Ana içeriğe atla

Uçuş sırasında hata yapan havayolu pilotları, salgın nedeniyle “paslandıklarını” söylüyor

 

Uçuş sırasında hata yapan havayolu pilotları, salgın nedeniyle “paslandıklarını” söylüyor




Bir yolcu uçağını havaalanı park yerinden geriye çıkış için hazırlayan pilot, park frenini devre dışı bırakmayı unutarak çekici aracının hasarlanmasına sebep oldu.

Başka bir pilot, rüzgarlı bir günde bir yolcu uçağını indirmekte o kadar sorun yaşadı ki, uçak başarılı bir şekilde inişi tamamlamadan önce üç kez pas geçmek zorunda kaldı.

Başka bir olayda, ikinci pilot, uçağın dışında yer alan Pitot ısıtıcılarının (hava hızı ve irtifa göstergeleri sistemi girişi) buzlanmasını önleyen sistemi devreye koymayı unuttu. Neyse ki uçak uçuşunu sorunsuz tamamladı.

Bu olaylar, Mayıs ayından bu yana pilotların büyük kısmı, COVID-19 salgını nedeniyle çok sayıda uçuşun iptal edilmesinden dolayı uçuş yapamadıklarından veya çok kısıtlı uçtukları için uçuşların başlamasını takiben geçen süreçte en az bir düzüne rapor edilmiş/tespit edilmiş uçuş hatası ve aksilikler meydana gelmişti.

Buzlanmayı önleme sistemini etkinleştirmeyi unutan pilot, NASA tarafından yönetilen emniyet raporlama sistemine gönderdiği isimsiz raporda, “Birkaç aydır uçmadığı için paslandığını, hafızasının yeterince güçlü olduğuna inanmasına rağmen gerçekte standart harekat prosedürlerini gözden geçirmek için daha fazla zaman ayırmasının gerektiğini belirtmişti.

Havacılık uzmanları ve havayolu temsilcileri, pilotların birkaç ay uçmaması durumunda, becerilerinin ve yeterliliklerinin kayıplara uğradığı gerçeği kabul edilmektedir ki prosedürlerde 90 gün içinde hiç uçmamış pilotlar mutlaka simülatör veya uçakta en az üç iniş kalkış eğitimine tabi tutulmaktadırlar. En yaygın hatalar arasında, iniş için yaklaşırken çok hızlı veya çok yüksek gelinmesi ve daha düşük bir irtifaya hava trafik kontrolöründen müsade almadan alçalmanın başlatılması söz konusudur.

Pandemi süresinde şimdiye kadar, ölümlü kazalar olmamasına rağmen yaşanan çeşitli ciddi olayların, modern yolcu uçaklarının sahip oldukları sistemler sayesinde kötü sondan korunduğu bilinmektedir.

Örnek olarak, 15 Eylül’de Endonezya’daki Kualanamu Uluslararası Havalimanı’na inmeye çalışan bir Airbus 330 yolcu uçağı pistten çıkıp pist kenarındaki yumuşak zemine çıktı. Uçaktakilerden hiç kimse yaralanmadı.

Endonezya’nın KNKT olarak bilinen ulaşım emniyeti kurumu, COVID-19 salgını sırasında operasyon departmanının pilot yeterliliklerinin korumasında zorluklar yaşandığı sonucuna vardı. Ajans ayrıca, uçağın ikinci pilotunun önceki 90 gün içinde uçmadığını, kaptanın ise önceki 90 gün içinde üç saatten az uçtuğunu söyledi.

Dünyanın birçok yerinde yukarıdakine benzer olumsuzluklar yaşanmış olup uçuşlar normale(pandemi öncesi) dönünceye kadar belli bir süre daha yaşanacak gibi görünmektedir. Bu yüzden havayolu işletmeleri pilotlarının ve hatta kabin görevlilerinin tazeleme eğitimlerine gereken önemi verip şu andaki geçiş dönemini eğitimleri tamamlamayı hedeflemedirler.

Asla unutulmaması gereken gerçek, uçuş emniyetinin teorik bilgilerin devamlı olarak yenilenmesi, normal ve acil durum uçuş hareketlerinin belli sürelerde tekrarlanmasıyla sağlanabileceğidir.

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E )

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...