Ana içeriğe atla

FAA, son MAX sorunundan sonra Boeing’in ortaya çıkan ‘küçük’ tasarım değişikliklerini denetleyecek

 

FAA, son MAX sorunundan sonra Boeing’in ortaya çıkan ‘küçük’ tasarım değişikliklerini denetleyecek


FAA şefi Steve Dickson, geçen yılın sonlarında uçağı yeniden sertifikalandırmadan önce Boeing 737 MAX'ın test uçuşunu gerçekleştirmişti

Düzenleyiciler Perşembe günü yaptığı açıklamada, ABD hava emniyeti düzenleyicilerinin sorunlu 737 MAX ile ilgili en son sorunun ardından uçaklarda “küçük” tasarım değişikliklerine ilişkin prosedürleri denetlediklerini söyledi.

Bir ajans sözcüsü, Federal Havacılık İdaresi’nin incelemesinin Boeing’in “süreçlerini iyileştirebileceği alanları” belirlemesine yardımcı olmayı amaçladığını söyledi. Ayrıca “Bu girişimler, hataları mümkün olan en erken noktada yakalamanın, halihazırda dünyanın en güvenilir ulaşım biçimini geliştirdiğini kabul ederek, havacılık emniyetinin tüm yönleri üzerindeki gözetimimizi sürekli olarak değerlendirme ve geliştirme taahhüdümüzün bir parçasıdır.” dedi.

Denetim, Boeing’in bu ayın başlarında 16 havayolunu bazı uçaklarla ilgili bir elektrik sorunu konusunda uyardıktan sonra 100’den fazla MAX uçağının uçuştan alınmasına neden olan konuyla ilgili ajansın devam eden soruşturmasına ek olarak yapıldı.

Boeing, MAX jetlerinin 20 ay boyunca uçuşunun durdurulmasına neden olan iki ölümlü kazanın ardından yoğun bir incelemeye tabi tutulmuştu.

Yürütülen kongre soruşturmasın da, MAX sertifika sürecinde Boeing’in “ciddi şekilde yetersiz denetimi” için FAA’nı mercek altına almıştı.

Ajans, FAA direktörü Steve Dickson’ın pilotluğunu yaptığı bir test uçuşunu da içeren uzun bir incelemenin ardından Kasım 2020’de uçağı yeniden sertifikalandırmıştı.

Bir şirket sözcüsü, Boeing’in en son MAX konusunda düzenleyicilerle birlikte çalıştığını ve “süreçlerimizde emniyeti ve kaliteyi sürekli iyileştirirken FAA ile devam eden bağlılığı ve yönlendirmeyi” takdir ettiğini söyledi.

FAA Çarşamba günü, uçak ekipmanı için “uygun elektrik topraklamasını” sağlamak ve “bu ürünlerdeki emniyetli olmayan durumu ele almak” için değişiklikler gerektiren bir uçuşa elverişlilik direktifi(AD) yayınladı.

Boeing sözcüsü, şirketin sorunu çözmek için iki hizmet bülteni üzerinde yakın bir şekilde çalıştığını söyledi. FAA bültenleri imzaladıktan sonra, Boeing onları havayollarına “uçaklarını hizmete döndürme çalışmalarını tamamlama konusunda ayrıntılı talimatlar” verecek.

Üretim sürecinde ortaya çıkan sorun, Covid-19 sırasında hala yoğun olmayan seyahat hacmi göz önüne alındığında havayollarını şu ana kadar önemli ölçüde etkilemedi, ancak talebin bu yaz önemli ölçüde artması beklenmektedir.

Uçuş emniyetini ciddi şekilde etkilememesine rağmen sertifikasyon sonrasında yaşanan bu olumsuzluk Boeing’in ciddi inisiyatif almaya zorladı ve gereğini yerine getirdi.

Daha önceki yazımda da belirttiğim gibi ülkemiz havayollarında bulunan 13 MAX uçağından 2 tanesinin bu sorundan etkilendiği bilinmektedir. Boeing’in açıklamasında 16 havayolunda 89 uçağın bu sorundan etkilendiği, ayrıca teslim edilecek uçakların içindeki 460 uçakta sorunun tespit edildiği bilgisine yer verilmiştir. Boeing açıklamasında gerekli iyileştirmelerin yapılarak uçakların kullanıcılara teslim edileceği belirtilmiştir.

Not: İlgilenenler için FAA tarafından yayınlanan AD ekte yer almaktadır.

 

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...