Ana içeriğe atla

Etiyopya A359’u, 6 Kasım 2021’de Johannesburg’da, sert iniş sonucu kanat ucu yere temas etti

 

Etiyopya A359’u, 6 Kasım 2021’de Johannesburg’da, sert iniş sonucu kanat ucu yere temas etti


AvHerald haberine göre, Etiyopya Havayolları’na ait ET-AYB tescilli Airbus A350-900 uçağı Addis Ababa’dan (Etiyopya) Johannesburg’a (Güney Afrika)ET-809 uçuşunu gerçekleştirirken, 12:57L (10:57Z)’de Johannesburg’un 03R pistine sert temas sonrası inişten vaz geçerek pas geçme başlatılmıştır. Uçak 8000 feet’e tırmanmış, 03L pisti için hazırlıklarını tamamlayıp yaklaşık 20 dakika sonra başka bir olay yaşanmadan inişini tamamlamıştır.

Olayın üzerinden 12 gün geçmesine rağmen uçak onarım için hala Johannesburg’da beklemektedir.

Uçaktan iletilen ADS-B verilerine göre temas öncesinde 500 fpm alçalma oranı ile yaklaşan uçak, pist eşiğinin yaklaşık 120m ilerisine ilk teması gerçekleştirir. Heman pas geçmeyi başlatan uçak pist istikametinden 12 derece sağa dönerek tırmanışa devam eder.

10 Kasım 2021’de Güney Afrika CAA’sı, 6 Kasım 2021’de Etiyopya A350-900’ün karıştığı olaydan haberdar olduklarını ve soruşturmanın kapsamını ve boyutunu belirlemek için sahaya kaza inceleme uzmanlarının gönderildiğini ve 30 gün içinde bir ön rapor yayınlanacağını duyurdu.

18 Kasım 2021’de Aviation Herald, hasarın ve mevcut onarımların fotoğraflarını aldı ve uçağın sert iniş esnasında sağ kanat ucunun yere teması sonrasında hasar gördüğünü doğruladı.

Daha sonra 18 Kasım 2021’de Güney Afrika’nın CAA’sı, uçağın 03R pistine inerken kuvvetli bir yan rüzgarla karşılaştığını(Hava durumu aşağıda verilmiştir) ve sağ kanat ucunun pist yüzeyi ile temas ettiğini ekledi. Olay kaza olarak değerlendirilerek araştırma süreci başlatıldı. Etiyopya Hava Yolları tarafından henüz bir açıklama yapılmadı.

FAOR 061100Z 32016KT 280V340 9999 FEW045 28/11 Q1021 NOSIG=

İniş saatini içine alan sürede yaklaşık 15kts civarında yan rüzgarı bileşeni olduğu görülmektedir. olduğu görülmektedir. Yetersiz ADSB verileri ile kazanın oluşumu konusunda yorum yapılması yanlış olacağından otoritenin yayınlayacağı kaza ön raporun beklenmesinin uygun olacağı değerlendirilmiştir.

İlk yaklaşmadaki temasın sert olması ve aşırı sağa yatışla kanat ucunun yere temas ettirilmesi son kısımda aşırı ve hatalı kumanda verildiği izlenimi yaratmaktadır. Ön rapor yayınlandığında detaylı yorumu paylaşacağız.

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı