Ana içeriğe atla

Denver’daki motor arızasından sonra Havayolları düzinelerce Boeing 777 uçağını yere indirdi

 

Denver’daki motor arızasından sonra Havayolları düzinelerce Boeing 777 uçağını yere indirdi




ABD yetkilileri Denver olayını araştırırken, Boeing, havayollarının Pratt & Whitney 4000-112 motorlarıyla donatılmış uçakların uçuşlarının durdurulmasını tavsiye etti.

Uçak üreticisi, belirtilen motoru kullanan 777 uçaklarından 69’nun uçuşta, 59’unun ise depoda olduğunu söyledi.

United Airlines (UAL), Korean Air, Asiana Airlines, All Nippon Airways ve Japan Airlines (JAPSY), Pratt & Whitney 4000 motorlara sahip Boeing 777’leri kullanmaktadır.

United’a ait bir 777 uçağı Cumartesi günü, United 328 Honolulu uçuşu için Denver Uluslararası Havaalanı’ndan kalkmasından birkaç dakika sonra motorunun arızalanmasının ardından havaalanına dönüş esnasında motordan kopan kopan parçalar evlerin çatılarına ve bahçelere düştü.

ABD Ulusal Ulaşım Emniyet Kurulu’na (NTSB) göre, Pratt & Whitney PW4077 motorunun uçuş sonrasında yapılan ilk incelemesinde, iki fan kanadının kırıldığı tespit edildi. Ajans, kırılan kanatlardan kopan parçaların motorun dış yüzeyine ve uçak gövdesine zarar verdiğini söyledi.

Bulgular başlangıç niteliğinde olmasına rağmen yine de bazı havayollarını bu tür motorları kullanan uçakları hizmetten çekmeye teşvik etmek için yeterli olarak değerlendirildi. NTSB, uçuş verileri ve kokpit ses kayıt cihazlarının yanı sıra motor, havayolu ve yolcuların uçuşta çektikleri fotoğraf ve videoları inceleyeceğini açıkladı.

United, Pazar günü yaptığı açıklamada, 24 uçağı uçuştan hemen çekeceğini söyledi. Şirket, uygulamanın gönüllü ve geçici olduğunu ve yalnızca az sayıda müşterinin rahatsız olacağının beklendiğini duyurdu.

Bu arada Japonya ulaştırma bakanlığı, All Nippon Airways ve Japan Airlines’ın bu motor serisini kullanan uçakları uçuştan alınması emri verdiğini söyledi. Bakanlık, emrin Prat & Whitney 4000 motorlu All Nippon Airways’de 19 Boeing 777’ye ve Japan Airlines’ta 13 uçağına uygulandığını söyledi.

Dokuz uçağa sahip olan Güney Koreli Asiana Havayolları da onları uçuştan alınacağını bilgisini paylaştı.

Aynı tip uçaklar ayrıca Korean Air tarafından da kullanılmaktadır. Söz konusu havayolu Pazartesi günü yaptığı açıklamada, ülkenin ulaştırma bakanlığı talimat verene kadar herhangi bir karar vermeyi erteleyeceğini söyledi.

En son kayıt verilerine göre, etkilenen motorlarla çalışan havayolları Amerika Birleşik Devletleri, Japonya ve Güney Kore’dedir. United, filosunda bu tür bir motora sahip tek ABD operatörüdür.

Boeing ve Pratt & Whitney, Denver olayıyla ilgili ABD Otoritesiyle işbirliği yaptıklarını ifade etti.

Boeing yaptığı açıklamada, “United Airlines 328 sefer sayılı uçağının Denver’a güvenli bir şekilde döndüğünü duyduğumuz için mutluyuz,” dedi. “Boeing teknik danışmanlarının, araştırmada ABD Ulusal Taşımacılık Emniyet Kurulunu desteklediği belirtildi.

Raytheon Technologies’in (RTN) bir yan kuruluşu olan Pratt & Whitney, motor arızasını araştıran uzmanlarla çalışmak için bir ekip gönderdiğini söyledi. Şirket, Pratt & Whitney’in bazı 777’lerde yer alan 4000 motoruna ait güncellemeleri desteklemek için operatörler ve düzenleyicilerle aktif bir şekilde koordine ettiğini ve bu olayla ilgili araştırma sonuçlarına bağlı güncellemelerin ise NTSB’nin takdirine bağlı olacağını söyledi.

ABD Federal Havacılık İdaresi de Pazar günü, belirli Pratt & Whitney 4000 motorlarını kullanan 777’lerin denetimlerini artıracağını söyleyen bir acil durum emri yayınladı.

FAA Yöneticisi Steve Dickson, Olaydan sonra mevcut tüm emniyet verilerinin incelendiğini, ilk bilgilere dayanarak, yalnızca Boeing 777 uçaklarında kullanılan bu motor modeline özgü içi boş fan kanatları için periyodik inceleme aralığının artırılması gerektiği sonucuna varıldığını söyledi.

Son birkaç senenin Boeing için oldukça zor geçtiğini söyleyebiliriz. P&W 4000 motorunda meydana gelen problemlerin kazasız olarak yönetilmesinin herşeye rağmen problemin kolay atlatılabileceğini göstermektedir. Bu süreçte en büyük maliyet uçaklarda yer alan bu tip motorların süratle değiştirilmesi olacaktır. Araştırma sonlandığında yapılacak iyileştirme süreci belli olacaktır.

B777 uçakları Bayrak taşıyıcımız THY tarafından işletilmekte olup toplam 33 adet B777 uçağına sahiptir. Uçakların hiç birisinde belirtilen motor bulunmadığından bu durumdan etkilenmeyecektir.

 

Tüm uçucularımıza sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı