Ana içeriğe atla

Boeing, Yeni 737 MAX Hücum Açısı Sensörünün İncelemesini Tamamladı

 

Boeing, Yeni 737 MAX Hücum Açısı Sensörünün İncelemesini Tamamladı




B737-10, Haziran ayında uçuş testlerine başladı

Boeing, 737 MAX için geliştirilmiş bir hücum açısı (AOA) sisteminin kritik tasarım incelemesini tamamladı ve 2022’de uzatılmış 737-10 tipinin iyileştirmeleri için uçuş testini başlatacak.

Hatalı AOA verileri, Mart 2019’da MAX ailesinin uçuşunun durdurulmasına neden olan iki ölümlü 737-8 kazasında ana faktördü. Her iki kaza da 737 MAX’a eklenen Manevra Karakteristikleri Artırma Sisteminin(MCAS) yazılımıyla ilgili sorunlarla bağlantılıydı. AOA verilerine dayalı olarak yatay stabiliseri otomatik olarak ayarlayan MCAS, MAX’ın belirli uçuş profilleri sırasında selefi 737 Yeni Nesil gibi kullanılmasını sağlamak için 737’nin hız ayar(speed-trim) sistemine eklendi.

Ekim 2018’de Lion Air Flight 610 ve Mart 2019’da Etiyopya Havayolları Flight 302’yi içeren iki ölümlü kazada, MCAS, uçağın uçuş kontrol yazılımına kalkıştan hemen sonra burnunun çok yüksek olduğunu söyleyen hatalı AOA verilerine dayanarak etkinleştirildi. Mürettebattan hiçbiri Boeing’in tehlike değerlendirmesinin beklediği gibi tepki veremedi ve her iki uçak da tekrarlanan MCAS aktivasyonları tarafından tetiklenen kontrol edilemeyen dalışlardan sonra düştü.

Boeing’in MCAS’ta yaptığı FAA tarafından zorunlu kılınan değişiklikler arasında, iki sensörün AOA okumalarını karşılaştırmasını ve burun aşağı sabitleyici girişlerini tetiklemeden önce 5.5 derece içinde olmasının sağlanması vardı. EASA başlangıçta mevcut iki sensörü desteklemek için bağımsız olarak bir okuma hesaplamak için AOA verilerini farklı kaynaklardan çeken üçüncü bir sensörün eklenmesini talep etse de, Avrupa emniyet ajansı daha sonra Ocak 2021’de Boeing’in “sentetik” sensör geliştirme taahhüdünün ardından MAX’ın hizmete dönmesine izin vermeyi kabul etti.

737 MAX Hizmete Dönüş Ticari Kıdemli Başkan Yardımcısı Mike Fleming, uçağa, oluşabilecek her türlü hatalı AOA göstergesini yakalayacak daha fazla monitör yerleştirildiğini ve ayrıca bir anahtar ekleneceğini belirtti. Ayrıca uçağa eklenen tüm bu monitörlere rağmen herhangi bir nedenle hatalı bir AOA göstergesi söz konusu ise stall’a yaklaşıldığını bildiren stick shaker devreye girdiyse, pilotlar anahtarla sistemi devre dışı bırakabilecektir.

Gözden geçirilen bu sistem, 2022’de 737-10’da uçuş testine tabi tutulacak ve muhtemelen 2023 için planlanan esnetilmiş türevin sertifikasyonu sonrasında MAX’a bir güçlendirme olarak dahil edilecek. Fleming temel 737-10’un uçuş testlerinin 18 Haziran’da ilk uçuşla başladığını ve iyi gittiğini söylemiştir.

Boeing ayrıca daha kısa gövdeli 737-7’nin uçuş testlerini tamamladı ve bu uçakta FAA sertifikasıyla ilgili tüm evrakların tamamlandığı belirtildi. Sürecin sonuna yaklaşıldığını bununla beraber otoritelerin onayını takiben tamamlanacağını bunun 2022 yılı içinde tamamlanarak teslimatların aynı yıl içinde başlatılabileceği vurgulandı.

Daha önceki yazılarımda da belirtildiği gibi bilhassa Avrupa Emniyet Ajansı’nın (EASA) mutlaka yapılmasını talep ettiği üçüncü AOA sensörünün eklenmesi konusunda Boeing gerekli inisiyatifi başlatarak 2022 yılı içinde tamamlayacağı değerlendirilmektedir. Tamamlandığında MCAS konusunda emniyeti arttıracaktır.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...