Ana içeriğe atla

Uçuş sırasında hata yapan havayolu pilotları, salgın nedeniyle “paslandıklarını” söylüyor

 

Uçuş sırasında hata yapan havayolu pilotları, salgın nedeniyle “paslandıklarını” söylüyor




Bir yolcu uçağını havaalanı park yerinden geriye çıkış için hazırlayan pilot, park frenini devre dışı bırakmayı unutarak çekici aracının hasarlanmasına sebep oldu.

Başka bir pilot, rüzgarlı bir günde bir yolcu uçağını indirmekte o kadar sorun yaşadı ki, uçak başarılı bir şekilde inişi tamamlamadan önce üç kez pas geçmek zorunda kaldı.

Başka bir olayda, ikinci pilot, uçağın dışında yer alan Pitot ısıtıcılarının (hava hızı ve irtifa göstergeleri sistemi girişi) buzlanmasını önleyen sistemi devreye koymayı unuttu. Neyse ki uçak uçuşunu sorunsuz tamamladı.

Bu olaylar, Mayıs ayından bu yana pilotların büyük kısmı, COVID-19 salgını nedeniyle çok sayıda uçuşun iptal edilmesinden dolayı uçuş yapamadıklarından veya çok kısıtlı uçtukları için uçuşların başlamasını takiben geçen süreçte en az bir düzüne rapor edilmiş/tespit edilmiş uçuş hatası ve aksilikler meydana gelmişti.

Buzlanmayı önleme sistemini etkinleştirmeyi unutan pilot, NASA tarafından yönetilen emniyet raporlama sistemine gönderdiği isimsiz raporda, “Birkaç aydır uçmadığı için paslandığını, hafızasının yeterince güçlü olduğuna inanmasına rağmen gerçekte standart harekat prosedürlerini gözden geçirmek için daha fazla zaman ayırmasının gerektiğini belirtmişti.

Havacılık uzmanları ve havayolu temsilcileri, pilotların birkaç ay uçmaması durumunda, becerilerinin ve yeterliliklerinin kayıplara uğradığı gerçeği kabul edilmektedir ki prosedürlerde 90 gün içinde hiç uçmamış pilotlar mutlaka simülatör veya uçakta en az üç iniş kalkış eğitimine tabi tutulmaktadırlar. En yaygın hatalar arasında, iniş için yaklaşırken çok hızlı veya çok yüksek gelinmesi ve daha düşük bir irtifaya hava trafik kontrolöründen müsade almadan alçalmanın başlatılması söz konusudur.

Pandemi süresinde şimdiye kadar, ölümlü kazalar olmamasına rağmen yaşanan çeşitli ciddi olayların, modern yolcu uçaklarının sahip oldukları sistemler sayesinde kötü sondan korunduğu bilinmektedir.

Örnek olarak, 15 Eylül’de Endonezya’daki Kualanamu Uluslararası Havalimanı’na inmeye çalışan bir Airbus 330 yolcu uçağı pistten çıkıp pist kenarındaki yumuşak zemine çıktı. Uçaktakilerden hiç kimse yaralanmadı.

Endonezya’nın KNKT olarak bilinen ulaşım emniyeti kurumu, COVID-19 salgını sırasında operasyon departmanının pilot yeterliliklerinin korumasında zorluklar yaşandığı sonucuna vardı. Ajans ayrıca, uçağın ikinci pilotunun önceki 90 gün içinde uçmadığını, kaptanın ise önceki 90 gün içinde üç saatten az uçtuğunu söyledi.

Dünyanın birçok yerinde yukarıdakine benzer olumsuzluklar yaşanmış olup uçuşlar normale(pandemi öncesi) dönünceye kadar belli bir süre daha yaşanacak gibi görünmektedir. Bu yüzden havayolu işletmeleri pilotlarının ve hatta kabin görevlilerinin tazeleme eğitimlerine gereken önemi verip şu andaki geçiş dönemini eğitimleri tamamlamayı hedeflemedirler.

Asla unutulmaması gereken gerçek, uçuş emniyetinin teorik bilgilerin devamlı olarak yenilenmesi, normal ve acil durum uçuş hareketlerinin belli sürelerde tekrarlanmasıyla sağlanabileceğidir.

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E )

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...