Ana içeriğe atla

Hangi Ülkeler Boeing 737 MAX’ı Hala Yeniden Sertifikalandırmadı?

 

Hangi Ülkeler Boeing 737 MAX’ı Hala Yeniden Sertifikalandırmadı?

0
Bugüne kadar, yaklaşık 175 ülke Boeing'in 737 MAX'ını yeniden sertifikalandırdı.

Boeing 737 MAX’ın artık çoğu ülkede uçmasına izin verilirken, Hindistan kısa süre önce MAX yasağını kaldırdı. MAX’ın uçuşa devam etmesine izin vermeyen ülkeler arasında Çin öne çıkıyor. Çin, 737 MAX’ın uçuşlarına devam etmesine izin vermeyen en büyük havacılık pazarı.

Büyük bir ülke diğerlerini geride bırakıyor

Altı ay içinde iki ölümlü kazanın ardından, dünya çapında havayolu düzenleyicileri Mart 2019’da 737 MAX’ın uçuşunu durdurdu. ABD düzenleyicisinin MAX’ı yeniden sertifikalandırması Kasım 2020’de gerçekleşti. FAA etkili olsa da, çoğu ülkenin kendi emniyet düzenleyicileri vardır. Bazıları, pek çok nedenden ötürü, MAX’a yeşil ışık yakmak için bir müddet daha bekledi.

Büyük havayolu pazarı arasında öne çıkan ülkelerden biri de Brezilya oldu. Brezilya, MAX’ın Kasım 2020’de tekrar uçmasına izin verdi. Aralık ayında Meksika, MAX’a tekrar uçmaya başlaması için onay verdi. Ertesi ay, Ocak 2021’de hem Kanada hem de AB, MAX’ın uçuşa devam etmesini onayladı.

Birçok küçük ülke, daha büyük ulusların liderliğini izledi. Bugüne kadar, yaklaşık 175 ülke 737 MAX’ı yeniden sertifikalandırdı. Belirli bir ülkede bulunan havayolları bu tipin uçuşuna izin vermesiyle birlikte diğer ülke havayollarının ülkelerine uçuşlarınıda serbest kılmışlardı, Ama bazı ülkelerde ise durum böyle olmadı. Hindistan, Nisan ayında yabancı havayollarının MAX uçaklarının Hindistan hava sahasında uçmasına izin verdikten bir müddet sonra, ülke havayollarının 737 MAX’ın uçuşa yeniden başlamasına izin verdi.

Çoğu ülke, 737 MAX’ın yeniden sertifikalandırılmasında FAA’nın liderliğini takip etti

Çin, 737 MAX’i yeniden sertifikalandırmada diğer ülkelerin arkasında kalmaya devam ediyor. Çin’in 737 MAX’ı yeniden sertifikalandırmada için acele etmemesinin birçok nedeni var. Hepsi emniyetle ilgili değil. Geçen ay bir Boeing 737 MAX-7, Çinli düzenleyiciler için bir dizi test uçuşu gerçekleştirmek üzere Şanghay’a uçtu. Ancak, Çin Hükümeti’nin sesi olarak kabul edilen bir Pekin gazetesi olan The Global Times’a göre, başarılı test uçuşları otomatik olarak yeniden sertifikalandırmayı sağlamayacak.

Gazete, Çin Dışişleri Bakanlığı Sözcüsü Zhao Lijia’dan alıntı yaparak, “Çin’in sivil havacılık yetkilileri her zaman üç ilkeyi destekliyor” dedi. “İlk olarak, uçakta yapılan iyileştirmeler uçuşa elverişlilik için onaylanmalıdır. İkincisi, pilotlar tam ve etkili bir şekilde yeniden eğitilmiş olmalıdır. Üçüncüsü, iki ölümlü kazanın soruşturmasının sonucu net olmalı ve iyileştirme önlemleri etkili olmalıdır.”

Çin’in en büyük üç havayolu şirketi China Southern, Air China ve China Eastern 737 MAX’a sahip. Son yıllara kadar Boeing’in ürettiği tüm uçakların dörtte biri Çin tarafından satın alındı. Ancak Çin ile Amerika Birleşik Devletleri arasında devam eden bir ticaret savaşı, Boeing’in Çin’e yaptığı teslimatların azalmasına neden oldu. Çin ayrıca yerli uçak üreticisi COMAC’ı desteklemeye de büyük önem vermektedir.

Air China Boeing 737 MAX 8

Çin’in temkinli havayolu emniyet düzenleyicisi

Çin’in havacılık düzenleyicisi, Çin Sivil Havacılık İdaresi (CAAC), MAX’ın yeniden sertifikalandırılması için çalışmaya devam ederken, zaman alıyor. Bir zamanlar düzensiz bir emniyet siciline sahip olan Çin’de, on yıldan fazla bir süredir ölümlü bir ticari havayolu kazası meydana gelmedi ve CAAC, ultra ihtiyatlı bir düzenleyici haline geldi.

Bu kötü bir şey değil, ancak belirtildiği gibi burada emniyetten daha fazlası var. Bununla birlikte, Boeing CEO’su Dave Calhoun daha önce 737 MAX’ın yıl sonuna kadar Çin’de tekrar havada olmasının beklendiğini söylemişti.

Bu arada Çin, 737 MAX’ı yeniden sertifikalandırmayan son önemli havayolu pazarı olmaya devam ediyor.

Bugün itibarıyla dünyanın bir çok yerinde Boeing 737 Max uçakları emniyetle uçuşuna devam ederken, Amerika dışında en fazla Max uçağına sahip Çin havacılık düzenleyicisinin de Max uçuşlarına 2021 yılı bitmeden müsaade etmesi beklenmektedir.

 

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...