Ana içeriğe atla

FAA Başkanı Steve Dickson, ABD’de yeniden sertifikalandırma öncesi Boeing 737 MAX ile test uçuşunu tamamladı

 

FAA Başkanı Steve Dickson, ABD’de yeniden sertifikalandırma öncesi Boeing 737 MAX ile test uçuşunu tamamladı

0

İki ölümlü kazadan sonra uçağın uçuşa dönmesine izin verilip verilmeyeceği FAA tarafından değerlendirilirken, Federal Havacılık İdaresi başkanı, Boeing’in iyileştirmeleri tamamlanan 737 MAX uçağının test uçuşunu Çarşamba günü TSİ ile 19.00-21.00 saatleri arasında 2 saat uçarak gerçekleştirdi.

FAA Yöneticisi Stephen Dickson, iki saatlik bir uçuş sırasında kaptan koltuğuna oturdu. Bir FAA sözcüsü, King County Uluslararası Havaalanı’ndan kalkış yapan uçakta Boeing pilotlarının da olduğunu söyledi.

FAA’nın en önemli iki yetkilisi Dickson ve Yardımcısı Dan Elwell, uçuş sonrasında yaptıkları basın toplantısında katılımcıların sorularını cevapladı.

Dickson, basın toplantısında Yaptığı test uçuşunun FAA tarafından yürütülen resmi sertifikasyon sürecinden ayrı olduğunu açıkça belirtmek istediğini söyledi. Geçen yıl Dickson, 737 MAX’ı kişisel olarak uçuracağını ve “ailesini rahatlıkla uçağa bindirinceye kadar” sertifikayı imzalamayacağını söylemişti.

Dickson, Ortak Operasyon Değerlendirme Kurulunun yakın zamanda Londra Gatwick Havaalanındaki çalışmaları sırasında gördükleri aynı eğitimi aldığını ve ardından 737 MAX simülatöründe bir seans uçtuğunu söyledi.

Dickson uçağın eğitimini ve kullanımını ilk elden deneyimlemek benim için önemliydi, böylece bu süreçte ilerlerken mümkün olan en eksiksiz anlayışı elde edebilirim ”dedi.

BOE701 flightpath (Image: Flightradar24)Uçuş sitesi Flightradar24.com’dan alınan verilere göre mürettebat, Cascade Range üzerinden doğuya, Washington eyaletine doğru ilerlerken uçağın yön, hız ve irtifasını defalarca değiştirdi.

“Uçuş sırasında gördüklerimi beğendim, ama bu Boeing ekibi ve FAA ekibi için bazı bilgilendirme öğelerim olmadığı anlamına gelmez. Onlarla paylaşacağım bazı gözlemlerim var. Bu, ileriye dönük sürece dahil edilecek.” diye konuşan Dickson toplantıda, kendisinin ve meslektaşlarının, kazalarda yaşamını yitirenlere ve ailelerine karşı ciddi sorumlulukları olduğunu ve sorunların düzeltilmesi için çaba sarf ettiklerini belirtti.

FAA, iki ölümlü kazada rol oynayan bilinen emniyet sorunları “yeterince ele alınana kadar” 737 MAX için yolcu taşıma iznini onaylamayacak.

Dickson, “Sürecin sonuna geldik, ancak bu, işi belirli bir tarihe kadar halletmek için kestirme yollardan yararlanacağımız anlamına gelmiyor”  vurgusunda bulundu.

Washington’da Kongre Ulaştırma Komitesi, FAA’nın yeni uçakların onay prosedürlerini değiştiren yasayı onayladı, buna ajansın Boeing çalışanlarına ve diğer uçak üreticilerine temel emniyet analizlerini gerçekleştirmesi için güvenmesi de dahildir.

Tasarı, FAA’nın kendi şirketlerinin uçaklarını incelemek için özel sektör çalışanlarını kullanmasını ortadan kaldırmayacak, yasa koyucular, FAA’nın işi yapmasının çok pahalı olacağına ve havacılık şirketlerinin daha fazla teknik uzmanlığa sahip olduğuna inanıyorlar. Yasa tasarısı, emniyet analizi yapan şirket çalışanlarının seçilmesi ve özel sektörün işleri konusunda hukuki cezalar verilmesi konusunda FAA’ya izin vermektedir.

Tasarı, uçak üreticilerinin FAA’ya, havayollarına ve pilotlara bir uçağın konumunu değiştirebilecek otomatik sistemler hakkında bilgi vermesini gerektirecek. Üst düzey FAA yetkilileri ve pilotlar, Endonezya’da Ekim 2018’de meydana gelen ilk kazanın sonrasına kadar, MCAS adı verilen MAX üzerindeki anti-stall sistemi hakkında bilgi sahibi değildi. Beş ay sonra, Etiyopya’da başka bir MAX daha düşmüş ve toplam 346 kişi yaşamını yitirmişti.

Washington Temsilcisi Devlet Havacılık Alt Komitesi Başkanı olan Demokrat Rick Larsen, “Emniyet, FAA için birincil rol olmalı ve soruşturma raporumuzda sahip olduğumuz endişelerden biri de Boeing ve FAA’nın çok yakın olduğu ve bunun ayrılması gerektiğidir” dedi

Basın toplantısında Dickson’un açıklamalara göre teknik açıdan sertifikanın yenilenmesi için sorun kalmadığı anlaşılmaktadır. Bununla beraber uçağın ticari uçuşa başlayabilmesi için uçuş ekiplerinin eğitimlerinin ve uçaklarda yapılacak değişikliklerin tamamlandığından emin olunması beklenecektir.

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz,

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı