Ana içeriğe atla

Boeing, 737 MAX krizinde cezai sahtekarlık davasını çözmek için 2,5 milyar ABD doları ödemeyi kabul etti

 

Boeing, 737 MAX krizinde cezai sahtekarlık davasını çözmek için 2,5 milyar ABD doları ödemeyi kabul etti




Etiyopya Havayolları Grubu CEO'su Tewolde GebreMariam’ın , Mart 2019’da ki kaza sonrasında 737 MAX uçak kazası bölgesini ziyareti

Boeing, Federal Havacılık İdaresi’nin 737 MAX uçaklarıyla ilişkin değerlendirmesiyle ilgili bir cezai suçlamayı çözmek için ABD Adalet Bakanlığı ile 2,51 milyar dolarlık bir anlaşma imzaladığını söyledi.

Ertelenmiş soruşturma sözleşmesi, 737 MAX’in otomatik uçuş kontrol sisteminin emniyeti konusunda FAA müfettişlerini kandırmaya yönelik tek bir komplo suçlamasına değinmektedir. Müfettişler, Manevra Özelliklerini Artırma Sistemi veya MCAS olarak bilinen bir sistemde yapılan değişikliklerin, Ekim 2018’de Endonezya’da ve Mart 2019’da Etiyopya’da meydana gelen iki feci ölümlü 737 MAX kazasından sorumlu olduğunu söylemektedirler.

Bu kazalar, FAA ve diğer düzenleyicilerin dünya çapında havayolları tarafından işletilen yüzlerce 737 MAX uçağının uçuşlarının durdurulmasına neden oldu. FAA, bir yıldan fazla süren araştırmalar, yazılım düzeltmeleri ve pilot eğitim gereksinimlerinde yapılan iyileştirmelerden sonra, uçakları geçen Kasım ayında hizmete dönecek şekilde onayladı.

Anlaşma, Boeing’in 243,6 milyon dolar ceza ödemesini, 737 MAX jeti satın alan havayollarına 1,77 milyar dolar tazminat ödemesini ve iki kazada hayatını kaybeden 346 kişinin ailelerini tazmin etmek için 500 milyon dolarlık bir fon kurulmasını içermektedir. Boeing ayrıca, araştırmacılarla işbirliği yapmayı ve sahtekarlıkla mücadele uyum programını güçlendirmeyi kabul etti.

Boeing, Teksas’ta bir federal mahkemede bugün kayda giren anlaşmanın gerekliliklerine uyarsa, üç yıl sonra suçlamadan vazgeçilecektir.

Adalet Bakanlığı’nın ceza bölümünden başsavcı yardımcısı David Burns, Lion Air Flight 610 ve Ethiopian Airlines Flight 302’nin trajik kazalarının, dünyanın önde gelen ticari uçak üreticilerinden birinin çalışanlarının sahtekarlık ve aldatıcı davranışlarını ortaya çıkardığını söyledi. Boeing çalışanlarının FAA’dan 737 MAX uçağının işletimi ile ilgili önemli bilgileri gizleyerek ve aldatmacalarını örtbas etmek için çaba sarf ederek dürüst olmak yerine kar etme yolunu seçtiklerinin tespit edildiğini belirtti.

FAA denetçileri, pilotlar ve diğer kullanıcılar, Lion Air kazasının sonrasına kadar MCAS’a ilişkin bilgi sahibi değillerdi ve yanıltılmaya devam ettiler.

ABD’nin Texas Kuzey Bölgesi avukatı Erin Nealy Cox, bugünkü haber bülteninde, Boeing çalışanları tarafından FAA’ya iletilen yanıltıcı ifadeler, yarı gerçekler ve ihmaller, hükümetin uçan halkın güvenliğini sağlama yeteneğini engellediğini söyledi.

Anlaşma, diğer Boeing çalışanlarının FAA’ya MCAS hakkında bilgi verdiğini kabul etmektedir.

Çalışanlara yazdığı bir notta Boeing CEO’su David Calhoun, suç isnadını çözmenin “yapılacak doğru şey” olduğunu ve buna “değerlerimizi ve beklentilerimizi nasıl karşılayamadığımızı uygun şekilde kabul eden” bir adım olduğunu söyledi.

Calhoun, “Bu karar, düzenleyicilere karşı şeffaflık yükümlülüğümüzün ne kadar kritik olduğunu ve herhangi birimizin bu beklentileri karşılayamadığı takdirde şirketimizin karşılaşabileceği sonuçları ciddi bir şekilde hatırlatıyor,” dedi.

Bugünkü anlaşma, 737 MAX krizine dahil olan kişilere karşı daha fazla yasal işlem yapılmasını engellemeyecektir. Boeing ayrıca kaza kurbanlarının ailelerini temsil eden avukatların hukuk davaları ile karşı karşıya olup, anlaşmanın devam eden hukuk davalarıyla hiçbir ilgisinin olmayacağı belirtildi.

Haberde yer alan bilgiler göre teknik açıdan Max uçakları ticari uçuş için kullanıcı ülkeler ve otoriteleri tarafından serbest kılınırken Max üreticisi Boeing ‘in yasalar karşısındaki mücadelesinin bir müddet daha devam edeceği açıkça görülmektedir. Bizim bakış açımızla en önemli unsur Max uçaklarının yapılan tüm iyileştirmeler sonrasında emniyetle uçuşa devam ediyor olmalarıdır.

Sağlıkla Emniyetli uçuşlar dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...