Ana içeriğe atla

Boeing, Yeni 737 MAX Hücum Açısı Sensörünün İncelemesini Tamamladı

 

Boeing, Yeni 737 MAX Hücum Açısı Sensörünün İncelemesini Tamamladı




B737-10, Haziran ayında uçuş testlerine başladı

Boeing, 737 MAX için geliştirilmiş bir hücum açısı (AOA) sisteminin kritik tasarım incelemesini tamamladı ve 2022’de uzatılmış 737-10 tipinin iyileştirmeleri için uçuş testini başlatacak.

Hatalı AOA verileri, Mart 2019’da MAX ailesinin uçuşunun durdurulmasına neden olan iki ölümlü 737-8 kazasında ana faktördü. Her iki kaza da 737 MAX’a eklenen Manevra Karakteristikleri Artırma Sisteminin(MCAS) yazılımıyla ilgili sorunlarla bağlantılıydı. AOA verilerine dayalı olarak yatay stabiliseri otomatik olarak ayarlayan MCAS, MAX’ın belirli uçuş profilleri sırasında selefi 737 Yeni Nesil gibi kullanılmasını sağlamak için 737’nin hız ayar(speed-trim) sistemine eklendi.

Ekim 2018’de Lion Air Flight 610 ve Mart 2019’da Etiyopya Havayolları Flight 302’yi içeren iki ölümlü kazada, MCAS, uçağın uçuş kontrol yazılımına kalkıştan hemen sonra burnunun çok yüksek olduğunu söyleyen hatalı AOA verilerine dayanarak etkinleştirildi. Mürettebattan hiçbiri Boeing’in tehlike değerlendirmesinin beklediği gibi tepki veremedi ve her iki uçak da tekrarlanan MCAS aktivasyonları tarafından tetiklenen kontrol edilemeyen dalışlardan sonra düştü.

Boeing’in MCAS’ta yaptığı FAA tarafından zorunlu kılınan değişiklikler arasında, iki sensörün AOA okumalarını karşılaştırmasını ve burun aşağı sabitleyici girişlerini tetiklemeden önce 5.5 derece içinde olmasının sağlanması vardı. EASA başlangıçta mevcut iki sensörü desteklemek için bağımsız olarak bir okuma hesaplamak için AOA verilerini farklı kaynaklardan çeken üçüncü bir sensörün eklenmesini talep etse de, Avrupa emniyet ajansı daha sonra Ocak 2021’de Boeing’in “sentetik” sensör geliştirme taahhüdünün ardından MAX’ın hizmete dönmesine izin vermeyi kabul etti.

737 MAX Hizmete Dönüş Ticari Kıdemli Başkan Yardımcısı Mike Fleming, uçağa, oluşabilecek her türlü hatalı AOA göstergesini yakalayacak daha fazla monitör yerleştirildiğini ve ayrıca bir anahtar ekleneceğini belirtti. Ayrıca uçağa eklenen tüm bu monitörlere rağmen herhangi bir nedenle hatalı bir AOA göstergesi söz konusu ise stall’a yaklaşıldığını bildiren stick shaker devreye girdiyse, pilotlar anahtarla sistemi devre dışı bırakabilecektir.

Gözden geçirilen bu sistem, 2022’de 737-10’da uçuş testine tabi tutulacak ve muhtemelen 2023 için planlanan esnetilmiş türevin sertifikasyonu sonrasında MAX’a bir güçlendirme olarak dahil edilecek. Fleming temel 737-10’un uçuş testlerinin 18 Haziran’da ilk uçuşla başladığını ve iyi gittiğini söylemiştir.

Boeing ayrıca daha kısa gövdeli 737-7’nin uçuş testlerini tamamladı ve bu uçakta FAA sertifikasıyla ilgili tüm evrakların tamamlandığı belirtildi. Sürecin sonuna yaklaşıldığını bununla beraber otoritelerin onayını takiben tamamlanacağını bunun 2022 yılı içinde tamamlanarak teslimatların aynı yıl içinde başlatılabileceği vurgulandı.

Daha önceki yazılarımda da belirtildiği gibi bilhassa Avrupa Emniyet Ajansı’nın (EASA) mutlaka yapılmasını talep ettiği üçüncü AOA sensörünün eklenmesi konusunda Boeing gerekli inisiyatifi başlatarak 2022 yılı içinde tamamlayacağı değerlendirilmektedir. Tamamlandığında MCAS konusunda emniyeti arttıracaktır.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...