Ana içeriğe atla

Kanada, Boeing 737 MAX tasarım değişikliklerini onayladı

 

Kanada, Boeing 737 MAX tasarım değişikliklerini onayladı




The Seatle Times haberine göre Kanada hava emniyeti düzenleyicisi Transport Canada Perşembe günü(bugün), Endonezya ve Etiyopya’da 346 kişinin hayatını kaybettiği iki kazadan sonra geliştirilen Boeing 737 MAX tasarım değişikliklerini onayladığını duyurdu.

Transport Canada’nın genel müdürü Nicholas Robinson, Etiyopya kazasının Kanadalı kurbanlarının ailelerine Çarşamba günü gönderdiği bir mesajda, ajansının tasarım değişikliklerine ilişkin bağımsız incelemenin tamamlandığını ve bugün FAA’ya haber verildiğini bildirdi. Bu değişikliklerin bazı benzersiz Kanada farklılıklarını da içerdiği belirtildi.

Bu, uçağın Kanada’da tekrar uçmak üzere işlemlerinin tamamlanması sürecindeki son adımlardan biridir, ancak bu süreç Transport Canada resmi bir uçuşa elverişlilik yönergesi ve pilot eğitimi gerekliliklerini yayınlayıncaya kadar tamamlanmayacaktır. Robinson, Ocak ayında sürecin tamamlanmasının beklendiğini söyledi.

FAA, Boeing 737 MAX’ın gökyüzüne dönebileceğini söyledi. Avrupa düzenleyicisi ise Boeing 737 MAX’i uçuş için serbest bırakmak üzere harekete geçti, ancak daha sonra daha fazla iyileştirme yapılması konusunda ısrar etmektedir.

Transport Canada bir MAX pilotunun, olası bir stall konusunda uyaran “stick shaker” titreşim ve ses ikazının susturabilmesi gerektiğini vurgulamaktadır. Stick Shaker, kaza yapan her iki MAX uçağında da yanlış veriler neticesinde etkinleştirildi ve kokpitlerde kafa karışıklığına neden oldu.

Bu kadar ciddi bir dikkat dağınıklığını önlemek için Transport Canada, MAX’ın hizmete dönmesinden önce Boeing’in uçuş el kitaplarında, stick shaker titreşimini durdurmak için devre kesicilerin nasıl çekileceği konusunda eğitim içermesini istiyor.

Boeing’in 737 kokpitinde pilotların arkasındaki sigorta panelinde bulunan ilgili devre kesicilere belirleyici plaka eklenmesini veya boyanmasını gerektirecek, böylece pilotlar acil bir durumda onları hızlı bir şekilde bulabilecektir.

Konuyla ilgili bilgisi olan yetkililere göre , FAA pilotların acil bir durumda devre kesicileri çekmek için uzanıp geriye dönmesini istemiyor.

Şimdilik Transport Canada tarafından zorunlu kılınmamasına rağmen Boeing’in “gelecekte bir dizi değişiklik” yapacağını söyledi. Boeing’in jet hizmete girdikten sonra uygulanabilecek alternatif, uzun vadeli bir düzeltme üzerinde çalıştığını ve “devre kesiciyi çekmek dışında başka yollarla devre dışı bırakmaya izin vereceğini” ayrıca bu farklılıkların, kokpit ve kontrol ile ilgili ek prosedürlerin yanı sıra eğitim farklılıklarını da içereceğini belirtti.

Haberde belirtildiği gibi FAA tarafından uçuşa elverişlilik sertifikası onaylanan MAX uçağını kullanan ülkelerin ilgili otoriteleri ek iyileştirici önlemlerinin peşinden koşmaya devam edeceklerini hissettirmektedirler. Bu davranış şeklinin MAX’ın geleceğinde daha emniyetli olması açısından fayda sağlayacağı değerlendirilebilir.

Bu konunun Hava Yolu İşletmelerinin Emniyet Birimlerince risk değerlendirilmesinin yapılarak ikaz başladığında hangi şartlarda ve hangi yöntemle sigortaların çekileceği prosedürlerinin geliştirilmesi gerekir. Bu çalışma tüm MAX kullanıcılarının katılımı ile gerçekleştirilebildiği takdirde daha emniyetli bir sonuç alınabilecektir.

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı