Ana içeriğe atla

UK CAA, Boeing 737 MAX’in hizmete geri dönüşüne müsaade etti

 

UK CAA, Boeing 737 MAX’in hizmete geri dönüşüne müsaade etti


Birleşik Krallık Sivil Havacılık Otoritesi (CAA) 27 Ocak’ta, İngiltere havayollarının yakın gözetimde bulundurulan Boeing 737 MAX uçağı ile yolcu uçuşlarını gerçekleştirmesine izin vereceğini duyurdu. İngiltere hava sahasında faaliyet gösteren diğer ülke işletmelerine ait B737 MAX uçaklarına yönelik yasak da kaldırılmış olacak.

Genelge, uçağın tasarım değişikliklerini ve pilot eğitimine yönelik gerekliliklerin onaylanmasını takip etmeye devam edecektir. Bu ayrıca uçağın Manevra Özelliklerini Artırma Sisteminde (MCAS) yapılan değişiklikleri ve kazaları önlemeyi amaçlayan diğer önemli emniyet değişikliklerini içermektedir.

CAA, uçağı hizmete geri döndürürken şu anda uçağın tek İngiliz operatörü olan TUI ile yakın temas halindedir.

Hava sahası yasağının kaldırılması, yabancı operatörlerin Boeing 737 MAX’ı Birleşik Krallık hava sahasında uçurmasına izin vermektedir. Bununla birlikte, tüm havayollarının, uçağı hizmete döndürmek için pilot eğitimi de dahil olmak üzere gerekli adımları atması gerekecektir, bu nedenle İngiltere’ye yapılan uçuşların hemen gerçekleşmeyeceği açıkça görülmektedir.

Uçağın hizmete emniyetli bir şekilde dönmesine izin veren ana değişiklikler şunlardır:

– Uçuş Kontrol Bilgisayarı (FCC) yazılımı değişecek olup, böylece uçağın her iki Hücum Açısı (AoA) sensör girişi uçak sistemleri tarafından kullanılır olacaktır(daha önce değildi)

– Arızalı veya hatalı bir AoA sensörü nedeniyle MCAS’ın gereksiz şekilde etkinleştirilmesine karşı koruma sağlayacaktır

– MCAS tekrar komutu etkisizleştirilmiştir

– MCAS komut yetkilerinde limitler revize edilmiştir

– uçuş ekibi prosedürlerine ve eğitim gereksinimlerine yönelik revizyonlar mevcuttur

– Pilotların birincil uçuş ekranlarında görünecek bir AoA “uyumlu değil” uyarı ikazının uygulanması

– Hatalı pitch trim komutlarını algılamak ve kapatmak için çapraz FCC trim izleme uygulamasının uygulanması

EASA’dan sonra CAA’in de MAX uçaklarının koşullu (gerekliliklerin tamamlanmasını takiben) olarak gökyüzüne serbest kılınması sürecin tamamlandığını göstermektedir. Belirtilen gerekliliklerin hemen tamamı FAA Uçuşa Elverişililik Direktifinde(AD) yer almaktaydı. MAX sahibi işletmeler AD gerekliliklerinin tamamlanmasını ve ilgili otoritelerle bunun onaylanması takiben uçuşa başlayabileceklerdir. Bu sürecin Şubat ayının ilk yarısında tamamlanacağı değerlendirilmektedir.

Tüm Uçuculara Sağlıkla Emniyetli Kazasız Uçuşlar Dilerim

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı