Ana içeriğe atla

Kanada, Boeing 737 MAX tasarım değişikliklerini onayladı

 

Kanada, Boeing 737 MAX tasarım değişikliklerini onayladı




The Seatle Times haberine göre Kanada hava emniyeti düzenleyicisi Transport Canada Perşembe günü(bugün), Endonezya ve Etiyopya’da 346 kişinin hayatını kaybettiği iki kazadan sonra geliştirilen Boeing 737 MAX tasarım değişikliklerini onayladığını duyurdu.

Transport Canada’nın genel müdürü Nicholas Robinson, Etiyopya kazasının Kanadalı kurbanlarının ailelerine Çarşamba günü gönderdiği bir mesajda, ajansının tasarım değişikliklerine ilişkin bağımsız incelemenin tamamlandığını ve bugün FAA’ya haber verildiğini bildirdi. Bu değişikliklerin bazı benzersiz Kanada farklılıklarını da içerdiği belirtildi.

Bu, uçağın Kanada’da tekrar uçmak üzere işlemlerinin tamamlanması sürecindeki son adımlardan biridir, ancak bu süreç Transport Canada resmi bir uçuşa elverişlilik yönergesi ve pilot eğitimi gerekliliklerini yayınlayıncaya kadar tamamlanmayacaktır. Robinson, Ocak ayında sürecin tamamlanmasının beklendiğini söyledi.

FAA, Boeing 737 MAX’ın gökyüzüne dönebileceğini söyledi. Avrupa düzenleyicisi ise Boeing 737 MAX’i uçuş için serbest bırakmak üzere harekete geçti, ancak daha sonra daha fazla iyileştirme yapılması konusunda ısrar etmektedir.

Transport Canada bir MAX pilotunun, olası bir stall konusunda uyaran “stick shaker” titreşim ve ses ikazının susturabilmesi gerektiğini vurgulamaktadır. Stick Shaker, kaza yapan her iki MAX uçağında da yanlış veriler neticesinde etkinleştirildi ve kokpitlerde kafa karışıklığına neden oldu.

Bu kadar ciddi bir dikkat dağınıklığını önlemek için Transport Canada, MAX’ın hizmete dönmesinden önce Boeing’in uçuş el kitaplarında, stick shaker titreşimini durdurmak için devre kesicilerin nasıl çekileceği konusunda eğitim içermesini istiyor.

Boeing’in 737 kokpitinde pilotların arkasındaki sigorta panelinde bulunan ilgili devre kesicilere belirleyici plaka eklenmesini veya boyanmasını gerektirecek, böylece pilotlar acil bir durumda onları hızlı bir şekilde bulabilecektir.

Konuyla ilgili bilgisi olan yetkililere göre , FAA pilotların acil bir durumda devre kesicileri çekmek için uzanıp geriye dönmesini istemiyor.

Şimdilik Transport Canada tarafından zorunlu kılınmamasına rağmen Boeing’in “gelecekte bir dizi değişiklik” yapacağını söyledi. Boeing’in jet hizmete girdikten sonra uygulanabilecek alternatif, uzun vadeli bir düzeltme üzerinde çalıştığını ve “devre kesiciyi çekmek dışında başka yollarla devre dışı bırakmaya izin vereceğini” ayrıca bu farklılıkların, kokpit ve kontrol ile ilgili ek prosedürlerin yanı sıra eğitim farklılıklarını da içereceğini belirtti.

Haberde belirtildiği gibi FAA tarafından uçuşa elverişlilik sertifikası onaylanan MAX uçağını kullanan ülkelerin ilgili otoriteleri ek iyileştirici önlemlerinin peşinden koşmaya devam edeceklerini hissettirmektedirler. Bu davranış şeklinin MAX’ın geleceğinde daha emniyetli olması açısından fayda sağlayacağı değerlendirilebilir.

Bu konunun Hava Yolu İşletmelerinin Emniyet Birimlerince risk değerlendirilmesinin yapılarak ikaz başladığında hangi şartlarda ve hangi yöntemle sigortaların çekileceği prosedürlerinin geliştirilmesi gerekir. Bu çalışma tüm MAX kullanıcılarının katılımı ile gerçekleştirilebildiği takdirde daha emniyetli bir sonuç alınabilecektir.

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...