Ana içeriğe atla

FAA Başkanı Steve Dickson, ABD’de yeniden sertifikalandırma öncesi Boeing 737 MAX ile test uçuşunu tamamladı

 

FAA Başkanı Steve Dickson, ABD’de yeniden sertifikalandırma öncesi Boeing 737 MAX ile test uçuşunu tamamladı

0

İki ölümlü kazadan sonra uçağın uçuşa dönmesine izin verilip verilmeyeceği FAA tarafından değerlendirilirken, Federal Havacılık İdaresi başkanı, Boeing’in iyileştirmeleri tamamlanan 737 MAX uçağının test uçuşunu Çarşamba günü TSİ ile 19.00-21.00 saatleri arasında 2 saat uçarak gerçekleştirdi.

FAA Yöneticisi Stephen Dickson, iki saatlik bir uçuş sırasında kaptan koltuğuna oturdu. Bir FAA sözcüsü, King County Uluslararası Havaalanı’ndan kalkış yapan uçakta Boeing pilotlarının da olduğunu söyledi.

FAA’nın en önemli iki yetkilisi Dickson ve Yardımcısı Dan Elwell, uçuş sonrasında yaptıkları basın toplantısında katılımcıların sorularını cevapladı.

Dickson, basın toplantısında Yaptığı test uçuşunun FAA tarafından yürütülen resmi sertifikasyon sürecinden ayrı olduğunu açıkça belirtmek istediğini söyledi. Geçen yıl Dickson, 737 MAX’ı kişisel olarak uçuracağını ve “ailesini rahatlıkla uçağa bindirinceye kadar” sertifikayı imzalamayacağını söylemişti.

Dickson, Ortak Operasyon Değerlendirme Kurulunun yakın zamanda Londra Gatwick Havaalanındaki çalışmaları sırasında gördükleri aynı eğitimi aldığını ve ardından 737 MAX simülatöründe bir seans uçtuğunu söyledi.

Dickson uçağın eğitimini ve kullanımını ilk elden deneyimlemek benim için önemliydi, böylece bu süreçte ilerlerken mümkün olan en eksiksiz anlayışı elde edebilirim ”dedi.

BOE701 flightpath (Image: Flightradar24)Uçuş sitesi Flightradar24.com’dan alınan verilere göre mürettebat, Cascade Range üzerinden doğuya, Washington eyaletine doğru ilerlerken uçağın yön, hız ve irtifasını defalarca değiştirdi.

“Uçuş sırasında gördüklerimi beğendim, ama bu Boeing ekibi ve FAA ekibi için bazı bilgilendirme öğelerim olmadığı anlamına gelmez. Onlarla paylaşacağım bazı gözlemlerim var. Bu, ileriye dönük sürece dahil edilecek.” diye konuşan Dickson toplantıda, kendisinin ve meslektaşlarının, kazalarda yaşamını yitirenlere ve ailelerine karşı ciddi sorumlulukları olduğunu ve sorunların düzeltilmesi için çaba sarf ettiklerini belirtti.

FAA, iki ölümlü kazada rol oynayan bilinen emniyet sorunları “yeterince ele alınana kadar” 737 MAX için yolcu taşıma iznini onaylamayacak.

Dickson, “Sürecin sonuna geldik, ancak bu, işi belirli bir tarihe kadar halletmek için kestirme yollardan yararlanacağımız anlamına gelmiyor”  vurgusunda bulundu.

Washington’da Kongre Ulaştırma Komitesi, FAA’nın yeni uçakların onay prosedürlerini değiştiren yasayı onayladı, buna ajansın Boeing çalışanlarına ve diğer uçak üreticilerine temel emniyet analizlerini gerçekleştirmesi için güvenmesi de dahildir.

Tasarı, FAA’nın kendi şirketlerinin uçaklarını incelemek için özel sektör çalışanlarını kullanmasını ortadan kaldırmayacak, yasa koyucular, FAA’nın işi yapmasının çok pahalı olacağına ve havacılık şirketlerinin daha fazla teknik uzmanlığa sahip olduğuna inanıyorlar. Yasa tasarısı, emniyet analizi yapan şirket çalışanlarının seçilmesi ve özel sektörün işleri konusunda hukuki cezalar verilmesi konusunda FAA’ya izin vermektedir.

Tasarı, uçak üreticilerinin FAA’ya, havayollarına ve pilotlara bir uçağın konumunu değiştirebilecek otomatik sistemler hakkında bilgi vermesini gerektirecek. Üst düzey FAA yetkilileri ve pilotlar, Endonezya’da Ekim 2018’de meydana gelen ilk kazanın sonrasına kadar, MCAS adı verilen MAX üzerindeki anti-stall sistemi hakkında bilgi sahibi değildi. Beş ay sonra, Etiyopya’da başka bir MAX daha düşmüş ve toplam 346 kişi yaşamını yitirmişti.

Washington Temsilcisi Devlet Havacılık Alt Komitesi Başkanı olan Demokrat Rick Larsen, “Emniyet, FAA için birincil rol olmalı ve soruşturma raporumuzda sahip olduğumuz endişelerden biri de Boeing ve FAA’nın çok yakın olduğu ve bunun ayrılması gerektiğidir” dedi

Basın toplantısında Dickson’un açıklamalara göre teknik açıdan sertifikanın yenilenmesi için sorun kalmadığı anlaşılmaktadır. Bununla beraber uçağın ticari uçuşa başlayabilmesi için uçuş ekiplerinin eğitimlerinin ve uçaklarda yapılacak değişikliklerin tamamlandığından emin olunması beklenecektir.

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz,

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...

26 Nisan Dünya Pilotlar Gününü Kutlarken

  26 Nisan Dünya Pilotlar Gününü Kutlarken Ülkemizde 1 numaralı pilot lisansına sahip olan Fesa Evrensev’in Türkiye semalarında ilk uçuşu yaptığı 26 Nisan günü, bu uçuştan tam 88 yıl sonra 2000 yılında “26 Nisan Türkiye Pilotlar Günü” olarak kutlanmasına karar verilmiş ve böylece bu kutlama geleneksel hale getirilmiştir. Önceleri sadece ülkemizde kutlanan pilotlar günü etkinliği, 2013 yılında Dublin’de yapılan Uluslararası Havayolu Pilot Birlikleri Federasyonu (IFALPA) Genel Kurulu’nda TALPA heyetinin yaptığı önerinin kabul edilmesiyle birlikte, 2014 yılından bu yana her yıl “26 Nisan Dünya Pilotlar Günü” olarak kutlanmaktadır. Havacılık sektörünün bu çok özel gününde havayolu ulaşımının daha emniyetli operasyon yapması gereğinden söz etmeden satırlarıma son vermek istemedim. Dünyada teknolojinin gelişimi ve yapay zekanın insanların bir çok işlevini üstlenmesi nedeniyle bilhassa uçak üreticisi ve işletmelerin kokpitte 1 pilottan tasarruf ederek işletme maliyetlerini azaltma kaygısı...

Ural Havayolları’na ait A320 uçağı 159 Yolcusuyla Sibirya’daki Bir Tarlaya Acil İniş Yaptı

  Ural Havayolları’na ait A320 uçağı 159 Yolcusuyla Sibirya’daki Bir Tarlaya Acil İniş Yaptı 12 Eylül 2023 Yekaterinburg merkezli bir Rus havayolu şirketi olan Ural Havayollarına ait A320 uçağı Karadeniz kenarındaki Soçi havalimanından Sibirya’nın Omsk Havalimanına yaptığı uçuşta Novosibirsk yakınlarında bir tarlaya acil iniş gerçekleştirdi. Rus yetkililer, tüm yolcuların ve altı mürettebatın uçaktan yara almadan kurtulduğunu söyledi. Acil iniş yapmak zorunda kaldığında Karadeniz’deki Soçi kasabasından Sibirya’daki Omsk’a uçuyordu. Yetkililer, Karadeniz’deki Sochi kentinden Sibirya’nın Omsk kentine 167 kişiyle uçan Rus Airbus A320 yolcu uçağının Salı günü Sibirya’daki bir sahaya acil iniş yaptığını söyledi. Moskova havacılık ajansı Rosaviatsia yaptığı açıklamada, Moskova saatiyle 05.44’te(02.44Z) Soçi-Omsk seferini yapan Ural Havayolları’na ait A320 uçağının acil inişi başarıyla gerçekleştirdiğini belirtti. Açıklamada, inişin Sibirya’nın Novosibirsk bölgesindeki Kamenka köyü yakınl...