Ana içeriğe atla

UK CAA, Boeing 737 MAX’in hizmete geri dönüşüne müsaade etti

 

UK CAA, Boeing 737 MAX’in hizmete geri dönüşüne müsaade etti


Birleşik Krallık Sivil Havacılık Otoritesi (CAA) 27 Ocak’ta, İngiltere havayollarının yakın gözetimde bulundurulan Boeing 737 MAX uçağı ile yolcu uçuşlarını gerçekleştirmesine izin vereceğini duyurdu. İngiltere hava sahasında faaliyet gösteren diğer ülke işletmelerine ait B737 MAX uçaklarına yönelik yasak da kaldırılmış olacak.

Genelge, uçağın tasarım değişikliklerini ve pilot eğitimine yönelik gerekliliklerin onaylanmasını takip etmeye devam edecektir. Bu ayrıca uçağın Manevra Özelliklerini Artırma Sisteminde (MCAS) yapılan değişiklikleri ve kazaları önlemeyi amaçlayan diğer önemli emniyet değişikliklerini içermektedir.

CAA, uçağı hizmete geri döndürürken şu anda uçağın tek İngiliz operatörü olan TUI ile yakın temas halindedir.

Hava sahası yasağının kaldırılması, yabancı operatörlerin Boeing 737 MAX’ı Birleşik Krallık hava sahasında uçurmasına izin vermektedir. Bununla birlikte, tüm havayollarının, uçağı hizmete döndürmek için pilot eğitimi de dahil olmak üzere gerekli adımları atması gerekecektir, bu nedenle İngiltere’ye yapılan uçuşların hemen gerçekleşmeyeceği açıkça görülmektedir.

Uçağın hizmete emniyetli bir şekilde dönmesine izin veren ana değişiklikler şunlardır:

– Uçuş Kontrol Bilgisayarı (FCC) yazılımı değişecek olup, böylece uçağın her iki Hücum Açısı (AoA) sensör girişi uçak sistemleri tarafından kullanılır olacaktır(daha önce değildi)

– Arızalı veya hatalı bir AoA sensörü nedeniyle MCAS’ın gereksiz şekilde etkinleştirilmesine karşı koruma sağlayacaktır

– MCAS tekrar komutu etkisizleştirilmiştir

– MCAS komut yetkilerinde limitler revize edilmiştir

– uçuş ekibi prosedürlerine ve eğitim gereksinimlerine yönelik revizyonlar mevcuttur

– Pilotların birincil uçuş ekranlarında görünecek bir AoA “uyumlu değil” uyarı ikazının uygulanması

– Hatalı pitch trim komutlarını algılamak ve kapatmak için çapraz FCC trim izleme uygulamasının uygulanması

EASA’dan sonra CAA’in de MAX uçaklarının koşullu (gerekliliklerin tamamlanmasını takiben) olarak gökyüzüne serbest kılınması sürecin tamamlandığını göstermektedir. Belirtilen gerekliliklerin hemen tamamı FAA Uçuşa Elverişililik Direktifinde(AD) yer almaktaydı. MAX sahibi işletmeler AD gerekliliklerinin tamamlanmasını ve ilgili otoritelerle bunun onaylanması takiben uçuşa başlayabileceklerdir. Bu sürecin Şubat ayının ilk yarısında tamamlanacağı değerlendirilmektedir.

Tüm Uçuculara Sağlıkla Emniyetli Kazasız Uçuşlar Dilerim

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...