıma son vermek istemedim. Dünyada teknolojinin gelişimi ve yapay zekanın insanların bir çok işlevini üstlenmesi nedeniyle bilhassa uçak üreticisi ve işletmelerin kokpitte 1 pilottan tasarruf ederek işletme maliyetlerini azaltma kaygısı...

Ural Havayolları’na ait A320 uçağı 159 Yolcusuyla Sibirya’daki Bir Tarlaya Acil İniş Yaptı

  Ural Havayolları’na ait A320 uçağı 159 Yolcusuyla Sibirya’daki Bir Tarlaya Acil İniş Yaptı 12 Eylül 2023 Yekaterinburg merkezli bir Rus havayolu şirketi olan Ural Havayollarına ait A320 uçağı Karadeniz kenarındaki Soçi havalimanından Sibirya’nın Omsk Havalimanına yaptığı uçuşta Novosibirsk yakınlarında bir tarlaya acil iniş gerçekleştirdi. Rus yetkililer, tüm yolcuların ve altı mürettebatın uçaktan yara almadan kurtulduğunu söyledi. Acil iniş yapmak zorunda kaldığında Karadeniz’deki Soçi kasabasından Sibirya’daki Omsk’a uçuyordu. Yetkililer, Karadeniz’deki Sochi kentinden Sibirya’nın Omsk kentine 167 kişiyle uçan Rus Airbus A320 yolcu uçağının Salı günü Sibirya’daki bir sahaya acil iniş yaptığını söyledi. Moskova havacılık ajansı Rosaviatsia yaptığı açıklamada, Moskova saatiyle 05.44’te(02.44Z) Soçi-Omsk seferini yapan Ural Havayolları’na ait A320 uçağının acil inişi başarıyla gerçekleştirdiğini belirtti. Açıklamada, inişin Sibirya’nın Novosibirsk bölgesindeki Kamenka köyü yakınl...