Ana içeriğe atla

Boeing, 737 MAX’in elektriki topraklama sorununda yeni bir engelle karşı karşıya

 

Boeing, 737 MAX’in elektriki topraklama sorununda yeni bir engelle karşı karşıya





Boeing 737 MAX uçakları, Seattle'daki Boeing Alanında park halinde görülüyor

Reuters haberine göre ABD havacılık emniyeti yetkilileri, Boeing tarafından ilk olarak nisan ayında açıklanan, çok sayıda 737 MAX uçağının alt sistemlerinin uçağın üç bölgesinde görülen elektrik topraklama sorunlarından etkilenmeyeceğini gösteren yeni analiz ve dokümantasyonun sağlanmasını istedi.

Bu durum Boeing’in en çok satan jet uçağının ABD Federal Havacılık İdaresi (FAA) tarafından uçuşuna ne zaman izin verileceği konusunda yeni bir belirsizlik yaratmaktadır. Elektrik sorunları 737 MAX filosunun neredeyse dörtte birini etkilemektedir.

ABD havayolları, Boeing’in bu hafta en kısa sürede servis bültenlerini yayınlamasını beklediklerini söyledi. Bu da onarımların yapılarak en kısa sürede uçakların hizmete verilmesini sağlayacaktır.

Bir Boeing sözcüsü, “Etkilenen 737’lerde topraklama sorununu çözmek için FAA ve müşterilerimizle yakın çalışmaya devam ediyoruz” dedi. Bir FAA sözcüsü de Boeing ile çalışmaya devam ettiklerini doğruladı.

Havayolları, Boeing’in, yakın zamanda üretilen bazı uçaklarda kokpitte bulunan bir yedek güç kontrol biriminde üretimden kaynaklanan bir elektrik topraklama sorunu konusunda uyarıda bulunmasının ardından geçen ayın başlarında düzinelerce 737 MAX jeti uçuştan alınmıştı. Bu sorun yeni uçakların teslimatının da durdurulmasına sebep oldu.

737 MAX krizinden ve süreç esnasında ortaya çıkan koronavirüs salgınından çıkmaya çalışırken Nispeten basit bir elektrik sorunuyla ilgili durum, Amerika’nın en büyük ihracatçısının düzenleyici ile tekrar karşı karşıya gelmesine sebep oldu.

Geçen haftanın sonlarında, havayollarına topraklama veya voltaj dalgalanması durumunda emniyeti sağlamak için tasarlanmış elektrik bağlantıları ile ilgili sorunları nasıl çözecekleri konusunda tavsiyelerde bulunan hizmet bültenlerini yayınladı.

Kaynaklardan biri, FAA’nın hizmet bültenlerini onayladığını, ancak daha sonra Boeing ile devam eden görüşmelerde, uçağın diğer alt sistemlerinin topraklama sorunundan etkilenip etkilenmeyeceği konusunda ek analiz istendiğini belirtti. FAA, havayollarına gönderilmeden önce Boeing’in analizini ve hizmet bültenlerindeki gerekli revizyonları inceleyecektir.

Boeing, başlangıçta havayollarına bir onarımın uçak başına saatler veya birkaç gün sürebileceğini söylemişti.

Üçüncü bir kişi, elektriki topraklama sorununun, Boeing’in uçağın üretimini hızlandırmaya çalışırken bir üretim yöntemini değiştirmesinin ardından ortaya çıktığını söyledi.

FAA, geçen hafta 30 Nisan’da, sorunun dünya çapında 109 hizmetteki uçağı etkilediğini söyleyen ve düzeltme gerektiren yeni bir uçuşa elverişlilik yönergesi yayınladı. Kaynaklar, Boeing’in envanterindeki 300’den fazla uçağın etkilendiği bilgisini verdi.

2 yıla yakın uçuşlarının durdurulmasına yol açan tasarım hatası sonucu 2 ölümlü kaza sonrasında tekrar sertifikalandırılan MAX uçakları güven tazelemeye çalışırken ortaya çıkan elektriki sorun Boeing ve filolarında MAX uçağı olan havayollarını önlem almaya zorladı.

Haberde ve Servis bülteninde de belirtildiği gibi sorun çok ciddi olmasa da etkilenen uçaklar için birkaç gün sürecek modifikasyon gerektirecektir. Umuyoruz kısa sürede sorun halledilir.

 

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...