Ana içeriğe atla

FAA Başkanı Steve Dickson, ABD’de yeniden sertifikalandırma öncesi Boeing 737 MAX ile test uçuşunu tamamladı

 

FAA Başkanı Steve Dickson, ABD’de yeniden sertifikalandırma öncesi Boeing 737 MAX ile test uçuşunu tamamladı

0

İki ölümlü kazadan sonra uçağın uçuşa dönmesine izin verilip verilmeyeceği FAA tarafından değerlendirilirken, Federal Havacılık İdaresi başkanı, Boeing’in iyileştirmeleri tamamlanan 737 MAX uçağının test uçuşunu Çarşamba günü TSİ ile 19.00-21.00 saatleri arasında 2 saat uçarak gerçekleştirdi.

FAA Yöneticisi Stephen Dickson, iki saatlik bir uçuş sırasında kaptan koltuğuna oturdu. Bir FAA sözcüsü, King County Uluslararası Havaalanı’ndan kalkış yapan uçakta Boeing pilotlarının da olduğunu söyledi.

FAA’nın en önemli iki yetkilisi Dickson ve Yardımcısı Dan Elwell, uçuş sonrasında yaptıkları basın toplantısında katılımcıların sorularını cevapladı.

Dickson, basın toplantısında Yaptığı test uçuşunun FAA tarafından yürütülen resmi sertifikasyon sürecinden ayrı olduğunu açıkça belirtmek istediğini söyledi. Geçen yıl Dickson, 737 MAX’ı kişisel olarak uçuracağını ve “ailesini rahatlıkla uçağa bindirinceye kadar” sertifikayı imzalamayacağını söylemişti.

Dickson, Ortak Operasyon Değerlendirme Kurulunun yakın zamanda Londra Gatwick Havaalanındaki çalışmaları sırasında gördükleri aynı eğitimi aldığını ve ardından 737 MAX simülatöründe bir seans uçtuğunu söyledi.

Dickson uçağın eğitimini ve kullanımını ilk elden deneyimlemek benim için önemliydi, böylece bu süreçte ilerlerken mümkün olan en eksiksiz anlayışı elde edebilirim ”dedi.

BOE701 flightpath (Image: Flightradar24)Uçuş sitesi Flightradar24.com’dan alınan verilere göre mürettebat, Cascade Range üzerinden doğuya, Washington eyaletine doğru ilerlerken uçağın yön, hız ve irtifasını defalarca değiştirdi.

“Uçuş sırasında gördüklerimi beğendim, ama bu Boeing ekibi ve FAA ekibi için bazı bilgilendirme öğelerim olmadığı anlamına gelmez. Onlarla paylaşacağım bazı gözlemlerim var. Bu, ileriye dönük sürece dahil edilecek.” diye konuşan Dickson toplantıda, kendisinin ve meslektaşlarının, kazalarda yaşamını yitirenlere ve ailelerine karşı ciddi sorumlulukları olduğunu ve sorunların düzeltilmesi için çaba sarf ettiklerini belirtti.

FAA, iki ölümlü kazada rol oynayan bilinen emniyet sorunları “yeterince ele alınana kadar” 737 MAX için yolcu taşıma iznini onaylamayacak.

Dickson, “Sürecin sonuna geldik, ancak bu, işi belirli bir tarihe kadar halletmek için kestirme yollardan yararlanacağımız anlamına gelmiyor”  vurgusunda bulundu.

Washington’da Kongre Ulaştırma Komitesi, FAA’nın yeni uçakların onay prosedürlerini değiştiren yasayı onayladı, buna ajansın Boeing çalışanlarına ve diğer uçak üreticilerine temel emniyet analizlerini gerçekleştirmesi için güvenmesi de dahildir.

Tasarı, FAA’nın kendi şirketlerinin uçaklarını incelemek için özel sektör çalışanlarını kullanmasını ortadan kaldırmayacak, yasa koyucular, FAA’nın işi yapmasının çok pahalı olacağına ve havacılık şirketlerinin daha fazla teknik uzmanlığa sahip olduğuna inanıyorlar. Yasa tasarısı, emniyet analizi yapan şirket çalışanlarının seçilmesi ve özel sektörün işleri konusunda hukuki cezalar verilmesi konusunda FAA’ya izin vermektedir.

Tasarı, uçak üreticilerinin FAA’ya, havayollarına ve pilotlara bir uçağın konumunu değiştirebilecek otomatik sistemler hakkında bilgi vermesini gerektirecek. Üst düzey FAA yetkilileri ve pilotlar, Endonezya’da Ekim 2018’de meydana gelen ilk kazanın sonrasına kadar, MCAS adı verilen MAX üzerindeki anti-stall sistemi hakkında bilgi sahibi değildi. Beş ay sonra, Etiyopya’da başka bir MAX daha düşmüş ve toplam 346 kişi yaşamını yitirmişti.

Washington Temsilcisi Devlet Havacılık Alt Komitesi Başkanı olan Demokrat Rick Larsen, “Emniyet, FAA için birincil rol olmalı ve soruşturma raporumuzda sahip olduğumuz endişelerden biri de Boeing ve FAA’nın çok yakın olduğu ve bunun ayrılması gerektiğidir” dedi

Basın toplantısında Dickson’un açıklamalara göre teknik açıdan sertifikanın yenilenmesi için sorun kalmadığı anlaşılmaktadır. Bununla beraber uçağın ticari uçuşa başlayabilmesi için uçuş ekiplerinin eğitimlerinin ve uçaklarda yapılacak değişikliklerin tamamlandığından emin olunması beklenecektir.

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz,

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...