Ana içeriğe atla

Boeing, 737 MAX’in elektriki topraklama sorununda yeni bir engelle karşı karşıya

 

Boeing, 737 MAX’in elektriki topraklama sorununda yeni bir engelle karşı karşıya





Boeing 737 MAX uçakları, Seattle'daki Boeing Alanında park halinde görülüyor

Reuters haberine göre ABD havacılık emniyeti yetkilileri, Boeing tarafından ilk olarak nisan ayında açıklanan, çok sayıda 737 MAX uçağının alt sistemlerinin uçağın üç bölgesinde görülen elektrik topraklama sorunlarından etkilenmeyeceğini gösteren yeni analiz ve dokümantasyonun sağlanmasını istedi.

Bu durum Boeing’in en çok satan jet uçağının ABD Federal Havacılık İdaresi (FAA) tarafından uçuşuna ne zaman izin verileceği konusunda yeni bir belirsizlik yaratmaktadır. Elektrik sorunları 737 MAX filosunun neredeyse dörtte birini etkilemektedir.

ABD havayolları, Boeing’in bu hafta en kısa sürede servis bültenlerini yayınlamasını beklediklerini söyledi. Bu da onarımların yapılarak en kısa sürede uçakların hizmete verilmesini sağlayacaktır.

Bir Boeing sözcüsü, “Etkilenen 737’lerde topraklama sorununu çözmek için FAA ve müşterilerimizle yakın çalışmaya devam ediyoruz” dedi. Bir FAA sözcüsü de Boeing ile çalışmaya devam ettiklerini doğruladı.

Havayolları, Boeing’in, yakın zamanda üretilen bazı uçaklarda kokpitte bulunan bir yedek güç kontrol biriminde üretimden kaynaklanan bir elektrik topraklama sorunu konusunda uyarıda bulunmasının ardından geçen ayın başlarında düzinelerce 737 MAX jeti uçuştan alınmıştı. Bu sorun yeni uçakların teslimatının da durdurulmasına sebep oldu.

737 MAX krizinden ve süreç esnasında ortaya çıkan koronavirüs salgınından çıkmaya çalışırken Nispeten basit bir elektrik sorunuyla ilgili durum, Amerika’nın en büyük ihracatçısının düzenleyici ile tekrar karşı karşıya gelmesine sebep oldu.

Geçen haftanın sonlarında, havayollarına topraklama veya voltaj dalgalanması durumunda emniyeti sağlamak için tasarlanmış elektrik bağlantıları ile ilgili sorunları nasıl çözecekleri konusunda tavsiyelerde bulunan hizmet bültenlerini yayınladı.

Kaynaklardan biri, FAA’nın hizmet bültenlerini onayladığını, ancak daha sonra Boeing ile devam eden görüşmelerde, uçağın diğer alt sistemlerinin topraklama sorunundan etkilenip etkilenmeyeceği konusunda ek analiz istendiğini belirtti. FAA, havayollarına gönderilmeden önce Boeing’in analizini ve hizmet bültenlerindeki gerekli revizyonları inceleyecektir.

Boeing, başlangıçta havayollarına bir onarımın uçak başına saatler veya birkaç gün sürebileceğini söylemişti.

Üçüncü bir kişi, elektriki topraklama sorununun, Boeing’in uçağın üretimini hızlandırmaya çalışırken bir üretim yöntemini değiştirmesinin ardından ortaya çıktığını söyledi.

FAA, geçen hafta 30 Nisan’da, sorunun dünya çapında 109 hizmetteki uçağı etkilediğini söyleyen ve düzeltme gerektiren yeni bir uçuşa elverişlilik yönergesi yayınladı. Kaynaklar, Boeing’in envanterindeki 300’den fazla uçağın etkilendiği bilgisini verdi.

2 yıla yakın uçuşlarının durdurulmasına yol açan tasarım hatası sonucu 2 ölümlü kaza sonrasında tekrar sertifikalandırılan MAX uçakları güven tazelemeye çalışırken ortaya çıkan elektriki sorun Boeing ve filolarında MAX uçağı olan havayollarını önlem almaya zorladı.

Haberde ve Servis bülteninde de belirtildiği gibi sorun çok ciddi olmasa da etkilenen uçaklar için birkaç gün sürecek modifikasyon gerektirecektir. Umuyoruz kısa sürede sorun halledilir.

 

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...