Ana içeriğe atla

Endonezya, ilk ölümlü B737 MAX kazasının ardından tekrar uçmasına izin verdi

 

Endonezya, ilk ölümlü B737 MAX kazasının ardından tekrar uçmasına izin verdi




Reuters’in (Jakarta) haberine göre, Lion Air tarafından işletilen B737 MAX uçağının Ekim 2018’de yaşadığı kazada uçakta bulunan 189 kişinin tamamı yaşamını kaybetmişti. Kazanın ardından üç yıl sonra, Boeing 737 MAX üzerindeki uçuş yasağının kaldırıldığı, Endonezya ulaştırma bakanlığının Salı günü(bugün) yaptığı açıklamayla duyuruldu.

Mart 2019’da Etiyopya Havayolları tarafından işletilen uçaklardan birinin karıştığı benzer şekilde ikinci ölümlü kazadan sonra B737 MAX uçaklarının uçuşu tamamen durdurulmuştu.

Amerika Birleşik Devletleri ve Avrupa’da hizmete verildikten sonra Avustralya, Japonya, Hindistan, Malezya, Singapur ve Etiyopya gibi ülkeler de tekrar uçuşa verilmesine müsaade verdiler. Aylar sonra Endonezya da MAX uçağının hizmete dönmesine onay verdi.

Bakanlık yaptığı açıklamada, yasağın kaldırılmasının hemen yürürlüğe girdiğini ve düzenleyiciler tarafından uçağın sisteminde yapılan değişikliklerin değerlendirilmesinin takip edilmeye devam edileceğini söyledi. Ayıca Havayollarının, 737 MAX’ı tekrar uçurabilmeleri için uçuşa elverişlilik direktiflerine uyması ve uçakların devamlı denetimde olunacağını ve hükümetin de uçakları denetleyeceğini açıklamasında belirtti.

Yasak öncesinde 10 adet 737 MAX uçağını işleten Lion Air, konu hakkında yorum yapmadı.

Ulusal bayrak taşıyıcı Garuda Indonesia CEO’su İrfan Setiaputra Reuters’e verdiği demeçte borçların yeniden yapılandırılmasına odaklanıldığı için MAX uçağını filosuna yeniden dahil etme planının olmadığını söyledi. Yasaktan önce bir adet B737 MAX işleten devlet kontrolündeki havayolu, plan kapsamında B737 filosunu 142’den 66 uçağa indirmeyi planladığını söyledi.

İlk B737 MAX kazasını yaşayan Endonezya kazayı takiben 3 sene sonunda tekrar MAX uçaklarını uçuşa vermiş oldu. Görünen o ki son 50 yıl içinde yaşanan tasarım hatasının sebep olduğu bu iki kaza uçaklardaki tüm yolcu ve mürettebatın ölümüyle sonlandığı için yaşattığı travma bilhassa yaşamını kaybedenlerin aileleri ve ülkeleri için kolayca unutulmayacak.

Tüm uçucularımıza emniyetli uçuşlar, sağlıklı, güzel bir yıl dileriz.

Mutlu Yıllar

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...