Ana içeriğe atla

Hangi Ülkeler Boeing 737 MAX’ı Hala Yeniden Sertifikalandırmadı?

 

Hangi Ülkeler Boeing 737 MAX’ı Hala Yeniden Sertifikalandırmadı?

0
Bugüne kadar, yaklaşık 175 ülke Boeing'in 737 MAX'ını yeniden sertifikalandırdı.

Boeing 737 MAX’ın artık çoğu ülkede uçmasına izin verilirken, Hindistan kısa süre önce MAX yasağını kaldırdı. MAX’ın uçuşa devam etmesine izin vermeyen ülkeler arasında Çin öne çıkıyor. Çin, 737 MAX’ın uçuşlarına devam etmesine izin vermeyen en büyük havacılık pazarı.

Büyük bir ülke diğerlerini geride bırakıyor

Altı ay içinde iki ölümlü kazanın ardından, dünya çapında havayolu düzenleyicileri Mart 2019’da 737 MAX’ın uçuşunu durdurdu. ABD düzenleyicisinin MAX’ı yeniden sertifikalandırması Kasım 2020’de gerçekleşti. FAA etkili olsa da, çoğu ülkenin kendi emniyet düzenleyicileri vardır. Bazıları, pek çok nedenden ötürü, MAX’a yeşil ışık yakmak için bir müddet daha bekledi.

Büyük havayolu pazarı arasında öne çıkan ülkelerden biri de Brezilya oldu. Brezilya, MAX’ın Kasım 2020’de tekrar uçmasına izin verdi. Aralık ayında Meksika, MAX’a tekrar uçmaya başlaması için onay verdi. Ertesi ay, Ocak 2021’de hem Kanada hem de AB, MAX’ın uçuşa devam etmesini onayladı.

Birçok küçük ülke, daha büyük ulusların liderliğini izledi. Bugüne kadar, yaklaşık 175 ülke 737 MAX’ı yeniden sertifikalandırdı. Belirli bir ülkede bulunan havayolları bu tipin uçuşuna izin vermesiyle birlikte diğer ülke havayollarının ülkelerine uçuşlarınıda serbest kılmışlardı, Ama bazı ülkelerde ise durum böyle olmadı. Hindistan, Nisan ayında yabancı havayollarının MAX uçaklarının Hindistan hava sahasında uçmasına izin verdikten bir müddet sonra, ülke havayollarının 737 MAX’ın uçuşa yeniden başlamasına izin verdi.

Çoğu ülke, 737 MAX’ın yeniden sertifikalandırılmasında FAA’nın liderliğini takip etti

Çin, 737 MAX’i yeniden sertifikalandırmada diğer ülkelerin arkasında kalmaya devam ediyor. Çin’in 737 MAX’ı yeniden sertifikalandırmada için acele etmemesinin birçok nedeni var. Hepsi emniyetle ilgili değil. Geçen ay bir Boeing 737 MAX-7, Çinli düzenleyiciler için bir dizi test uçuşu gerçekleştirmek üzere Şanghay’a uçtu. Ancak, Çin Hükümeti’nin sesi olarak kabul edilen bir Pekin gazetesi olan The Global Times’a göre, başarılı test uçuşları otomatik olarak yeniden sertifikalandırmayı sağlamayacak.

Gazete, Çin Dışişleri Bakanlığı Sözcüsü Zhao Lijia’dan alıntı yaparak, “Çin’in sivil havacılık yetkilileri her zaman üç ilkeyi destekliyor” dedi. “İlk olarak, uçakta yapılan iyileştirmeler uçuşa elverişlilik için onaylanmalıdır. İkincisi, pilotlar tam ve etkili bir şekilde yeniden eğitilmiş olmalıdır. Üçüncüsü, iki ölümlü kazanın soruşturmasının sonucu net olmalı ve iyileştirme önlemleri etkili olmalıdır.”

Çin’in en büyük üç havayolu şirketi China Southern, Air China ve China Eastern 737 MAX’a sahip. Son yıllara kadar Boeing’in ürettiği tüm uçakların dörtte biri Çin tarafından satın alındı. Ancak Çin ile Amerika Birleşik Devletleri arasında devam eden bir ticaret savaşı, Boeing’in Çin’e yaptığı teslimatların azalmasına neden oldu. Çin ayrıca yerli uçak üreticisi COMAC’ı desteklemeye de büyük önem vermektedir.

Air China Boeing 737 MAX 8

Çin’in temkinli havayolu emniyet düzenleyicisi

Çin’in havacılık düzenleyicisi, Çin Sivil Havacılık İdaresi (CAAC), MAX’ın yeniden sertifikalandırılması için çalışmaya devam ederken, zaman alıyor. Bir zamanlar düzensiz bir emniyet siciline sahip olan Çin’de, on yıldan fazla bir süredir ölümlü bir ticari havayolu kazası meydana gelmedi ve CAAC, ultra ihtiyatlı bir düzenleyici haline geldi.

Bu kötü bir şey değil, ancak belirtildiği gibi burada emniyetten daha fazlası var. Bununla birlikte, Boeing CEO’su Dave Calhoun daha önce 737 MAX’ın yıl sonuna kadar Çin’de tekrar havada olmasının beklendiğini söylemişti.

Bu arada Çin, 737 MAX’ı yeniden sertifikalandırmayan son önemli havayolu pazarı olmaya devam ediyor.

Bugün itibarıyla dünyanın bir çok yerinde Boeing 737 Max uçakları emniyetle uçuşuna devam ederken, Amerika dışında en fazla Max uçağına sahip Çin havacılık düzenleyicisinin de Max uçuşlarına 2021 yılı bitmeden müsaade etmesi beklenmektedir.

 

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı