Ana içeriğe atla

Boeing 737 MAX Uçağının Yasağını Hangi Ülkeler Kaldırdı?

 

Boeing 737 MAX Uçağının Yasağını Hangi Ülkeler Kaldırdı?




2020 sonu itibarıyla Boeing, resmi olarak 737 MAX’ın temelsiz kaldığı yıl olduğunu söyleyebilir. Yeni onaylanan MAX ile şu anda birkaç ticari uçuş gerçekleştirildi. Ama hangi ülkeler MAX’ın gökyüzüne dönmesine izin verdi ve hangi ülkeler bunu henüz yapmadı?

Şimdi birçok ülke 737 MAX’ın geri dönüşü için ilk adımlarını attı, ama hangilerinde resmen onaylandı?

Bu nedenle, ABD’nin MAX’in hizmete geri dönmesine izin vermiş olması şaşırtıcı değil. FAA, MAX’deki değişiklikleri onaylama sürecine bu kadar yakından dahil olduğundan, ABD mutlu olana kadar uçak gerçekten uçuşa geri dönmüş olarak sayılamazdı. Her ne kadar FAA, MAX’ı Kasım ayında uçuşa geri dönmesi için için teknik olarak onaylamasına rağmen sadece birkaç gün önce American Airlines, MAX’ı tekrar resmen uçuran ilk ABD operatörü oldu.

Ancak ABD operatörü, MAX’ı resmen yeniden hizmete sokan ilk havayolu değildi. Brezilya hizmete geri dönüşü için MAX’i onayladı ve Brezilyalı havayolu GOL, 20 ayın sonunda MAX uçuşunu gerçekleştiren ilk havayolu oldu. Brezilya ve ABD’nin yanı sıra Meksika da MAX’ı onayladı ve AeroMexico, yeni modifiye edilmiş uçakla MAX uçuşu gerçekleştiren ikinci havayolu oldu. Ayrıca Panama’da Copa Airlines tarafından işletilen bir MAX uçuştan geri döndü.

Çok az ülke aslında MAX’ı yeniden sertifikalandırmış olsa da, diğerleride oldukça yakın zamanda süreci tamamlayacaklar gibi görünüyor. FAA onayı, başkalarına yeni tasarımın güvenilir olduğu konusunda ikna edici görünüyor. Singapur Havayolları, uçuştan alınmış MAX uçaklarını Singapur Havacılık Otoritesinden onay almaya hazır şekilde Avustralya’daki park edilen meydandan geri getirmeye başladı.

Kanada, MAX tasarım değişikliklerini bu ayın başlarında onaylayarak, resmen yeniden sertifikalandırma sürecini tamamlayacak. Avrupa Birliği’nin Havacılık Güvenliği Ajansı (EASA) da değişiklikleri onayladı ve Max uçağının Ocak ayında yeniden sertifikalandırılması bekleniyor. İngiltere 31 Aralık 2020 tarihi itibarıyla AB düzenlemelerinden ayrıldı ama buna İngiltere hava sahası dahil edilmeyebilir.

Avrupa, Çin, Japonya, Hindistan, Avustralya ve Rusya’nın yanı sıra hepsinin hâlâ yasakları var. Ancak önümüzdeki aylarda bazı şeyler değişecek gibi görünüyor. Fas ve Etiyopya da dahil olmak üzere birçok Afrika ülkesi de yakında MAX’ı onaylayacak gibi görünüyor.

Pek çok havayolunun MAX’ı yeniden onaylarken karşılaşabileceği sorun, kendi ülkelerinin kullanımlarını onaylayabilmesidir, ancak yine de diğer ülke hava sahalarında uçamayabilir. Bazı ülkeler hala çok temkinli davranıyor ve MAX’ın hava sahalarında uçmasına izin vermeyebilirler. Örneğin, ABD MAX’ı onayladı, ancak Avrupa’daki havayolları MAX’ı Avrupa’da ticari uçuş için kullanamayacak.

Kanada ve EASA, MAX’ı yeniden onayladığında Boeing şüphesiz çok mutlu olsa da, en büyük pazarı olan Çin’de yeniden sertifikalandırmanın ne gerçekleşeceğine dair herhangi bir bilgi verilmedi.. Ek olarak, birçok Orta Doğu ülkesi MAX’ın ne zaman gökyüzüne döneceği konusunda oldukça sessiz.

Bununla birlikte, MAX yeniden sertifikalandırılmış olsa bile, halen yürürlükte olan pek çok seyahat yasağı ile dünya çapında yere indirilen 790 737 MAX uçağı, çok yakın dönemde gökyüzüne geri dönemeyecek gibi görünmektedir.

Her ne kadar FAA tarafından sertifikasyon süreci tamamlansa da bazı problemlerin yakın gelecekte de devam edeceği değerlendirilmektedir.

Yeni yılda Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı