Ana içeriğe atla

Transport Canada, Boeing 737 MAX uçağındaki tasarım değişikliklerini doğruladı

 

Transport Canada, Boeing 737 MAX uçağındaki tasarım değişikliklerini doğruladı



Transport Canada, Federal Havacılık İdaresi (FAA) tarafından kısa süre önce onaylanan Boeing 737 MAX uçağındaki tasarım değişikliklerine ilişkin bağımsız incelemesini tamamladı.

Uçak dizaynında ek değişiklikler, bakım ve eğitim gerekliliklerin karşılanması bu uçağın Kanada’da hizmete dönüşünü sağlayacaktır.

Ocak 2021’de, bakanlık, Kanada uçaklarına dahil edilmesi gereken Kanada tasarım değişikliklerini şart koşacak bir Kanada Uçuşa Elverişlilik Direktifinin yayınlanmasını bekliyor. Departman, aynı zamanda, bir Ara Talimat yoluyla uçuş ekipleri için eğitim gereksinimlerini de belirleyecektir.

Bu nedenle, uçağın Kanada hava sahasında hizmete dönmesinden önce Transport Canada şunları talep edecektir:

Kanada Uçuşa Elverişlilik Direktifi’nde belirtildiği gibi uçakta yapılan değişiklikler;

Revize edilmiş pilot eğitim programının Kanadalı tüm havayolları için Transport Canada onaylı eğitim programına dahil edilmesi; ve

Havayollarının, uçağın bir süredir depoda kaldığı göz önüne alındığında, emniyetli bir şekilde hizmete verilebilmesini sağlamak için uçakta bakım yapması.

Spesifik olarak, Boeing 737 MAX için Kanada tasarım değişiklikleri, hücum açısı sensör sistemindeki bir arıza nedeniyle yanlışlıkla etkinleştirildiğinde sistemde yüksek sesli ve müdahaleci bir uyarı sistemini (stick shaker) devre dışı bırakma seçeneğini sunan gelişmiş bir kokpit prosedürünü içerecektir. Bu özelliğin, iki trajik kazadan öğrenilenler göz önüne alındığında pilot iş yükünün azaltılmasına yardımcı olacağı Transport Canada’nın test uçuşu pilotlarınca değerlendirilmiştir. Gelişmiş kokpit prosedürü eğitimi dahil eğitimde de farklılıklar olacaktır.

Boeing 737 MAX uçağının Kanada hava sahasında uçuşuna yönelik ticari uçuş kısıtlamaları yürürlükte kalacak ve Transport Canada, tüm emniyet endişelerinin giderildiğinden, gerekli değişikliklerin yapıldığından ve gelişmiş prosedür ve eğitimlerin Kanada‘da tüm uçuş ekiplerince tamamlandığından emin oluncaya kadar kaldırılmayacaktır.

FAA tarafından gerekli görülmeyen “ikaz sisteminin devre dışı bırakılabilmesi” konusu EASA’dan sonra Kanada Transport tarafından da bir gereklilik olarak değerlendirilmiştir. Kazalardan alınan en büyük derslerden birisi de budur. Aynı anda birden fazla ikazın devreye girmesi nedeniyle kokpit ekibi çaresiz kalmıştır. Uygun prosedür geliştirilerek doğru teşhis sonrası sistemin devre dışı bırakılması uçuş ekibinin soruna kontrollü bir şekilde müdahalesini sağlayacaktır.

Bu sorunun halledilmesi için MAX kullanıcı Havayollarımızın Havacılık otoritemiz koordinasyonunda diğer ilgili otorite ve MAX kullanıcılarıyla çözüm ortağı olmasının sürecin hızlandırılmasında yararlı olacağı değerlendirilmektedir.

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...