Ana içeriğe atla

Çin, Boeing 737 MAX değişikliklerinden tatmin olduğunu belirtti, endüstri Çin’in geri bildirimini bekliyor

 

Çin, Boeing 737 MAX değişikliklerinden tatmin olduğunu belirtti, endüstri Çin’in geri bildirimini bekliyor




Çin havacılık düzenleyicisi, havayollarına Boeing 737 MAX uçağı için önerilen tasarım değişikliklerinin emniyet sorunlarını çözebileceğine inandıklarını ve bundan memnun olduğunu söyledi.

Reuters tarafından verilen tarihsiz bir bildirime göre, Çin Sivil Havacılık İdaresi (CAAC), havayollarını 26 Kasım’a kadar 737 MAX için önerilen uçuşa elverişlilik yönergesi hakkında geri bildirim vermeye davet etti.

Yönerge, Mart 2019’da uçağın uçuştan alınmasından önce meydana gelen iki ölümlü kazada meydana gelenlere benzer sorunlar olması durumunda pilotların uygulayacağı özel prosedürlerin ana hatlarını vermektedir. Ayrıca, uçağın emniyetle uçurulabilmesi için çalışması gereken tüm sistemleri listelemektedir.

Dünyanın en büyük uçak pazarı olan Çin’de gökyüzüne dönüş Boeing için büyük önem taşımaktadır. Broker Jefferies, Eylül ayında bir duyurunun hisse senedi fiyatında %5’lik bir artış sağladığını söyledi.

Amerika Birleşik Devletleri ve Avrupa geçen yıl, 737 MAX’ın uçuşa verilmesi için nihai olarak onaylamadan önce benzer önerilen direktifler hakkında endüstri geri bildirimi istemişti.

CAAC’ın bildirisinde, Boeing’in havacılık kontrol yazılımı ve görüntüleme sistemi tasarımı da dahil olmak üzere önerdiği değişikliklerin kapsamlı bir şekilde incelendiğini, değişikliklerin kazalara yol açan emniyetli olmayan durumları ortadan kaldırabileceğini değerlendirdiği belirtildi.

Ajans, bildirimle ilgili yorum talebine hemen yanıt vermedi. Bir Boeing sözcüsü, havayolunun 737 MAX’ı hizmete verilmesi için dünyanın dört bir yanındaki düzenleyicilerle çalışmaya devam ettiğini söyledi. Havacılık devi, 737 MAX’ın Ağustos ayında CAAC için başarılı bir test uçuşu gerçekleştirdiğini belirtti.

Boeing İcra Kurulu Başkanı David Calhoun geçen ay, şirketin 737 MAX’ın uçması için yıl sonuna kadar Çin onaylarını almaya çalıştığını ve teslimatların 2022’nin ilk çeyreğinde yeniden başlamasının beklendiğini söylemişti.

Boeing geçen ay yaptığı açıklamada, depodaki yaklaşık 370 teslim edilmemiş 737 MAX uçağının yaklaşık üçte birinin Çinli müşteriler için olduğunu söyledi. 737 MAX uçuşlarının durdurulmasından önce Boeing, her yıl üretilen uçakların dörtte birini en büyük müşterisi olan Çinli alıcılara satıyordu.

Singapur, Malezya, Hindistan, Japonya, Avustralya ve Fiji dahil olmak üzere diğer Asya-Pasifik ülkeleri, 737 MAX’ın uçuşa verilmesini zaten onaylamıştı.

Emniyet endişelerinin ötesinde, Boeing’in Çin’deki satışları ABD-Çin arasındaki ticaret gerilimi nedeniyle sekteye uğradı ve Washington, Pekin’i yerel havayolları tarafından Boeing uçaklarının satın alınmasını engellemekle suçlamıştı.

Çin Otoritesi tarafından MAX uçakları için yapılan iyileştirmelerin kabul edilmesi üzerine MAX uçaklarının tüm havacılık sektöründe uçuşa verilmesi süreci tamamlanmış olacaktır. Habere göre bu konuda problem kalmadığını değerlendirebiliriz. Bundan sonraki süreç süratle tamamlanabilecek bürokratik bir işlemdir.

Kısa süre sonra Boeing MAX uçaklarının değişik versiyonları ile pazarda yer alacağı ve eski günlerdeki gibi rakipleri ile yarışabileceği değerlendirilebilir.

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...