Ana içeriğe atla

Boeing, 737 MAX ile ilgili Dolandırıcılık Soruşturmasında 2,5 Milyar Dolarlık Uzlaşmayı Kabul Etti

 

Boeing, 737 MAX ile ilgili Dolandırıcılık Soruşturmasında 2,5 Milyar Dolarlık Uzlaşmayı Kabul Etti




Boeing, iki çalışanının iki ölümlü 737 MAX kazasıyla bağlantılı güvenlik sorunları hakkında FAA’nın Uçak Değerlendirme Grubunu (AEG) dolandırdığı suçlamalarını çözmek için ABD Adalet Bakanlığı (DOJ) ile 2,5 milyar doları aşan bir anlaşmaya vardı.

2,5 milyar dolar, 243,6 milyon dolarlık bir cezai cezanın yanı sıra 737 MAX operatörlerine yapılan 1,77 milyar dolarlık tazminat ödemesini de içeriyor. Ayrıca, Ekim 2018’de Lion Air Flight 610 kazasında ve Mart 2019’da Ethiopian Airlines Flight 302 kazasında ölen 346 yolcunun ailelerini tazmin etmek için 500 milyon dolarlık kaza mağduru yararlanıcı fonu kurulmasını da içermektedir.

DOJ, iki Boeing 737 MAX Uçuş Teknik Pilotunun, FAA AEG’yi, daha sonra MAX kaza soruşturmalarında merkezi hale gelen bir uçuş kontrol sistemi değişikliği olan Manevra Karakteristik Artırma Sistemi (MCAS) konusunda özellikle aldattığı sonucuna vardı. DOJ, 7 Ocak’ta, “Aldatılmaları nedeniyle, FAA AEG tarafından yayınlanan önemli bir belgede MCAS hakkında bilgi olmadığını ve buna karşılık, ABD merkezli havayolları için uçak el kitapları ve pilot eğitim materyallerinin MCAS hakkında bilgilerden yoksun olduğunu belirtti.

DOJ, ilk kazadan kısa bir süre sonra, FAA’nin “Boeing’in FAA AEG’den gizlediği MCAS hakkındaki bilgiler de dahil olmak üzere MCAS’daki değişikliği ilk kez öğrendiğini söyledi. Ayrıca bu süreç devam ederken, Lion Air kazasıyla ilgili soruşturmalar devam ederken, iki 737 MAX Uçuş Teknik Pilotu, Boeing ve FAA dahil olmak üzere tüm ilgilileri MCAS’daki değişiklikleri hakkındaki önceki bilgileri konusunda yanıltmaya devam ettiklerini ilave etti.

13 Mart 2019’da, Etiyopya Havayolları Uçuş 302’nin karıştığı ikinci kazadan üç gün sonra FAA, 737 MAX’ın uçuşun durdurulması kararı için dünya çapındaki diğer düzenleyicilere katıldı.

DOJ Ceza Dairesi başsavcı yardımcısı David Burns, “Boeing çalışanları, FAA’dan 737 Max uçağının çalışmasıyla ilgili önemli bilgileri gizleyerek ve aldatmacalarını örtbas etmek için dürüstlük yerine kâr yolunu seçtiler” dedi. Kazaların hileli ve aldatıcı davranışları ortaya çıkardığını vurguladı.

Suçlamaların yapıldığı Teksas Kuzey Bölgesi ABD Avukatı Erin Nealy Cox, Boeing çalışanları tarafından FAA’ya iletilen yanıltıcı ifadeler, yarı gerçekler ve ihmallerin hükümetin uçan halkın güvenliğini sağlama yeteneğini engellediğini söyledi. Bu davanın verdiği net bir mesaj olduğunu, Adalet Bakanlığının, Boeing gibi üreticileri, özellikle risklerin bu kadar yüksek olduğu sektörlerde düzenleyicileri dolandırmaktan sorumlu tutacağını belirtti.

DOJ, iki Boeing çalışanının FAA’yı aldatmasına rağmen, mahkeme dosyasında, “suistimalin organizasyon genelinde yaygın olmadığını, çok sayıda çalışan tarafından üstlenilmediğini ve üst yönetim tarafından kolaylaştırılmadığını” belirledi. “Şirketteki diğer kişilerin, MCAS’ın genişletilmiş operasyonel kapsamını 737 MAX’in ABD federal uçuşa elverişlilik standartlarını karşılayıp karşılamadığını belirlemekten sorumlu olan ilgili FAA personeline açıkladığı bilgisini verdi.

Boeing, 2,5 milyar dolarlık uzlaşmanın 1,77 milyar dolarının önceki çeyreklerde 737 MAX operatör tazminatı için ayrılan tutarlara dahil edildiğini ve 2020’nin dördüncü çeyreğinde kalan 743,6 milyon dolara eşdeğer kazanç ücreti ödemeyi beklediğini belirtti.

Boeing CEO’su David Calhoun, çalışanlarla paylaştığı bir notta, bu çözümün Boeing’in değerlerini ve beklentilerini karşıladığı için doğru bir adım olduğuna inandığını belirtti. Bu kararın, düzenleyicilere karşı şeffaflık yükümlülüğünün ne kadar kritik olduğunu ve herhangi bir çalışanın bu beklentileri karşılayamadığı takdirde şirketin karşılaşabileceği sonuçları ciddi bir şekilde hatırlattığını ekledi.

Boeing MAX uçağı hemen hemen dünyanın her yerinde tekrar gökyüzü ile buluşmaya hazırlanırken sürecin hukuki süreci yoğun şekilde devam ettiği görülmektedir. Bu durumun, üretici işletmeler için maddi kayıpların yanısıra aynı zamanda ciddi güvenilirlik sorunları yaratarak gelecekte bunu yeniden kazanması için çok çaba göstermesi gerekeceğini oraya koymaktadır.

Bu sadece uçak üreticileri için değil tüm sektörler için geçerli bir kural olup havayolu işletmeleri de aynı şeffaf ve doğru bilgilendirme ile operasyonlarını yürütmelidirler. Hava yolu taşımacılığında yaşanacak bir güven kaybı ilgili işletmenin çok büyük zararlarla karşılaşmasına sebep olabilir.

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı