Ana içeriğe atla

Endonezya Ulusal Ulaşım Emniyeti Komitesi, arızalı sistemin Sriwijaya hava kazasına katkıda bulunup bulunmadığını araştırıyor

 

Endonezya Ulusal Ulaşım Emniyeti Komitesi, arızalı sistemin Sriwijaya hava kazasına katkıda bulunup bulunmadığını araştırıyor




Endonezya hava kazaları araştırma uzmanı, motor gücünü otomatik olarak kontrol eden oto yakıt kontrol sistemindeki bir sorunun, 9 Ocak’taki Sriwijaya Hava kazasına katkıda bulunup bulunmadığını araştırıyor.

Ulusal Ulaşım Emniyeti Komitesi (KNKT) araştırmacısı Nurcayho Utomo, Boeing 737-500’ün otomatik gaz sistemi ile ilgili bir sorunun birkaç gün önceki bir uçuş sonrasında rapor edildiğini söyledi.

Reuters’a verdiği demeçte, Bakım günlüğünde teknisyene birkaç gün önce otomatik az sisteminde bir arıza raporu geldiği ama ne tür bir sorun olduğunun bilinmediğini söyledi. CVR’in (kokpit ses kaydedici) bulunması ve pilotlar arasındaki tartışmanın, ne hakkında konuştuklarının tespiti halinde sorunun ne olduğu öğrenilebilecektir belirtildi.

Otomatik gaz sistemiyle ilgili bir sorunun kazaya neden olup olmadığının belirsizliğini koruduğu ve bakım günlüğünde ortaya çıkan diğer sorunların bilinmediği ayrıca belirtildi.

Bir uçağın çalışmayan bir otomatik gaz sistemi(autothrottle) ile uçurulması kabul edilebilir çünkü pilotlar bunun yerine gaz (güç)sistemini manuel olarak kontrol edebilirler.

Sriwijaya, KNKT tarafından resmi bir açıklama yapılmadan önce soruşturmayla ilgili teknik konularda yorum yapamayacağını söyledi. Kazadan sonraki 30 gün içinde uluslararası standartlara uygun bir ön rapor verilmesi beklenmektedir.

Uçağın uçuş veri kaydedicisi (FDR) kurtarıldı ve araştırmacılar tarafından çözümlendi, ancak Java Denizi’nde kaza yerinde CVR’nin bellek birimi için su altı araştırması devam etmektedir.

Soruşturmaya yakın kaynaklara atıfta bulunan Wall Street Journal (WSJ) Perşembe günü, FDR verilerinin, Cakarta’dan kalkış sonrası tırmanış esnasında uçağın motorlarından birinde otomatik gaz sisteminin düzgün çalışmadığına ilişkin verilerin tespit edildiği bilgisinin verildiğini bildirdi.

WSJ, autothrottle sistemini kapatmak yerine, pilotların bu durumda uçmaya çalıştıklarını belirtti. Bu durum ise, motorlar arasında güçte önemli farklılıklar yaratacağından uçağın kontrolünü zorlaştırabilir.

Haberde yer alan bilgiler çok kısıtlı olduğundan konu üzerinde yorum yapmak bizleri yanlışa götürecektir. FDR verilerinin analizi kazaya neden olan sebepleri ortaya koyacaktır. CVR verilerine

ulaşılabilmesi halinde analiz oldukça kolaylaşacaktır. Her şeye rağmen CVR kayıt belleği bulunamasa bile sağlıklı FDR verilerinin sonuca gidebilmek için yeterli olacağı değerlendirilmektedir.

Tüm Boeing kullanıcıları gibi bizim gibi ilgi duyanlar kaza hakkında doğru yorum yapabilmek için verilerin ve bilhassa Kaza Ön Raporunun yayınlanmasını bekliyor olacağız. Yaklaşık bir senedir devam eden pandemi süreci tüm sektörleri etkilediği gibi havacılık sektörünü de çok ciddi şekilde etkilemektedir. Havacılık işletmeleri için azalan uçuş frekansı bir avantaja dönüştürülmesi için simülatör eğitimlerinin tüm tedbirlerin alınarak devam ettirilmesi çok önemlidir. Bu yapılamadığı takdirde gelecekte çok daha üzücü olaylar sektörümüzü bekliyor olacaktır.

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza İnceleme Uzmanı

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı