Ana içeriğe atla

Endonezya Ulusal Ulaşım Emniyeti Komitesi, arızalı sistemin Sriwijaya hava kazasına katkıda bulunup bulunmadığını araştırıyor

 

Endonezya Ulusal Ulaşım Emniyeti Komitesi, arızalı sistemin Sriwijaya hava kazasına katkıda bulunup bulunmadığını araştırıyor




Endonezya hava kazaları araştırma uzmanı, motor gücünü otomatik olarak kontrol eden oto yakıt kontrol sistemindeki bir sorunun, 9 Ocak’taki Sriwijaya Hava kazasına katkıda bulunup bulunmadığını araştırıyor.

Ulusal Ulaşım Emniyeti Komitesi (KNKT) araştırmacısı Nurcayho Utomo, Boeing 737-500’ün otomatik gaz sistemi ile ilgili bir sorunun birkaç gün önceki bir uçuş sonrasında rapor edildiğini söyledi.

Reuters’a verdiği demeçte, Bakım günlüğünde teknisyene birkaç gün önce otomatik az sisteminde bir arıza raporu geldiği ama ne tür bir sorun olduğunun bilinmediğini söyledi. CVR’in (kokpit ses kaydedici) bulunması ve pilotlar arasındaki tartışmanın, ne hakkında konuştuklarının tespiti halinde sorunun ne olduğu öğrenilebilecektir belirtildi.

Otomatik gaz sistemiyle ilgili bir sorunun kazaya neden olup olmadığının belirsizliğini koruduğu ve bakım günlüğünde ortaya çıkan diğer sorunların bilinmediği ayrıca belirtildi.

Bir uçağın çalışmayan bir otomatik gaz sistemi(autothrottle) ile uçurulması kabul edilebilir çünkü pilotlar bunun yerine gaz (güç)sistemini manuel olarak kontrol edebilirler.

Sriwijaya, KNKT tarafından resmi bir açıklama yapılmadan önce soruşturmayla ilgili teknik konularda yorum yapamayacağını söyledi. Kazadan sonraki 30 gün içinde uluslararası standartlara uygun bir ön rapor verilmesi beklenmektedir.

Uçağın uçuş veri kaydedicisi (FDR) kurtarıldı ve araştırmacılar tarafından çözümlendi, ancak Java Denizi’nde kaza yerinde CVR’nin bellek birimi için su altı araştırması devam etmektedir.

Soruşturmaya yakın kaynaklara atıfta bulunan Wall Street Journal (WSJ) Perşembe günü, FDR verilerinin, Cakarta’dan kalkış sonrası tırmanış esnasında uçağın motorlarından birinde otomatik gaz sisteminin düzgün çalışmadığına ilişkin verilerin tespit edildiği bilgisinin verildiğini bildirdi.

WSJ, autothrottle sistemini kapatmak yerine, pilotların bu durumda uçmaya çalıştıklarını belirtti. Bu durum ise, motorlar arasında güçte önemli farklılıklar yaratacağından uçağın kontrolünü zorlaştırabilir.

Haberde yer alan bilgiler çok kısıtlı olduğundan konu üzerinde yorum yapmak bizleri yanlışa götürecektir. FDR verilerinin analizi kazaya neden olan sebepleri ortaya koyacaktır. CVR verilerine

ulaşılabilmesi halinde analiz oldukça kolaylaşacaktır. Her şeye rağmen CVR kayıt belleği bulunamasa bile sağlıklı FDR verilerinin sonuca gidebilmek için yeterli olacağı değerlendirilmektedir.

Tüm Boeing kullanıcıları gibi bizim gibi ilgi duyanlar kaza hakkında doğru yorum yapabilmek için verilerin ve bilhassa Kaza Ön Raporunun yayınlanmasını bekliyor olacağız. Yaklaşık bir senedir devam eden pandemi süreci tüm sektörleri etkilediği gibi havacılık sektörünü de çok ciddi şekilde etkilemektedir. Havacılık işletmeleri için azalan uçuş frekansı bir avantaja dönüştürülmesi için simülatör eğitimlerinin tüm tedbirlerin alınarak devam ettirilmesi çok önemlidir. Bu yapılamadığı takdirde gelecekte çok daha üzücü olaylar sektörümüzü bekliyor olacaktır.

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza İnceleme Uzmanı

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...