Ana içeriğe atla

Boeing, 737 MAX krizinde cezai sahtekarlık davasını çözmek için 2,5 milyar ABD doları ödemeyi kabul etti

 

Boeing, 737 MAX krizinde cezai sahtekarlık davasını çözmek için 2,5 milyar ABD doları ödemeyi kabul etti




Etiyopya Havayolları Grubu CEO'su Tewolde GebreMariam’ın , Mart 2019’da ki kaza sonrasında 737 MAX uçak kazası bölgesini ziyareti

Boeing, Federal Havacılık İdaresi’nin 737 MAX uçaklarıyla ilişkin değerlendirmesiyle ilgili bir cezai suçlamayı çözmek için ABD Adalet Bakanlığı ile 2,51 milyar dolarlık bir anlaşma imzaladığını söyledi.

Ertelenmiş soruşturma sözleşmesi, 737 MAX’in otomatik uçuş kontrol sisteminin emniyeti konusunda FAA müfettişlerini kandırmaya yönelik tek bir komplo suçlamasına değinmektedir. Müfettişler, Manevra Özelliklerini Artırma Sistemi veya MCAS olarak bilinen bir sistemde yapılan değişikliklerin, Ekim 2018’de Endonezya’da ve Mart 2019’da Etiyopya’da meydana gelen iki feci ölümlü 737 MAX kazasından sorumlu olduğunu söylemektedirler.

Bu kazalar, FAA ve diğer düzenleyicilerin dünya çapında havayolları tarafından işletilen yüzlerce 737 MAX uçağının uçuşlarının durdurulmasına neden oldu. FAA, bir yıldan fazla süren araştırmalar, yazılım düzeltmeleri ve pilot eğitim gereksinimlerinde yapılan iyileştirmelerden sonra, uçakları geçen Kasım ayında hizmete dönecek şekilde onayladı.

Anlaşma, Boeing’in 243,6 milyon dolar ceza ödemesini, 737 MAX jeti satın alan havayollarına 1,77 milyar dolar tazminat ödemesini ve iki kazada hayatını kaybeden 346 kişinin ailelerini tazmin etmek için 500 milyon dolarlık bir fon kurulmasını içermektedir. Boeing ayrıca, araştırmacılarla işbirliği yapmayı ve sahtekarlıkla mücadele uyum programını güçlendirmeyi kabul etti.

Boeing, Teksas’ta bir federal mahkemede bugün kayda giren anlaşmanın gerekliliklerine uyarsa, üç yıl sonra suçlamadan vazgeçilecektir.

Adalet Bakanlığı’nın ceza bölümünden başsavcı yardımcısı David Burns, Lion Air Flight 610 ve Ethiopian Airlines Flight 302’nin trajik kazalarının, dünyanın önde gelen ticari uçak üreticilerinden birinin çalışanlarının sahtekarlık ve aldatıcı davranışlarını ortaya çıkardığını söyledi. Boeing çalışanlarının FAA’dan 737 MAX uçağının işletimi ile ilgili önemli bilgileri gizleyerek ve aldatmacalarını örtbas etmek için çaba sarf ederek dürüst olmak yerine kar etme yolunu seçtiklerinin tespit edildiğini belirtti.

FAA denetçileri, pilotlar ve diğer kullanıcılar, Lion Air kazasının sonrasına kadar MCAS’a ilişkin bilgi sahibi değillerdi ve yanıltılmaya devam ettiler.

ABD’nin Texas Kuzey Bölgesi avukatı Erin Nealy Cox, bugünkü haber bülteninde, Boeing çalışanları tarafından FAA’ya iletilen yanıltıcı ifadeler, yarı gerçekler ve ihmaller, hükümetin uçan halkın güvenliğini sağlama yeteneğini engellediğini söyledi.

Anlaşma, diğer Boeing çalışanlarının FAA’ya MCAS hakkında bilgi verdiğini kabul etmektedir.

Çalışanlara yazdığı bir notta Boeing CEO’su David Calhoun, suç isnadını çözmenin “yapılacak doğru şey” olduğunu ve buna “değerlerimizi ve beklentilerimizi nasıl karşılayamadığımızı uygun şekilde kabul eden” bir adım olduğunu söyledi.

Calhoun, “Bu karar, düzenleyicilere karşı şeffaflık yükümlülüğümüzün ne kadar kritik olduğunu ve herhangi birimizin bu beklentileri karşılayamadığı takdirde şirketimizin karşılaşabileceği sonuçları ciddi bir şekilde hatırlatıyor,” dedi.

Bugünkü anlaşma, 737 MAX krizine dahil olan kişilere karşı daha fazla yasal işlem yapılmasını engellemeyecektir. Boeing ayrıca kaza kurbanlarının ailelerini temsil eden avukatların hukuk davaları ile karşı karşıya olup, anlaşmanın devam eden hukuk davalarıyla hiçbir ilgisinin olmayacağı belirtildi.

Haberde yer alan bilgiler göre teknik açıdan Max uçakları ticari uçuş için kullanıcı ülkeler ve otoriteleri tarafından serbest kılınırken Max üreticisi Boeing ‘in yasalar karşısındaki mücadelesinin bir müddet daha devam edeceği açıkça görülmektedir. Bizim bakış açımızla en önemli unsur Max uçaklarının yapılan tüm iyileştirmeler sonrasında emniyetle uçuşa devam ediyor olmalarıdır.

Sağlıkla Emniyetli uçuşlar dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı