Ana içeriğe atla

Boeing 737 MAX incelemesi son aşamasında olup, FAA tarafından 18 Kasım’a kadar onaylanabilir

 


Boeing 737 MAX incelemesi son aşamasında olup, FAA tarafından 18 Kasım’a kadar onaylanabilir







WASHINGTON / SEATTLE (Reuters) haberine göre, ABD Federal Havacılık İdaresi, Boeing’in 737 MAX uçağında önerilen değişiklikleri incelemenin son aşamalarında olduğunu ve ajansın başkanının Pazartesi günü Reuters’e verdiği demeçte, sürecin “önümüzdeki günlerde” tamamlamasının beklendiğini söylediği belirtildi.

Konuyla ilgili üç kaynak Reuters’e FAA’nın uçağın uçuşunun durdurulması sürecinin 18 Kasım gibi erken bir tarihte kaldırmaya hazır olduğunu söyledi.

FAA Yöneticisi Steve Dickson, Reuters’e yaptığı açıklamada, “Bu sürecin, Boeing’in 346 kişinin ölümüne neden olan iki ölümlü kazayla ilgili emniyet sorunlarını ele aldığına ikna olduktan sonra, önümüzdeki günlerde biteceğini” beklediğini söyledi. Boeing bu konuda yorum yapmaktan kaçındı.

Kaynaklar, FAA kararının verilme süreci sona yaklaştıkça diğer küresel düzenleyicilerin de uçağın uçuşlarını yeniden başlatmasına izin verme kararına yaklaştığı ve ABD düzenleyicilerinin harekete geçtiği sırada MAX’ı onaylayabileceklerini söyledi.

Tekrar uçuşuna müsaade edilmesi, Mart 2019’da en çok satan uçağının birbirini takip eden iki kaza ve dünya çapında uçuşlarının durdurulmasıyla şimdiye kadarki en kötü krize giren Boeing için hala zorlu bir toparlanma yolunda hayati bir adım olacak.

Dickson, “FAA, sertifikasyon kararımızı doğrulamaya hazırlanırken dünya çapındaki havacılık otoriteleriyle iletişim kurmaya devam ediyor” ayrıca “Daha önce de defalarca söylediğim gibi, ajans kalan işi baştan sona gözden geçirmek için gereken zamanı kullanacak. Bitiş çizgisine yaklaşmış olsak da, uçuş kısıtını ancak emniyet uzmanlarımız uçağın sertifika standartlarını karşıladığından emin olduktan sonra kaldıracağım.”dedi.

FAA’nin yeşil ışığının ardından, havayolları, uçakların gökyüzüne dönebilmesi için en az 30 gün sürecek bir süreç olan yazılım güncellemelerini ve yeni pilot eğitimini tamamlamalıdır.

Dünyanın en büyük MAX operatörü Southwest Airlines, FAA gerekliliklerine uymanın birkaç ay alacağını ve 2021’in ikinci çeyreğine kadar uçakta uçuş planlamayı düşünmediklerini belirtti.

Uçuşun durdurulması, ABD’li Uçak üreticisine milyarlarca dolara mal oldu, tedarik zincirini sekteye uğrattı ve diğer sorunların yanı sıra, şeffaflık eksikliği ve jetin gelişimi sırasında zayıf gözetim eksikliği nedeniyle Boeing ve FAA’yı suçlayan soruşturmaları tetikledi. Adalet Bakanlığı ceza soruşturması da devam ediyor.

Koronavirüs salgını MAX krizini şiddetlendirirken, Boeing üretimi kısmış ve binlerce işten çıkarmıştır. Amerika Birleşik Devletleri’ndeki tesislerde depolanan, üretim hattından çıkmış yaklaşık 450 737 MAX uçağının teslim alınması için havayolları ile yapılan görüşmelere kilitlendi.

Geçen ay, Çin’in havacılık düzenleme kurumu uçağın hizmete dönmesi için bir zaman çizelgesi belirlemediğini söyledi.

Avrupa’nın havacılık emniyeti düzenleyicisi(EASA), MAX’in uçmaya devam etmesi için Kasım ayında düzenleyici onayını alabileceğini ve yıl sonunda hizmete girebileceğini söyledi.

Air Canada CEO’su Calin Rovinescu Pazartesi günü yaptığı açıklamada, MAX’ın önümüzdeki yılın başlarında Kanada’da uçmasının beklediğini söyledi.

Son haftalarda FAA, EASA ve Boeing’den gelen haberler sertifikasyon sürecinin bugünlerde tamamlanarak gerekliliklerinin yerine getirilmesi sürecinin başlayacağını göstermektedir. Dolayısıyla 2020 sonuna doğru MAX uçaklarının emniyetle tekrar gökyüzüyle buluşacağını değerlendirebiliriz.

Bundan yaklaşık 100 yıl önce “İSTİKBAL GÖKLERDEDİR” öngörüsüyle bizlere Bağımsız Türkiye Cumhuriyetini emanet eden Önder GAZİ MUSTAFA KEMAL ATATÜRK’ü saygı, sevgi ve minnetle anıyor, arıyoruz.

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...