Ana içeriğe atla

Denver’daki motor arızasından sonra Havayolları düzinelerce Boeing 777 uçağını yere indirdi

 

Denver’daki motor arızasından sonra Havayolları düzinelerce Boeing 777 uçağını yere indirdi




ABD yetkilileri Denver olayını araştırırken, Boeing, havayollarının Pratt & Whitney 4000-112 motorlarıyla donatılmış uçakların uçuşlarının durdurulmasını tavsiye etti.

Uçak üreticisi, belirtilen motoru kullanan 777 uçaklarından 69’nun uçuşta, 59’unun ise depoda olduğunu söyledi.

United Airlines (UAL), Korean Air, Asiana Airlines, All Nippon Airways ve Japan Airlines (JAPSY), Pratt & Whitney 4000 motorlara sahip Boeing 777’leri kullanmaktadır.

United’a ait bir 777 uçağı Cumartesi günü, United 328 Honolulu uçuşu için Denver Uluslararası Havaalanı’ndan kalkmasından birkaç dakika sonra motorunun arızalanmasının ardından havaalanına dönüş esnasında motordan kopan kopan parçalar evlerin çatılarına ve bahçelere düştü.

ABD Ulusal Ulaşım Emniyet Kurulu’na (NTSB) göre, Pratt & Whitney PW4077 motorunun uçuş sonrasında yapılan ilk incelemesinde, iki fan kanadının kırıldığı tespit edildi. Ajans, kırılan kanatlardan kopan parçaların motorun dış yüzeyine ve uçak gövdesine zarar verdiğini söyledi.

Bulgular başlangıç niteliğinde olmasına rağmen yine de bazı havayollarını bu tür motorları kullanan uçakları hizmetten çekmeye teşvik etmek için yeterli olarak değerlendirildi. NTSB, uçuş verileri ve kokpit ses kayıt cihazlarının yanı sıra motor, havayolu ve yolcuların uçuşta çektikleri fotoğraf ve videoları inceleyeceğini açıkladı.

United, Pazar günü yaptığı açıklamada, 24 uçağı uçuştan hemen çekeceğini söyledi. Şirket, uygulamanın gönüllü ve geçici olduğunu ve yalnızca az sayıda müşterinin rahatsız olacağının beklendiğini duyurdu.

Bu arada Japonya ulaştırma bakanlığı, All Nippon Airways ve Japan Airlines’ın bu motor serisini kullanan uçakları uçuştan alınması emri verdiğini söyledi. Bakanlık, emrin Prat & Whitney 4000 motorlu All Nippon Airways’de 19 Boeing 777’ye ve Japan Airlines’ta 13 uçağına uygulandığını söyledi.

Dokuz uçağa sahip olan Güney Koreli Asiana Havayolları da onları uçuştan alınacağını bilgisini paylaştı.

Aynı tip uçaklar ayrıca Korean Air tarafından da kullanılmaktadır. Söz konusu havayolu Pazartesi günü yaptığı açıklamada, ülkenin ulaştırma bakanlığı talimat verene kadar herhangi bir karar vermeyi erteleyeceğini söyledi.

En son kayıt verilerine göre, etkilenen motorlarla çalışan havayolları Amerika Birleşik Devletleri, Japonya ve Güney Kore’dedir. United, filosunda bu tür bir motora sahip tek ABD operatörüdür.

Boeing ve Pratt & Whitney, Denver olayıyla ilgili ABD Otoritesiyle işbirliği yaptıklarını ifade etti.

Boeing yaptığı açıklamada, “United Airlines 328 sefer sayılı uçağının Denver’a güvenli bir şekilde döndüğünü duyduğumuz için mutluyuz,” dedi. “Boeing teknik danışmanlarının, araştırmada ABD Ulusal Taşımacılık Emniyet Kurulunu desteklediği belirtildi.

Raytheon Technologies’in (RTN) bir yan kuruluşu olan Pratt & Whitney, motor arızasını araştıran uzmanlarla çalışmak için bir ekip gönderdiğini söyledi. Şirket, Pratt & Whitney’in bazı 777’lerde yer alan 4000 motoruna ait güncellemeleri desteklemek için operatörler ve düzenleyicilerle aktif bir şekilde koordine ettiğini ve bu olayla ilgili araştırma sonuçlarına bağlı güncellemelerin ise NTSB’nin takdirine bağlı olacağını söyledi.

ABD Federal Havacılık İdaresi de Pazar günü, belirli Pratt & Whitney 4000 motorlarını kullanan 777’lerin denetimlerini artıracağını söyleyen bir acil durum emri yayınladı.

FAA Yöneticisi Steve Dickson, Olaydan sonra mevcut tüm emniyet verilerinin incelendiğini, ilk bilgilere dayanarak, yalnızca Boeing 777 uçaklarında kullanılan bu motor modeline özgü içi boş fan kanatları için periyodik inceleme aralığının artırılması gerektiği sonucuna varıldığını söyledi.

Son birkaç senenin Boeing için oldukça zor geçtiğini söyleyebiliriz. P&W 4000 motorunda meydana gelen problemlerin kazasız olarak yönetilmesinin herşeye rağmen problemin kolay atlatılabileceğini göstermektedir. Bu süreçte en büyük maliyet uçaklarda yer alan bu tip motorların süratle değiştirilmesi olacaktır. Araştırma sonlandığında yapılacak iyileştirme süreci belli olacaktır.

B777 uçakları Bayrak taşıyıcımız THY tarafından işletilmekte olup toplam 33 adet B777 uçağına sahiptir. Uçakların hiç birisinde belirtilen motor bulunmadığından bu durumdan etkilenmeyecektir.

 

Tüm uçucularımıza sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...