Ana içeriğe atla

Smartwings, Antarktika’ya Boeing 737 MAX ile inen ilk havayolu şirketi oldu

 

Smartwings, Antarktika’ya Boeing 737 MAX ile inen ilk havayolu şirketi oldu




Norveç Kutup Enstitüsü üyelerini Antarktika’nın kuzey ucundaki Troll üssüne götürmek üzere gerçekleştirilecek uçuş için Aircontact tarafından Smartwings havayolu ile yapılan anlaşma gereği B737 MAX 8 uçağı bu özel uçuş için planlandı.

26 Ocak 2022 günü Smartwings, Boeing 737 MAX 8’i Oslo ENGM Gardermeon hava limanından kalktı. Uçuş planına göre önce Çad’ın FTTJ N’Djamena havalimanına iniş yaparak ikmal yapıp ikinci bacak olarak Güney Afrika Cape Town FACT havalimanına uçuldu ve tekrar yakıt ikmali için iniş yapıldı. Yakıt ikmalini takiben Cape Town’dan, Antarktika’ya 2339 nm mesafedeki Uçuş 6 saat sürdü ve uçak 2 saat Antarktika’da kaldıktan sonra tekrar Cape Town üzerinden Oslo’ya hareket etti. 737 MAX tipi uçağın Antarktika’ya ilk uçuşu oldu.

Troll Araştırma İstasyonu, Antarktika’daki Queen Maud Land’de, Princess Martha Sahili’nin doğu kesiminde, sahilden 235 kilometre uzaklıkta bulunmaktadır. Norveç Kutup Enstitüsü tarafından işletilen istasyon, çevre ve iklim izleme, bilimsel araştırma ve haritalama konusunda çalışmaktadır. Pist 1232 metre yükseklikteki bir buzul üzerine inşa edilmiş olup 3300m uzunluk ve 100m genişilikte olup mavi buzdur. Meydanda ILS kolaylığı olmayıp iniş kalkışlar görerek koşullar çerçevesinde yapılmaktadır. Meydanın İzole(ya inilecek , ya inişece- yedek meydanı olmayan) olması nedeniyle bu uçuşlar ilgili otoritelerin özel müsaadeleri çerçevesinde gerçekleştirilmektedir.

Smartwings uçağının mürettebatı, uçuş sırasında veri bağlantısı ve uydu telefonu iletişimi aracılığıyla sürekli hava durumu raporları ve havalimanının işlerliği hakkında güncellemeleri alarak uçuşuna devam etti. Pistin frenleme ölçümleri devamlı olarak yapıldı ve iniş sonrası pist içinde durabilmesi gerekli işlemler yapıldı. Ayrıca yaşanabilecek olumsuzluk halinde anında müdahale edecek yangınla mücadele ve kurtarma ekipleri hazır bulunduruldu.

Konumu nedeniyle İsveç havalimanları kış mevsimlerinde genelde kar ve buzla kaplı olması nedeniyle ülke pilotlarının hemen hepsi bu tip iniş-kalkış deneyimine sahip olmasına rağmen buzul üzerine iniş için, 3 deneyimli kaptandan oluşan özel eğitimli bir ekip oluşturuldu. Tomáš Nevole, Jan Šťastný ve Lubomír Malík’ten oluşan ekip aylar süren özel eğitime tabi tutuldu. Smartwings kaptanı ve uçuş direktörü Tomáš Nevole tüm uçuşun sorunsuz olarak gerçekleştirildiğini söyledi. Ayrıca uçak, mürettebat için polar giysiler de dahil olmak üzere Polar hayatta kalma kitleri ile donatıldı ve buna ek olarak bazı kritik yedek parçalar uçakta yer aldı.

Smartwings Group uçakları her yıl dünya çapında 400’den fazla havalimanına uçmaktadır. Şimdiye kadar Antarktika, Smartwings uçağının henüz inmediği tek kıta olmuştu.

Kış şartlarında Oslo Gardermeon Havalimanına 3-5 kez uçmuş bir kaptan olarak bu tip pistlere iniş kalkış ve yer operasyonunda pilotların asla hata yapmamaları gerektiğini söyleyebilirim.

Kış şartlarının hüküm sürdüğü bölgemizde tüm uçuculara Sağlıkla EMNİYETLİ Uçuşlar dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı