Ana içeriğe atla

Uçuş sırasında hata yapan havayolu pilotları, salgın nedeniyle “paslandıklarını” söylüyor

 

Uçuş sırasında hata yapan havayolu pilotları, salgın nedeniyle “paslandıklarını” söylüyor




Bir yolcu uçağını havaalanı park yerinden geriye çıkış için hazırlayan pilot, park frenini devre dışı bırakmayı unutarak çekici aracının hasarlanmasına sebep oldu.

Başka bir pilot, rüzgarlı bir günde bir yolcu uçağını indirmekte o kadar sorun yaşadı ki, uçak başarılı bir şekilde inişi tamamlamadan önce üç kez pas geçmek zorunda kaldı.

Başka bir olayda, ikinci pilot, uçağın dışında yer alan Pitot ısıtıcılarının (hava hızı ve irtifa göstergeleri sistemi girişi) buzlanmasını önleyen sistemi devreye koymayı unuttu. Neyse ki uçak uçuşunu sorunsuz tamamladı.

Bu olaylar, Mayıs ayından bu yana pilotların büyük kısmı, COVID-19 salgını nedeniyle çok sayıda uçuşun iptal edilmesinden dolayı uçuş yapamadıklarından veya çok kısıtlı uçtukları için uçuşların başlamasını takiben geçen süreçte en az bir düzüne rapor edilmiş/tespit edilmiş uçuş hatası ve aksilikler meydana gelmişti.

Buzlanmayı önleme sistemini etkinleştirmeyi unutan pilot, NASA tarafından yönetilen emniyet raporlama sistemine gönderdiği isimsiz raporda, “Birkaç aydır uçmadığı için paslandığını, hafızasının yeterince güçlü olduğuna inanmasına rağmen gerçekte standart harekat prosedürlerini gözden geçirmek için daha fazla zaman ayırmasının gerektiğini belirtmişti.

Havacılık uzmanları ve havayolu temsilcileri, pilotların birkaç ay uçmaması durumunda, becerilerinin ve yeterliliklerinin kayıplara uğradığı gerçeği kabul edilmektedir ki prosedürlerde 90 gün içinde hiç uçmamış pilotlar mutlaka simülatör veya uçakta en az üç iniş kalkış eğitimine tabi tutulmaktadırlar. En yaygın hatalar arasında, iniş için yaklaşırken çok hızlı veya çok yüksek gelinmesi ve daha düşük bir irtifaya hava trafik kontrolöründen müsade almadan alçalmanın başlatılması söz konusudur.

Pandemi süresinde şimdiye kadar, ölümlü kazalar olmamasına rağmen yaşanan çeşitli ciddi olayların, modern yolcu uçaklarının sahip oldukları sistemler sayesinde kötü sondan korunduğu bilinmektedir.

Örnek olarak, 15 Eylül’de Endonezya’daki Kualanamu Uluslararası Havalimanı’na inmeye çalışan bir Airbus 330 yolcu uçağı pistten çıkıp pist kenarındaki yumuşak zemine çıktı. Uçaktakilerden hiç kimse yaralanmadı.

Endonezya’nın KNKT olarak bilinen ulaşım emniyeti kurumu, COVID-19 salgını sırasında operasyon departmanının pilot yeterliliklerinin korumasında zorluklar yaşandığı sonucuna vardı. Ajans ayrıca, uçağın ikinci pilotunun önceki 90 gün içinde uçmadığını, kaptanın ise önceki 90 gün içinde üç saatten az uçtuğunu söyledi.

Dünyanın birçok yerinde yukarıdakine benzer olumsuzluklar yaşanmış olup uçuşlar normale(pandemi öncesi) dönünceye kadar belli bir süre daha yaşanacak gibi görünmektedir. Bu yüzden havayolu işletmeleri pilotlarının ve hatta kabin görevlilerinin tazeleme eğitimlerine gereken önemi verip şu andaki geçiş dönemini eğitimleri tamamlamayı hedeflemedirler.

Asla unutulmaması gereken gerçek, uçuş emniyetinin teorik bilgilerin devamlı olarak yenilenmesi, normal ve acil durum uçuş hareketlerinin belli sürelerde tekrarlanmasıyla sağlanabileceğidir.

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E )

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı