Ana içeriğe atla

Smartwings, Antarktika’ya Boeing 737 MAX ile inen ilk havayolu şirketi oldu

 

Smartwings, Antarktika’ya Boeing 737 MAX ile inen ilk havayolu şirketi oldu




Norveç Kutup Enstitüsü üyelerini Antarktika’nın kuzey ucundaki Troll üssüne götürmek üzere gerçekleştirilecek uçuş için Aircontact tarafından Smartwings havayolu ile yapılan anlaşma gereği B737 MAX 8 uçağı bu özel uçuş için planlandı.

26 Ocak 2022 günü Smartwings, Boeing 737 MAX 8’i Oslo ENGM Gardermeon hava limanından kalktı. Uçuş planına göre önce Çad’ın FTTJ N’Djamena havalimanına iniş yaparak ikmal yapıp ikinci bacak olarak Güney Afrika Cape Town FACT havalimanına uçuldu ve tekrar yakıt ikmali için iniş yapıldı. Yakıt ikmalini takiben Cape Town’dan, Antarktika’ya 2339 nm mesafedeki Uçuş 6 saat sürdü ve uçak 2 saat Antarktika’da kaldıktan sonra tekrar Cape Town üzerinden Oslo’ya hareket etti. 737 MAX tipi uçağın Antarktika’ya ilk uçuşu oldu.

Troll Araştırma İstasyonu, Antarktika’daki Queen Maud Land’de, Princess Martha Sahili’nin doğu kesiminde, sahilden 235 kilometre uzaklıkta bulunmaktadır. Norveç Kutup Enstitüsü tarafından işletilen istasyon, çevre ve iklim izleme, bilimsel araştırma ve haritalama konusunda çalışmaktadır. Pist 1232 metre yükseklikteki bir buzul üzerine inşa edilmiş olup 3300m uzunluk ve 100m genişilikte olup mavi buzdur. Meydanda ILS kolaylığı olmayıp iniş kalkışlar görerek koşullar çerçevesinde yapılmaktadır. Meydanın İzole(ya inilecek , ya inişece- yedek meydanı olmayan) olması nedeniyle bu uçuşlar ilgili otoritelerin özel müsaadeleri çerçevesinde gerçekleştirilmektedir.

Smartwings uçağının mürettebatı, uçuş sırasında veri bağlantısı ve uydu telefonu iletişimi aracılığıyla sürekli hava durumu raporları ve havalimanının işlerliği hakkında güncellemeleri alarak uçuşuna devam etti. Pistin frenleme ölçümleri devamlı olarak yapıldı ve iniş sonrası pist içinde durabilmesi gerekli işlemler yapıldı. Ayrıca yaşanabilecek olumsuzluk halinde anında müdahale edecek yangınla mücadele ve kurtarma ekipleri hazır bulunduruldu.

Konumu nedeniyle İsveç havalimanları kış mevsimlerinde genelde kar ve buzla kaplı olması nedeniyle ülke pilotlarının hemen hepsi bu tip iniş-kalkış deneyimine sahip olmasına rağmen buzul üzerine iniş için, 3 deneyimli kaptandan oluşan özel eğitimli bir ekip oluşturuldu. Tomáš Nevole, Jan Šťastný ve Lubomír Malík’ten oluşan ekip aylar süren özel eğitime tabi tutuldu. Smartwings kaptanı ve uçuş direktörü Tomáš Nevole tüm uçuşun sorunsuz olarak gerçekleştirildiğini söyledi. Ayrıca uçak, mürettebat için polar giysiler de dahil olmak üzere Polar hayatta kalma kitleri ile donatıldı ve buna ek olarak bazı kritik yedek parçalar uçakta yer aldı.

Smartwings Group uçakları her yıl dünya çapında 400’den fazla havalimanına uçmaktadır. Şimdiye kadar Antarktika, Smartwings uçağının henüz inmediği tek kıta olmuştu.

Kış şartlarında Oslo Gardermeon Havalimanına 3-5 kez uçmuş bir kaptan olarak bu tip pistlere iniş kalkış ve yer operasyonunda pilotların asla hata yapmamaları gerektiğini söyleyebilirim.

Kış şartlarının hüküm sürdüğü bölgemizde tüm uçuculara Sağlıkla EMNİYETLİ Uçuşlar dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...