Ana içeriğe atla

Hangi Ülkeler Boeing 737 MAX’ı Hala Yeniden Sertifikalandırmadı?

 

Hangi Ülkeler Boeing 737 MAX’ı Hala Yeniden Sertifikalandırmadı?

0
Bugüne kadar, yaklaşık 175 ülke Boeing'in 737 MAX'ını yeniden sertifikalandırdı.

Boeing 737 MAX’ın artık çoğu ülkede uçmasına izin verilirken, Hindistan kısa süre önce MAX yasağını kaldırdı. MAX’ın uçuşa devam etmesine izin vermeyen ülkeler arasında Çin öne çıkıyor. Çin, 737 MAX’ın uçuşlarına devam etmesine izin vermeyen en büyük havacılık pazarı.

Büyük bir ülke diğerlerini geride bırakıyor

Altı ay içinde iki ölümlü kazanın ardından, dünya çapında havayolu düzenleyicileri Mart 2019’da 737 MAX’ın uçuşunu durdurdu. ABD düzenleyicisinin MAX’ı yeniden sertifikalandırması Kasım 2020’de gerçekleşti. FAA etkili olsa da, çoğu ülkenin kendi emniyet düzenleyicileri vardır. Bazıları, pek çok nedenden ötürü, MAX’a yeşil ışık yakmak için bir müddet daha bekledi.

Büyük havayolu pazarı arasında öne çıkan ülkelerden biri de Brezilya oldu. Brezilya, MAX’ın Kasım 2020’de tekrar uçmasına izin verdi. Aralık ayında Meksika, MAX’a tekrar uçmaya başlaması için onay verdi. Ertesi ay, Ocak 2021’de hem Kanada hem de AB, MAX’ın uçuşa devam etmesini onayladı.

Birçok küçük ülke, daha büyük ulusların liderliğini izledi. Bugüne kadar, yaklaşık 175 ülke 737 MAX’ı yeniden sertifikalandırdı. Belirli bir ülkede bulunan havayolları bu tipin uçuşuna izin vermesiyle birlikte diğer ülke havayollarının ülkelerine uçuşlarınıda serbest kılmışlardı, Ama bazı ülkelerde ise durum böyle olmadı. Hindistan, Nisan ayında yabancı havayollarının MAX uçaklarının Hindistan hava sahasında uçmasına izin verdikten bir müddet sonra, ülke havayollarının 737 MAX’ın uçuşa yeniden başlamasına izin verdi.

Çoğu ülke, 737 MAX’ın yeniden sertifikalandırılmasında FAA’nın liderliğini takip etti

Çin, 737 MAX’i yeniden sertifikalandırmada diğer ülkelerin arkasında kalmaya devam ediyor. Çin’in 737 MAX’ı yeniden sertifikalandırmada için acele etmemesinin birçok nedeni var. Hepsi emniyetle ilgili değil. Geçen ay bir Boeing 737 MAX-7, Çinli düzenleyiciler için bir dizi test uçuşu gerçekleştirmek üzere Şanghay’a uçtu. Ancak, Çin Hükümeti’nin sesi olarak kabul edilen bir Pekin gazetesi olan The Global Times’a göre, başarılı test uçuşları otomatik olarak yeniden sertifikalandırmayı sağlamayacak.

Gazete, Çin Dışişleri Bakanlığı Sözcüsü Zhao Lijia’dan alıntı yaparak, “Çin’in sivil havacılık yetkilileri her zaman üç ilkeyi destekliyor” dedi. “İlk olarak, uçakta yapılan iyileştirmeler uçuşa elverişlilik için onaylanmalıdır. İkincisi, pilotlar tam ve etkili bir şekilde yeniden eğitilmiş olmalıdır. Üçüncüsü, iki ölümlü kazanın soruşturmasının sonucu net olmalı ve iyileştirme önlemleri etkili olmalıdır.”

Çin’in en büyük üç havayolu şirketi China Southern, Air China ve China Eastern 737 MAX’a sahip. Son yıllara kadar Boeing’in ürettiği tüm uçakların dörtte biri Çin tarafından satın alındı. Ancak Çin ile Amerika Birleşik Devletleri arasında devam eden bir ticaret savaşı, Boeing’in Çin’e yaptığı teslimatların azalmasına neden oldu. Çin ayrıca yerli uçak üreticisi COMAC’ı desteklemeye de büyük önem vermektedir.

Air China Boeing 737 MAX 8

Çin’in temkinli havayolu emniyet düzenleyicisi

Çin’in havacılık düzenleyicisi, Çin Sivil Havacılık İdaresi (CAAC), MAX’ın yeniden sertifikalandırılması için çalışmaya devam ederken, zaman alıyor. Bir zamanlar düzensiz bir emniyet siciline sahip olan Çin’de, on yıldan fazla bir süredir ölümlü bir ticari havayolu kazası meydana gelmedi ve CAAC, ultra ihtiyatlı bir düzenleyici haline geldi.

Bu kötü bir şey değil, ancak belirtildiği gibi burada emniyetten daha fazlası var. Bununla birlikte, Boeing CEO’su Dave Calhoun daha önce 737 MAX’ın yıl sonuna kadar Çin’de tekrar havada olmasının beklendiğini söylemişti.

Bu arada Çin, 737 MAX’ı yeniden sertifikalandırmayan son önemli havayolu pazarı olmaya devam ediyor.

Bugün itibarıyla dünyanın bir çok yerinde Boeing 737 Max uçakları emniyetle uçuşuna devam ederken, Amerika dışında en fazla Max uçağına sahip Çin havacılık düzenleyicisinin de Max uçuşlarına 2021 yılı bitmeden müsaade etmesi beklenmektedir.

 

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...