Etiyopya A359’u, 6 Kasım 2021’de Johannesburg’da, sert iniş sonucu kanat ucu yere temas etti
AvHerald haberine göre, Etiyopya Havayolları’na ait ET-AYB tescilli Airbus A350-900 uçağı Addis Ababa’dan (Etiyopya) Johannesburg’a (Güney Afrika)ET-809 uçuşunu gerçekleştirirken, 12:57L (10:57Z)’de Johannesburg’un 03R pistine sert temas sonrası inişten vaz geçerek pas geçme başlatılmıştır. Uçak 8000 feet’e tırmanmış, 03L pisti için hazırlıklarını tamamlayıp yaklaşık 20 dakika sonra başka bir olay yaşanmadan inişini tamamlamıştır.
Olayın üzerinden 12 gün geçmesine rağmen uçak onarım için hala Johannesburg’da beklemektedir.
Uçaktan iletilen ADS-B verilerine göre temas öncesinde 500 fpm alçalma oranı ile yaklaşan uçak, pist eşiğinin yaklaşık 120m ilerisine ilk teması gerçekleştirir. Heman pas geçmeyi başlatan uçak pist istikametinden 12 derece sağa dönerek tırmanışa devam eder.
10 Kasım 2021’de Güney Afrika CAA’sı, 6 Kasım 2021’de Etiyopya A350-900’ün karıştığı olaydan haberdar olduklarını ve soruşturmanın kapsamını ve boyutunu belirlemek için sahaya kaza inceleme uzmanlarının gönderildiğini ve 30 gün içinde bir ön rapor yayınlanacağını duyurdu.
18 Kasım 2021’de Aviation Herald, hasarın ve mevcut onarımların fotoğraflarını aldı ve uçağın sert iniş esnasında sağ kanat ucunun yere teması sonrasında hasar gördüğünü doğruladı.
Daha sonra 18 Kasım 2021’de Güney Afrika’nın CAA’sı, uçağın 03R pistine inerken kuvvetli bir yan rüzgarla karşılaştığını(Hava durumu aşağıda verilmiştir) ve sağ kanat ucunun pist yüzeyi ile temas ettiğini ekledi. Olay kaza olarak değerlendirilerek araştırma süreci başlatıldı. Etiyopya Hava Yolları tarafından henüz bir açıklama yapılmadı.
FAOR 061100Z 32016KT 280V340 9999 FEW045 28/11 Q1021 NOSIG=
İniş saatini içine alan sürede yaklaşık 15kts civarında yan rüzgarı bileşeni olduğu görülmektedir. olduğu görülmektedir. Yetersiz ADSB verileri ile kazanın oluşumu konusunda yorum yapılması yanlış olacağından otoritenin yayınlayacağı kaza ön raporun beklenmesinin uygun olacağı değerlendirilmiştir.
İlk yaklaşmadaki temasın sert olması ve aşırı sağa yatışla kanat ucunun yere temas ettirilmesi son kısımda aşırı ve hatalı kumanda verildiği izlenimi yaratmaktadır. Ön rapor yayınlandığında detaylı yorumu paylaşacağız.
Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz
Eyup Turşucu
Kaptan Pilot(E)
Kaza İnceleme Uzmanı
Yorumlar
Yorum Gönder