Ana içeriğe atla

Boeing, 737 MAX’in elektriki topraklama sorununda yeni bir engelle karşı karşıya

 

Boeing, 737 MAX’in elektriki topraklama sorununda yeni bir engelle karşı karşıya





Boeing 737 MAX uçakları, Seattle'daki Boeing Alanında park halinde görülüyor

Reuters haberine göre ABD havacılık emniyeti yetkilileri, Boeing tarafından ilk olarak nisan ayında açıklanan, çok sayıda 737 MAX uçağının alt sistemlerinin uçağın üç bölgesinde görülen elektrik topraklama sorunlarından etkilenmeyeceğini gösteren yeni analiz ve dokümantasyonun sağlanmasını istedi.

Bu durum Boeing’in en çok satan jet uçağının ABD Federal Havacılık İdaresi (FAA) tarafından uçuşuna ne zaman izin verileceği konusunda yeni bir belirsizlik yaratmaktadır. Elektrik sorunları 737 MAX filosunun neredeyse dörtte birini etkilemektedir.

ABD havayolları, Boeing’in bu hafta en kısa sürede servis bültenlerini yayınlamasını beklediklerini söyledi. Bu da onarımların yapılarak en kısa sürede uçakların hizmete verilmesini sağlayacaktır.

Bir Boeing sözcüsü, “Etkilenen 737’lerde topraklama sorununu çözmek için FAA ve müşterilerimizle yakın çalışmaya devam ediyoruz” dedi. Bir FAA sözcüsü de Boeing ile çalışmaya devam ettiklerini doğruladı.

Havayolları, Boeing’in, yakın zamanda üretilen bazı uçaklarda kokpitte bulunan bir yedek güç kontrol biriminde üretimden kaynaklanan bir elektrik topraklama sorunu konusunda uyarıda bulunmasının ardından geçen ayın başlarında düzinelerce 737 MAX jeti uçuştan alınmıştı. Bu sorun yeni uçakların teslimatının da durdurulmasına sebep oldu.

737 MAX krizinden ve süreç esnasında ortaya çıkan koronavirüs salgınından çıkmaya çalışırken Nispeten basit bir elektrik sorunuyla ilgili durum, Amerika’nın en büyük ihracatçısının düzenleyici ile tekrar karşı karşıya gelmesine sebep oldu.

Geçen haftanın sonlarında, havayollarına topraklama veya voltaj dalgalanması durumunda emniyeti sağlamak için tasarlanmış elektrik bağlantıları ile ilgili sorunları nasıl çözecekleri konusunda tavsiyelerde bulunan hizmet bültenlerini yayınladı.

Kaynaklardan biri, FAA’nın hizmet bültenlerini onayladığını, ancak daha sonra Boeing ile devam eden görüşmelerde, uçağın diğer alt sistemlerinin topraklama sorunundan etkilenip etkilenmeyeceği konusunda ek analiz istendiğini belirtti. FAA, havayollarına gönderilmeden önce Boeing’in analizini ve hizmet bültenlerindeki gerekli revizyonları inceleyecektir.

Boeing, başlangıçta havayollarına bir onarımın uçak başına saatler veya birkaç gün sürebileceğini söylemişti.

Üçüncü bir kişi, elektriki topraklama sorununun, Boeing’in uçağın üretimini hızlandırmaya çalışırken bir üretim yöntemini değiştirmesinin ardından ortaya çıktığını söyledi.

FAA, geçen hafta 30 Nisan’da, sorunun dünya çapında 109 hizmetteki uçağı etkilediğini söyleyen ve düzeltme gerektiren yeni bir uçuşa elverişlilik yönergesi yayınladı. Kaynaklar, Boeing’in envanterindeki 300’den fazla uçağın etkilendiği bilgisini verdi.

2 yıla yakın uçuşlarının durdurulmasına yol açan tasarım hatası sonucu 2 ölümlü kaza sonrasında tekrar sertifikalandırılan MAX uçakları güven tazelemeye çalışırken ortaya çıkan elektriki sorun Boeing ve filolarında MAX uçağı olan havayollarını önlem almaya zorladı.

Haberde ve Servis bülteninde de belirtildiği gibi sorun çok ciddi olmasa da etkilenen uçaklar için birkaç gün sürecek modifikasyon gerektirecektir. Umuyoruz kısa sürede sorun halledilir.

 

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı