Ana içeriğe atla

Boeing, 737 MAX krizinde cezai sahtekarlık davasını çözmek için 2,5 milyar ABD doları ödemeyi kabul etti

 

Boeing, 737 MAX krizinde cezai sahtekarlık davasını çözmek için 2,5 milyar ABD doları ödemeyi kabul etti




Etiyopya Havayolları Grubu CEO'su Tewolde GebreMariam’ın , Mart 2019’da ki kaza sonrasında 737 MAX uçak kazası bölgesini ziyareti

Boeing, Federal Havacılık İdaresi’nin 737 MAX uçaklarıyla ilişkin değerlendirmesiyle ilgili bir cezai suçlamayı çözmek için ABD Adalet Bakanlığı ile 2,51 milyar dolarlık bir anlaşma imzaladığını söyledi.

Ertelenmiş soruşturma sözleşmesi, 737 MAX’in otomatik uçuş kontrol sisteminin emniyeti konusunda FAA müfettişlerini kandırmaya yönelik tek bir komplo suçlamasına değinmektedir. Müfettişler, Manevra Özelliklerini Artırma Sistemi veya MCAS olarak bilinen bir sistemde yapılan değişikliklerin, Ekim 2018’de Endonezya’da ve Mart 2019’da Etiyopya’da meydana gelen iki feci ölümlü 737 MAX kazasından sorumlu olduğunu söylemektedirler.

Bu kazalar, FAA ve diğer düzenleyicilerin dünya çapında havayolları tarafından işletilen yüzlerce 737 MAX uçağının uçuşlarının durdurulmasına neden oldu. FAA, bir yıldan fazla süren araştırmalar, yazılım düzeltmeleri ve pilot eğitim gereksinimlerinde yapılan iyileştirmelerden sonra, uçakları geçen Kasım ayında hizmete dönecek şekilde onayladı.

Anlaşma, Boeing’in 243,6 milyon dolar ceza ödemesini, 737 MAX jeti satın alan havayollarına 1,77 milyar dolar tazminat ödemesini ve iki kazada hayatını kaybeden 346 kişinin ailelerini tazmin etmek için 500 milyon dolarlık bir fon kurulmasını içermektedir. Boeing ayrıca, araştırmacılarla işbirliği yapmayı ve sahtekarlıkla mücadele uyum programını güçlendirmeyi kabul etti.

Boeing, Teksas’ta bir federal mahkemede bugün kayda giren anlaşmanın gerekliliklerine uyarsa, üç yıl sonra suçlamadan vazgeçilecektir.

Adalet Bakanlığı’nın ceza bölümünden başsavcı yardımcısı David Burns, Lion Air Flight 610 ve Ethiopian Airlines Flight 302’nin trajik kazalarının, dünyanın önde gelen ticari uçak üreticilerinden birinin çalışanlarının sahtekarlık ve aldatıcı davranışlarını ortaya çıkardığını söyledi. Boeing çalışanlarının FAA’dan 737 MAX uçağının işletimi ile ilgili önemli bilgileri gizleyerek ve aldatmacalarını örtbas etmek için çaba sarf ederek dürüst olmak yerine kar etme yolunu seçtiklerinin tespit edildiğini belirtti.

FAA denetçileri, pilotlar ve diğer kullanıcılar, Lion Air kazasının sonrasına kadar MCAS’a ilişkin bilgi sahibi değillerdi ve yanıltılmaya devam ettiler.

ABD’nin Texas Kuzey Bölgesi avukatı Erin Nealy Cox, bugünkü haber bülteninde, Boeing çalışanları tarafından FAA’ya iletilen yanıltıcı ifadeler, yarı gerçekler ve ihmaller, hükümetin uçan halkın güvenliğini sağlama yeteneğini engellediğini söyledi.

Anlaşma, diğer Boeing çalışanlarının FAA’ya MCAS hakkında bilgi verdiğini kabul etmektedir.

Çalışanlara yazdığı bir notta Boeing CEO’su David Calhoun, suç isnadını çözmenin “yapılacak doğru şey” olduğunu ve buna “değerlerimizi ve beklentilerimizi nasıl karşılayamadığımızı uygun şekilde kabul eden” bir adım olduğunu söyledi.

Calhoun, “Bu karar, düzenleyicilere karşı şeffaflık yükümlülüğümüzün ne kadar kritik olduğunu ve herhangi birimizin bu beklentileri karşılayamadığı takdirde şirketimizin karşılaşabileceği sonuçları ciddi bir şekilde hatırlatıyor,” dedi.

Bugünkü anlaşma, 737 MAX krizine dahil olan kişilere karşı daha fazla yasal işlem yapılmasını engellemeyecektir. Boeing ayrıca kaza kurbanlarının ailelerini temsil eden avukatların hukuk davaları ile karşı karşıya olup, anlaşmanın devam eden hukuk davalarıyla hiçbir ilgisinin olmayacağı belirtildi.

Haberde yer alan bilgiler göre teknik açıdan Max uçakları ticari uçuş için kullanıcı ülkeler ve otoriteleri tarafından serbest kılınırken Max üreticisi Boeing ‘in yasalar karşısındaki mücadelesinin bir müddet daha devam edeceği açıkça görülmektedir. Bizim bakış açımızla en önemli unsur Max uçaklarının yapılan tüm iyileştirmeler sonrasında emniyetle uçuşa devam ediyor olmalarıdır.

Sağlıkla Emniyetli uçuşlar dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...