Ana içeriğe atla

Transport Canada, Boeing 737 MAX uçağındaki tasarım değişikliklerini doğruladı

 

Transport Canada, Boeing 737 MAX uçağındaki tasarım değişikliklerini doğruladı



Transport Canada, Federal Havacılık İdaresi (FAA) tarafından kısa süre önce onaylanan Boeing 737 MAX uçağındaki tasarım değişikliklerine ilişkin bağımsız incelemesini tamamladı.

Uçak dizaynında ek değişiklikler, bakım ve eğitim gerekliliklerin karşılanması bu uçağın Kanada’da hizmete dönüşünü sağlayacaktır.

Ocak 2021’de, bakanlık, Kanada uçaklarına dahil edilmesi gereken Kanada tasarım değişikliklerini şart koşacak bir Kanada Uçuşa Elverişlilik Direktifinin yayınlanmasını bekliyor. Departman, aynı zamanda, bir Ara Talimat yoluyla uçuş ekipleri için eğitim gereksinimlerini de belirleyecektir.

Bu nedenle, uçağın Kanada hava sahasında hizmete dönmesinden önce Transport Canada şunları talep edecektir:

Kanada Uçuşa Elverişlilik Direktifi’nde belirtildiği gibi uçakta yapılan değişiklikler;

Revize edilmiş pilot eğitim programının Kanadalı tüm havayolları için Transport Canada onaylı eğitim programına dahil edilmesi; ve

Havayollarının, uçağın bir süredir depoda kaldığı göz önüne alındığında, emniyetli bir şekilde hizmete verilebilmesini sağlamak için uçakta bakım yapması.

Spesifik olarak, Boeing 737 MAX için Kanada tasarım değişiklikleri, hücum açısı sensör sistemindeki bir arıza nedeniyle yanlışlıkla etkinleştirildiğinde sistemde yüksek sesli ve müdahaleci bir uyarı sistemini (stick shaker) devre dışı bırakma seçeneğini sunan gelişmiş bir kokpit prosedürünü içerecektir. Bu özelliğin, iki trajik kazadan öğrenilenler göz önüne alındığında pilot iş yükünün azaltılmasına yardımcı olacağı Transport Canada’nın test uçuşu pilotlarınca değerlendirilmiştir. Gelişmiş kokpit prosedürü eğitimi dahil eğitimde de farklılıklar olacaktır.

Boeing 737 MAX uçağının Kanada hava sahasında uçuşuna yönelik ticari uçuş kısıtlamaları yürürlükte kalacak ve Transport Canada, tüm emniyet endişelerinin giderildiğinden, gerekli değişikliklerin yapıldığından ve gelişmiş prosedür ve eğitimlerin Kanada‘da tüm uçuş ekiplerince tamamlandığından emin oluncaya kadar kaldırılmayacaktır.

FAA tarafından gerekli görülmeyen “ikaz sisteminin devre dışı bırakılabilmesi” konusu EASA’dan sonra Kanada Transport tarafından da bir gereklilik olarak değerlendirilmiştir. Kazalardan alınan en büyük derslerden birisi de budur. Aynı anda birden fazla ikazın devreye girmesi nedeniyle kokpit ekibi çaresiz kalmıştır. Uygun prosedür geliştirilerek doğru teşhis sonrası sistemin devre dışı bırakılması uçuş ekibinin soruna kontrollü bir şekilde müdahalesini sağlayacaktır.

Bu sorunun halledilmesi için MAX kullanıcı Havayollarımızın Havacılık otoritemiz koordinasyonunda diğer ilgili otorite ve MAX kullanıcılarıyla çözüm ortağı olmasının sürecin hızlandırılmasında yararlı olacağı değerlendirilmektedir.

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı