Ana içeriğe atla

Smartwings, Antarktika’ya Boeing 737 MAX ile inen ilk havayolu şirketi oldu

 

Smartwings, Antarktika’ya Boeing 737 MAX ile inen ilk havayolu şirketi oldu




Norveç Kutup Enstitüsü üyelerini Antarktika’nın kuzey ucundaki Troll üssüne götürmek üzere gerçekleştirilecek uçuş için Aircontact tarafından Smartwings havayolu ile yapılan anlaşma gereği B737 MAX 8 uçağı bu özel uçuş için planlandı.

26 Ocak 2022 günü Smartwings, Boeing 737 MAX 8’i Oslo ENGM Gardermeon hava limanından kalktı. Uçuş planına göre önce Çad’ın FTTJ N’Djamena havalimanına iniş yaparak ikmal yapıp ikinci bacak olarak Güney Afrika Cape Town FACT havalimanına uçuldu ve tekrar yakıt ikmali için iniş yapıldı. Yakıt ikmalini takiben Cape Town’dan, Antarktika’ya 2339 nm mesafedeki Uçuş 6 saat sürdü ve uçak 2 saat Antarktika’da kaldıktan sonra tekrar Cape Town üzerinden Oslo’ya hareket etti. 737 MAX tipi uçağın Antarktika’ya ilk uçuşu oldu.

Troll Araştırma İstasyonu, Antarktika’daki Queen Maud Land’de, Princess Martha Sahili’nin doğu kesiminde, sahilden 235 kilometre uzaklıkta bulunmaktadır. Norveç Kutup Enstitüsü tarafından işletilen istasyon, çevre ve iklim izleme, bilimsel araştırma ve haritalama konusunda çalışmaktadır. Pist 1232 metre yükseklikteki bir buzul üzerine inşa edilmiş olup 3300m uzunluk ve 100m genişilikte olup mavi buzdur. Meydanda ILS kolaylığı olmayıp iniş kalkışlar görerek koşullar çerçevesinde yapılmaktadır. Meydanın İzole(ya inilecek , ya inişece- yedek meydanı olmayan) olması nedeniyle bu uçuşlar ilgili otoritelerin özel müsaadeleri çerçevesinde gerçekleştirilmektedir.

Smartwings uçağının mürettebatı, uçuş sırasında veri bağlantısı ve uydu telefonu iletişimi aracılığıyla sürekli hava durumu raporları ve havalimanının işlerliği hakkında güncellemeleri alarak uçuşuna devam etti. Pistin frenleme ölçümleri devamlı olarak yapıldı ve iniş sonrası pist içinde durabilmesi gerekli işlemler yapıldı. Ayrıca yaşanabilecek olumsuzluk halinde anında müdahale edecek yangınla mücadele ve kurtarma ekipleri hazır bulunduruldu.

Konumu nedeniyle İsveç havalimanları kış mevsimlerinde genelde kar ve buzla kaplı olması nedeniyle ülke pilotlarının hemen hepsi bu tip iniş-kalkış deneyimine sahip olmasına rağmen buzul üzerine iniş için, 3 deneyimli kaptandan oluşan özel eğitimli bir ekip oluşturuldu. Tomáš Nevole, Jan Šťastný ve Lubomír Malík’ten oluşan ekip aylar süren özel eğitime tabi tutuldu. Smartwings kaptanı ve uçuş direktörü Tomáš Nevole tüm uçuşun sorunsuz olarak gerçekleştirildiğini söyledi. Ayrıca uçak, mürettebat için polar giysiler de dahil olmak üzere Polar hayatta kalma kitleri ile donatıldı ve buna ek olarak bazı kritik yedek parçalar uçakta yer aldı.

Smartwings Group uçakları her yıl dünya çapında 400’den fazla havalimanına uçmaktadır. Şimdiye kadar Antarktika, Smartwings uçağının henüz inmediği tek kıta olmuştu.

Kış şartlarında Oslo Gardermeon Havalimanına 3-5 kez uçmuş bir kaptan olarak bu tip pistlere iniş kalkış ve yer operasyonunda pilotların asla hata yapmamaları gerektiğini söyleyebilirim.

Kış şartlarının hüküm sürdüğü bölgemizde tüm uçuculara Sağlıkla EMNİYETLİ Uçuşlar dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...