Ana içeriğe atla

THY B739 Uçağı Sofya Kalkışı sonrası Teknik Arıza Nedeniyle Havalimanına Geri Döndü

 


THY B739 Uçağı Sofya Kalkışı sonrası Teknik Arıza Nedeniyle Havalimanına Geri Döndü



6 Şubat 2022 günü Sofya- İstanbul TK-1030 seferini yapacak olan TC-JYF tescilli Türk Hava Yolları’na ait Boeing 737-900 tipi uçağı, Sofya LBSF Havalimanı 27 pistinden kalkışı takiben kısa süre sonra uçuş ekibi hava trafik kontrolüne acil durum ikazı ile uçuş kontrol sorunu yaşandığını ve bu sebeple tırmanışın 6000ft’te durdurulduğunu ve Sofya Havalimanına iniş talep ettiklerini bildirdi.

Kontrolör ile sağlanan mutabakat ile inişin 09 pistine yapılmasına karar verilerek radar vektörü ile 09 pistine yaklaşma yapılır ve emniyetle iniş tamamlanır.

   TC-JYF Sofya Havalimanına Geri Dönüş Paterni

ADSB üzerinden alınan radar görüntüsünde kalkışı takiben tırmanışta 3300ft geçildikten sonra normal olarak 240kts sabit süratte olması beklenirken süratin seri bir şekilde 313kts’ a kadar yükseldiği ve aynı süre içinde tırmanış varyosu -1600ft olarak görülmektedir. Bu durum uçağın pitch durumunda ani olarak burun aşağı pozisyona geldiğini belirtmektedir. Olaya ilişkin teknik bilgilendirme yapılmadığı için kesin bir şey söyleyememekle birlikte uçuş ekibinin de acil durum bildiriminden de ciddi bir uçuş kontrol arızası yaşandığı ve bunun da pitch trim sisteminden oluşabileceği değerlendirilebilir. İlgililer tarafından açıklama yapıldığı takdirde ayrıca bilgilendirme yapılacaktır.

TC-JYF Sofya Havalimanına Geri Dönüş Uçuş Parametresi( İrtifa, Yer sürati, Dikey hız değerleri) olay başlangıç anı daire içine alınmıştır.

Yaşanan teknik problem her ne ise uçuş ekibinin uygun prosedürleri başarıyla uygulayarak emniyetle inişi tamamladığı görülmektedir.

Uçuş sonrasında yapılan teknik kontrolde uçağın uçamayacağına karar verilmiş ve yaklaşık 24 saat sonra teknik işlemler tamamlanarak emniyetle uçulabileceğine karar verilmiş ve uçak boş olarak ana üs İstanbul havalimanına getirilmiştir. Sonrasında yapılan teknik işlemler sonrası TC-JYF uçağı uçuşuna emniyetle devam etmektedir. Bir sonraki gün aynı uçağın Bodrum İstanbul seferinde kalkış sonrası Bodrum havalimanına geri dönüşünün teknik arıza ile ilgisi olmayıp kötü hava şartlarında yıldırım isabet etmesi nedeniyle emniyetli sahada kalmak için kontrol amaçlı olduğu belirtilmiştir.

 

Emniyetli Uçuşlar dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...