Ana içeriğe atla

B737 MAX uçağına ilişkin Sektördeki Gelişmeler

 

B737 MAX uçağına ilişkin Sektördeki Gelişmeler




Önce Üretici Boeing’in bağlı olduğu ülke Havacılık otoritesi FAA’nin, sonrasında Kanada havacılık otoritesi, Brezilya ve ardından EASA’nın Max uçakları için yeniden uçuşuna izin vermesinin ardından ülke havacılık otoriteleri Max uçağı için gerekli müsadeleri vermekle kalmayıp geleceğe yönelik yeni Max siparişlerini vermeye başladılar.

Aşağıda çeşitli ülke ve havayollarının aldığı inisiyatifler sunulmuştur

ABD’de United Airlines Boeing 737 Max uçağı siparişini genişletiyor








United Airlines, Boeing 737 Max uçakları siparişini genişletiyor ve seyahat talebinde beklenen artış için bazı teslimatları daha erkene alıyor.

Operasyon Direktörü Andrew Nocella Pazartesi günü yaptığı bir açıklamada, şirketin 2023’te teslim alacak şekilde 25 yeni 737 Max uçak siparişi verdiğini söyledi. United ayrıca daha önce sipariş edilen 40 adet 737 Max uçağının teslimatının gelecek yıl ve beş adet 737 Max’in teslimatının ise 2023’te yapılacak şekilde sözleşmenin yenilendiğini belirtti.

Nocella, “Artık kendimizi yalnızca krizden kurtarmakla kalmayıp, aynı zamanda bir havayolu olarak gelişerek, müşterilerimiz için ürünümüzü yukarı taşıyacak ve daha güçlü, daha iyi bir United Airlines olarak ortaya çıkacak bir konuma getirdik,” dedi.

Çin, Boeing 737 MAX’i yeniden sertifikalandırmada adım adım ilerliyor








Çin havacılık otoritesi Pazartesi günü yaptığı açıklamada, Boeing 737 MAX ile ilgili başlıca emniyet endişelerinin uçuş testleri yapmadan önce “düzgün bir şekilde ele alınması” gerektiğini, bununla beraber ABD’li üretici ile uçağın uçması için bir plan üzerinde çalıştıklarını söyledi.

Ajansın başkan yardımcısı Dong Zhiyi, Çin Sivil Havacılık İdaresi’nin (CAAC) Boeing 737 MAX’ın kapsamlı ve derinlemesine teknik incelemesini gerçekleştirdiğini ve Çin otoritesinin 2019’un başlarında Max uçağının uçuşunu durduran açıklamayı yaptığını söyledi.

ABD ve diğer birçok diğer otorite, uçağın yeniden uçması için gerekli müsaadeyi verdi. Dong, FAA ve Boeing arasındaki işbirliğinin olumlu olduğunu sözlerine ekleyerek, “Emniyete ilişkin endişelerimiz doğru bir şekilde giderildikten sonra uçuş testlerini planlı ve adım adım gerçekleştireceğiz.” dedi.

Çin, iki ölümlü kazanın ardından Mart 2019’da 737 MAX’ın uçuşunu durduran ilk ülke oldu. O tarihlerde, dünyanın herhangi bir yerinden çok daha fazla MAX uçağı Çin’de uçuyordu. Çin’in sahip olduğu anlaşmaya göre MAX uçak sayısı, tüm MAX satışlarının yaklaşık dörtte birini oluşturmaktadır.

CAAC, uçağın hizmete dönmesi için, sertifikalı tasarım değişiklikleri, pilotlar için uygun eğitim ve kazalarla ilgili belirgin bulgular dahil olmak üzere üç ilkeyi ana hatlarıyla açıkladı.

ABD Federal Havacılık İdaresi (FAA), uçakla ilgili uçuş yasağını Ocak ayında kaldırmıştı. Bunu Avrupa Birliği Havacılık Emniyeti Ajansı (EASA) ve diğerleri izledi. Avustralya ise Cuma günü uçuş yasağını kaldıracağını söyledi.

Suudi Sivil Havacılık Otoritesi, Boeing 737 MAX Uçaklarının Uçuşa dönmesine izin verdi



Suudi Basın Ajansı’nın (SPA) Pazar günü geç saatlerde bildirdiğine göre, Suudi Arabistan’ın sivil havacılık otoritesi (GACA) Boeing 737 MAX’ın hava sahasında uçuşa geri dönmesini onayladı.

SPA tarafından yapılan açıklamada, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, Boeing 737 MAX uçağının gerekli incelemeyi tamamladıktan, gerekli önlemleri aldıktan ve ABD tarafından gerekli tüm testleri tamamladıktan sonra Suudi Arabistan hava sahasında uçmasına izin verileceğini söyledi. Bilindiği gibi Federal Havacılık İdaresi(FAA), Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı(EASA) ve dünyadaki diğer sivil havacılık otoriteleri gerekli izinleri vermişti.

Yetkili, ulusal taşıyıcıların MAX modelini kullanmadığını, ancak birkaç yabancı havayolunun Suudi havaalanlarına uçuşlar gerçekleştirdiğini ve birkaç uçuşun hava sahasını kullandığını belirtti.

Otorite, MAX’ın hizmete dönmesine izin veren bir Seyrüsefer Bildirimini (NOTAM) yayınladı.

Haberlerden de görüldüğü gibi MAX uçağının kullanıldığı birçok ülke MAX uçaklarının uçuşuna izin vermiştir. Ülkemizde sadece 2 havayolunda MAX uçağı bulunmakta olup işletici operatörler THY ve Corendon Hava Yollarından uçakların uçuşa geri dönüşüne ilişkin bir açıklama yapılmamıştır.

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza İnceleme Uzmanı

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...