Ana içeriğe atla

FAA Başkanı Steve Dickson, ABD’de yeniden sertifikalandırma öncesi Boeing 737 MAX ile test uçuşunu tamamladı

 

FAA Başkanı Steve Dickson, ABD’de yeniden sertifikalandırma öncesi Boeing 737 MAX ile test uçuşunu tamamladı

0

İki ölümlü kazadan sonra uçağın uçuşa dönmesine izin verilip verilmeyeceği FAA tarafından değerlendirilirken, Federal Havacılık İdaresi başkanı, Boeing’in iyileştirmeleri tamamlanan 737 MAX uçağının test uçuşunu Çarşamba günü TSİ ile 19.00-21.00 saatleri arasında 2 saat uçarak gerçekleştirdi.

FAA Yöneticisi Stephen Dickson, iki saatlik bir uçuş sırasında kaptan koltuğuna oturdu. Bir FAA sözcüsü, King County Uluslararası Havaalanı’ndan kalkış yapan uçakta Boeing pilotlarının da olduğunu söyledi.

FAA’nın en önemli iki yetkilisi Dickson ve Yardımcısı Dan Elwell, uçuş sonrasında yaptıkları basın toplantısında katılımcıların sorularını cevapladı.

Dickson, basın toplantısında Yaptığı test uçuşunun FAA tarafından yürütülen resmi sertifikasyon sürecinden ayrı olduğunu açıkça belirtmek istediğini söyledi. Geçen yıl Dickson, 737 MAX’ı kişisel olarak uçuracağını ve “ailesini rahatlıkla uçağa bindirinceye kadar” sertifikayı imzalamayacağını söylemişti.

Dickson, Ortak Operasyon Değerlendirme Kurulunun yakın zamanda Londra Gatwick Havaalanındaki çalışmaları sırasında gördükleri aynı eğitimi aldığını ve ardından 737 MAX simülatöründe bir seans uçtuğunu söyledi.

Dickson uçağın eğitimini ve kullanımını ilk elden deneyimlemek benim için önemliydi, böylece bu süreçte ilerlerken mümkün olan en eksiksiz anlayışı elde edebilirim ”dedi.

BOE701 flightpath (Image: Flightradar24)Uçuş sitesi Flightradar24.com’dan alınan verilere göre mürettebat, Cascade Range üzerinden doğuya, Washington eyaletine doğru ilerlerken uçağın yön, hız ve irtifasını defalarca değiştirdi.

“Uçuş sırasında gördüklerimi beğendim, ama bu Boeing ekibi ve FAA ekibi için bazı bilgilendirme öğelerim olmadığı anlamına gelmez. Onlarla paylaşacağım bazı gözlemlerim var. Bu, ileriye dönük sürece dahil edilecek.” diye konuşan Dickson toplantıda, kendisinin ve meslektaşlarının, kazalarda yaşamını yitirenlere ve ailelerine karşı ciddi sorumlulukları olduğunu ve sorunların düzeltilmesi için çaba sarf ettiklerini belirtti.

FAA, iki ölümlü kazada rol oynayan bilinen emniyet sorunları “yeterince ele alınana kadar” 737 MAX için yolcu taşıma iznini onaylamayacak.

Dickson, “Sürecin sonuna geldik, ancak bu, işi belirli bir tarihe kadar halletmek için kestirme yollardan yararlanacağımız anlamına gelmiyor”  vurgusunda bulundu.

Washington’da Kongre Ulaştırma Komitesi, FAA’nın yeni uçakların onay prosedürlerini değiştiren yasayı onayladı, buna ajansın Boeing çalışanlarına ve diğer uçak üreticilerine temel emniyet analizlerini gerçekleştirmesi için güvenmesi de dahildir.

Tasarı, FAA’nın kendi şirketlerinin uçaklarını incelemek için özel sektör çalışanlarını kullanmasını ortadan kaldırmayacak, yasa koyucular, FAA’nın işi yapmasının çok pahalı olacağına ve havacılık şirketlerinin daha fazla teknik uzmanlığa sahip olduğuna inanıyorlar. Yasa tasarısı, emniyet analizi yapan şirket çalışanlarının seçilmesi ve özel sektörün işleri konusunda hukuki cezalar verilmesi konusunda FAA’ya izin vermektedir.

Tasarı, uçak üreticilerinin FAA’ya, havayollarına ve pilotlara bir uçağın konumunu değiştirebilecek otomatik sistemler hakkında bilgi vermesini gerektirecek. Üst düzey FAA yetkilileri ve pilotlar, Endonezya’da Ekim 2018’de meydana gelen ilk kazanın sonrasına kadar, MCAS adı verilen MAX üzerindeki anti-stall sistemi hakkında bilgi sahibi değildi. Beş ay sonra, Etiyopya’da başka bir MAX daha düşmüş ve toplam 346 kişi yaşamını yitirmişti.

Washington Temsilcisi Devlet Havacılık Alt Komitesi Başkanı olan Demokrat Rick Larsen, “Emniyet, FAA için birincil rol olmalı ve soruşturma raporumuzda sahip olduğumuz endişelerden biri de Boeing ve FAA’nın çok yakın olduğu ve bunun ayrılması gerektiğidir” dedi

Basın toplantısında Dickson’un açıklamalara göre teknik açıdan sertifikanın yenilenmesi için sorun kalmadığı anlaşılmaktadır. Bununla beraber uçağın ticari uçuşa başlayabilmesi için uçuş ekiplerinin eğitimlerinin ve uçaklarda yapılacak değişikliklerin tamamlandığından emin olunması beklenecektir.

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz,

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...