Ana içeriğe atla

Spicejet’in B738 uçağı 4 Aralık 2020 günü Guwahati Havalimanında pist eşiği öncesine sert iniş yaptı

 

Spicejet’in B738 uçağı 4 Aralık 2020 günü Guwahati Havalimanında pist eşiği öncesine sert iniş yaptı




The Aviation Herald’ın haberine göre, 4 Aralık 2020 günü Bangalore’den Guwahati’ye (Hindistan) SG-960 uçuşunu gerçekleştiren Spicejet’e ait VT-SLL tescilli Boeing 737-800 uçağı Guwahati havalimanına 02 pistine yaklaşmanın son kısmında yüksek bir alçalma oranı ile yerel saat ile 08: 16L (02: 46Z) Pist eşiğinin hemen öncesinde yer alan emniyet bölgesine 2.12G değeri ile sert bir şekilde temas eder ve devamında üç pist eşiği lambasına hasar verir ve başka bir olay olmaksızın iniş tamamlanır. Uçuş sonrası yapılan incelemede lastiklerden birinin kesildiği tespit edilir.



Hindistan DGCA, olayla ilgili soruşturma açarak ve her iki pilotun da soruşturma süresince uçuşunun askıya alındığını tebliğ eder. Havayolu, SG-961 dönüş uçuşunun operasyonel nedenlerden dolayı ertelendiğini bildirir.

SG-961 dönüş uçuşunu bekleyen yolculara, uçuş için kokpit ekibinin olmadığını bu yüzden Delhi’den gelecek ekibin bekleneceği söylenir. SG-961 seferi 9:45 saatlik gecikmeyle kalkış yapabilir.

İniş saatinde meydan hava durumu aşağıdaki gibidir.

VEGT 040230Z 00000KT 3000 BR FEW020 SCT100 19/17 Q1014 NOSIG=

Meteorolojik şartların uçuşa uygun olduğu ve verilen bilgilere göre uçakta olumsuzluk olmadığı görülmektedir. Yaklaşmanın son kısmında “istikrarlı yaklaşma kriterlerinin” kaybedilmesi nedeniyle yüksek alçalma oranı ile pist eşiği öncesine sert şekilde temas edilerek inişin tamamlandığı değerlendirilmektedir. Bu kısıtlı bilgiler nedeniyle sadece yaşanan olayın olası bir sebebidir. Kesin değerlendirme Hindistan DGCA’nın incelemesi sonunda yayınlanacak olay raporunda yer alacaktır.

Bu olaydan çıkarılacak ders, “İstikrarsız yaklaşma halinde tereddüt etmeden pas geçilmelidir” kuralı asla unutulmamalıdır.

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...