Ana içeriğe atla

Denver’daki motor arızasından sonra Havayolları düzinelerce Boeing 777 uçağını yere indirdi

 

Denver’daki motor arızasından sonra Havayolları düzinelerce Boeing 777 uçağını yere indirdi




ABD yetkilileri Denver olayını araştırırken, Boeing, havayollarının Pratt & Whitney 4000-112 motorlarıyla donatılmış uçakların uçuşlarının durdurulmasını tavsiye etti.

Uçak üreticisi, belirtilen motoru kullanan 777 uçaklarından 69’nun uçuşta, 59’unun ise depoda olduğunu söyledi.

United Airlines (UAL), Korean Air, Asiana Airlines, All Nippon Airways ve Japan Airlines (JAPSY), Pratt & Whitney 4000 motorlara sahip Boeing 777’leri kullanmaktadır.

United’a ait bir 777 uçağı Cumartesi günü, United 328 Honolulu uçuşu için Denver Uluslararası Havaalanı’ndan kalkmasından birkaç dakika sonra motorunun arızalanmasının ardından havaalanına dönüş esnasında motordan kopan kopan parçalar evlerin çatılarına ve bahçelere düştü.

ABD Ulusal Ulaşım Emniyet Kurulu’na (NTSB) göre, Pratt & Whitney PW4077 motorunun uçuş sonrasında yapılan ilk incelemesinde, iki fan kanadının kırıldığı tespit edildi. Ajans, kırılan kanatlardan kopan parçaların motorun dış yüzeyine ve uçak gövdesine zarar verdiğini söyledi.

Bulgular başlangıç niteliğinde olmasına rağmen yine de bazı havayollarını bu tür motorları kullanan uçakları hizmetten çekmeye teşvik etmek için yeterli olarak değerlendirildi. NTSB, uçuş verileri ve kokpit ses kayıt cihazlarının yanı sıra motor, havayolu ve yolcuların uçuşta çektikleri fotoğraf ve videoları inceleyeceğini açıkladı.

United, Pazar günü yaptığı açıklamada, 24 uçağı uçuştan hemen çekeceğini söyledi. Şirket, uygulamanın gönüllü ve geçici olduğunu ve yalnızca az sayıda müşterinin rahatsız olacağının beklendiğini duyurdu.

Bu arada Japonya ulaştırma bakanlığı, All Nippon Airways ve Japan Airlines’ın bu motor serisini kullanan uçakları uçuştan alınması emri verdiğini söyledi. Bakanlık, emrin Prat & Whitney 4000 motorlu All Nippon Airways’de 19 Boeing 777’ye ve Japan Airlines’ta 13 uçağına uygulandığını söyledi.

Dokuz uçağa sahip olan Güney Koreli Asiana Havayolları da onları uçuştan alınacağını bilgisini paylaştı.

Aynı tip uçaklar ayrıca Korean Air tarafından da kullanılmaktadır. Söz konusu havayolu Pazartesi günü yaptığı açıklamada, ülkenin ulaştırma bakanlığı talimat verene kadar herhangi bir karar vermeyi erteleyeceğini söyledi.

En son kayıt verilerine göre, etkilenen motorlarla çalışan havayolları Amerika Birleşik Devletleri, Japonya ve Güney Kore’dedir. United, filosunda bu tür bir motora sahip tek ABD operatörüdür.

Boeing ve Pratt & Whitney, Denver olayıyla ilgili ABD Otoritesiyle işbirliği yaptıklarını ifade etti.

Boeing yaptığı açıklamada, “United Airlines 328 sefer sayılı uçağının Denver’a güvenli bir şekilde döndüğünü duyduğumuz için mutluyuz,” dedi. “Boeing teknik danışmanlarının, araştırmada ABD Ulusal Taşımacılık Emniyet Kurulunu desteklediği belirtildi.

Raytheon Technologies’in (RTN) bir yan kuruluşu olan Pratt & Whitney, motor arızasını araştıran uzmanlarla çalışmak için bir ekip gönderdiğini söyledi. Şirket, Pratt & Whitney’in bazı 777’lerde yer alan 4000 motoruna ait güncellemeleri desteklemek için operatörler ve düzenleyicilerle aktif bir şekilde koordine ettiğini ve bu olayla ilgili araştırma sonuçlarına bağlı güncellemelerin ise NTSB’nin takdirine bağlı olacağını söyledi.

ABD Federal Havacılık İdaresi de Pazar günü, belirli Pratt & Whitney 4000 motorlarını kullanan 777’lerin denetimlerini artıracağını söyleyen bir acil durum emri yayınladı.

FAA Yöneticisi Steve Dickson, Olaydan sonra mevcut tüm emniyet verilerinin incelendiğini, ilk bilgilere dayanarak, yalnızca Boeing 777 uçaklarında kullanılan bu motor modeline özgü içi boş fan kanatları için periyodik inceleme aralığının artırılması gerektiği sonucuna varıldığını söyledi.

Son birkaç senenin Boeing için oldukça zor geçtiğini söyleyebiliriz. P&W 4000 motorunda meydana gelen problemlerin kazasız olarak yönetilmesinin herşeye rağmen problemin kolay atlatılabileceğini göstermektedir. Bu süreçte en büyük maliyet uçaklarda yer alan bu tip motorların süratle değiştirilmesi olacaktır. Araştırma sonlandığında yapılacak iyileştirme süreci belli olacaktır.

B777 uçakları Bayrak taşıyıcımız THY tarafından işletilmekte olup toplam 33 adet B777 uçağına sahiptir. Uçakların hiç birisinde belirtilen motor bulunmadığından bu durumdan etkilenmeyecektir.

 

Tüm uçucularımıza sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...