Ana içeriğe atla

Kanada, Boeing 737 MAX tasarım değişikliklerini onayladı

 

Kanada, Boeing 737 MAX tasarım değişikliklerini onayladı




The Seatle Times haberine göre Kanada hava emniyeti düzenleyicisi Transport Canada Perşembe günü(bugün), Endonezya ve Etiyopya’da 346 kişinin hayatını kaybettiği iki kazadan sonra geliştirilen Boeing 737 MAX tasarım değişikliklerini onayladığını duyurdu.

Transport Canada’nın genel müdürü Nicholas Robinson, Etiyopya kazasının Kanadalı kurbanlarının ailelerine Çarşamba günü gönderdiği bir mesajda, ajansının tasarım değişikliklerine ilişkin bağımsız incelemenin tamamlandığını ve bugün FAA’ya haber verildiğini bildirdi. Bu değişikliklerin bazı benzersiz Kanada farklılıklarını da içerdiği belirtildi.

Bu, uçağın Kanada’da tekrar uçmak üzere işlemlerinin tamamlanması sürecindeki son adımlardan biridir, ancak bu süreç Transport Canada resmi bir uçuşa elverişlilik yönergesi ve pilot eğitimi gerekliliklerini yayınlayıncaya kadar tamamlanmayacaktır. Robinson, Ocak ayında sürecin tamamlanmasının beklendiğini söyledi.

FAA, Boeing 737 MAX’ın gökyüzüne dönebileceğini söyledi. Avrupa düzenleyicisi ise Boeing 737 MAX’i uçuş için serbest bırakmak üzere harekete geçti, ancak daha sonra daha fazla iyileştirme yapılması konusunda ısrar etmektedir.

Transport Canada bir MAX pilotunun, olası bir stall konusunda uyaran “stick shaker” titreşim ve ses ikazının susturabilmesi gerektiğini vurgulamaktadır. Stick Shaker, kaza yapan her iki MAX uçağında da yanlış veriler neticesinde etkinleştirildi ve kokpitlerde kafa karışıklığına neden oldu.

Bu kadar ciddi bir dikkat dağınıklığını önlemek için Transport Canada, MAX’ın hizmete dönmesinden önce Boeing’in uçuş el kitaplarında, stick shaker titreşimini durdurmak için devre kesicilerin nasıl çekileceği konusunda eğitim içermesini istiyor.

Boeing’in 737 kokpitinde pilotların arkasındaki sigorta panelinde bulunan ilgili devre kesicilere belirleyici plaka eklenmesini veya boyanmasını gerektirecek, böylece pilotlar acil bir durumda onları hızlı bir şekilde bulabilecektir.

Konuyla ilgili bilgisi olan yetkililere göre , FAA pilotların acil bir durumda devre kesicileri çekmek için uzanıp geriye dönmesini istemiyor.

Şimdilik Transport Canada tarafından zorunlu kılınmamasına rağmen Boeing’in “gelecekte bir dizi değişiklik” yapacağını söyledi. Boeing’in jet hizmete girdikten sonra uygulanabilecek alternatif, uzun vadeli bir düzeltme üzerinde çalıştığını ve “devre kesiciyi çekmek dışında başka yollarla devre dışı bırakmaya izin vereceğini” ayrıca bu farklılıkların, kokpit ve kontrol ile ilgili ek prosedürlerin yanı sıra eğitim farklılıklarını da içereceğini belirtti.

Haberde belirtildiği gibi FAA tarafından uçuşa elverişlilik sertifikası onaylanan MAX uçağını kullanan ülkelerin ilgili otoriteleri ek iyileştirici önlemlerinin peşinden koşmaya devam edeceklerini hissettirmektedirler. Bu davranış şeklinin MAX’ın geleceğinde daha emniyetli olması açısından fayda sağlayacağı değerlendirilebilir.

Bu konunun Hava Yolu İşletmelerinin Emniyet Birimlerince risk değerlendirilmesinin yapılarak ikaz başladığında hangi şartlarda ve hangi yöntemle sigortaların çekileceği prosedürlerinin geliştirilmesi gerekir. Bu çalışma tüm MAX kullanıcılarının katılımı ile gerçekleştirilebildiği takdirde daha emniyetli bir sonuç alınabilecektir.

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...