Ana içeriğe atla

UK CAA, Boeing 737 MAX’in hizmete geri dönüşüne müsaade etti

 

UK CAA, Boeing 737 MAX’in hizmete geri dönüşüne müsaade etti


Birleşik Krallık Sivil Havacılık Otoritesi (CAA) 27 Ocak’ta, İngiltere havayollarının yakın gözetimde bulundurulan Boeing 737 MAX uçağı ile yolcu uçuşlarını gerçekleştirmesine izin vereceğini duyurdu. İngiltere hava sahasında faaliyet gösteren diğer ülke işletmelerine ait B737 MAX uçaklarına yönelik yasak da kaldırılmış olacak.

Genelge, uçağın tasarım değişikliklerini ve pilot eğitimine yönelik gerekliliklerin onaylanmasını takip etmeye devam edecektir. Bu ayrıca uçağın Manevra Özelliklerini Artırma Sisteminde (MCAS) yapılan değişiklikleri ve kazaları önlemeyi amaçlayan diğer önemli emniyet değişikliklerini içermektedir.

CAA, uçağı hizmete geri döndürürken şu anda uçağın tek İngiliz operatörü olan TUI ile yakın temas halindedir.

Hava sahası yasağının kaldırılması, yabancı operatörlerin Boeing 737 MAX’ı Birleşik Krallık hava sahasında uçurmasına izin vermektedir. Bununla birlikte, tüm havayollarının, uçağı hizmete döndürmek için pilot eğitimi de dahil olmak üzere gerekli adımları atması gerekecektir, bu nedenle İngiltere’ye yapılan uçuşların hemen gerçekleşmeyeceği açıkça görülmektedir.

Uçağın hizmete emniyetli bir şekilde dönmesine izin veren ana değişiklikler şunlardır:

– Uçuş Kontrol Bilgisayarı (FCC) yazılımı değişecek olup, böylece uçağın her iki Hücum Açısı (AoA) sensör girişi uçak sistemleri tarafından kullanılır olacaktır(daha önce değildi)

– Arızalı veya hatalı bir AoA sensörü nedeniyle MCAS’ın gereksiz şekilde etkinleştirilmesine karşı koruma sağlayacaktır

– MCAS tekrar komutu etkisizleştirilmiştir

– MCAS komut yetkilerinde limitler revize edilmiştir

– uçuş ekibi prosedürlerine ve eğitim gereksinimlerine yönelik revizyonlar mevcuttur

– Pilotların birincil uçuş ekranlarında görünecek bir AoA “uyumlu değil” uyarı ikazının uygulanması

– Hatalı pitch trim komutlarını algılamak ve kapatmak için çapraz FCC trim izleme uygulamasının uygulanması

EASA’dan sonra CAA’in de MAX uçaklarının koşullu (gerekliliklerin tamamlanmasını takiben) olarak gökyüzüne serbest kılınması sürecin tamamlandığını göstermektedir. Belirtilen gerekliliklerin hemen tamamı FAA Uçuşa Elverişililik Direktifinde(AD) yer almaktaydı. MAX sahibi işletmeler AD gerekliliklerinin tamamlanmasını ve ilgili otoritelerle bunun onaylanması takiben uçuşa başlayabileceklerdir. Bu sürecin Şubat ayının ilk yarısında tamamlanacağı değerlendirilmektedir.

Tüm Uçuculara Sağlıkla Emniyetli Kazasız Uçuşlar Dilerim

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...