Ana içeriğe atla

B737 MAX uçağına ilişkin Sektördeki Gelişmeler

 

B737 MAX uçağına ilişkin Sektördeki Gelişmeler




Önce Üretici Boeing’in bağlı olduğu ülke Havacılık otoritesi FAA’nin, sonrasında Kanada havacılık otoritesi, Brezilya ve ardından EASA’nın Max uçakları için yeniden uçuşuna izin vermesinin ardından ülke havacılık otoriteleri Max uçağı için gerekli müsadeleri vermekle kalmayıp geleceğe yönelik yeni Max siparişlerini vermeye başladılar.

Aşağıda çeşitli ülke ve havayollarının aldığı inisiyatifler sunulmuştur

ABD’de United Airlines Boeing 737 Max uçağı siparişini genişletiyor








United Airlines, Boeing 737 Max uçakları siparişini genişletiyor ve seyahat talebinde beklenen artış için bazı teslimatları daha erkene alıyor.

Operasyon Direktörü Andrew Nocella Pazartesi günü yaptığı bir açıklamada, şirketin 2023’te teslim alacak şekilde 25 yeni 737 Max uçak siparişi verdiğini söyledi. United ayrıca daha önce sipariş edilen 40 adet 737 Max uçağının teslimatının gelecek yıl ve beş adet 737 Max’in teslimatının ise 2023’te yapılacak şekilde sözleşmenin yenilendiğini belirtti.

Nocella, “Artık kendimizi yalnızca krizden kurtarmakla kalmayıp, aynı zamanda bir havayolu olarak gelişerek, müşterilerimiz için ürünümüzü yukarı taşıyacak ve daha güçlü, daha iyi bir United Airlines olarak ortaya çıkacak bir konuma getirdik,” dedi.

Çin, Boeing 737 MAX’i yeniden sertifikalandırmada adım adım ilerliyor








Çin havacılık otoritesi Pazartesi günü yaptığı açıklamada, Boeing 737 MAX ile ilgili başlıca emniyet endişelerinin uçuş testleri yapmadan önce “düzgün bir şekilde ele alınması” gerektiğini, bununla beraber ABD’li üretici ile uçağın uçması için bir plan üzerinde çalıştıklarını söyledi.

Ajansın başkan yardımcısı Dong Zhiyi, Çin Sivil Havacılık İdaresi’nin (CAAC) Boeing 737 MAX’ın kapsamlı ve derinlemesine teknik incelemesini gerçekleştirdiğini ve Çin otoritesinin 2019’un başlarında Max uçağının uçuşunu durduran açıklamayı yaptığını söyledi.

ABD ve diğer birçok diğer otorite, uçağın yeniden uçması için gerekli müsaadeyi verdi. Dong, FAA ve Boeing arasındaki işbirliğinin olumlu olduğunu sözlerine ekleyerek, “Emniyete ilişkin endişelerimiz doğru bir şekilde giderildikten sonra uçuş testlerini planlı ve adım adım gerçekleştireceğiz.” dedi.

Çin, iki ölümlü kazanın ardından Mart 2019’da 737 MAX’ın uçuşunu durduran ilk ülke oldu. O tarihlerde, dünyanın herhangi bir yerinden çok daha fazla MAX uçağı Çin’de uçuyordu. Çin’in sahip olduğu anlaşmaya göre MAX uçak sayısı, tüm MAX satışlarının yaklaşık dörtte birini oluşturmaktadır.

CAAC, uçağın hizmete dönmesi için, sertifikalı tasarım değişiklikleri, pilotlar için uygun eğitim ve kazalarla ilgili belirgin bulgular dahil olmak üzere üç ilkeyi ana hatlarıyla açıkladı.

ABD Federal Havacılık İdaresi (FAA), uçakla ilgili uçuş yasağını Ocak ayında kaldırmıştı. Bunu Avrupa Birliği Havacılık Emniyeti Ajansı (EASA) ve diğerleri izledi. Avustralya ise Cuma günü uçuş yasağını kaldıracağını söyledi.

Suudi Sivil Havacılık Otoritesi, Boeing 737 MAX Uçaklarının Uçuşa dönmesine izin verdi



Suudi Basın Ajansı’nın (SPA) Pazar günü geç saatlerde bildirdiğine göre, Suudi Arabistan’ın sivil havacılık otoritesi (GACA) Boeing 737 MAX’ın hava sahasında uçuşa geri dönmesini onayladı.

SPA tarafından yapılan açıklamada, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, Boeing 737 MAX uçağının gerekli incelemeyi tamamladıktan, gerekli önlemleri aldıktan ve ABD tarafından gerekli tüm testleri tamamladıktan sonra Suudi Arabistan hava sahasında uçmasına izin verileceğini söyledi. Bilindiği gibi Federal Havacılık İdaresi(FAA), Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı(EASA) ve dünyadaki diğer sivil havacılık otoriteleri gerekli izinleri vermişti.

Yetkili, ulusal taşıyıcıların MAX modelini kullanmadığını, ancak birkaç yabancı havayolunun Suudi havaalanlarına uçuşlar gerçekleştirdiğini ve birkaç uçuşun hava sahasını kullandığını belirtti.

Otorite, MAX’ın hizmete dönmesine izin veren bir Seyrüsefer Bildirimini (NOTAM) yayınladı.

Haberlerden de görüldüğü gibi MAX uçağının kullanıldığı birçok ülke MAX uçaklarının uçuşuna izin vermiştir. Ülkemizde sadece 2 havayolunda MAX uçağı bulunmakta olup işletici operatörler THY ve Corendon Hava Yollarından uçakların uçuşa geri dönüşüne ilişkin bir açıklama yapılmamıştır.

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza İnceleme Uzmanı

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...