Ana içeriğe atla

Boeing 737 MAX Uçağının Yasağını Hangi Ülkeler Kaldırdı?

 

Boeing 737 MAX Uçağının Yasağını Hangi Ülkeler Kaldırdı?




2020 sonu itibarıyla Boeing, resmi olarak 737 MAX’ın temelsiz kaldığı yıl olduğunu söyleyebilir. Yeni onaylanan MAX ile şu anda birkaç ticari uçuş gerçekleştirildi. Ama hangi ülkeler MAX’ın gökyüzüne dönmesine izin verdi ve hangi ülkeler bunu henüz yapmadı?

Şimdi birçok ülke 737 MAX’ın geri dönüşü için ilk adımlarını attı, ama hangilerinde resmen onaylandı?

Bu nedenle, ABD’nin MAX’in hizmete geri dönmesine izin vermiş olması şaşırtıcı değil. FAA, MAX’deki değişiklikleri onaylama sürecine bu kadar yakından dahil olduğundan, ABD mutlu olana kadar uçak gerçekten uçuşa geri dönmüş olarak sayılamazdı. Her ne kadar FAA, MAX’ı Kasım ayında uçuşa geri dönmesi için için teknik olarak onaylamasına rağmen sadece birkaç gün önce American Airlines, MAX’ı tekrar resmen uçuran ilk ABD operatörü oldu.

Ancak ABD operatörü, MAX’ı resmen yeniden hizmete sokan ilk havayolu değildi. Brezilya hizmete geri dönüşü için MAX’i onayladı ve Brezilyalı havayolu GOL, 20 ayın sonunda MAX uçuşunu gerçekleştiren ilk havayolu oldu. Brezilya ve ABD’nin yanı sıra Meksika da MAX’ı onayladı ve AeroMexico, yeni modifiye edilmiş uçakla MAX uçuşu gerçekleştiren ikinci havayolu oldu. Ayrıca Panama’da Copa Airlines tarafından işletilen bir MAX uçuştan geri döndü.

Çok az ülke aslında MAX’ı yeniden sertifikalandırmış olsa da, diğerleride oldukça yakın zamanda süreci tamamlayacaklar gibi görünüyor. FAA onayı, başkalarına yeni tasarımın güvenilir olduğu konusunda ikna edici görünüyor. Singapur Havayolları, uçuştan alınmış MAX uçaklarını Singapur Havacılık Otoritesinden onay almaya hazır şekilde Avustralya’daki park edilen meydandan geri getirmeye başladı.

Kanada, MAX tasarım değişikliklerini bu ayın başlarında onaylayarak, resmen yeniden sertifikalandırma sürecini tamamlayacak. Avrupa Birliği’nin Havacılık Güvenliği Ajansı (EASA) da değişiklikleri onayladı ve Max uçağının Ocak ayında yeniden sertifikalandırılması bekleniyor. İngiltere 31 Aralık 2020 tarihi itibarıyla AB düzenlemelerinden ayrıldı ama buna İngiltere hava sahası dahil edilmeyebilir.

Avrupa, Çin, Japonya, Hindistan, Avustralya ve Rusya’nın yanı sıra hepsinin hâlâ yasakları var. Ancak önümüzdeki aylarda bazı şeyler değişecek gibi görünüyor. Fas ve Etiyopya da dahil olmak üzere birçok Afrika ülkesi de yakında MAX’ı onaylayacak gibi görünüyor.

Pek çok havayolunun MAX’ı yeniden onaylarken karşılaşabileceği sorun, kendi ülkelerinin kullanımlarını onaylayabilmesidir, ancak yine de diğer ülke hava sahalarında uçamayabilir. Bazı ülkeler hala çok temkinli davranıyor ve MAX’ın hava sahalarında uçmasına izin vermeyebilirler. Örneğin, ABD MAX’ı onayladı, ancak Avrupa’daki havayolları MAX’ı Avrupa’da ticari uçuş için kullanamayacak.

Kanada ve EASA, MAX’ı yeniden onayladığında Boeing şüphesiz çok mutlu olsa da, en büyük pazarı olan Çin’de yeniden sertifikalandırmanın ne gerçekleşeceğine dair herhangi bir bilgi verilmedi.. Ek olarak, birçok Orta Doğu ülkesi MAX’ın ne zaman gökyüzüne döneceği konusunda oldukça sessiz.

Bununla birlikte, MAX yeniden sertifikalandırılmış olsa bile, halen yürürlükte olan pek çok seyahat yasağı ile dünya çapında yere indirilen 790 737 MAX uçağı, çok yakın dönemde gökyüzüne geri dönemeyecek gibi görünmektedir.

Her ne kadar FAA tarafından sertifikasyon süreci tamamlansa da bazı problemlerin yakın gelecekte de devam edeceği değerlendirilmektedir.

Yeni yılda Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...