Ana içeriğe atla

Etiyopya Hava Yollarının B737 MAX Uçağı Ölümlü Kaza Sonrasında İlk Kez Yolcularla Uçacak

 

Etiyopya Hava Yollarının B737 MAX Uçağı Ölümlü Kaza Sonrasında İlk Kez Yolcularla Uçacak




Reuters haberine göre Etiyopya Havayolları Salı günü Boeing 737 MAX uçağını uçurmaya devam edeceği belirtildi. Böylece MAX kullanıcıları arasında Etiyopya Havayolları da MAX uçağını tekrar uçurmaya başlayan son havayolu oldu.

Mart 2019’da Etiyopya’nın başkenti Addis Ababa’dan kalkarak Nairobi’ye giden B737 MAX uçağı, kalkıştan altı dakika sonra Bishoftu kasabası yakınlarında bir tarlaya düştü ve 157 yolcu ve mürettebatın tümü öldü. Kaza, beş ay önce aynı model diğer bir uçağın Endonezya’da düşmesi sonucu 189 kişinin ölümüne neden olan benzer bir kazanın ardından meydana gelmişti.

Kazalar, uçaktaki bir sistemle ilgili bir sorunu ortaya çıkardı ve model dünya çapında yere indirildi, Boeing’e yaklaşık 20 milyar dolara mal oldu ve sertifikasyon sürecindeki eksiklikleri ortaya çıkaran mahkeme davalarını tetikledi.

Yapılacak ilk yolculu uçuşta gazeteciler, diplomatlar ve yetkililerden oluşan yolcularla birlikte Afrika’nın en yüksek dağı olan Kilimanjaro Dağı çevresinde bir gösteri uçuşu yapılarak Addis Ababa’ya geri dönülecek.

Etiyopya Havayolları kazasında ölenlerin bazılarının akrabaları, 737 MAX ile uçuşa devam edilmesi kararına kızgın olduklarını belirttiler.

Etiyopya Havayolları 22 Ocak’ta yaptığı açıklamada, kararın birden fazla düzenleyici kurum tarafından “yoğun yeniden sertifikasyon çalışması sonrasında” geldiğini söyledi.

Havayolunun CEO’su Tewolde Gebremariam yaptığı açıklamada 20 aydan fazla süren titiz düzeltme sürecinin dikkatli bir şekilde izlendiğini ve pilotların, mühendislerin, uçak teknisyenlerinin ve kabin ekibinin gerekli tüm eğitimleri alarak filonun emniyetli ve güvenilir olduğunu belirtti.

İkinci kazayı yaşayan Etiyopya Havayollarının da İlk kazayı yaşayan Lion Havayollarından sonra uçuşlara başlama kararını almasıyla MAX kazalarının unutturulması yolunda önemli bir adım atılmış oldu.

Tüm havacılık sektörüne kazasız emniyetli bir yıl dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...