Ana içeriğe atla

FAA, son MAX sorunundan sonra Boeing’in ortaya çıkan ‘küçük’ tasarım değişikliklerini denetleyecek

 

FAA, son MAX sorunundan sonra Boeing’in ortaya çıkan ‘küçük’ tasarım değişikliklerini denetleyecek


FAA şefi Steve Dickson, geçen yılın sonlarında uçağı yeniden sertifikalandırmadan önce Boeing 737 MAX'ın test uçuşunu gerçekleştirmişti

Düzenleyiciler Perşembe günü yaptığı açıklamada, ABD hava emniyeti düzenleyicilerinin sorunlu 737 MAX ile ilgili en son sorunun ardından uçaklarda “küçük” tasarım değişikliklerine ilişkin prosedürleri denetlediklerini söyledi.

Bir ajans sözcüsü, Federal Havacılık İdaresi’nin incelemesinin Boeing’in “süreçlerini iyileştirebileceği alanları” belirlemesine yardımcı olmayı amaçladığını söyledi. Ayrıca “Bu girişimler, hataları mümkün olan en erken noktada yakalamanın, halihazırda dünyanın en güvenilir ulaşım biçimini geliştirdiğini kabul ederek, havacılık emniyetinin tüm yönleri üzerindeki gözetimimizi sürekli olarak değerlendirme ve geliştirme taahhüdümüzün bir parçasıdır.” dedi.

Denetim, Boeing’in bu ayın başlarında 16 havayolunu bazı uçaklarla ilgili bir elektrik sorunu konusunda uyardıktan sonra 100’den fazla MAX uçağının uçuştan alınmasına neden olan konuyla ilgili ajansın devam eden soruşturmasına ek olarak yapıldı.

Boeing, MAX jetlerinin 20 ay boyunca uçuşunun durdurulmasına neden olan iki ölümlü kazanın ardından yoğun bir incelemeye tabi tutulmuştu.

Yürütülen kongre soruşturmasın da, MAX sertifika sürecinde Boeing’in “ciddi şekilde yetersiz denetimi” için FAA’nı mercek altına almıştı.

Ajans, FAA direktörü Steve Dickson’ın pilotluğunu yaptığı bir test uçuşunu da içeren uzun bir incelemenin ardından Kasım 2020’de uçağı yeniden sertifikalandırmıştı.

Bir şirket sözcüsü, Boeing’in en son MAX konusunda düzenleyicilerle birlikte çalıştığını ve “süreçlerimizde emniyeti ve kaliteyi sürekli iyileştirirken FAA ile devam eden bağlılığı ve yönlendirmeyi” takdir ettiğini söyledi.

FAA Çarşamba günü, uçak ekipmanı için “uygun elektrik topraklamasını” sağlamak ve “bu ürünlerdeki emniyetli olmayan durumu ele almak” için değişiklikler gerektiren bir uçuşa elverişlilik direktifi(AD) yayınladı.

Boeing sözcüsü, şirketin sorunu çözmek için iki hizmet bülteni üzerinde yakın bir şekilde çalıştığını söyledi. FAA bültenleri imzaladıktan sonra, Boeing onları havayollarına “uçaklarını hizmete döndürme çalışmalarını tamamlama konusunda ayrıntılı talimatlar” verecek.

Üretim sürecinde ortaya çıkan sorun, Covid-19 sırasında hala yoğun olmayan seyahat hacmi göz önüne alındığında havayollarını şu ana kadar önemli ölçüde etkilemedi, ancak talebin bu yaz önemli ölçüde artması beklenmektedir.

Uçuş emniyetini ciddi şekilde etkilememesine rağmen sertifikasyon sonrasında yaşanan bu olumsuzluk Boeing’in ciddi inisiyatif almaya zorladı ve gereğini yerine getirdi.

Daha önceki yazımda da belirttiğim gibi ülkemiz havayollarında bulunan 13 MAX uçağından 2 tanesinin bu sorundan etkilendiği bilinmektedir. Boeing’in açıklamasında 16 havayolunda 89 uçağın bu sorundan etkilendiği, ayrıca teslim edilecek uçakların içindeki 460 uçakta sorunun tespit edildiği bilgisine yer verilmiştir. Boeing açıklamasında gerekli iyileştirmelerin yapılarak uçakların kullanıcılara teslim edileceği belirtilmiştir.

Not: İlgilenenler için FAA tarafından yayınlanan AD ekte yer almaktadır.

 

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı