Ana içeriğe atla

Etiyopya A359’u, 6 Kasım 2021’de Johannesburg’da, sert iniş sonucu kanat ucu yere temas etti

 

Etiyopya A359’u, 6 Kasım 2021’de Johannesburg’da, sert iniş sonucu kanat ucu yere temas etti


AvHerald haberine göre, Etiyopya Havayolları’na ait ET-AYB tescilli Airbus A350-900 uçağı Addis Ababa’dan (Etiyopya) Johannesburg’a (Güney Afrika)ET-809 uçuşunu gerçekleştirirken, 12:57L (10:57Z)’de Johannesburg’un 03R pistine sert temas sonrası inişten vaz geçerek pas geçme başlatılmıştır. Uçak 8000 feet’e tırmanmış, 03L pisti için hazırlıklarını tamamlayıp yaklaşık 20 dakika sonra başka bir olay yaşanmadan inişini tamamlamıştır.

Olayın üzerinden 12 gün geçmesine rağmen uçak onarım için hala Johannesburg’da beklemektedir.

Uçaktan iletilen ADS-B verilerine göre temas öncesinde 500 fpm alçalma oranı ile yaklaşan uçak, pist eşiğinin yaklaşık 120m ilerisine ilk teması gerçekleştirir. Heman pas geçmeyi başlatan uçak pist istikametinden 12 derece sağa dönerek tırmanışa devam eder.

10 Kasım 2021’de Güney Afrika CAA’sı, 6 Kasım 2021’de Etiyopya A350-900’ün karıştığı olaydan haberdar olduklarını ve soruşturmanın kapsamını ve boyutunu belirlemek için sahaya kaza inceleme uzmanlarının gönderildiğini ve 30 gün içinde bir ön rapor yayınlanacağını duyurdu.

18 Kasım 2021’de Aviation Herald, hasarın ve mevcut onarımların fotoğraflarını aldı ve uçağın sert iniş esnasında sağ kanat ucunun yere teması sonrasında hasar gördüğünü doğruladı.

Daha sonra 18 Kasım 2021’de Güney Afrika’nın CAA’sı, uçağın 03R pistine inerken kuvvetli bir yan rüzgarla karşılaştığını(Hava durumu aşağıda verilmiştir) ve sağ kanat ucunun pist yüzeyi ile temas ettiğini ekledi. Olay kaza olarak değerlendirilerek araştırma süreci başlatıldı. Etiyopya Hava Yolları tarafından henüz bir açıklama yapılmadı.

FAOR 061100Z 32016KT 280V340 9999 FEW045 28/11 Q1021 NOSIG=

İniş saatini içine alan sürede yaklaşık 15kts civarında yan rüzgarı bileşeni olduğu görülmektedir. olduğu görülmektedir. Yetersiz ADSB verileri ile kazanın oluşumu konusunda yorum yapılması yanlış olacağından otoritenin yayınlayacağı kaza ön raporun beklenmesinin uygun olacağı değerlendirilmiştir.

İlk yaklaşmadaki temasın sert olması ve aşırı sağa yatışla kanat ucunun yere temas ettirilmesi son kısımda aşırı ve hatalı kumanda verildiği izlenimi yaratmaktadır. Ön rapor yayınlandığında detaylı yorumu paylaşacağız.

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...