Reuters haberine göre ABD havacılık emniyeti yetkilileri, Boeing tarafından ilk olarak nisan ayında açıklanan, çok sayıda 737 MAX uçağının alt sistemlerinin uçağın üç bölgesinde görülen elektrik topraklama sorunlarından etkilenmeyeceğini gösteren yeni analiz ve dokümantasyonun sağlanmasını istedi.
Bu durum Boeing’in en çok satan jet uçağının ABD Federal Havacılık İdaresi (FAA) tarafından uçuşuna ne zaman izin verileceği konusunda yeni bir belirsizlik yaratmaktadır. Elektrik sorunları 737 MAX filosunun neredeyse dörtte birini etkilemektedir.
ABD havayolları, Boeing’in bu hafta en kısa sürede servis bültenlerini yayınlamasını beklediklerini söyledi. Bu da onarımların yapılarak en kısa sürede uçakların hizmete verilmesini sağlayacaktır.
Bir Boeing sözcüsü, “Etkilenen 737’lerde topraklama sorununu çözmek için FAA ve müşterilerimizle yakın çalışmaya devam ediyoruz” dedi. Bir FAA sözcüsü de Boeing ile çalışmaya devam ettiklerini doğruladı.
Havayolları, Boeing’in, yakın zamanda üretilen bazı uçaklarda kokpitte bulunan bir yedek güç kontrol biriminde üretimden kaynaklanan bir elektrik topraklama sorunu konusunda uyarıda bulunmasının ardından geçen ayın başlarında düzinelerce 737 MAX jeti uçuştan alınmıştı. Bu sorun yeni uçakların teslimatının da durdurulmasına sebep oldu.
737 MAX krizinden ve süreç esnasında ortaya çıkan koronavirüs salgınından çıkmaya çalışırken Nispeten basit bir elektrik sorunuyla ilgili durum, Amerika’nın en büyük ihracatçısının düzenleyici ile tekrar karşı karşıya gelmesine sebep oldu.
Geçen haftanın sonlarında, havayollarına topraklama veya voltaj dalgalanması durumunda emniyeti sağlamak için tasarlanmış elektrik bağlantıları ile ilgili sorunları nasıl çözecekleri konusunda tavsiyelerde bulunan hizmet bültenlerini yayınladı.
Kaynaklardan biri, FAA’nın hizmet bültenlerini onayladığını, ancak daha sonra Boeing ile devam eden görüşmelerde, uçağın diğer alt sistemlerinin topraklama sorunundan etkilenip etkilenmeyeceği konusunda ek analiz istendiğini belirtti. FAA, havayollarına gönderilmeden önce Boeing’in analizini ve hizmet bültenlerindeki gerekli revizyonları inceleyecektir.
Boeing, başlangıçta havayollarına bir onarımın uçak başına saatler veya birkaç gün sürebileceğini söylemişti.
Üçüncü bir kişi, elektriki topraklama sorununun, Boeing’in uçağın üretimini hızlandırmaya çalışırken bir üretim yöntemini değiştirmesinin ardından ortaya çıktığını söyledi.
FAA, geçen hafta 30 Nisan’da, sorunun dünya çapında 109 hizmetteki uçağı etkilediğini söyleyen ve düzeltme gerektiren yeni bir uçuşa elverişlilik yönergesi yayınladı. Kaynaklar, Boeing’in envanterindeki 300’den fazla uçağın etkilendiği bilgisini verdi.
2 yıla yakın uçuşlarının durdurulmasına yol açan tasarım hatası sonucu 2 ölümlü kaza sonrasında tekrar sertifikalandırılan MAX uçakları güven tazelemeye çalışırken ortaya çıkan elektriki sorun Boeing ve filolarında MAX uçağı olan havayollarını önlem almaya zorladı.
Haberde ve Servis bülteninde de belirtildiği gibi sorun çok ciddi olmasa da etkilenen uçaklar için birkaç gün sürecek modifikasyon gerektirecektir. Umuyoruz kısa sürede sorun halledilir.
Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz
Eyup Turşucu
Kaptan Pilot(E)
Kaza İnceleme Uzmanı
Yorumlar
Yorum Gönder